Onderzoek naar vermeende dierenmishandeling Paul Estermann

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Onderzoek naar vermeende dierenmishandeling Paul Estermann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 20:26

Bokt.nl / Blick
Welzijn, Springen


De politie is een onderzoek begonnen naar springruiter en Olympiër Paul Estermann. De 53 jarige Estermann wordt ervan beschuldigd zijn topmerrie Castlefield Eclipse met de zweep tot bloedens toe te hebben geslagen.

Zdenek Dusek, voormalig verzorger bij Estermann, vertelt wat er is voorgevallen op de stal in Huzisrieden, Luzern. Hij illustreert zijn verhaal met een foto welke de buik van Castlefield Eclipse toont. Paul Estermann werd vijf jaar geleden uitgeroepen tot 'Horseman of the Year' nadat hij met Eclipse, die door Estermann liefkozend Milly genoemd wordt, zeven keer foutloos rondkwam in 2012.

Paul Estermann werd in London met de eerder genoemde merrie vierde met het Zwitserse Springteam. Op de foto toont de merrie acht bloedende wonden met zwelling. Dusek vraagt zich af hoe paardenliefhebbers, die hun hele leven inrichten om maar met de paarden bezig te zijn, zich zo kunnen gedragen.

"Paul heeft twee gezichten" geeft Dusek aan. "Hij heeft van nature een goed hart, maar wanneer zijn gemoedstoestand wisselt verliest hij respect voor alles en iedereen. Zowel voor mens als dier." Dusek ontdekte voor het eerst dat Paul zichzelf op zijn paarden afreageerde toen hij een half jaar in dienst was. "Collega's vertelden dat Paul zijn buien op zijn paarden afreageerde. Hij schuwt daarbij het gebruik van de zweep niet terwijl hij in het zadel zit." In April 2016 kwam het hierbij tot bloedende wonden, welke op de eerder genoemde foto vastgelegd zijn.

De situatie komt nu echter pas aan het licht nadat Dusek enkele weken geleden door Estermann beticht werd van diefstal. Hierdoor kwam er een einde aan de samenwerking tussen de twee. Dusek is hierop naar het buitenland gevlucht. "Het stelen was een fout die ik niet had moeten maken" aldus Dusek. "Maar beide zaken hebben niks met elkaar te maken."

Hij keert terug naar Zwitserland om officieel aangifte te doen tegen Estermann wegens dierenmishandeling. De diergeneeskundige politie onderzoekt de zaak nu. "Het gestolen geld heb ik terugbetaald" geeft Dusek aan. "Maar mijn zorgen om de paarden blijven." Naast Castlefield Eclipse is ook Lord Pepsi al slachtoffer geworden. "Ik heb de zweep meermaals gehoord. Minuten lang. Ook ik voel de pijn die de paarden moeten voelen."

Estermann zelf geeft aan niet te willen reageren in de media.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Onderzoek naar vermeende dierenmishandeling Paul Estermann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:36

Laffe dusek nu hij weg is pas aangifte doen. Hij had er niet eens moeten blijven werken. Ik snap niet dat paardenmensen dit leed kunnen aanzien zonder er wat aan te doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Onderzoek naar vermeende dierenmishandeling Paul Estermann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:42

Oftewel het dierenleed interesseert hem niks, hij probeert gewoon zijn eigen hachje te redden of iig terug te pesten.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:43

Vaag verhaal "Hij schuwt daarbij het gebruik van de zweep niet terwijl hij in het zadel zit." Maar de bulten met bloed zitten echt onder de buik zoals ik de foto's zie, en ik vind het nou ook niet heel duidelijk zweepwonden, lijken meer ontstekingen.
Als groom zie je natuurlijk het paard ook in slechte tijden, dan is zo'n foto, ook als het een andere aanleiding had, zo verkeerd uitgelegd als je je oude baas in een slecht daglicht wil zetten.

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Onderzoek naar vermeende dierenmishandeling Paul Estermann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:51

Gatverdamme!!! Ik haat mensen die hun frustratie tijdens het rijden op hun paard afreageren. Helaas zie je dat wel heel vaak zij het in mindere mate als deze meneer dat deed.
Arme dieren

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:52

Drifter schreef:
Vaag verhaal "Hij schuwt daarbij het gebruik van de zweep niet terwijl hij in het zadel zit." Maar de bulten met bloed zitten echt onder de buik zoals ik de foto's zie, en ik vind het nou ook niet heel duidelijk zweepwonden, lijken meer ontstekingen.
Als groom zie je natuurlijk het paard ook in slechte tijden, dan is zo'n foto, ook als het een andere aanleiding had, zo verkeerd uitgelegd als je je oude baas in een slecht daglicht wil zetten.

Die wondjes kunnen door de uiteinde van de zweep komen. Lang zweep hebt die aan het einde kapot is en splintert kan deze wondjes ontstaan.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:54

Drifter schreef:
Vaag verhaal "Hij schuwt daarbij het gebruik van de zweep niet terwijl hij in het zadel zit." Maar de bulten met bloed zitten echt onder de buik zoals ik de foto's zie, en ik vind het nou ook niet heel duidelijk zweepwonden, lijken meer ontstekingen.
Als groom zie je natuurlijk het paard ook in slechte tijden, dan is zo'n foto, ook als het een andere aanleiding had, zo verkeerd uitgelegd als je je oude baas in een slecht daglicht wil zetten.


Ik heb de foto's ook gezien maar inderdaad paard lijkt eerder pech gehad te hebben dan dat het veroorzaakt is door opzettelijk toe doen.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:56

Die bulten/wonden zien er niet als striemen uit eerder een giga allergische reactie of infectie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:58

tamary schreef:
Die bulten/wonden zien er niet als striemen uit eerder een giga allergische reactie of infectie.


Dat inderdaad, je zou onderhands moeten slaan om dit voor elkaar te krijgen, dat lijkt me stug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:20

Aparte plek ook om met een zweep te slaan. Moeilijk om onderhands zoveel kracht te zetten lijkt mij?
Iemand die jat van anderen lijkt me ook niet erg betrouwbaar.. maar goed je weet nooit, hopen dat ze het goed onderzoeken!

Oja mijn paard heeft zulke bulten ook gehad en ook op die plek, onder de buik dus, dit kwam van allergische reactie op muggen savonds ib het bos.
Alleen die bulten waren niet kapot.

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Re: Onderzoek naar vermeende dierenmishandeling Paul Estermann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:20

Rare wonden, lijken niet van een zweep. En dan zaten ze ook niet onder de buik.

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Onderzoek naar vermeende dierenmishandeling Paul Estermann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:29

Bizar als dat van een zweep komt
Bovendien ook vreemd dat hij dit nu ineens naar buiten brengt .
Nadat hij zelf aangepakt is voor diefstal .

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 01:50

Ben het met de rest eens; dat ziet er niet uit alsof het van zweepslagen komt...en dat zou dan ook nog vanuit het zadel moeten zijn gebeurd?? Esterman is eigenlijk Inspector Gadget?? :+

Dubieus dat je er dan ook nog pas mee naar buiten komt nadat je zelf beschuldigd bent van diefstal + dat die foto's nu niet bepaald doorslaggevend bewijs zijn te noemen

Lijkt idd eerder te komen van een infectie of allergische reactie waarvan een aantal bulten (soort abcessen misschien? onderhuids) zijn open gesprongen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Onderzoek naar vermeende dierenmishandeling Paul Estermann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 07:59

Eigen straatje schoon vegen door de zooi bij een ander op het straatje te gooien?

Ik vind het er ook eerder uit zien als een allergische reactie en dan zou ie al die tijd mishandelingen stil houden, omdat die mishandelingen toen ook in zijn belang waren?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:16

Ook ik vind het er niet uitzien als wonden van de zweep :?. Vind t wel rare zwellingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:31

Even buiten het feit dat ik dit ook maar een raar verhaal vind; als je echt voor de paarden was, had je wel direct actie ondernomen tenslotte en niet nu pas dit naar buiten brengen.

Kunnen dit soort wonden dus wel ontstaan door een zweep die kapotgeslagen of gebroken is, door het binnenste van de zweep wat dan kapot is.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Onderzoek naar vermeende dierenmishandeling Paul Estermann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:19

Ik vind het knap dat je een paard zo kunt toetakelen terwijl je er bovenop zit, dan moet hij al een krom stuk metaal in zijn hand hebben gehad, springzweep kom je hier niet. En die verzorger?? Gevalletje terug pesten ?? Je bent een kloothommel wanneer je, indien dit echt mishandeling is, nu pas in de openbaarheid bent, dan ben je geen spat beter. En medeplichtig.

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:19

Dit soort wonden kunnen wel degelijk van een zweep komen.
Menzwepen bijvoorbeeld zijn hiervoor lang genoeg en kunnen "om een hoek" slaan door het flexibele uiteinde. Met een paar knopen in het puntje kun je de wonden veroorzaken.
Heb helaas wel eens een paard uit de koers zo teruggekregen. Was de laatste keer gelijk voor die pikeur.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Onderzoek naar vermeende dierenmishandeling Paul Estermann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:36

Ik laat even in het midden of het hier om mishandeling gaat of niet. Maar ALS dat zo zou zijn vind ik het echt belachelijk nu te gaan klagen en janken dat hij zich zo'n zorgen om de paarden maakt. Hij had TOEN direct de politie moeten bellen. Dit voelt aan als een heel vreemd/fout verhaal. En dan ook nog geld stelen van je werkgever en naar buiten treden met foto's en een zielig verhaal nadat je gepakt bent voor diefstal? Het word er allemaal niet heel geloofwaardig van. ....

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:42

Zweep bovenhands vast, flink rammen, flexibele uiteinde buigt door en krijg je dit. Walgelijk, wat een pijn moet dat dier hebben geleden...

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:39

Mayasfrenk schreef:
Ik laat even in het midden of het hier om mishandeling gaat of niet. Maar ALS dat zo zou zijn vind ik het echt belachelijk nu te gaan klagen en janken dat hij zich zo'n zorgen om de paarden maakt. Hij had TOEN direct de politie moeten bellen. Dit voelt aan als een heel vreemd/fout verhaal. En dan ook nog geld stelen van je werkgever en naar buiten treden met foto's en een zielig verhaal nadat je gepakt bent voor diefstal? Het word er allemaal niet heel geloofwaardig van. ....


Precies dit _/-\o_

Daarbij nog;
Dusek wordt verdacht van diefstal (van geld) door en van Estermann. En vanuit het artikel blijkende; neemt hij heel duidelijk ook nog de schuld op zich. Althans, hij spreekt de beschuldiging van diefstal zeker niet tegen. Zegt zelfs dat hij terugbetaald.

Maak ik even een optelsommetje:
1. paard vermoedelijk 'mishandeld'; foto's van april 2016
2. Dusek enkele weken geleden (2017) ontslagen wegens verdenking diefstal
3. Dusek vlucht naar buitenland.
4. "het stelen was een fout die ik niet had moeten maken", maar beide zaken hebben niks met elkaar te maken", aldus Dusek.
5. Dusek keert terug naar Zwitserland voor officiele aangifte wegens mishandeling paard tegen Estermann.
6. "het gestolen geld heb ik terug betaald" aldus Dusek.

ik zeg;
mwoah, vaag verhaal.
ongeloofwaardig vanuit kant van Dusek.

Estermann zal wellicht ook geen heilig mannetje zijn,
maar Dusek zeker ook niet.

Als je zo begaan bent met het welzijn van de paarden; meldt het dan METEEN. en niet uit wraakactie terwijl je zelf je lei ook niet bepaald schoon hebt.....

Edit:
toevoeging:

allergische reactie-infectie OF mishandeling? mwah lijkt mij vrij knap als je dit met een zweep kan doen.
toch, ondanks alles, wel of geen mishandeling en op welke manier, blijf ik bij bovenstaande mening.


- mishandeling ja? dan eerder melden en niet achteraf gaan janken nadat je zelf bent ontslagen wegens diefstal.
- mishandeling nee? dan OOK eerder melden, of niet, maar niet achteraf gaan janken nadat je zelf bent ontslagen wegens diefstal.

Bijinn

Berichten: 1796
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:25

Dit soort verwondingen herken ik wel. Dit gebeurd als iemand heel hard onder de buik schopt, wat regelmatig bij veel stallen gebeurd. Ik heb helaas ook ooit een paard zo aangetroffen in z'n stal. Ben er toen direct weggegaan.... Om misselijk van te worden ;(