happen en ander hengstengedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

happen en ander hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-17 17:05

Hoi!


Ik heb mijn paard inmiddels al meer dan 5 jaar, en hij is echt een schat!
In het algemeen ook in de omgang...

Maar hij heeft de vuile gewoonte om steeds te happen naar handen en kledij.
Ik heb al geprobeerd om dit te negeren, om hem een tik te geven telkens hij het doet,
ik heb zelf al terug gebeten :')

Alleen helpt dus niets.. Hetzelfde met schrapen op de poetsplaats en nijdig worden bij voermomenten.

Kan ik hier nog iets aan doen of denken jullie dat dat niet lukt?

Het is voor de duidelijkheid helemaal niet gevaarlijk aan het worden ofzo, gewoon heel erg irritant :o


Hier nog even een foto van mijn kanjer :


Afbeelding


PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: happen en ander hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:13

Wij mensen kunnen er niet tegen dus niet toelaten met heeee of zoiets of pas op ik ga dit ook even volgen voor wat er verder komt. :)

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:15

Gezien de titel: is je paard een hengst?

Hoe leeft hij? Wat krijgt hij te eten, hoe veel, hoe veel uur vrije beweging heeft hij per dag en met wat voor andere paarden?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: happen en ander hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:06

Je zegt het is nog niet echt gevaarlijk ???? maar het kan dus wel gevaarlijk gaan worden, doe er echt iets aan zou ik zeggen voor het zover komt.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Susanne

Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: happen en ander hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 06:43

Voer je hem veel uit de hand? Daar kunnen sommige paarden enorm happerig van worden.

Majabeestje
Berichten: 3792
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 07:08

aeolusnr1 schreef:
Je zegt het is nog niet echt gevaarlijk ???? maar het kan dus wel gevaarlijk gaan worden, doe er echt iets aan zou ik zeggen voor het zover komt.


'Doe er echt iets aan..'
Ik denk dat TS graag wil weten wat dan precies, dat is ook haar vraag heb ik het idee.. :)
Dan lees ik even mee, ben ook benieuwd.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:00

Er zijn er wel meer die hier om gerichte tips vragen, en ik geef die zelden echt uitgelegd hoe je dit zou moeten gaan oplossen, ik verklaar even waarom.
ts kan dit echt niet zelf oplossen ook niet als ze hier tips gaat lezen, het is eigenlijk nooit zo heel belangrijk wat je juist doet, maar hoe je dit doet. Dat kan enkel als je een trainer hebt die jou bezig ziet en zo telkens aanpassingen kan geven en kan tonen hoe hij/zij dit wel kan aantonen.
Dus les nemen is oplossing nr 1.
Als het zo makkelijk zou zijn moesten we enkel een goed boek lezen en waren we allemaal kampioen.

Majabeestje schreef:
aeolusnr1 schreef:
Je zegt het is nog niet echt gevaarlijk ???? maar het kan dus wel gevaarlijk gaan worden, doe er echt iets aan zou ik zeggen voor het zover komt.


'Doe er echt iets aan..'
Ik denk dat TS graag wil weten wat dan precies, dat is ook haar vraag heb ik het idee.. :)
Dan lees ik even mee, ben ook benieuwd.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 15:45

Koper schreef:
Gezien de titel: is je paard een hengst?

Hoe leeft hij? Wat krijgt hij te eten, hoe veel, hoe veel uur vrije beweging heeft hij per dag en met wat voor andere paarden?


Nee eigenlijk niet, hij is gewoon lang hengst geweest en heeft de manieren niet echt afgeleerd, zoals je wel vaker ziet. Paard krijgt 24/7 hooi en 's morgens en 's avonds een handje onderhoudsmengeling omdat hij anders zichzelf letterlijk mank slaat als hij ziet dat de anderen eten krijgen en hij niet. Hij staat in de zomer meer dan 12u per dag buiten, nu is dit nog iets minder maar hij staat alleszins niet constant in zijn stal ofzo. Hij staat buiten met verschillende stalgenoten maar nooit echt samen, altijd met een draad tussen. Samen is niet toegestaan bij ons tenzij in overleg maar niemand wilt dit echt in verband met slaan enzo.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 15:46

aeolusnr1 schreef:
Je zegt het is nog niet echt gevaarlijk ???? maar het kan dus wel gevaarlijk gaan worden, doe er echt iets aan zou ik zeggen voor het zover komt.


Gevaarlijk gaat het niet worden, ik wil gewoon maar zeggen dat ik hem hier niet afschilder als verschrikkelijk monster ofzo. Ik heb hem al 5 jaar en zijn gedrag is al 5 jaar hetzelfde, ik denk dus niet als alles verder hetzelfde blijft dat hij ineens gevaarlijk gaat worden hoor. Een kind van 10 kan hem perfect in de stal zetten, gevaarlijk kan ik hem dus echt niet noemen.

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: happen en ander hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:57

Misschien kun je je eens verdiepen in grondwerk/ natural horsemanship.
Dan kun je erachter komen waarom je paard zo doet en hoe hij jou wat meer als leider gaat zien.
Als je dat weet kun je vast wat aan zijn ongewenste gedrag doen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:00

IncelloAndMe schreef:
Koper schreef:
Gezien de titel: is je paard een hengst?

Hoe leeft hij? Wat krijgt hij te eten, hoe veel, hoe veel uur vrije beweging heeft hij per dag en met wat voor andere paarden?


Nee eigenlijk niet, hij is gewoon lang hengst geweest en heeft de manieren niet echt afgeleerd, zoals je wel vaker ziet. Paard krijgt 24/7 hooi en 's morgens en 's avonds een handje onderhoudsmengeling omdat hij anders zichzelf letterlijk mank slaat als hij ziet dat de anderen eten krijgen en hij niet. Hij staat in de zomer meer dan 12u per dag buiten, nu is dit nog iets minder maar hij staat alleszins niet constant in zijn stal ofzo. Hij staat buiten met verschillende stalgenoten maar nooit echt samen, altijd met een draad tussen. Samen is niet toegestaan bij ons tenzij in overleg maar niemand wilt dit echt in verband met slaan enzo.

Hij kan dus nooit echt spelen met een ander paard. Dat is wel één van de basisbehoeftes van een paard, en vooral van jonge ruinen. Het is heel logisch dat hij al die energie dan inschakelt op het moment dat hij wel fysiek contact heeft met iemand. En die iemand ben jij.

Beste wat je voor dit paard kunt doen is hem verhuizen naar een stalling waar de paarden in de groep staan. Liefst een stalling met een stalhouder en stalgenoten met veel ervaring, die je wat kunnen begeleiden. Uit je andere topic maak ik op dat je nog jong en onervaren bent. En ook dat je vader "moeilijk" doet. Hopelijk lukt het je om hem te overtuigen. Succes!

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 16:07

Koper schreef:
Hij kan dus nooit echt spelen met een ander paard. Dat is wel één van de basisbehoeftes van een paard, en vooral van jonge ruinen. Het is heel logisch dat hij al die energie dan inschakelt op het moment dat hij wel fysiek contact heeft met iemand. En die iemand ben jij.

Beste wat je voor dit paard kunt doen is hem verhuizen naar een stalling waar de paarden in de groep staan. Liefst een stalling met een stalhouder en stalgenoten met veel ervaring, die je wat kunnen begeleiden. Uit je andere topic maak ik op dat je nog jong en onervaren bent. En ook dat je vader "moeilijk" doet. Hopelijk lukt het je om hem te overtuigen. Succes!


Nee hoor, ik ben er ondertussen 21 en zit al sinds mijn 5 in de paarden :+
Mijn vader speelt gewoon een grote rol omdat hij financieel steunt en ook vaak inspringt als ik even niet kan. Na vele smeekbedes van mij wilt hij nog steeds niet naar een andere stal en eerlijk gezegd heb ik daar verder dan ook niets over te zeggen. Zolang ik studeer en dus geen inkomen heb, kan ik hem moeilijk verplichten om naar een andere stalling te gaan. Andere stallingen in onze buurt zijn namelijk direct snel 50 tot 100 euro duurder dan die waar we nu staan, en ik snap dat hij dat niet kan missen. Al zeker niet voor een paard waar niet zoveel mee gereden kan worden. 24/24 op een weide is ook geen optie voor hem, wat ik heel spijtig vind want dat zou ideaal zijn natuurlijk.

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:08

Het gaat niet eens persé om 24/7 naar buiten. Het gaat om fysiek contact met andere paarden. Nu kan hij dus alleen over het draad contact maken -O-

Uit je andere topic krijg ik niet de indruk dat je heel ervaren bent, sorry.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:12

Mijne doet dat ook, dat happen. Bij alles wat er eigenlijk bij zijn borst gebeurt.
Losmaken van zijn deken aan de voorkant, poetsen, scheren.
Hij hapt bijna nooit raak, meestal alleen zichzelf maar mocht hij mij wel raken is het dikke paniek dus hij weet wel dat ik dat niet accepteer.
Verder laat ik het en negeer ik het, kost mij teveel moeite om daar energie in te gaan steken :')

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:12

gewoon consequent blijven afstraffen.
hapt hij,dan krijgt hij direct een serieuse bok tegen zijn mond.
dit ook blijven volhouden,desnoods 400 keer.
als hij een ander paard bijt,krijgt hij ook iets onaangenaams terug(meestal ook een beet,maar wij kunnen nu moeilijk terugbijten)

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 16:15

Koper schreef:
Het gaat niet eens persé om 24/7 naar buiten. Het gaat om fysiek contact met andere paarden. Nu kan hij dus alleen over het draad contact maken -O-

Uit je andere topic krijg ik niet de indruk dat je heel ervaren bent, sorry.


Nou ja, ik was dan wel niet ervaren in een eigen (jong en zeer groen) paard, 5 jaar geleden. Maar ik ben wel al bezig met paarden sinds ik vijf was, ik denk dus niet echt dat je mij onervaren kunt noemen. Sowieso na vijf jaar een eigen paard te hebben kan je niet echt meer onervaren zijn denk ik persoonlijk.

Ik weet ook wel dat het over fysiek contact gaat, maar dat kan ik hem nu eenmaal niet bieden. Moest hij 24/24 op de weide staan dan zou dat uiteraard met een maatje zijn, ik ga hem echt niet gewoon de hele dag alleen laten staan. Het probleem was er trouwens al van bij de vorige eigenaar, waar hij wel in kudde buiten stond. Daar was hij zo agressief dat ze hem niet eens meer uit de weide of stal konden halen, dat was de rede dat hij wegging. Daarna is hij naar een ruiter gegaan om hem in te rijden en na twee weken daar te trainen hebben wij hem gekocht. We wisten toen nog niet van zijn agressieve verleden, hij was toen gewoon zoals hij nu is.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 16:17

Tomorrow schreef:
Mijne doet dat ook, dat happen. Bij alles wat er eigenlijk bij zijn borst gebeurt.
Losmaken van zijn deken aan de voorkant, poetsen, scheren.
Hij hapt bijna nooit raak, meestal alleen zichzelf maar mocht hij mij wel raken is het dikke paniek dus hij weet wel dat ik dat niet accepteer.
Verder laat ik het en negeer ik het, kost mij teveel moeite om daar energie in te gaan steken :')


Ik herken je verhaal! Het is hier idd ook vaak mis als hij gewoon hapt bij bv dekens los doen ofzo, maar bij het naar kledij enzo happen heeft hij wel is meer vast dan hij denkt :')

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 16:18

tengeltje11 schreef:
gewoon consequent blijven afstraffen.
hapt hij,dan krijgt hij direct een serieuse bok tegen zijn mond.
dit ook blijven volhouden,desnoods 400 keer.
als hij een ander paard bijt,krijgt hij ook iets onaangenaams terug(meestal ook een beet,maar wij kunnen nu moeilijk terugbijten)


dat heb ik echt heel erg lang gedaan maar het lijkt gewoon niet door te dringen, en ik werd er verschrikkelijk slecht gezind door :')

lovelyfiefy

Berichten: 5089
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:21

Ik ken het, en ja ik werd er ook niet vrolijk van om af te straffen.
Bij mijne is het na 2 dagen heel consequent wel gelukt (hij was toen de tijd nog gewoon hengst).
Maar wat je ook nog kan proberen is hard in zijn oor knijpen.
Of eventueel zelfs bijten, dat doet de moeder ook wanneer ze iets doen wat niet mag.
Laatst bijgewerkt door lovelyfiefy op 17-03-17 16:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 16:23

lovelyfiefy schreef:
Ik ken het, en ja ik werd er ook niet vrolijk van om af te straffen.
Bij mijne is het na 2 dagen heel consequent wel gelukt (hij was toen de tijd nog gewoon hengst).
Maar wat je ook nog kan proberen is hard in zijn oor knijpen.
Of eventueel zelfs bijten, dat doet de moeder ook wanneer ze iets doen wat niet mag.

haha zelf bijten heb ik idd ook al eens gedaan! :')
resultaat : mond vol haar en een paard dat zich er niets van leek aan te trekken..

Ik heb het idee dat ik me er maar gewoon moet bij neerleggen..

lovelyfiefy

Berichten: 5089
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: happen en ander hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:23

ik heb overigens mijn paard ook gekocht dat hij 5 maanden oud was.
Toen weinig ervaring met jonge paarden en heb nu dus heel veel van hem geleerd.
Ik ben wel ook al vanaf mijn 5e aan het paardrijden en met paarden bezig.
Wilde een nieuwe uitdaging en dat werd een hengst veulen :)
En tot de dag van vandaag ben ik erg blij met de keuze die ik gemaakt heb :)

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 16:26

lovelyfiefy schreef:
ik heb overigens mijn paard ook gekocht dat hij 5 maanden oud was.
Toen weinig ervaring met jonge paarden en heb nu dus heel veel van hem geleerd.
Ik ben wel ook al vanaf mijn 5e aan het paardrijden en met paarden bezig.
Wilde een nieuwe uitdaging en dat werd een hengst veulen :)
En tot de dag van vandaag ben ik erg blij met de keuze die ik gemaakt heb :)


ben verder ondanks alles ook nog steeds blij met mijn paard hoor! Zou hem echt niet kunnen missen.. Nu ja, hij is bij zijn vorige ( en eerste) eigenaar weggegaan doordat hij te agressief was. Die mens kon er niet meer bij in de buurt komen. Ik heb hem pas gekocht toen hij vier was, en hij is pas dan gecastreerd ook, dus ik denk dat het misschien ook al wat laat was om hem nog echt alles af te leren...

Dancyy
Berichten: 2696
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:27

Koper schreef:
Het gaat niet eens persé om 24/7 naar buiten. Het gaat om fysiek contact met andere paarden. Nu kan hij dus alleen over het draad contact maken -O-

Uit je andere topic krijg ik niet de indruk dat je heel ervaren bent, sorry.

_/-\o_ _/-\o_

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:31

Als je ECHT consequent bent en het NOOIT toe staat en ALTIJD afstraft dan heb je dit er zo uit.
Ik heb zoveel stages gelopen waar van die onopgevoede paarden rondliepen, die dreigden, hapten en schraapten op de poetsplaats en ik heb er nooit een gezien waar ik het niet binnen 1-2 weken eruit had.

In het begin is het misschien irritant om te blijven straffen, maar hoe langer je het volhoudt, hoe minder het gedrag wordt. Bijten is bij mij gewoon een tik op de neus en een flinke ook. Ik ben niet bang dat hij kopschuw wordt, een paard weet echt wel het verschil tussen ongewenst gedrag en onnodig een tik verkopen en wordt in de natuur ook op zijn plaats gezet als hij zoiets doet.

Ik neem aan dat hij wel reageert als je een brul geeft of een flinke nee roept? Is hij erg schrikkerig?
Voor schrapen gebruik ik meestal een duidelijke nee en als ze netjes stil staan zonder even te schrapen even belonen met je stem en een kriebel.

Keywoord is hier om consequent te zijn en het nooit toe te staan. Niet als je een goede dag hebt, niet als je een slechte dag hebt, niet als hij niet in zn vel zit, als het regent, de zon schijnt, je haast hebt. Nee is gewoon ALTIJD nee. Als je dit volhoudt heb je het er echt zo uit, maar je moet vooral zelf heel attent zijn en ervoor zorgen dat je het er nooit tussendoor laat schieten.
Vergeet ook niet om positief gedrag te belonen. Schraapt hij normaal gesproken na 2 minuten? Beloon hem dan als hij 1 minuut netjes stil staat zonder te schrapen. Vanuit hier rek je het op, tot het naar 3 minuten gaat en uiteindelijk gewoon ophoudt. Hoelang dit proces is hangt af van hoe consequent jij bent en hoe snel je paard leert.

Zolang een actie altijd dezelfde reactie geeft, leren ze het snel genoeg.
Dus goed gedrag = belonen alsof ze de OS hebben gewonnen voor je. Slecht gedrag is een duidelijke NEE en als ze echt te ver gaan (dus als het gevaarlijk wordt, been optillen in je gezicht, bijten, of dreigen, dan op de plaats zetten met een tik, mag ook best in de zij zijn) Paarden in de natuurlijk schoppen en bijten elkaar en doen elkaar echt pijn, een tikje in de zij met je hand gaan ze echt niet dood aan)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 17:06

Iriscope schreef:
Als je ECHT consequent bent en het NOOIT toe staat en ALTIJD afstraft dan heb je dit er zo uit.
Ik heb zoveel stages gelopen waar van die onopgevoede paarden rondliepen, die dreigden, hapten en schraapten op de poetsplaats en ik heb er nooit een gezien waar ik het niet binnen 1-2 weken eruit had.

In het begin is het misschien irritant om te blijven straffen, maar hoe langer je het volhoudt, hoe minder het gedrag wordt. Bijten is bij mij gewoon een tik op de neus en een flinke ook. Ik ben niet bang dat hij kopschuw wordt, een paard weet echt wel het verschil tussen ongewenst gedrag en onnodig een tik verkopen en wordt in de natuur ook op zijn plaats gezet als hij zoiets doet.

Ik neem aan dat hij wel reageert als je een brul geeft of een flinke nee roept? Is hij erg schrikkerig?
Voor schrapen gebruik ik meestal een duidelijke nee en als ze netjes stil staan zonder even te schrapen even belonen met je stem en een kriebel.

Keywoord is hier om consequent te zijn en het nooit toe te staan. Niet als je een goede dag hebt, niet als je een slechte dag hebt, niet als hij niet in zn vel zit, als het regent, de zon schijnt, je haast hebt. Nee is gewoon ALTIJD nee. Als je dit volhoudt heb je het er echt zo uit, maar je moet vooral zelf heel attent zijn en ervoor zorgen dat je het er nooit tussendoor laat schieten.
Vergeet ook niet om positief gedrag te belonen. Schraapt hij normaal gesproken na 2 minuten? Beloon hem dan als hij 1 minuut netjes stil staat zonder te schrapen. Vanuit hier rek je het op, tot het naar 3 minuten gaat en uiteindelijk gewoon ophoudt. Hoelang dit proces is hangt af van hoe consequent jij bent en hoe snel je paard leert.

Zolang een actie altijd dezelfde reactie geeft, leren ze het snel genoeg.
Dus goed gedrag = belonen alsof ze de OS hebben gewonnen voor je. Slecht gedrag is een duidelijke NEE en als ze echt te ver gaan (dus als het gevaarlijk wordt, been optillen in je gezicht, bijten, of dreigen, dan op de plaats zetten met een tik, mag ook best in de zij zijn) Paarden in de natuurlijk schoppen en bijten elkaar en doen elkaar echt pijn, een tikje in de zij met je hand gaan ze echt niet dood aan)


Ik geef ook flinke tikken hoor, maar hij trekt er zich gewoon niets van aan. Ook goed brullen enzovoort heeft geen enkel effect. Hij kijkt er zelfs niet van op... Er is een paar jaar terug een man geweest op onze stalling die echt bekend staat voor zijn grondwerk enzo ( een zeker Temmerman ofzo? Ben de naam kwijt) en die mens kon er ook maar geen hoogte van krijgen... Ik weet echt niet meer wat te doen. Ik ben echt wel consequent (nu ja, dat ben ik maanden lang geweest maar ik werd het gewoon zo verschrikkelijk beu) maar het haalt niets uit.. Ik ben echt aan het beginnen denken dat ik me er moet bij neerleggen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker