Kunstjes zonder slecht gevolg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Kunstjes zonder slecht gevolg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 19:13

Welke kunstjes kan je een paard(pony) leren waarbij heel weinig kans is dat hij dat slecht gaat gebruiken? Ik dacht zelf al buigen, compliment en op en blok.
Steigeren en voet geven zeker niet.


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 19:27

Je kunt een paard alles kunstjes leren zonder gevolgen, vind ik
Ligt allen aan het paard en aan jou!
Iemand die vestand heeft van steigeren op comando kan dat heel prima op een paard uitoefenen.
Pinky steigert alleen bij mij en alleen als ik het zeg. Soms wel als ik zijn manen moet sprayen oid, maar dat heeft hij altijd al gedaan. Hij legt ook totaal geen verband met steigeren en steigeren op commando.
Het gaat hem immers om dat snoepje, niet omdat hij het zo leuk vind.
Pinky heeft overigens nog nooit voor de kar oid gesteigerd uit protest. Niet voor het aanleren en niet erna

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 19:31

Maar het probleem is: manegepaard

Ineke2

Berichten: 33036
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 19:46

Dan vraag ik mij af of dat gaat lukken....ligt er natuurlijk aan hoe vaak je bij het beestje bent. Elke dag of 1x per week?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 19:56

Een manege paard zou ik niet teveel leren.
Voetje geven misschien?

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 22:02

Als je het goed aanpakt, moet je in principe alle kunstjes aan kunnen leren zonder dat dat een slecht gevolg heeft. Maar ik ken ook een paardje dat heeft leren liggen, en die nu onder het rijden telkens gaat liggen als hij er geen zin meer in heeft...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 22:06

vrijheidsdressuur leer je niet aan een manege paard. Zeker niet zonder overleg met de eigenaar.
Een manege paard wordt door verschillende mensen verzorgt/gereden, je hebt daarmee dus niet de band als je met je eigen (verzorg) paard.
vrijheidsdressuur is niet iets van "owh dat leer ik hem ff" daar gaat tijd, geduld en vertrouwen over heen.
Vertrouwen krijg je door regelmatig met zo'n dier te werken, en op de meeste maneges heb je die mogelijkheid niet

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 22:09

Ik ben het helemaal met Stef eens, je zal regelmatig moeten oefenen en ik vind ook dat je dat soort dingen niet aan manegepaarden moet leren, iig niet zonder toestemming van de eigenaar.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 16:36

We hebben zoiezo al een toestemming voor de show, en nu gaan we dat ook vragen, maar ik ga wel iedere dag met dat paardje om, wordt nu nog niet gebruikt en ik ben echt veel op de manege, (helpen en die pony rijden), dus vanaf dat hij in de lessen meemoet, dan houd ik nog altijd 'speciale zorg' op die pony.
Maar ik snap wat jullie bedoelen hoor, op de manege waar ik vroeger reed zou ik het echt nooit doen.
Daarmee dat ik ook al 'kunstjes' vraag die niet echt schadelijk zijn.
Ik wil gewoon de nadelen horen van, euh, zowat alles Schijnheilig

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:15

Banjer kan kusjes geven... verder kan ze de Spaanse Pas, hoofd omlaag doen op commando (= makkelijk met poetsen), 2-benige buiging (als ze er zin in heeft), dingen aantikken, oppakken en vasthouden, teruggeven, petje/hoed van mijn hoofd afhalen, en een omgevallen grote oranje pion rechtopzetten... Haha!:D:D

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 19:41

SmithsGirl schreef:
Banjer kan kusjes geven... verder kan ze de Spaanse Pas, hoofd omlaag doen op commando (= makkelijk met poetsen), 2-benige buiging (als ze er zin in heeft), dingen aantikken, oppakken en vasthouden, teruggeven, petje/hoed van mijn hoofd afhalen, en een omgevallen grote oranje pion rechtopzetten... Haha!:D:D


ik denk niet dat angelke bedoelt , wat jou paard allemaal kan....je mag trots zijn op jezelf maar ik denk dat ze meer bedoelt , hoe leer je een paard dat aan en welke dingen kan je aanleren zonder dat er andere mensen de gevolgen ervan kunnen dragen...


Kusje Kusje Kusje

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 08:55

dit zijn dus voorbeelden van kunstjes waar andere mensen geen gevolgen van hoeven te ondervinden.... Knipoog

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:45

hey!
Uhm , nadelen ...
1. Voetje geven : kan zijn dat ze dat begint te doen elke keer ze een snoepje ofzo wilt. Of dat ze begint te klauwen naar je (das wel extreem hoor, dat is meestal niet)
2. Kusje geven : daar kan je eigenlijk niets verkeerd mee doen.
3. Op blok : ook niets verkeerd
4. Spaanse pas: niets verkeerd
5. Steigeren : kan ze dan ook uit protest beginnen doen . of ze kan te hoog gaan en omvallen.

Maar als je alles correct aanleert en je hebt een goede band met die pony, dan zijn er geen nadelen denk ik.
Succes!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 17:16

Faustie schreef:
hey!
Uhm , nadelen ...
1. Voetje geven : kan zijn dat ze dat begint te doen elke keer ze een snoepje ofzo wilt. Of dat ze begint te klauwen naar je (das wel extreem hoor, dat is meestal niet)
bedelen dus, leuk als er een klein kind voor staat, KLAP!
2. Kusje geven : daar kan je eigenlijk niets verkeerd mee doen.
hap
3. Op blok : ook niets verkeerd
in principe niet, maar kijk bij het eventueel aanleren dat je een goed VEILIG blok gebruikt, als je paard ijzers heeft bijv absoluut geen baal stro gebruiken
4. Spaanse pas: niets verkeerd
wederom bedelen zie 1
5. Steigeren : kan ze dan ook uit protest beginnen doen . of ze kan te hoog gaan en omvallen.
totaal niet aan beginnen met manege paard

Maar als je alles correct aanleert en je hebt een goede band met die pony, dan zijn er geen nadelen denk ik.
Succes!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 18:57

stef"]
[quote="Faustie schreef:
hey!
Uhm , nadelen ...
1. Voetje geven : kan zijn dat ze dat begint te doen elke keer ze een snoepje ofzo wilt. Of dat ze begint te klauwen naar je (das wel extreem hoor, dat is meestal niet)
bedelen dus, leuk als er een klein kind voor staat, KLAP!
2. Kusje geven : daar kan je eigenlijk niets verkeerd mee doen.
hap
3. Op blok : ook niets verkeerd
in principe niet, maar kijk bij het eventueel aanleren dat je een goed VEILIG blok gebruikt, als je paard ijzers heeft bijv absoluut geen baal stro gebruiken
4. Spaanse pas: niets verkeerd
wederom bedelen zie 1
5. Steigeren : kan ze dan ook uit protest beginnen doen . of ze kan te hoog gaan en omvallen.
totaal niet aan beginnen met manege paard

Maar als je alles correct aanleert en je hebt een goede band met die pony, dan zijn er geen nadelen denk ik.
Succes!
[/quote]

Ik heb het over paarden die echt wel braaf zijn , die dus niet gaan happen of beginnen te bedelen. Steigeren zou ik zelfs bij geneen paard aanleren. Ik ben eigenlijk ook geen voorstander voor eender welk kunstje!!! Voetje geven is het enige wat ik faust heb geleerd en daar laat ik het ook bij. (ter verduidelijking : ik laat geen klein kind bij hem in de buurt komen , dus KLAP is buiten beschouwing en naar mij klauwt ie zoiezo niet en hij bedelt ook niet. maar het is dan ook geen manegepaardje...)

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-02 19:23

stef"]
[quote="Faustie schreef:
hey!
Uhm , nadelen ...
1. Voetje geven : kan zijn dat ze dat begint te doen elke keer ze een snoepje ofzo wilt. Of dat ze begint te klauwen naar je (das wel extreem hoor, dat is meestal niet)
bedelen dus, leuk als er een klein kind voor staat, KLAP!
2. Kusje geven : daar kan je eigenlijk niets verkeerd mee doen.
hap
3. Op blok : ook niets verkeerd
in principe niet, maar kijk bij het eventueel aanleren dat je een goed VEILIG blok gebruikt, als je paard ijzers heeft bijv absoluut geen baal stro gebruiken
4. Spaanse pas: niets verkeerd
wederom bedelen zie 1
5. Steigeren : kan ze dan ook uit protest beginnen doen . of ze kan te hoog gaan en omvallen.
totaal niet aan beginnen met manege paard

Maar als je alles correct aanleert en je hebt een goede band met die pony, dan zijn er geen nadelen denk ik.
Succes!
[/quote]
Dat bedoelde ik dus, dus echt de nadelen van iets.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 11:22

nee faustie, jij laat geen klein kind bij je paard komen, maar ik neem aan dat jou paard geen manege paard is

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:00

ja inderdaad. ik zou er bij een manegepaard ook nooit aan beginnen.
Ik vind het idd ook niet echt veilig voor kleine kinderen , daar heb je volledig gelijk in hoor stef!
groetjes

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-02 18:42

Ik zou het ook nooit doen, behalve nu bij dit paardje, om dat dit 'te goed' is voor de manegelessen.Ik doe er de wedstrijden(en de show) mee mee, zodat hij later voor meer verkocht kan worden(kwam als lelijke dikke naar hier).
Maar als iemand dat hier zou vragen, zou ik juist hetzelfde antwoord als jou geven stef Lachen .Maar ik hoopte dat ik het ongeveer uit kon leggen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers