.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:55

Ik moet 18 euro betalen. Normaal krijg ik altijd (veel!) terug. Het enige dat veranderd is, is dat ik meer ben gaan verdienen in 2016. Maar zoveel meer is dat nu ook weer niet. Ach ja, alles is beter dan honderden euro's betalen die hier voorbij komen.


Mando

Berichten: 15639
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:08

Wij krijgen ook altijd terug en nu ook bijbetalen.
Heb hem 3x na gekeken en alles klopt

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

x_Jeanine_x

Berichten: 9068
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 07:30

Ik krijg geld terug en ik moet betalen!

Vorig jaar een 2de baan gehad en maar 4 uu per week bij de Mc Donalds gewerkt, dus daar krijg ik van terug.

Over mn vrijwilligerswerk moet ik 81 euro betalen... maar heb nog een bezwaar van vorig jaar lopen, toen moest ik 600,- betalen over mn vrijwilligerswerk!

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:46

Ik snap even helemaal niets meer van mijn belastingaangifte. Van augustus 2015 t/m augustus 2016 heb ik een studie gedaan (particulier) waarbij ik niet in aanmerking kwam voor studiefinanciering. Over de maand januari t/m augustus 2016 heb ik in totaal +/- € 2600,- aan mijn studie uitgegeven (lesgeld, boeken, examenkosten). Als ik deze kosten invul bij 'uitgaven voor studie of opleiding' zie ik dat ik helemaal niets terug krijg van deze studie, terwijl ik wel voldoe aan de voorwaarden? :o?

Ik heb wel gedurende deze periode stage gelopen en heb in totaal, over het gehele jaar, +/- € 3.000,- stagevergoeding ontvangen en daarnaast € 1400,- bijverdiend met een zomerbaantje. Over deze stagevergoeding heb ik geen loonheffing betaald, maar bij mijn zomerbaantje wel (€ 179,-). Het enige wat ik terugkrijg van de belastingdienst is, vanzelfsprekend, die € 179,-, maar ik was in de veronderstelling dat een deel van mijn studiekosten ook aftrekbaar waren. Iemand die hier verstand van heeft?

manonutjuh

Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:51

Studiekosten kun je aftrekken van te betalen belasting.
Als je maar 179 betaald hebt, kun je niet meer terugkrijgen dan die 179.

Het klinkt alsof jou te betalen belasting 0,- is, je hebt echter al 179 betaald dus die krijg je terug.

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:56

Ah op die fiets, klinkt ook eigenlijk heel logisch. :o Bedankt voor het verhelderen!

veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:30


Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:34

x_Jeanine_x schreef:
Over mn vrijwilligerswerk moet ik 81 euro betalen... maar heb nog een bezwaar van vorig jaar lopen, toen moest ik 600,- betalen over mn vrijwilligerswerk!


Hoe kun je in hemelsnaam over vrijwilligerswerk belasting moeten betalen? Dat doe je toch voor niks?

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:38


veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:29

Winged schreef:
x_Jeanine_x schreef:
Over mn vrijwilligerswerk moet ik 81 euro betalen... maar heb nog een bezwaar van vorig jaar lopen, toen moest ik 600,- betalen over mn vrijwilligerswerk!


Hoe kun je in hemelsnaam over vrijwilligerswerk belasting moeten betalen? Dat doe je toch voor niks?

Nee, daar krijg je soms wel een vergoeding voor. En die kunnen soms wel belast zijn, maar er gelden ook wel vrijstellingen, als je aan de voorwaarden voldoet. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rgoedingen

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:54

Weet iemand waar ik kosten van een taxatie in kan vullen, van een huis die ik niet gekocht heb?

Ik krijg nergens de mogelijkheid daartoe. Wel krijg ik een mooi bedrag terug, of zou dat daarvan komen?

x_Jeanine_x

Berichten: 9068
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:59

Winged, veerledec,
Ik doe indd vrijwilligerswerk met vergoeding! Maak dan wel dagen van 7 uur sochtends tot 23.00 savonds. Of de hele nacht door! En ik val deels binnen alle eisen. Maar heb dus bezwaar aangetekend omdat ik dus er wel recht op heb. Alleen nog niks gehoord. Afgelopen jaar betaal ik er 81 euro over terwijl het jaar ervoor bijna 600,- moest afdragen.... en daar ga ik niet mee akkoord natuurlijk!

veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:17

Iinge_ schreef:
Weet iemand waar ik kosten van een taxatie in kan vullen, van een huis die ik niet gekocht heb?

Ik krijg nergens de mogelijkheid daartoe. Wel krijg ik een mooi bedrag terug, of zou dat daarvan komen?

Als je het huis niet hebt gekocht, is er dus geen eigen-woning-schuld ontstaan. Dan zijn de kosten niet aftrekbaar voor zover mij bekend.

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:22

veerledec schreef:
Iinge_ schreef:
Weet iemand waar ik kosten van een taxatie in kan vullen, van een huis die ik niet gekocht heb?

Ik krijg nergens de mogelijkheid daartoe. Wel krijg ik een mooi bedrag terug, of zou dat daarvan komen?

Als je het huis niet hebt gekocht, is er dus geen eigen-woning-schuld ontstaan. Dan zijn de kosten niet aftrekbaar voor zover mij bekend.


Aah oke, dankjewel :)

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:08

Ik heb eens even globaal de aangifte ingevuld, nog niet verstuurd. Ik krijg een beetje terug zoals het nu lijkt. Cursuskosten die je zelf betaald hebt voor je werk of toekomstig werk zijn aftrekbaar. Qua gezondheidszorg zat ik lang niet aan de drempel van 1100 euro.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 08:41

Update:
Citaat:
Wat kunt u nog doen?

U kunt zelf controleren of uw aangifte mogelijk niet juist is ingediend. Hiervoor kijkt u of bij de vraag ‘Hebt u of uw huisgenoot deze lening afgesloten na 28-10-2012?’ ‘Ja’ of ‘Nee’ is ingevuld. Is hier ‘Nee’ ingevuld? Dan is er niets aan de hand. Staat ‘Ja’ ingevuld, wacht dan onze berichtgeving af.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... art-update

Booooo
Berichten: 6504
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:01

Ik kreeg gisteren een brief van de Belastingdienst. Zag er nep uit want het leek gewoon op een kopie maar zat wel in een blauwe envelop. Stond in dat er in 2016 niks voor mij was veranderd en dat ik geen aangifte hoef te doen als ik minder dan €45 moet betalen.

Echter is er wel heel veel veranderd dus snap niet hoe ze daar bijkomen :+
Ik ben getrouwd, heb dus een fiscaal partner gekregen. Ik heb een bijbaan gehad naast mijn fulltime baan. En ik moet dit jaar voor het eerst betalen inplaats van terug krijgen.

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 07:11

Booooo schreef:
Ik kreeg gisteren een brief van de Belastingdienst. Zag er nep uit want het leek gewoon op een kopie maar zat wel in een blauwe envelop. Stond in dat er in 2016 niks voor mij was veranderd en dat ik geen aangifte hoef te doen als ik minder dan €45 moet betalen.

Echter is er wel heel veel veranderd dus snap niet hoe ze daar bijkomen :+
Ik ben getrouwd, heb dus een fiscaal partner gekregen. Ik heb een bijbaan gehad naast mijn fulltime baan. En ik moet dit jaar voor het eerst betalen inplaats van terug krijgen.


Die had ik ook.. al gedateerd op 28 febr.. ben gescheiden, heb huis gekocht en ben meer gaan verdienen :')

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:56

JustLizz schreef:
Bericht op site Belastingdienst:
Hebt u de hypotheek voor uw koopwoning afgesloten vóór 28 oktober 2012? Doe dan nog geen belastingaangifte.

Hebt u een koopwoning en is de hypotheek daarvoor afgesloten vóór 28 oktober 2012? Wacht dan nog even met belastingaangifte doen. Voor een juiste aftrek van uw hypotheekrente is een aanpassing van de online aangifte nodig. Wij laten op korte termijn weten wanneer u weer aangifte kunt doen.

Iemand die weet wat er precies fout gaat? veerle wellicht?

Ik weet niet wat er fout gegaan is, maar ik verwacht een flink bedrag terug.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:59


Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:16

Ik kan de aangifte zelf niet opslaan, alleen de ontvangstbevestiging. Meer mensen hier last van?


Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:48

imd schreef:
Ik kan de aangifte zelf niet opslaan, alleen de ontvangstbevestiging. Meer mensen hier last van?


Dat is je aangifte ;) alles staat daarin..

M_arjolein

Berichten: 1400
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:06

Als je wil kun je je aangifte via mijn belastingdienst openen in een pdf bestand en dan zou je hem ook kunnen opslaan op je computer.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:33

Ik vind het lastig wat ik moet doen. Heb in januari 2016 een huis gekocht met mijn inmiddels ex. We hebben er nooit samen gewoond zijn we dan wel partners voor de belasting

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:25

Dobel schreef:
Ik vind het lastig wat ik moet doen. Heb in januari 2016 een huis gekocht met mijn inmiddels ex. We hebben er nooit samen gewoond zijn we dan wel partners voor de belasting


Na de eerste vragen krijg je deze keuze.. Zijn jullie getrouwd geweest? Dan denk ik namelijk niet dat jullie fiscaal partners zijn..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gelato, L_iek, mOamm en 20 bezoekers