Het behoud van je paard in eigen hand

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Het behoud van je paard in eigen hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 23:17

Zucht altijd weer die fijne discussies over op welke leeftijd een paard ingereden mag worden Schijnheilig

Ik ga hier even een gevaarlijke uitspraak doen maar ik vind dat we dus gewoon zelf een zwak paard creeren. Zodra het geboren wordt gaat het aan de veulenkorrel. Naar buiten met mams het zachte weiland in of in de paddock met zacht zand. als het regent maar lekker in stal. Als het veulen afgespeend wordt gaat ie met de groep (wat op zich goed is) in een lekker zacht en blubberig weiland. In de grote uitloopstallen ligt een dikke laag stro zodat ze vooral lekker zacht kunnen staan en liggen. Ze krijgen kilo's krachtvoer en mogen zich onbeperkt de hele dag rondvreten aan kuil. In de loopstallen in de winter krijgen ze in verhouding dan niet bar veel lichaamsbeweging. Als 2,5 jarige komt je dan inmiddels behoorlijk uit de kluiten gewassen jonge paard naar huis. Tijd voor de eerste kennismaking met het zadel.

En op dit moment heb je dus een zwak paard gecreerd. De botten, pezen en hoeven hebben nooit veel weerstand ontvangen. Je paard heeft tenslotte 2,5 jaar lekker in de zachte weilanden gelopen en heeft zich lekker rond mogen vreten.

Dan ga je aan de gang met een paard met een lichaam van een 2,5 jarige maar met benen die niet voldoende gehard zijn. Na het gebruikelijke longeren in het zand en de eerte ritjes in het zadel zal er nog niet veel gebeuren. Maar in combinatie met de onkunde van de gemiddelde ruiter loopt je paard dan vaak op jonge leeftijd al tegen de eerste (been)problemen aan.

Hier een stukje wat ik gequote heb van een website. Van Dr Gerhard Heuschmann, geschreven bij Jane Kidd:

Citaat:
Dr Heuschmann claimed the first two years of training were the most important — changing the young horse from a flight animal to one with the body and mind to carry weight without developing problems.

“There has been a big increase in back problems and it is vital that horses stretch their necks forward and down, both when eating and being ridden, to bring up the back and develop the muscles,” he said.

He argued that the age of the horse, its muscular development and the weight of the rider should determine where to put the head and neck. Lifting it to compete — especially in three-year-old classes — leads to fixed backs, flicking extensions and damaged coffin joints.

Shortened necks, draw reins and fore girths (which push the saddle further back) were the chief culprits.

In addition, improvements in stable management are desirable. Young horses must move around to ensure the formation of healthy cartilage around the joints, yet today's horses are cosseted in stables. One improvement would be to ensure they always have a good walk before training begins.

Young horses should not be limited to a life on soft surfaces, as the anatomy of the horse's foot is not designed to work to its best on this type of going, he concluded.


Ik ben het eens met deze man. Wat me ook nog even van het hart moet; je hoort vaak de kreet van: laat hem toch lekker die eerste 3 jaar baby zijn. Okee prima, maar wat gebeurt er daarna? Dan opeens een verandering van 3 jaar buiten in het land naar 22 uur per dag in stal. Mijn paarden mogen wat dat betreft dan hun hele leven baby zijn. Ze staan altijd buiten en de enige verandering als ze wat ouder zijn is dat ze daarnaast ook gereden worden. Maar het lijkt soms wel een beetje zo van "laat hem die eerste 3 jaar baby zijn want daarna is het over en zal ie de rest van zijn leven in een legbatterij doorbrengen met hard werken, dus neem het die eerste 3 jaar ervan!". Verder vind ik de vergelijking van een 3 jarige en een kind dat naar school gaat ook geen goede. Een correcte training van een paard draagt alleen maar bij aan de lichamelijke gezondheid van het paard. Naar school gaan doe je niet voor je lichamelijke gezondheid. Daar wordt veel informatie in je kop gestampt om je slim te maken. Dan kan bij een paard niet, die heeft daar de hersenen niet voor. Vergelijk de training van een paard met de training van een athleet. Begint een topturner op zijn 20e? Nee, die begint al op heel jonge leeftijd, wanneer alles nog soepel en buigzaam is.

Goed, hoop dat jullie mijn punt een beetje begrijpen. Maar nog even kort samengevat, ga nou eens na wat het echte probleem is. Het op 2,5 jarige leeftijd starten van paarden is imo niet het probleem op zich.

Wat ik nog even wil toevoegen, tegenwoordig lijken de warmbloeden wel steeds groter te worden. Reuzen van 1.80m. zijn geen uitzondering meer. Voor deze paarden is het natuurlijk helemaal funest als hun benen nooit enige weerstand hebben mogen ontvangen.

Mischien dat het nu ook makkelijker te begrijpen is waarom de mustangs die 2 jaar lang op de steppe lopen, leven van karig voedsel en op blote voeten over de rotsen rennen de beste paarden maken. Deze dieren worden als 2 jarige zadelmak gemaakt, flink aan het werk gezet en zetten zelden een pas kreupel in hun (lange) leven. Natuurlijke selectie geld ook. Een slechte overleeft het niet en zal dus ook niet meer voor nakomelingen zorgen. En wat doen wij? Als een merrie het vroegtijdig begeeft gaan we er juist mee fokken! (wat anders natuurlijk als de merrie een ongeluk heeft gehad dat niets met erfelijke aanleg heeft te maken).

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 23:55

Als die merrie het begeeft ten gevolge van de slechte opfok zoals jij stelt is dat niet erfelijk en kan je er gerust mee fokken.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-02 00:01

fabienne schreef:
Als die merrie het begeeft ten gevolge van de slechte opfok zoals jij stelt is dat niet erfelijk en kan je er gerust mee fokken.


Ik heb dat niet zo handig neergezet Haha! Het is idd nogal moeilijk te bepalen of een merrie door slechte opfok en verkeerd rijden het vroegtijdig begeeft of gewoon echt een erfelijke afwijking heeft (het eerste geval zal wel vaker gebeuren en dan zou je er idd ook nog mee kunnen fokken). Met erfelijke afwijking bedoel ik niet alleen beenproblemen.

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 00:35

Nou ik ben het helemaal met je eens! De veulens worden te veel verwent en het is niet eens altijd goed voor hen. In de natuur is er niet voor niets sprake van natuurlijke selectie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 00:42

Komt er wel bij dat er in Nederland de mogelijkheid niet is om ze zo op te voeden als de mustangs in Amerika.
Voor de rest ben ik ook van mening dat botten en pezen door gedoseerd werken op harde bodem verstevigd moeten worden. Dus dagelijks een kwartier op asfalt lopen. Ja, dat vraagt om een ijzertje. Maar ze krijgen wel loeisterke benen. Niet in een week, en niet in een maand. Doe dat een tijdje, en je paard heeft er profijt van later...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 01:34

Grappig om dat uit de states te horen. Als paarden, ik heb het niet over mustangs maar over sportpaarden, ergens snel kapot zijn is het daar. En er is ook nog een ander punt, wij hebben wat minder ruimte. Dus een groep veulens in een uitloopstal neerzetten en voldoende voer geven is absoluut niet verwennen. Kom maar eens kijken zou ik zeggen. Ze moeten voldoende bewegen en voldoende gevoerd worden en als jonge paarden voldoen aan de veterinaire eisen die uw landgenoten stellen. Niets mis mee dacht ik zo. Beetje elitair denken vanuit een hier niet bestaand ras en gebruik dus.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 03:36

sarabande? Hoe kom jij aan de wijsheid dat de sportpaarden daar snel kapot zijn? Bud heeft 2 jaar in de wei en opfok gestaan. In de wei is opzich redelijk zacht, maar de opfok had zijn harde en zachte delen (blubberstukje), met zowel echt modder als geharde grond. Bud heeft droge en goede benen, en er wordt elke dag een stukje op het asfalt gelopen Lachen Dus ik denk dat ik wel goed bezig ben. Toen hij 2 werd is hij uit de opfok gehaald, en stond hij overdag in de wei, en 's nachts op stal. Nu is hij 2,5 en ben ik hem aan het inrijden.

Kortom: ik ben het helemaal met je eens Pril!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-02 05:04

sarabande schreef:
Grappig om dat uit de states te horen. Als paarden, ik heb het niet over mustangs maar over sportpaarden, ergens snel kapot zijn is het daar


Ik weet niet of dit waar is, heb daar nl. geen onderzoek naar gedaan en heb geen statistieken gezien. En ik denk jij ook niet.

En verder, het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat de reden dat paarden vroegtijdig versleten zijn niet altijd is omdat er met 2,5 jarige leeftijd "al" mee wordt gestart, maar dat het aan het hele voorafgaande opfok proces ligt. En verder natuurlijk de kundige manier waarop het paard getraind wordt. Dat heb ik in mijn bericht helemaal uitgelegd. Ik ben hier geen oplossing voor het probleem aan het geven en besef ook dat er waarschijnlijk geen oplossing is.

[/b]

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 19:55

Amen !
Ben het helemaal met Pril eens.
En, het kan nóg erger, wat te denken van (de vele) veulens, jaarlingen en twenters die de hele winter op stal gehouden worden, 24/7, iedere winter weer opnieuw. Alleen tijdens het uitmesten mogen ze even naar buiten met gevolg dat ze compleet exploderen en als een idioot gaan rondrazen, bokken, uitglijden enz. Over zwakke paarden en beenproblemen gesproken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 20:12

Tinkie schreef:
En, het kan nóg erger, wat te denken van (de vele) veulens, jaarlingen en twenters die de hele winter op stal gehouden worden, 24/7, iedere winter weer opnieuw. Alleen tijdens het uitmesten mogen ze even naar buiten met gevolg dat ze compleet exploderen en als een idioot gaan rondrazen, bokken, uitglijden enz. Over zwakke paarden en beenproblemen gesproken...


Maar wat is het alternatief???
Ze tot aan hun knieen in het water laten staan?
De meeste weilanden in Nederland zijn in de winter erg nat, dat is ook niet erg bevoordelijk voor ze, denk aan bijv. mok.
Bovendien als je ze de hele winter op dat land laat lopen is het in het voorjaar finaal kapot en heb je er helemaal niets meer aan.
In Nederland hebben je helaas maar beperkt ruimte en veel klei en veengrond waar je echt geen koppel paarden de hele winter op kan laten lopen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 22:12

Ja laat ze maar in het water rondlopen, 100 x beter dan op stal, als ze maar naar een droge overdekte plaats kunnen als ze willen en kunnen bewegen als ze willen. En als het niet mogelijk om een stuk af te zonderen om de jonge dieren die mogelijkheid te geven omdat de grond stukgetrapt wordt, kan je beter geen paarden zelf opfokken.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 22:29

Ilindra, daar heb je een punt Knipoog Maar wat ik wel gek vind, Bud stond ook in zo'n veldje met een aantal extreem waterige delen Schijnheilig en hij heeft nooit mok gehad...moet je daar aanleg voor hebben ofzo?

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 19:40

Zelf heb ik er voor gekozen om die van mij zelf elke dag in de hand te hebben. Hij is zo mak als ik weet niet hoe. Loopt lekker achter me aan af en toe samen spelen in de bak. wie kan het hards rennen en gek doen. Meestal is hij dat Haha! . Zelfs op de weg waar enge en harde motoren rijden doet hem weinig. Ik loop af en toe eens een kwartiertje met hem langs de weg. En meer kan ik ook niet doen om het hem naar z'n zin te maken overdag lekker op het land of in de paddock spelen met vriendjes 'snachts op stal. Pracht leven zou ik zo zeggen of niet?

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 20:01

Het gaat niet om en pracht leven maar om een een opgroei 'probleem'

Pril heeft wel gelijk. Als ik de paarden op Ijsland vergelijk met de paarden hier zijn de paarden in nederland gewoon wrakken.
Ijslandse paarden hebben een ijzersterk beender gestel.
Maar dan heb ik het over de ijslanders op Ijsland en niet over de ijsco's hier, want ik wil wedden dat de nederlands gefokte ijslander een minder sterk gestel hebben dan die paardjes op ijsland.
Ik denk ook dat als we onze paarden(versta daar onder alle paarden die hier geboren worden van welk ras dan ook) van veulen af aan op een ijslandse/texsaanse grond laten lopen zij ook een veel beter gestel zullen ontwikkelen.

Maar ja we wonen nu eenmaal in een kikkerlandje dat erg nat en zacht is en ik denk dat we daar weinig aan kunnen doen.


Citaat:
Dus dagelijks een kwartier op asfalt lopen. Ja, dat vraagt om een ijzertje. Maar ze krijgen wel loeisterke benen.


Met ijzertje kweek je juist weer zachte voeten!
Gewoon zonder ijzertje laten lopen, een kwartier zonder kan echt geen kwaad.
Ik reed vroeger altijd zonder ijzers , ook over de weg. Toen heb ik wegens te snelle slijtage ijzers laten zetten. Nu zijn ze er na 6 jaar onderuit en meneer is knap gevoelig .
Ik laat ze dus waarschijnlijk wel weer zetten met tegen zin want niets is beter als blote voeten.
MIjn fjord loopt al sinds zijn geboorte op blote voeten(hij is nu 4,5) en heeft er geen enkel probleem mee om op het plato te lopen.
Rijden op de weg is wel een ander verhaal.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 20:03

mijn knol staat 24/7 in het land!!! OOk in de winter. En echt niet de hele wei wordt nat hoor!!! En juist paarden die zelden in het natte lopen. En dan wel in een natte buitenbak, die hebben grote kans op mok! Als ze er van jongs af aan aan gewent zijn, krijgen ze echt niet zomaar mok hoor!!!
die van mij heeft nergens last van. oja, hij heeft wel een overdekte schuilstal ( 2 zelfs) waar t hooi wordt gevoerd!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 21:52

Jamy heeft ongeveer 5 jaar lang in 'het wild' gestaan, dus gewoon een ontzettend groot land met bomen meertjes etc maar ze moesten zelf voor het grootste deel maar opzoek naar eten en werden dus niet bijgevoerd met hooi of bix, er stond daar genoeg gras dus, maar is dat dna ook min of meer niet goed geweest voor haar of wel?
ik vind wel dat je een paard niet zomaar eerst 3 jaar ofzo helemaal niks kan laten doen en dan opeens van alles moet je wel heel goed opbouwen als die idd 3 jaar in zon opfok stal met zachte bodem enzo heeft gestaan vind ik dat je hem niet zo opeens gelijk altijd opveel hardere grond kunt laten lopen

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 00:38

Citaat:
Maar wat is het alternatief???
Ze tot aan hun knieen in het water laten staan?
De meeste weilanden in Nederland zijn in de winter erg nat, dat is ook niet erg bevoordelijk voor ze, denk aan bijv. mok.
Bovendien als je ze de hele winter op dat land laat lopen is het in het voorjaar finaal kapot en heb je er helemaal niets meer aan.
In Nederland hebben je helaas maar beperkt ruimte en veel klei en veengrond waar je echt geen koppel paarden de hele winter op kan laten lopen.


Een gulden middenweg is al een hele vooruitgang. Bv snachts op stal en overdags in de wei of in een zanduitloop. Dag en nacht buiten met een schuilstal waar ze droog kunnen staan en liggen is nog altijd de beste oplossing, zeker voor jonge dieren in de groei. Het mooiste is nog om een deel van de schuilstal of uitloop te bestraten zodat ze ook op harde ondergrond kunnen lopen.
Ik laat zelf altijd 1 wei van de 3 kapot lopen en heb ze snachts in een uitloop met schuilstal. Het kapot gelopen stuk weiland komt trouwens ieder voorjaar gewoon weer op. Het moet wel de tijd daarvoor krijgen natuurlijk dus zodra het gras begint te groeien gaan ze van dat stuk af op een ander goed stuk en kan het aangroeien.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 01:06

Cowgirl"]

[quote]
Dus dagelijks een kwartier op asfalt lopen. Ja, dat vraagt om een ijzertje. Maar ze krijgen wel loeisterke benen.
[/quote]

Met ijzertje kweek je juist weer zachte voeten!
Gewoon zonder ijzertje laten lopen, een kwartier zonder kan echt geen kwaad.
Ik reed vroeger altijd zonder ijzers , ook over de weg. Toen heb ik wegens te snelle slijtage ijzers laten zetten. Nu zijn ze er na 6 jaar onderuit en meneer is knap gevoelig .
Ik laat ze dus waarschijnlijk wel weer zetten met tegen zin want niets is beter als blote voeten.
MIjn fjord loopt al sinds zijn geboorte op blote voeten(hij is nu 4,5) en heeft er geen enkel probleem mee om op het plato te lopen.
Rijden op de weg is wel een ander verhaal.
[/quote]

Als je na 6 jaar ijzers die er weer onder vandaan haalt is het niet raar dat ze gevoelig zijn op hun hoeven. Dat moet eerst weer wennen, en ook dat duurt weer een tijd...

[quote="machie schreef:
mijn knol staat 24/7 in het land!!! OOk in de winter. En echt niet de hele wei wordt nat hoor!!! En juist paarden die zelden in het natte lopen. En dan wel in een natte buitenbak, die hebben grote kans op mok! Als ze er van jongs af aan aan gewent zijn, krijgen ze echt niet zomaar mok hoor!!!


Machie, niet iedereen heeft het voordeel van een droge wei, of maar beperkt natte plekken. In de polder is wel degelijk de hele wei nat...

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 08:54

ja das waar in de polder wel....
Maar mijn paard is ook nog jong, en ik ben wel van mening dat jonge paarden veel buiten moeten kunnen lopen!!!
Bij ons is het bij de schuilstal behoorlijk nat, en voor de waterbak. Maar verder eigenlijk niet zo veel. Volgensmij heb ik het gewoon wel gedo getroffen! Gewoon lekker bij een boer. Bij amsterdam enzo, heb je daar volgensmij veel minder kans op. Of het ik t nu fout???

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 10:57

Op zich heeft Pril gewoon gelijk. Het punt is alleen dat Nederland vol, nat en vrij beperkt is in alles.

Dat is dan ook de reden dat als ik een veulen zou hebben, ik deze op zou laten groeien bij Stal Joy in Belgie. Daar lopen de dieren in heuvelachtig landschap, met riviertjes, keien en rotsen goed uit te harden en behendig te worden. Dat lijkt mij in ieder geval ideaal.

Natuurlijk is het fijn om je veulen bij je te houden, maar helemaal ideaal is het natuurlijk niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:39

Ik denk dat ik het naar omstandigheden zo goed mogelijk doe...

Ik kan ze ook naar Polen, Frankrijk of whatever sturen, maar de kans dat je paard niet of beschadigt terug komt is dan veel groter.
Dat is de natuurlijke selectie, alleen de sterkste blijven heel...
Ik selecteer zelf wel wat ik een goede vind, ik maak er gaan watjes van maar je kan ook overdrijven. De paarden van hier zijn er neit meer opgebouwd en gefokt om te overleven in de natuur.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 13:45

Stellen we tegenwoordig niet te hoge eisen aan de jonge paarden ??
Snel inrijden en met 5 jarige leeftijd al M nivo lopen !!
Ik denk zelf dat het een combinatie van is. Misschien heb je wel een beetje gelijk als je zegt dat jonge paarden zo verwent zijn, oke, maar dan als het moment van inrijden daar is, dan ligt het toch aan de ruiter zelf in wat een tempo ze hun jonge paarden gaan inrijden.
Zelf heeft mijn paard ook vanaf zijn 2e tot zijn 5e jaar lekker in het land gelopen (en nog steeds) nu heb ik hem net een half onder het zadel en doe lekker rustig aan. En ik vind zelf dat ik hier goed aan heb gedaan en nog steeds goed aan doe en ben van mening dat hij echt niet verwent is of dat zijn benen niet volhard zijn. Ik ben erg voorzichtig met hem en neem dus gewoon lekker de tijd met hem, op die manier hoop ik hem nog jaren bij me houden en lekker van hem te mogen genieten.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 16:37

sherif schreef:
Stellen we tegenwoordig niet te hoge eisen aan de jonge paarden ??
Snel inrijden en met 5 jarige leeftijd al M nivo lopen !!
Ik denk zelf dat het een combinatie van is. Misschien heb je wel een beetje gelijk als je zegt dat jonge paarden zo verwent zijn, oke, maar dan als het moment van inrijden daar is, dan ligt het toch aan de ruiter zelf in wat een tempo ze hun jonge paarden gaan inrijden.
Zelf heeft mijn paard ook vanaf zijn 2e tot zijn 5e jaar lekker in het land gelopen (en nog steeds) nu heb ik hem net een half onder het zadel en doe lekker rustig aan. En ik vind zelf dat ik hier goed aan heb gedaan en nog steeds goed aan doe en ben van mening dat hij echt niet verwent is of dat zijn benen niet volhard zijn. Ik ben erg voorzichtig met hem en neem dus gewoon lekker de tijd met hem, op die manier hoop ik hem nog jaren bij me houden en lekker van hem te mogen genieten.


Mooi lijstje argumenten/ideeën. Mee eens.

Toevallig kocht ik een paardje waar eerst op haar derde mee is gefokt, en daarna op haar vijf-en-half werd ingereden.
Vanwege mijn eigen kanker doen we het nog rustig aan en zit ze op haar zesde levensjaar nog niet eens in de B!
We hopen dit binnenkort te kunnen... *LOL*

Maar ze heeft dus een erg lange 'aanlooptijd' gekregen, en nog, en door mijn ziekte zal dit wel zo blijven: rustig aan.
Aan de andere kant hoop ik dat ze daardoor niet snel 'opgebrand' is, en nog lang meegaat.
Dus ik verhuis binnenkort naar een stal met dagelijks wei, een grote paddock voor de winter, en een goede buitenbak en uitrijmogelijkheden.

Samen genieten op het platteland, en af en toe een wedstrijdje, en dan kunnen we BEIDEN nog jaren mee.
Ondanks de uitzaaiingen in mijn longen zal zij mij nog heel lang op sleeptouw kunnen nemen, en hopelijk ik haar ook! Lovers

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 17:12

Dat hoop ik ook Dorine! Je hebt in ieder geval een geweldige instelling! *Baahaaaaart, wanneer domt die duim omhoog smiley? Knipoog*

Maar ik vind dat je ook kunt overdrijven. Paarden pas met zijn 5e jaar inrijden. Vaak rijden mensen gewoon wat jonger in omdat paarden dan leergieriger zijn, en het beter oppakken. Dat doe ik ook.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 17:56

Sorry hoor maar ben ik dan zo overdreven bezig??? Dacht het niet hoor, kijk wel uit wat je zegt. Mijn paard (=arabier) is later volwassener en is met zijn 5 jaar nog jong en is nog net zo leergierig als toen hij wat jonger was misschien nu nog wel leergieriger dan ooit.