Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:30

enzino schreef:
enamorada schreef:

Ik mag hopen dat je een grapje maakt?

Ik gooi het erin met een knipoog omdat het niet de discussie is hier (off-topic), maar mannen hebben inderdaad minder rechten dan vrouwen in Nederland.

Bij zwangerschap kiest de vrouw of ze het kind wil houden, bij oorlog worden de mannen opgeroepen het leger in te gaan, nadat een kind geboren is krijgt een vrouw langer vrij van werk dan een man (wettelijke regeling). Waar hebben mannen precies meer rechten dan vrouwen volgens de wet?

1) volgens mij is zij degene die de meeste consquenties/risico's draagt
2) dienstplicht gaat ook voor vrouwen worden ingesteld zeer binnenkort, nasleep van recht vrouw=aanrecht. plus, gaat de man borstvoeding aan de kinderen geven als vrouwlief naar de oorlog moet?
3)euhm, goh de man heeft niet echt iets gedaan behalve wat zaad erin gepompt. volgens mij is een bevalling een stuk heftiger :+

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:32

enzino schreef:
Chiave schreef:
Sorry hoor, maar als de man zo ontzettend panisch is voor een baby, dan trekt hij ook maar een regenjasje aan! 9 van de 10 keer is het de man die mekkert dat er geen condoom hoeft te komen want "het voelt niet hetzelfde" "ik ben allergisch voor latex" en "het past niet".

Een condoom geeft geen 100% zekerheid en omdat iets volgens jou 9 van de 10 keer zo is moet heeft die 1 op de 10 keer geen rechten meer?

Opvallend dat je vind dat de man verantwoordelijkheid moet dragen in geval van ongewenste zwangerschap maar de vrouw word nog een keuze na verwekking gegeven.

Er staat "ook". Dus naast de anticonceptie van de vrouw kan zo'n man die absoluut geen kinderen wil ook een condoom gebruiken. En een regenjas, paraplu en laarzen als ik het zo lees. Natuurlijk wordt de vrouw nog die keuze gegeven! De vrouw draagt die 9 maanden uit, zij zal het kind dan op moeten voeden en verantwoording moeten nemen omdat de man dat niet wil. Bovenal: haar leven om moeten gooien. Dat weegt toch totaal niet op tegen die alimentatie die de man dan moet betalen? Je hoeft geen poepbroek te verschonen, als dat de grootste angst is. Sterker nog, als je goed hard piept, hoef je niet eens het kind op te voeden.

Als "zo'n man" zijnde, zou ik dan ook maar stoppen met mijn piemel in een vrouw stoppen en in haar klaarkomen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:33

enzino schreef:
Bij zwangerschap kiest de vrouw of ze het kind wil houden, bij oorlog worden de mannen opgeroepen het leger in te gaan, nadat een kind geboren is krijgt een vrouw langer vrij van werk dan een man (wettelijke regeling). Waar hebben mannen precies meer rechten dan vrouwen volgens de wet?

Mannen hebben recht op omgang (ook als het een oepsje was).
Mannen mogen ook de voogdij aanvechten en hebben daarin net zoveel rechten als vrouwen.
Mannen hebben (bij volledig of gedeelde voogdij) ook recht op alimentatie als de vrouw meer verdiend.

Dat vrouwen recht hebben op zwangerschapsverlof is juist voor herstel van de vrouw.
Ook als je kindje doodgeboren is (na een zwangerschap van 24 weken) heb je recht op 16 weken (en als je wilt 8 dagen kraamhulp).

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:33

Er is een scheve verhouding tussen gratis abortus en betaalde voorbehoedsmiddelen… Want wat krijg je hiermee?

De juist de bevolkingsgroepen die een hoog risico hebben op ongewenste, jonge zwangerschappen nemen hierin de vaak verkeerde beslissingen. Niet alleen dat ze kiezen voor de nieuwe telefoon in plaats van voorbehoedsmiddelen, maar ook dat ze de gevolgen van de keuze niet goed kunnen/willen overzien (ver van hun bed show). Dat is ook vaak dezelfde doelgroep waar je af kunt vragen of de seks wel echt vrijwillig is (ivm meedoen met de groep/omdat het hoort/stoer is). En ook vaak daar krijg je een tweedeling in ongewenste situaties; ze zien dus abortus als gratis voorbehoedsmiddel of ze mogen/durven geen abortus doen en zit je dus vaak met een kindje in situaties waarin je ze liever niet hebt.

De doelgroep die vaak wel de gevolgen van zijn acties kan overzien nemen hierin vaak wel anticonceptie en bij ongewenste zwangerschap wel een gewogen keuze over abortus en zwangerschap/ouderschap.

En dit is natuurlijk vrij zwart wit, want er zijn er ook zat, die wel goede moeders worden waar je het niet verwacht of domme beslissingen genomen worden waar je beter verwacht.

Ik ben zelf pro abortus, mits de juiste onderbouwing; Gehandicapt kindje, zwanger door verkrachting of absoluut ongewenst zwanger of in een situatie dat je niet voor kinderen kan zorgen. Maar vind eigenlijk wel dat bij de laatste 2 redenen men in het vervolg beter voorzorgsmaatregelen moet nemen. (oliebol happens, maar ook een ezel stoot zich geen 2 x aan dezelfde steen)

Maar denk wel dat er wat aan de abortus termijnen gedaan mag worden. 12 weken is wel wat vroeg, want niet iedereen komt snel achter dat zij zwanger is en moet hierin wel een gewogen keuze moeten kunnen maken, maar 16 weken moet wel te halen zijn. Ik zou 20/24 weken alleen doen voor medische indicaties (of extreme gevallen).

Overigens vind ik de veroordeling van moeders die ongewild een gewenst kind verliezen niet gewenst bij mensen die bewust en met goede onderbouwing kiezen voor abortus. Iedereen is anders en je kunt niet in elkaars hoofd/situatie kijken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:34

Maar als je als man het kind niet erkend, zit je dan wel met alimentatie?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:36

Mars schreef:
enzino schreef:
nadat een kind geboren is krijgt een vrouw langer vrij van werk dan een man (wettelijke regeling)

Goh waarom zou dat zijn :=

Leuk dat je 1 van mijn 3 punten eruit pakt en de vraag die ik stelde negeer. Ik denk dat ik wel weet waarom dat is.

Ter verduidelijking: het was een voorbeeld waar een vrouw meer rechten heeft dan een man en ik probeer niet te zeggen dat zwangerschapsverlof korter moet zijn (of afgeschaft moet worden).

Ik neem aan dat jij vind dat de man de kost moet verdienen en zich verder druk kan maken om de opvoeding in het weekend of na werktijd. Of misschien is het de volledige taak van de vrouw en hoeft de man helemaal niets te doen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:36

Ik ben 100% voor abortus maar ik verbaas mij erover hoe gemakkelijk het is om een abortus te plegen in tegenstelling tot bv een sterilisatie.

Ik weet al van jongs af aan dat ik geen kinderen wil. Maar, ik kom echt niet in aanmerking voor een sterilisatie. De pil slikken wil ik liever niet want dat is gewoon troep. Mijn ex wilde liever geen condoom gebruiken. En dan? Kijk ik heb toen gewoon gezegd geeniet rubber, geen sex. Maar hoeveel meiden zijn zo stellig?

Ik vind het ook vreemd dat je gratis abortus kan plegen. Daar mag best een vergoeding tegenover staan of een constructie die bepaalt naar aanleiding van de reden of hoevaak je al abortus hebt laten plegen of je moet betalen of niet.
Er zit namelijk een groot verschil in verkracht worden en abortus plegen en sex hebben voor je beroep en abortus plegen...

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:37

Marloez schreef:
Ik maak me echt boos om de lompe reacties van de gelovigen hier.. Wat zijn jullie veroordelend zeg.. Er van uit gaand dat niemand weet hoe een kindje van 20 weken er uit ziet en alsof de mensen die zo'n beslissing maken dat zomaar zonder gevoel doen.. Te bizar voor worden.. maakt me haast een anti-geloof activist. := Nu weet ik gelukkig dat niet alle geloven zo veroordelend zijn maar dit gaat me echt te ver.

Helemaal mee eens, ik ben al anti-geloof en dit topic bevestigt dat weer eens.

Ik ben voor abortus.. Vanaf mijn 16e heb ik altijd geroepen dat als ik, ongepland, zwanger zou worden ik het niet weg zou laten halen. Inmiddels ben ik daar iets op terug gekomen.
Ik weet natuurlijk niet wat ik voel mocht het gebeuren, maar ik ben inmiddels 27 en heb geen kinderwens. Mocht dat veranderen, en ik bewust zwanger worden maar het kindje niet gezond blijken, dan laat ik het ook weghalen.

We hebben die keus hier, gelukkig.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:38

Edit.

Bericht waar ik op reageerde is verwijderd.

Mijn reactie klopte dus niet meer.
Laatst bijgewerkt door japielover op 08-03-17 10:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:41

enzino schreef:
Ik neem aan dat jij vind dat de man de kost moet verdienen en zich verder druk kan maken om de opvoeding in het weekend of na werktijd. Of misschien is het de volledige taak van de vrouw en hoeft de man helemaal niets te doen?

Nee dat vind ik niet. Als je samen bewust voor een kind kiest organiseer je kostwinning en zorg in overleg imo.

En het hele alimentatiepunt vind ik l*lkoek. Al zou je 1000000 euro alimentatie moeten betalen, geeft je nog steeds geen enkel recht om over een ander haar lichaam te beslissen. Ja heel oneerlijk. Boehoe.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:44

Overigens, voor de mensen die denken dat adoptie zo'n geweldige keus is...

Nee. Ik zou nooit mijn kind kunnen laten adopteren. Wetende dat er van die rotte pleeggezinnen bestaan en kindermishandeling zo aanwezig is. Ik zou mezelf van kant maken als mijn biologische kind terecht komt bij een gezin dat ze niet goed behandeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:46

Celiien schreef:
2) dienstplicht gaat ook voor vrouwen worden ingesteld zeer binnenkort, nasleep van recht vrouw=aanrecht. plus, gaat de man borstvoeding aan de kinderen geven als vrouwlief naar de oorlog moet?
3)euhm, goh de man heeft niet echt iets gedaan behalve wat zaad erin gepompt. volgens mij is een bevalling een stuk heftiger :+

1) dat ligt eraan wie het kind gaat opvoeden. Misschien is dat wel de man?
2) zeer binnenkort worden ingesteld -> dat is dus nog niet het geval en daarmee een bevestiging dat een vrouw daar meer rechten dan een man heeft (of je moet deelnemen aan een oorlog als voorrecht zien). Wat heeft borstvoeding hier mee te maken? In geval van nood kan de man altijd wel wat melkpoeder in water oplossen.
3) natuurlijk is een bevalling heftiger, wat is je punt precies?

Brainless schreef:
Mannen hebben recht op omgang (ook als het een oepsje was).
Mannen mogen ook de voogdij aanvechten en hebben daarin net zoveel rechten als vrouwen.
Mannen hebben (bij volledig of gedeelde voogdij) ook recht op alimentatie als de vrouw meer verdiend.

Dat vrouwen recht hebben op zwangerschapsverlof is juist voor herstel van de vrouw.
Ook als je kindje doodgeboren is (na een zwangerschap van 24 weken) heb je recht op 16 weken (en als je wilt 8 dagen kraamhulp).

Je noemt 3 voorbeelden waar de rechten van mannen en vrouwen gelijk zijn, terwijl ik vroeg naar voorbeelden waar mannen MEER rechten dan vrouwen hebben. Ik gaf 3 voorbeelden waar vrouwen meer rechten hebben en je weerlegt er geen een. Mijn punt staat dus nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:47

@Japielover: ik krijg echt tranen in mijn ogen als ik jou berichtjes hier lees, de pijn staat in ieder woord te lezen. Ik hoop dat er een dag komt dat de scherpe kantjes wat verzachten, dikke virtuele knuf van hieruit.

Jou verhaal geeft perfect weer dat de meeste mensen niet zomaar de keuze voor abortus maken, maar dat er in vele gevallen echt wel een heel verhaal achter zit. Het is een moeilijke beslissing, helaas soms het beste. Heb in mijn familie een koppel dat bij hun laatste kindje ook lang in onzekerheid gezeten hebbe. De mama was tijdens de eerste 3 maand besmet geraakt met CMV en het heeft heel lang geduurd voor ze wisten dat hun kindje niet was aangetast. Zij hadden al 2 gezonde kinderen en gingen ook voor abortus kiezen moest er een zware handicap gevonden worden. Zij hadden geluk, hun kindje bleek na alle testen gezond. Maar zij hebben toen ook een heel moeilijke tijd gehad.

Niemand kan voor een ander bepalen wat goed of fout is, niemand kan en mag een ander veroordelen voor zijn of haar keuze. Meis, ik hoop dat je de liefde van je leven vindt, of al gevonden hebt en wens je heel veel geluk toe.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:48

enzino schreef:
Celiien schreef:

1) dat ligt eraan wie het kind gaat opvoeden. Misschien is dat wel de man?
2) zeer binnenkort worden ingesteld -> dat is dus nog niet het geval en daarmee een bevestiging dat een vrouw daar meer rechten dan een man heeft (of je moet deelnemen aan een oorlog als voorrecht zien). Wat heeft borstvoeding hier mee te maken? In geval van nood kan de man altijd wel wat melkpoeder in water oplossen.
3) natuurlijk is een bevalling heftiger, wat is je punt precies?

1) Dus een bevalling an sich, incl de voor/na sleep is niet zo risicovol, de opvoeding die eventueel ter dele komt van de man is veel risicovoller :j
2) Heb je gelijk in, zoals ik zei nog van vroeger, vrouw=aanrecht
3) Dat de zwangerschapsverlof dus ook voor het herstel van de vrouw is :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:50

Ik ben absoluut tegen abortus om dezelfde reden als dat ik absoluut vegetarier ben,nl. dat ik vind dat alle leven heilig is. En daarbij ben ik ook nog zwaar conservatief Rooms-Katholiek, en daar is abortus ook in alle gevallen verboden.Daar is sex buiten het huwelijktrouwens ook verboden,en als je je daaraan houdt is de kans op een ongewenste zwangerschap kleiner.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:51

Bij mij zal een zwangerschap moeilijker gaan, dus wanneer ik zwanger wordt zal dit een bewuste keuze zijn (tenzij verkrachting, maar laten we er maar van uit gaan/hopen dat ik dat nooit mee zal maken).
Als zou blijken dat mijn ongeboren kind zwaar gehandicapt zal zijn, zal ik het absoluut laten weghalen.

Ik ben voor de keuze van abortus.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:53

@koper ja ik ben een voorstander van abortus, en zelfs voor meer abortussen! (Is dat een woord? :+ )
Als je ziet hoe sommige kinderen moeten opgroeien.... sommige ouders zouden gewoon echt geen kinderen mogen hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:53

Celiien schreef:
1) Dus een bevalling an sich, incl de voor/na sleep is niet zo risicovol, de opvoeding die eventueel ter dele komt van de man is veel risicovoller :j

1) je had het over consequenties en risico's. De consequenties zijn voornamelijk voor de man als hij de opvoeding doet en de vrouw haar handen er vanaf haalt.
2) dank je
3) dat begrijp ik, dus we zijn het eens dat een vrouw daar meer rechten dan een man heeft (met goede reden).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-17 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:54

Nou ik ben dan dus ook een christelijke moraalridder volgens velen in dit topic.

Ben ik tegen abortus? Nee, ik vind dat een heel moeilijk probleem, ik begrijp heel goed dat er vrouwen zijn die hun kindje laten weg halen vanwege verkrachting, zware handicap enz...

Ben wel tegen abortus als het kindje gewoon niet welkom is, als je met iemand naar bed gaat weet je ook dat het risico er in zit dat je zwanger word.....laat je dus goed voorlichten over anticonceptie.

Voor al die moeders die alleen gezonde kids willen...wij hebben er 4, alle 4 gezond geboren alleen onze oudste heeft zuurstoggebrek gehad bij zijn geboorte dus gehandicapt...is dit zwaar? Ja maar je leert er mee leven. Ons tweede kind heeft op in haar dertiende levensjaar een ziekte gekregen waardoor het leven voor haar en voor ons ook erg zwaar is geworden.

Geef ik God daar de schuld van? Nee, we zijn geen marionetten, we hebben verstand gekregen om het te gebruiken en dingen gebeuren soms ook zonder reden...

De vraag van TS was wat de meningen over abortus was dus ik als gelovige zeg dat ik in principe tegen ben maar dat er ook uitzonderingen zijn en keuzes gemaakt moeten worden en dat iedereen dat voor zichzelf beslissen moet

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:55

enzino schreef:
Celiien schreef:

1) ik heb niets gezegd over risicovol, geen idee waar je dat opeens vandaan haalt
2) dank je
3) dat begrijp ik, dus we zijn het eens dat een vrouw daar meer rechten dan een man heeft (met goede reden).

Ik zeg dat het risicovoller is voor de vrouw, en jij zegt ligt eraan wie het opvoed :+

Anoniem

anjali schreef:
Ik ben absoluut tegen abortus om dezelfde reden als dat ik absoluut vegetarier ben,nl. dat ik vind dat alle leven heilig is. En daarbij ben ik ook nog zwaar conservatief Rooms-Katholiek, en daar is abortus ook in alle gevallen verboden.Daar is sex buiten het huwelijktrouwens ook verboden,en als je je daaraan houdt is de kans op een ongewenste zwangerschap kleiner.

Goed, maar dat is jou leven en jou keuze. Neemt niet weg dat de grote massa voor een heel ander leven kiest en jij jou overtuiging niet aan hen kan opleggen. Ik snap echt niet wat het probleem van gelovigen is. Niemand zal je ooit dwingen om een abortus te ondergaan, waarom wil je dan de vrije keuze van een ander afnemen? Jij, en al de andere gelovigen met jou, hebben daar helemaal het recht niet toe.

japielover

SVRL schreef:
@Japielover: ik krijg echt tranen in mijn ogen als ik jou berichtjes hier lees, de pijn staat in ieder woord te lezen. Ik hoop dat er een dag komt dat de scherpe kantjes wat verzachten, dikke virtuele knuf van hieruit.

Jou verhaal geeft perfect weer dat de meeste mensen niet zomaar de keuze voor abortus maken, maar dat er in vele gevallen echt wel een heel verhaal achter zit. Het is een moeilijke beslissing, helaas soms het beste.

Er zit ook heel voel pijn en verdriet achter.

Ondanks de bewuste keuze staat hier een kaarsje bij de echo foto.
En heb een tatoeage ter na gedachtenis..

Opmerkingen over dat ik onder de categorie moordenaar val zijn dan ook zeer kwetsend.

Want niet iedereen maakt die keuze uitgemak.
Of omdat ik te laks was voor anticonceptie..

Ik hoop serieus dat de mensen die zulke dingen zeggen nooit in een dergelijke situatie komen.

En dat ze met zich zelf kunnen leven wetende hoe ze mensen kunnen kwetsen en pijn doen met zulke opmerkingen snap ik niet

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:56

Damned schreef:
@koper ja ik ben een voorstander van abortus, en zelfs voor meer abortussen! (Is dat een woord? :+ )
Als je ziet hoe sommige kinderen moeten opgroeien.... sommige ouders zouden gewoon echt geen kinderen mogen hebben...

Deels eens. Sommige mensen moeten echt niet maar aan blijven 'fokken', maar constant abortus uitvoeren is wat mij betreft een no-go. Dat gaat ook z'n tol eisen. Op het moment praat de politiek over verplichte sterilisatie. Dát lijkt me een beter plan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:56

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een aantal berichten verwijderd die aanvallend of beledigend waren. Ook in felle discussies verwachten we dat jullie respectvol met elkaar omgaan. Ik wil jullie dus vragen om geen beledigende of aanvallende reacties te plaatsen, en te accepteren dat er verschillende meningen over dit onderwerp bestaan en dat het soms erg gevoelig ligt. Wees een beetje aardig voor elkaar, dat komt de discussie alleen ten goede.