Over stelling bij pony die alleen buitenrijd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Over stelling bij pony die alleen buitenrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 18:27

Is het dan ook belangrijk om te oefenen met stelling etc? We rijden alleen buiten want er is geen bak ofzo, en buiten is toch het leukst Lachen
Maar moet ze dat dan nog leren, ze loopt soms nog veel de kar, en ze is niet helemaal goed ingereden onder het zadel want ze heeft bij geen stelling, is het nodig om daaraan te gaan werken?


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 18:28

Het is maar net waar je eisen liggen...
Niets moet of is nodig, alles mag Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 18:37

Nou ik heb haar nu wel geleerd om aan de teugel te lopen, echt super doet ze dat, maar dan moet ze toch ook stelling hebben?
Ik wil gewoon dat ze nog wat soepeler word en niet vast komt te staan, idd niets dat haar gezondheid schaad Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 18:40

Dan zou je eventueel, als je ergens een beetje intensief kunt trainen, stelling vragen op de volte, houd wel in de gaten dat ze niet naar buiten valt!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 18:43

Hoe kan ik dat het best aan pakken, ze is dus niet goed beleerd en heeft dit dus niet geleerd!
Verder wil ze heel erg graag werken voor me en word dan steeds enthousiaster Lachen Hoe maakt ik het haar duidelijk?

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 19:36

ik zou je pony in het bos niet de hele tijd in de hand laten lopen maar meer een beetje lange teugel zodat ze goed kunnen opletten waar ze lopen. Dat doe ik altijd

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 19:45

Zitten gewoon goede paden bij hoor Lachen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 19:46

En natuurlijk geef ik ook lange teugel !

Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 19:58

dat snap ik, maar ik doe dat altijd want ik heb dus echt zo´n struikelpony en die moet dus goed opletten waar die loopt

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 20:00

Okee maar dat is mijn vraag dus niet! En bun stuikerld juist eerder met lange teugel Verward

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 22:23

Kan iemand uitleggen hoe je stelling leert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 23:33

XoNo schreef:
Het is maar net waar je eisen liggen...
Niets moet of is nodig, alles mag Haha!

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ook een paard dat alleen recreatief in het bos wordt gereden heeft dressuur nodig om hem soepel en sterk te houden. Wanneer je niet weet waat je mee bezig bent rij je je paard snel de vernieling in.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 00:14

Weet heus wel wat ik doe, alleen die stelling vind ik lastig en vraag nu op tips ofzo.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 10:50

hoi,
Ik weet niet zeker of ik het goed zeg. Als je stelling naar links wil dan druk je je linkerbeenbeen goed aan en dan doe je je linkerteugel een beetje van de hals af en je rechterteugel laat je gewoon aangesloten.
groetjes marlon

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 20:53

Snap ik dat weet ik wel. Alleen die pony moet denog helemaal leren. Heb vandaag allemaal slangevoltes gemaakt en ze begint het al een beetje te snappen en het nagefelijk lopen heeft ze nu ook door Lachen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:27

Als ik buiten aan het rijden ben, doe ik vaka het volgende op een lang zandpad:
Ik rijdt mijn paard eerst recht (zie uitgebreide uitleg daarover bij topic scheef paard) en van daaruit vrag ik stelling naar links. Let er daarbij op dat je paard niet zijn kont uitzwaait naar rechts, omdat ie geen aanleuning van de bakrand heeft. Goed met het buitenbeen begrenzen dus. Ik vraag de stelling op de volgende manier: Buitenbeen iets naar achter om de kont te begrenzen, buitenteugel op druk, binnenhand iets van me af richting achteren. Hoe makkelijker hij dat doet, hoe minder ik met mijn binnenteugel werk. Handen wel hoog houden. Hier kan je zelf in varieren hoe ver je door vraagt. Dan rechtstellen (!heel belangrijk! Niet ineen keer doorvragen naar de andere kant!) en hetzelfde naar de andere kant. Ik laat ook vaak inbuigen naar bv rechts, dan weer recht, dan wéér rechts inbuigen, om te voorkomen dat je paarden het gaan snappen en van rechts ineens uit zichzelf helemaal naar links gaan buigen.
Goed, nou heb je stelling gehad, dan oefen ik met wijken vanuit de stelling. Beide kanten op. Zo maak je je paard lekker los in zn lijf. Weer rechtmaken, en tussendoor veel overgangen rijden!

Stelling leren op een recht pad is overigens moeilijker dan op een volte ofzo. Maar makkelijker controleerbaar aangezien je daar enkel concentreert op de stelling en niet aan de buiging hoeft te denken. Ik hoop dat je het een beetje snapt! Anders zeg je het maar Lachen Suc6!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:43

Jippie"]
Ook een paard dat alleen recreatief in het bos wordt gereden heeft dressuur nodig om hem soepel en sterk te houden.
[/quote]
Waarom vind jij dat?

[quote="Jippie schreef:
Wanneer je niet weet waat je mee bezig bent rij je je paard snel de vernieling in.

Klopt, maar dat gebeurt juist sneller als je er dressuurmatig mee aan de slag gaat en je niet weet waar je mee bezig bent. Alleen in het bos rijden verniel je paard niet mee hoor.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 16:49

Ben ik het mee eens Romkabouter. Zolang jouw paard op eigen benen loopt, en zijn rug niet wegdrukt, en goed kijkt waar hij loopt, rijd je je paard niet de vernieling in, en dat allemaal zonder intensieve dressuurmatige training Paarden lopen zichzelf in het wild ook niet de vernieling in, en worden zij dressuurmatige getraind?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 17:10

Nee, maar een paard in het wild heeft geen onnatuurlijke belasting op zijn rug Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 16:02

Laura schreef:
Als ik buiten aan het rijden ben, doe ik vaka het volgende op een lang zandpad:
Ik rijdt mijn paard eerst recht (zie uitgebreide uitleg daarover bij topic scheef paard) en van daaruit vrag ik stelling naar links. Let er daarbij op dat je paard niet zijn kont uitzwaait naar rechts, omdat ie geen aanleuning van de bakrand heeft. Goed met het buitenbeen begrenzen dus. Ik vraag de stelling op de volgende manier: Buitenbeen iets naar achter om de kont te begrenzen, buitenteugel op druk, binnenhand iets van me af richting achteren. Hoe makkelijker hij dat doet, hoe minder ik met mijn binnenteugel werk. Handen wel hoog houden. Hier kan je zelf in varieren hoe ver je door vraagt. Dan rechtstellen (!heel belangrijk! Niet ineen keer doorvragen naar de andere kant!) en hetzelfde naar de andere kant. Ik laat ook vaak inbuigen naar bv rechts, dan weer recht, dan wéér rechts inbuigen, om te voorkomen dat je paarden het gaan snappen en van rechts ineens uit zichzelf helemaal naar links gaan buigen.
Goed, nou heb je stelling gehad, dan oefen ik met wijken vanuit de stelling. Beide kanten op. Zo maak je je paard lekker los in zn lijf. Weer rechtmaken, en tussendoor veel overgangen rijden!

Stelling leren op een recht pad is overigens moeilijker dan op een volte ofzo. Maar makkelijker controleerbaar aangezien je daar enkel concentreert op de stelling en niet aan de buiging hoeft te denken. Ik hoop dat je het een beetje snapt! Anders zeg je het maar Lachen Suc6!


Lachen Hee harstikke bedankt! Op dit andwoord zat ik nou te wachten, heel erg bedankt en ik ga het proberen! Super dat je dit verhaal voor me heb opgeschreven! Zal wel ff vertellen hoe het ging en ga ook nog wle een keertje foto's maken of tie het dan wel goed doet! Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 16:04

Romkabouter"]
[quote="Jippie"]Ook een paard dat alleen recreatief in het bos wordt gereden heeft dressuur nodig om hem soepel en sterk te houden.
[/quote]
Waarom vind jij dat?

[quote="Jippie schreef:
Wanneer je niet weet waat je mee bezig bent rij je je paard snel de vernieling in.

Klopt, maar dat gebeurt juist sneller als je er dressuurmatig mee aan de slag gaat en je niet weet waar je mee bezig bent. Alleen in het bos rijden verniel je paard niet mee hoor.
[/quote]

Kan ik haar dan in de vernieling rijden als ik wat meer van haar gaat vragen dan alleen maar een beetje lopen zonder verder nog iets. Nafelijk loppt zo echt heel fijn en voelt ook erg goed, waarom zou ze haar rug weggrukken, om welke reden dan? Ik wil idd niets doen waar ze van slijt ofzo, maar gewoon net ietie meer.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 16:50

Nee hoor, dat valt best wel mee. Maar hard trainen op dressuur terwijl je niet of niet goenoeg kennis van zaken hebt is onverstandig. Op zich als je alleen buiten rijdt hoef je niet dat soort dingen te oefenen, maar als je dat wel wil zou ik toch overwegen om eens te kijken of er iemand in je buurt is die je hiermee wil helpen. En daarbij hoef je niet meteen aan professionele instructie te denken, maar iemand met ervaring kan je ook wel voldoende helpen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 17:04

Nou dat is toch geen hard trainen, maar ik ga ook nog ff aan iemand vragen of die me nog wil helpen, en natuurlijk hoeft het niet maar ik vind het gewoon leuk en Bunny vind het ook erg leuk om te werken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:15

Dan ben je op de goede weg Lachen (Denk ik dan Tong uitsteken )

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 17:26

Bedankt voor ja advies Knipoog maar hoe druk een paard dan zijn rug weg? Doordat hij niet goed is verzameld ofzo?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers