lipizzaners

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 21:06

Zijn hier nog eigenaren, liefhebbers, deskundigen van Lipizzaners? Ik heb zojuist stoeterij Tiamo bezocht en ben wild enthousiast. Ze zijn ook nog eens behoorlijk allround, dressuur, springen, endurance. Ik dacht dat ze 'alleen' voor dressuur geschikt waren. Verder hebben ze ook niet die super hoge knieactie van de Anda/PRE en ook niet die zwaaibeweging van de voorbenen.

Dus: ik zou graag wat meer weten van mensen die ervaring hebben met dit ras.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:15

ik heb conversano ontmoet ff voor hem gezorgd toen zijn baasje op reis was. was best lief. conversano kun je vinden op de belgische site van de lippizaner stamboek zijn eigenaares is christine

Maruschja
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:13

Stuur eens een PB-tje naar Napoleon, zij heeft een Lip en is ook actief bij de vereniging!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:48

Ik heb zeven jaar een lippizanermerrie verzorgd. Een heel fijn paardje. Heel erg slim en leergierig, maar wel aardig fel. Ik wilde zelf ook een Lippizaner, maar kwam toen Tos tegen en werd daar verliefd op. In Nederland is ook een lippizanervereniging,zie www.lipizzaner.nl . Daar vind je van alles over de activiteiten van de vereniging, die erg gezellig is.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:32

Wat leuk een geintresseerde in Lipizzaners Ik heb je een pb gestuurd, misschien heb je er wat aan.

Twinklebel schreef:
In Nederland is ook een lippizanervereniging,zie www.lipizzaner.nl . Daar vind je van alles over de activiteiten van de vereniging, die erg gezellig is.


Overigens was ik lid van deze vereniging maar wegens omstandigeheden wil ik niets meer met deze vereniging te maken hebben want zo gezellig was het niet!

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 00:09

Ik heb ook een "Lipi" en ben er heel wijs mee. Ik rij dressuur, maar alleen dat is natuurlijk wel heel saai. Vandaar dat we ook veel buitenrijden, in een achttal meerijden en zelfs springlessen volgen nu!!! Lipizzaners hebben niet een heel makkelijk karakter. Het zijn echte "personalities" Cool . Maar als ze je vertrouwen hebben, gaan ze volledig voor je!

Voor meer info kun je bij de Lipizzaner Vereniging terecht. Eind maart is er weer een hengstenkeuring in Leusden. Tijdens de barokdag in Balkbrug (29-2) kun je ons Lipizzaner-achttal bewonderen. Er komen vast nog meer Lipi's.

napoleon schreef:
Overigens was ik lid van deze vereniging maar wegens omstandigeheden wil ik niets meer met deze vereniging te maken hebben want zo gezellig was het niet!


Laat ieder de sfeer van de vereniging voor zich bepalen. Ik ken via de LVN een heleboel "gezellige" mensen hoor!

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 09:45

nou dat vind ik toch zo'n verrassing, velen bevestigen dat ze kunnen springen, te gek toch?
Kunnen ze het ook goed/graag?

Heb mijn man nog niet kunnen overreden om de Lipi te kopen maar wie weet...vandaag op sollicitatiegesprek, misschien dus nieuwe baan, promotie....Lachen))

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 13:53

29-2 dus die barokke dag? weet iemand hoever dat rijden is van Tilburg?

We komen waarsch wel. Mooie foto's nemen.

Iemand interesse om zijn paard op die dag gefotografeerd te hebben? we zijn er dan toch dus geen reiskosten etc.

groetjes!!!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:10

Ik heb ook al een jaartje of 10 een lipizzaner.
Zoals al gezegd zijn het geen makkelijke paarden, maar als je er goed mee op kunt schieten zijn het echt geweldige paarden.

Ik rij zelf voornamelijk dressuur met regelmatig een buitenrit en ik rijd ook mee in het 8-tal. Springen durf ik met haar niet aan omdat ze twee peesblessures heeft gehad, maar anders had ik daar ook wel een poging aan gewaagd.

Als je geinteresseerd ben zou ik zeker naar de hengstenkeuring of de barokke dag gaan, dan krijg je een redelijk beeld van de soorten lipi's die hier allemaal rond lopen.

10eke

Berichten: 35
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:02

heey
ik heb 4jaar lang op een lipizzanerfokkerij gereden in schaijk
op lipizzanerfokkerij Ladan. maar na 4jaar zijn ze gestopt met de lessen en is mijn instuctrice naar haar vriend verhuisd.
en pas ben ik dr een dagje heen geweest...
[img]C:\Documents and Settings\Tineke\Bureaublad\102MSDCF[/img]
dat ben ik op 'oude daan' zo noemen we haar en haar dochter is 'jonge daan' (orgineel hè...... hahaha) dr echte naam is volgens mij Dardana maar dat weet ik niet zeker.
[img]C:\Documents and Settings\Tineke\Bureaublad\102MSDCF[/img]
let dr niet op dat ik zo overdreve naar vore zit want ze is heel goed afgericht en reageerd dan ook op de kleinste aansporingen en dit was pas de 2e keer dat ik er op zat en ze ging dus een beetje hard haha..
[img]C:\Documents and Settings\Tineke\Bureaublad\102MSDCF[/img]
kijk zo moet het!
[img]C:\Documents and Settings\Tineke\Bureaublad\102MSDCF[/img]
hier ging Daan weer zo hard....

het is niet zon beste kwaliteit fotos maar ja...

mischien kennen de lipizzaner-fans ook de naam Neopolitano Capriola F...
dat is de dekhengst van de fokkerij.
en Conversano Nima was ook van hun maar die is al overleden.

hopelijk vinde jullie het leuke fotos???

groetjes Tineke!!!

10eke

Berichten: 35
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:05

sh*t de fotos doen het niet.....:'(

maartjeh

Berichten: 44
Geregistreerd: 14-08-05

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:28

ik heb er nog geenmaar ik krijg er wel een en ik vind ze heel mooi, en ik raat ze aan !

10eke

Berichten: 35
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:10

is kijken of het nouw wel lukt om de foto's te laten zien...
Afbeelding
1.dit ben ik op 'oude daan' mooie draf he..
Afbeelding
2.ik zit bij sommige fotos overdreve ver naar voren maar dat komt omdat Daan heel gevoelig is voor de hulpen en bij die fotos zal ik wel iets te hard drijven..??
Afbeelding
3.zooo dat lijkt er meer op toch??
Afbeelding
4.snelheidsduivel...
Afbeelding
5.snelheidsduivel geflitst........hahaha
hier zit ik aan de longeerlijn vast omdat ie anders mischien helemaal aan de kletter gaat..
rechts op de foto zie je mijn oude instructrice!!
ze ging echt heel hard!!
Afbeelding
6. van voren

laat maar meteen een berichtje achter nou je dr toch bent..!!!
groetjess Tineke...

AppaloosGirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Zonnemaire

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:12

leuke foto's hoor mooi paard

pubelia

Berichten: 9989
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:14

netjes is altijd moeilijker op lippizaners rijden. zijn gewoon gevoeliger met rijden maar ik vind dat je het beter doet als op bolly. maar ja bolly is ook gek in zn kop van zn eigenaren...en bij oude daan is het gewoon het ras en die is niet gek...

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:06

Hoi Tineke, leuk je te ontmoeten weer via bokt!! Je kent mij vast nog wel! Mooie foto's van jouw en Daantje! Oude Daan heet inderdaad Dardana en jonge Daan heet eigenlijk Bonavista.

Ik heb ook een Lipizzaner merrie, Capriola, een zus van de goedgekeurde hengst Neapolitano Capriola F en ik zou niet anders meer willen dan een lipi. Het zijn hele fijne maar gevoelige paarden die graag voor je willen werken. Neem zeker eens contact op met de lvn als je informatie wilt, inmiddels het is hele bestuur vernieuwd en zijn ze druk met de opbouw van een eigen stamboek. (Ik heb vroeger ook in het bestuur van de Lipizzaner Vereniging gezeten.) Het Lipizzaner Stamboek viel eerst onder het KWPN en wordt nu dus zelfstandig.
Dan wil ik nog kwijt dat geroyeerde leden meestal een vrij negatief beeld hebben dus ga liever af op je eigen ervaring en kom gezellig langs. Het is echt een gezellig clubje en kun je gelijk een boel Lipizzaners bij elkaar bewonderen!
Pb maar als je meer info wilt.

Capriola in actie:
Afbeelding

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:47

Ga gewoon kijken op de keuring bij de Lipizzaners, dan kun je zelf kijken dat het zeker wel een gezellige vereniging is. Sommige mensen weten gewoon niet wat gezellig is en die blijven dan ook maar lekker geroyeerd thuis
En die dag zie je gelijk een boel mooie Lipizzaners bij elkaar! Lekker dagje Lipi's kijken is toch geweldig?!! Het is vanaf Tilburg denk een uur rijden ofzo? De keuring en wedstrijd is in Hengelo.
Als je verder informatie wilt pb me maar, zit al aantal jaar in de Lipi's en heb in het bestuur van de Lipizzaner Vereniging gezeten kan je wel aan wat verkoop adressen helpen of meer vertellen over het ras.
Ook heb ik zelf een Lipizzaner merrie, Capriola waar ik dressuurmatig mee rij en heerlijk de bossen mee in kan. Af en toe een sprongetje kan ook zeker alleen ligt daar bij Cap en mij niet de voorkeur.

Afbeelding

Afbeelding

10eke

Berichten: 35
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:03

hoi regine!
het gaat goed met jou en capriola!
is wel lang geleden he!?
ik reed ook bij henk mischien dat je me nog kent..?!
ik ben pas nog bij didie geweest in schijf..!
viewtopic.php?f=51&t=194029&p=9709293#9709293

groetjes Tineke!

NWDynamite
Berichten: 2563
Geregistreerd: 03-12-04

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:17

Ben ook weg van de barokkere rassen!
En dan met name de Lusitano's (http://www.lusitano-nederland.nl/Forum)
Maar Anda's en lipi's hebben ook mijn voorkeur!
Prachtige rassen!

groetjes nathalie *goede raskeuze*

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:25

Mijn Lipizzanerruin is inmiddels 8 jaar en begint nu pas een beetje volwassen te worden en uit te groeien. Hij heeft eigenlijk geen echte knieactie (behalve als hij opgefokt raakt ) en heeft voor een Lipizzaner ruime gangen, wat overigens erg lekker zit.

Verder is hij echt gek op springen. Hij heeft er ook altijd zin in en is absoluut geen watje wat betreft het nemen van een sprong. Hij zal er altijd voor gaan en het proberen ook al komt het niet geweldig goed uit in een parcours. Dit komt ook tot uiting in zijn verdere karakter. Het is een paard wat helemaal voor je gaat, wil graag voor je werken en is zelden bang.

Heb hem afgelopen winter 3 x uitgebracht op springwedstrijd en dat ging erg goed, helaas heb ik nu te weinig tijd om uberhaupt nog wedstrijden te rijden.

Afbeelding

Afbeelding

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:52

Kijk ook eens op http://lipizzaner.xsbb.nl voor meer informatie over de Lipizzaners en mooie foto's.
Ook daar kun je je vragen of opmerkingen kwijt, moet je je alleen ff aanmelden .

straycat
Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Den Haag

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 01:34

Ik vind ze ook erg leuk die lippi's
Ik heb alleen wat betreft barok ervaringen met andalusier..
Maar ik kijk nu vaak op internet rond naar lipizzaners.. begin een beetje te twijfelen tussen de twee rassen.
Omdat ik nog geen echte ervaring heb met lipizzaners is het natuurlijk moeilijk om een oordeel te vellen. 1 lipizzaner is natuurlijk niet meteen representatief voor het hele ras, net zoals dat bij andalusiers ook niet zo is.

Ik vind het moeilijk om te zien wat nou een goed gebouwde lipizzaner is en wat niet.

Ik bedoel bij andalusiers heb je ook zoveel verschillen in kwaliteit.. sommige zou ik zelf geeneens een andalusier noemen..
Ik neem aan dat je dit ook bij lipizzaners hebt?

Zijn er ook mensen in nederland die echt dressuur rijden met hun lipizzaner.. dus wedstrijdgericht?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:17

*meldt zich*

Ik rijd M2 met mijn lipi. Maar echt wedstrijdgericht ben ik eigenlijk niet. Het is voor mij een leuke afwisseling naast het buiten rijden en het thuis in de bak rondrijden. Maar ook niet meer dan dat.

Er is volgende week zaterdag in Hengelo een lipizzaner merriekeuring, en daarna een wedstrijd voor lipi's. Misschien leuk om daar te gaan kijken? Ik rijd dan zelf trouwens ook mee.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:07

Ik heb met die merrie die ik gereden heb M1 gereden. Was ook niet zo fanatieke wedstrijdruiter, en de eigenaar werkte ook niet echt mee. Meestal reed ik maar zes wedstrijden per jaar.
Misschien ga ik zondag wel even in Hengelo kijken. Ik vind het wel leuk om iedereen weer eens te zien. Laura, waar is het precies?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: lipizzaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:29

Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee . Ik ga even informeren en dan meldt ik het hier.