.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:57

Heb vorig jaar extra baan gehad naast uitzendbureau.
waarbij veel heb moeten afstaan aan de belastingdienst. Dacht krijg wel iets van terug.
Maar staat dat 600 moet terug betalen :=
Laat me vader eerst maar naar kijken voordat hem verstuurd. Moet wel iets vergeten zijn in te vullen.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:58

Marianne: Dat had ik dus ook.. Extra baan gehad, kei veel op mijn salaris toen in moeten leveren en moet nu ook bijbetalen terwijl ik had verwacht terug te krijgen :+

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:00

Zijn dat jullie enige posten? of hebben jullie nog iets in box 2/3 zitten?

In principe kan het namelijk zo zijn dat doordat jullie een tweede baan hebben gehad, je over de grens van 19.922 loon/jaarbasis bent gegaan. Dan kom je in de tweede schijf terecht, en gaat je belastingpercentage over het deel wat je over de grens bent gegaan, met 4.5% oid omhoog.

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:17

Celiien schreef:
Zijn dat jullie enige posten? of hebben jullie nog iets in box 2/3 zitten?

In principe kan het namelijk zo zijn dat doordat jullie een tweede baan hebben gehad, je over de grens van 19.922 loon/jaarbasis bent gegaan. Dan kom je in de tweede schijf terecht, en gaat je belastingpercentage over het deel wat je over de grens bent gegaan, met 4.5% oid omhoog.

Met me totale loon ben ver daaroverheen gegaan. Maar normaal werk voor laat zeggen 12 euro.
En met me 2e baan heb maar net 7 euro per uur verdient.

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:22

Booooo schreef:
Marianne: Dat had ik dus ook.. Extra baan gehad, kei veel op mijn salaris toen in moeten leveren en moet nu ook bijbetalen terwijl ik had verwacht terug te krijgen :+

Had verwacht ook wat van me koopflat terug te krijgen. maar waarde is omhoog gegaan waardoor ook meer moet betalen.
Maar een ding voor mij geen tweede baan meer dan. heb me kapot gewerkt en waarvoor :(

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:26

Celiien: Voor mij waren dat de enige posten.. Gelukkig had ik die bijbaan maar voor 2 maanden hoef maar € 75 te betalen :D

Marianne: Dat is balen zeg! En inderdaad kapot werken, voor een banketstaaf salaris en nog bij betalen ook.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:32

happyhorse schreef:
Booooo schreef:
Marianne: Dat had ik dus ook.. Extra baan gehad, kei veel op mijn salaris toen in moeten leveren en moet nu ook bijbetalen terwijl ik had verwacht terug te krijgen :+

Had verwacht ook wat van me koopflat terug te krijgen. maar waarde is omhoog gegaan waardoor ook meer moet betalen.
Maar een ding voor mij geen tweede baan meer dan. heb me kapot gewerkt en waarvoor :(

Even contacten met de BD hoe dit precies zit. Want als je over de ene geen loonheffing hebt betaalt dan moet je toch teveel afgestaan hebben lijkt mij. En daarbij.. Nee heb je...

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:32

happyhorse schreef:
Celiien schreef:
Zijn dat jullie enige posten? of hebben jullie nog iets in box 2/3 zitten?

In principe kan het namelijk zo zijn dat doordat jullie een tweede baan hebben gehad, je over de grens van 19.922 loon/jaarbasis bent gegaan. Dan kom je in de tweede schijf terecht, en gaat je belastingpercentage over het deel wat je over de grens bent gegaan, met 4.5% oid omhoog.

Met me totale loon ben ver daaroverheen gegaan. Maar normaal werk voor laat zeggen 12 euro.
En met me 2e baan heb maar net 7 euro per uur verdient.

Je moet inderdaad je brutoloon pakken. Alles tot € 19.922 heeft een heffing van 36.55%. alles vanaf de 19.922 heeft een heffing van 40.15%. Dan vliegen er ook nog algemene kortingen door, zoals o.a. de loonheffingskorting.

Waarschijnlijk heb je met je normale baan de loonheffingskorting aanstaan (waardoor je 12,- verdiend). Bij je tweede baan heb je dat terecht uitstaan, omdat je maar bij 1 werkgever tegelijk de korting mag doen (doe je dat niet, kan je flink terugbetalen). Daarom verdien je bij je tweede baan maar 7,-. Maar daar bovenop heb je ook nog eens meer verdiend dan de eerste schijf, waardoor je nu alsnog moet terugbetalen.

Echter vind ik 600,- wel veel. Dus dan moet er iets niet goed zijn gegaan bij het invullen, of hebben je werkgevers iets niet goed gedaan bij berekening van de loonheffing..

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:36

Ga van de week eens met me vader nakijken, of hij een fout kan ontdekken.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:45

Ik krijg terwijl ik een voljaar in de ziektewet gezeten heb veel minder terug dan vorig jaar.
Terwijl ik vorigjaar veeeel minder inkomen had.
In mijn ogen dus onlochies.

Krijg nu maar 139euro terug.

Snap er echt niks van.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:02

japielover schreef:
Ik krijg terwijl ik een voljaar in de ziektewet gezeten heb veel minder terug dan vorig jaar.
Terwijl ik vorigjaar veeeel minder inkomen had.
In mijn ogen dus onlochies.

Krijg nu maar 139euro terug.

Snap er echt niks van.

Hogere loonschaal en dus meer loonbelasting moeten betalen?

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:00

Winged schreef:
japielover schreef:
Ik krijg terwijl ik een voljaar in de ziektewet gezeten heb veel minder terug dan vorig jaar.
Terwijl ik vorigjaar veeeel minder inkomen had.
In mijn ogen dus onlochies.

Krijg nu maar 139euro terug.

Snap er echt niks van.

Hogere loonschaal en dus meer loonbelasting moeten betalen?



Voor zo ver ik weet niet.
Waar kan ik dat zien?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:01

Jamiie schreef:
Ik meld me hier ook met een vraag.. :o

Mijn vriend en ik wonen vanaf 2014 samen en zijn vanaf juli 2016 pensioenpartners geworden. Voor de rest hebben we wel al onze inkomsten en uitgaven gescheiden (ik maak iedere maand geld over naar mijn vriend voor de kosten voor het huis), op een boodschappen rekening na.

In hoeverre maakt dit ons toeslagpartners? Moet hij al mijn inkomsten en uitgaven ook op zijn belastingaangifte invullen en ik zijne op de mijne?

Ik vind het allemaal een beetje ingewikkeld worden. Ook al mbt huurtoeslag etc.
Ben sinds 2016 ook weer gaan studeren en ben me aan het inlezen over wat en hoe ik allemaal aan moet/kan geven in de aangifte maar vind het niet allemaal even duidelijk en makkelijk.

Misschien is het een goede optie om met al je papieren langs te gaan bij de belastingdienst, zij helpen gratis bij het invullen. Je situatie is een beetje ingewikkeld en maak je foutjes dan kan dat maar zo betekenen dat je of te veel of te weinig terugkrijgt/betaald.Studiekosten zijn nog onder voorwaarden aftrekbaar dit jaar dus wie weet.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:02

japielover schreef:
japielover schreef:
Ik krijg terwijl ik een voljaar in de ziektewet gezeten heb veel minder terug dan vorig jaar.
Terwijl ik vorigjaar veeeel minder inkomen had.
In mijn ogen dus onlochies.

Krijg nu maar 139euro terug.

Snap er echt niks van.




Voor zo ver ik weet niet.
Waar kan ik dat zien?


Celiien schreef:
Zijn dat jullie enige posten? of hebben jullie nog iets in box 2/3 zitten?

In principe kan het namelijk zo zijn dat doordat jullie een tweede baan hebben gehad, je over de grens van 19.922 loon/jaarbasis bent gegaan. Dan kom je in de tweede schijf terecht, en gaat je belastingpercentage over het deel wat je over de grens bent gegaan, met 4.5% oid omhoog.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:42

Bericht op site Belastingdienst:
Hebt u de hypotheek voor uw koopwoning afgesloten vóór 28 oktober 2012? Doe dan nog geen belastingaangifte.

Hebt u een koopwoning en is de hypotheek daarvoor afgesloten vóór 28 oktober 2012? Wacht dan nog even met belastingaangifte doen. Voor een juiste aftrek van uw hypotheekrente is een aanpassing van de online aangifte nodig. Wij laten op korte termijn weten wanneer u weer aangifte kunt doen.

Iemand die weet wat er precies fout gaat? veerle wellicht?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:46

Bedankt voor het plaatsen van het bericht JustLizz. Ik weet het niet, aangiften 2016 worden hier nog lang niet gemaakt :P.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:47

veerledec schreef:
Bedankt voor het plaatsen van het bericht JustLizz. Ik weet het niet, aangiften 2016 worden hier nog lang niet gemaakt :P.


Ja ik was wel benieuwd want heb van de week onze eigen aangifte gedaan (met hypotheek van voor 2012) maar mij is niets geks opgevallen verder ;)

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:50

Ik heb die van mezelf globaal ook al even bekeken, ook met oude hypotheek, maar niks nagerekend. Maar inderdaad geen grote verschillen.

dipstaartje

Berichten: 3678
Geregistreerd: 27-08-08

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:20

krijg een beetje terug, heb maar gelijk op 1 maart alles ingevuld, weg is maar weg die ellende

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 18:39


JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 18:57

Foutje is al weer opgelost staat op site van belastingdienst .

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:39

Ik moet helaas ook betalen. Al snap ik eerlijk gezegd niet waarom. Ik heb vanaf januari tm mei bij bedrijf 1 gewerkt. Juni juli en augustus WW. En september weer begonnen met een nieuwe baan. Verder geen bijzonderheden. Woon nog thuis. Iemand een idee?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:49

japielover schreef:
Ik krijg terwijl ik een voljaar in de ziektewet gezeten heb veel minder terug dan vorig jaar.
Terwijl ik vorigjaar veeeel minder inkomen had.
In mijn ogen dus onlochies.

Krijg nu maar 139euro terug.

Snap er echt niks van.


Over je ziektewet betaal je véél minder belasting dan over loon. Als ik het verschil tussen mijn bruto en netto uitkering bekijk, word er ongeveer 9% belastingen ingehouden. En dus krijg je uiteraard ook veel minder terug.
Ik heb hier aan het begin van mijn uitkering met het UWV over gebeld, omdat ik bang was dat ze veel te weinig inhielden en ik dan nu heel veel mocht gaan betalen, maar het had iets met witte belastingtabellen te maken (iets met een klok en klepel, weet dus niet precies waarom je minder belasting betaald, wel dát je veel minder belasting betaald)

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:09

happyhorse schreef:
Celiien schreef:
Met me totale loon ben ver daaroverheen gegaan. Maar normaal werk voor laat zeggen 12 euro.
En met me 2e baan heb maar net 7 euro per uur verdient.

Je moet inderdaad je brutoloon pakken. Alles tot € 19.922 heeft een heffing van 36.55%. alles vanaf de 19.922 heeft een heffing van 40.15%. Dan vliegen er ook nog algemene kortingen door, zoals o.a. de loonheffingskorting.

Waarschijnlijk heb je met je normale baan de loonheffingskorting aanstaan (waardoor je 12,- verdiend). Bij je tweede baan heb je dat terecht uitstaan, omdat je maar bij 1 werkgever tegelijk de korting mag doen (doe je dat niet, kan je flink terugbetalen). Daarom verdien je bij je tweede baan maar 7,-. Maar daar bovenop heb je ook nog eens meer verdiend dan de eerste schijf, waardoor je nu alsnog moet terugbetalen.

Echter vind ik 600,- wel veel. Dus dan moet er iets niet goed zijn gegaan bij het invullen, of hebben je werkgevers iets niet goed gedaan bij berekening van de loonheffing..

Ik heb ongeveer hetzelfde, heb dezelfde baan nog, wel veel overuren gewerkt maar die in termijnen uit laten betalen (24 uur contract is als 32u uitbetaald) om niet in de problemen te komen. Moet 1080 terugbetalen, terwijl ik nog thuis woon. Vind het echt bizar!

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:47

Lootje1991 schreef:
Even snel ingevuld zonder boekhoudster. 2283€ betalen. Even wachten op de boekhoudster dus maar, want ik weet niet waar dit bedrag vandaan komt


Gelukkig toch een fout gemaakt en krijg nu iets van 350€ terug *\o/* helemaal happy