.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:14

Je moet je uitkering niet 2x invullen. Hoe het vooraf ingevuld stond bij jou is juist begrijp ik en hoef je niet onder kopje uitkering nog een keer je uitkering te vermelden ;)

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:17

Overigens heb ik dus zelf ook net gekeken bij de vooringevulde gegevens, en bij mij klopt er wederom weinig van. Onze eigen woning staat er niet eens bij, waar we toch alweer zes jaar wonen.

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:32

Ik snap er niks van.. normaal krijv ik ongeveer 3000 euro terug. Siguatie is niks veranderd en moet nu 4000 betalen.. alle gegevens klopte gewoon heb alles 3x doorlopen alles nogmaals nagekeken en volgens mijn berekening zou ik die 4000 terug moeten krijgen.. bij verdeling van bedragen staat dus die ruim 3000 die de hypotheekrente teruggaaf moet zijn volgens mij en nog 800 aan studiekosten die aftrekbaar zijn.. vraag me af of dat 'te betalen' geld voor mij of voor de BD :?

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:36

veerledec schreef:
Hebbes, thanx! De reiskosten die daar staan zijn niet per se aftrekbare reiskosten. Die worden dus ook niet zomaar meegenomen in de berekening, zolang je aanvinkt dat je niet met het OV reist.


Ik heb het gewoon zo laten staan, aangezien ik het ook niet kon aanpassen :+ En bij OV nee aangeklikt, en zo te zien word het dan inderdaad niet mee genomen in de berekening dus het zal wel goed zijn. :+

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:41

Vitaquilla schreef:
Ik snap er niks van.. normaal krijv ik ongeveer 3000 euro terug. Siguatie is niks veranderd en moet nu 4000 betalen.. alle gegevens klopte gewoon heb alles 3x doorlopen alles nogmaals nagekeken en volgens mijn berekening zou ik die 4000 terug moeten krijgen.. bij verdeling van bedragen staat dus die ruim 3000 die de hypotheekrente teruggaaf moet zijn volgens mij en nog 800 aan studiekosten die aftrekbaar zijn.. vraag me af of dat 'te betalen' geld voor mij of voor de BD :?

Staat er een minteken voor het bedrag?

BillyJean

Berichten: 652
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:41

ik lees even mee

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:54

Nope geen min teken. Er staat totaal te betalen 4000 , u moet betalen 2000, uw partner moet betalen 2000.. ( bedragen voir t gemak ff afgerond benoemd)

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:56

hmm dan lijkt het erop dat jij geld aan de belasting moet betalen..

Als er een minteken voor staat dus bijv -2000 dan krijg je dat terug. Staat dat er niet bij dan moet je betalen...

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:56

Vitaquilla schreef:
Nope geen min teken. Er staat totaal te betalen 4000 , u moet betalen 2000, uw partner moet betalen 2000.. ( bedragen voir t gemak ff afgerond benoemd)

Heb je niet toevallig ergens bij de hypotheek een verkeerd vakje aangeklikt?

Er staat bv de vraag of je de gehele hypotheek hebt gebruikt voor de woning, als je daar net het verkeerde aanklikt dan telt het als eigen woning schuld (noem zo maar even een optie). Het kan soms in heel kleine vergissingen zitten

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:57

Somebitch schreef:
hmm dan lijkt het erop dat jij geld aan de belasting moet betalen..

Als er een minteken voor staat dus bijv -2000 dan krijg je dat terug. Staat dat er niet bij dan moet je betalen...


Als je normaal 3.000 terugkrijgt en nu 4.000 moet betalen dan is het eerder aannemelijk dat er ergens wat mis is gegaan in de aangifte (of de voorlopige teruggaaf) want een verschil van 7.000 is niet gebruikelijk als je omstandigheden niet veranderd zijn.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:06

JustLizz schreef:
Somebitch schreef:
hmm dan lijkt het erop dat jij geld aan de belasting moet betalen..

Als er een minteken voor staat dus bijv -2000 dan krijg je dat terug. Staat dat er niet bij dan moet je betalen...


Als je normaal 3.000 terugkrijgt en nu 4.000 moet betalen dan is het eerder aannemelijk dat er ergens wat mis is gegaan in de aangifte (of de voorlopige teruggaaf) want een verschil van 7.000 is niet gebruikelijk als je omstandigheden niet veranderd zijn.

Snap ik maar de vraag was ook:

Citaat:
vraag me af of dat 'te betalen' geld voor mij of voor de BD :?
en daar geef ik antwoord op.

Als ze verder niet begrijpt hoe of wat kan je denk ik beter naar een boekhouder gaan...

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:13

Ik ga even bellen.. doe het altijd zelf sinds ik mijn opleiding boekhoudkunde heb afgerond dus t is niet zo dat ik maar wat doe.. iig bedankt voor t meedenken.. :o

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:41

Yessy schreef:
Als je inlogt op mijnbelastingdienst staat er bij 2017 iets van 'voorlopige teruggave aanvragen of wijzigen', daar kan je de nieuwe getallen voor 2017 invullen, ook bijv de nieuwe woz waarde (die afhankelijk van waar je woont best wel gestegen kan zijn).


maar hoe kan ik dan aangeven dat ik dit maandelijks wil ontvangen? En zie dan ook alle salarissen ed moet invullen al, slimmer dan om die lager of hoger te zetten dan verwacht?
Zie dan uiteindelijk totaal bedrag wat we krijgen, maar alleen berekend op inkomstenbelasting?

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:31

haike schreef:
Yessy schreef:
Als je inlogt op mijnbelastingdienst staat er bij 2017 iets van 'voorlopige teruggave aanvragen of wijzigen', daar kan je de nieuwe getallen voor 2017 invullen, ook bijv de nieuwe woz waarde (die afhankelijk van waar je woont best wel gestegen kan zijn).


maar hoe kan ik dan aangeven dat ik dit maandelijks wil ontvangen? En zie dan ook alle salarissen ed moet invullen al, slimmer dan om die lager of hoger te zetten dan verwacht?
Zie dan uiteindelijk totaal bedrag wat we krijgen, maar alleen berekend op inkomstenbelasting?

Voorlopige teruggave is volgens mij altijd maandelijks. Ze berekenen op basis van wat jij invult wat je moet krijgen op jaarbasis en dat krijg je dan in maandelijkse termijnen terug. Dus stel je krijgt 1500 euro terug en in januari en februari heb je per maand al 200 euro binnengekregen (omdat hij nog op je oude huis/rente berekend was). Die nieuwe gaat waarschijnlijk per april in dus dan krijg je in maart nog de oude 200 euro, dat is samen dus 600. Die andere 900 krijg je in april t/m december dat is 9 maanden dus 100 euro per maand. En dan hoef je volgend jaar niets te betalen en krijg je ook niet terug met de definitieve aangifte.

Je salaris maakt niet heel veel uit, het gaat vooral om het belastingtarief waarin je valt volgens mij. Dus als je niet precies op die grens zit dan maakt 1000 euro meer of minder salaris volgens mij niet heel veel uit. Ik heb het gewoon zo goed mogelijk geschat maar ik zag dat ik er vorig jaar 5000 euro naast zat :+

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:04

Bedankt Yessy voor de duidelijke uitleg!

Jamiie
Berichten: 461
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:10

Ik meld me hier ook met een vraag.. :o

Mijn vriend en ik wonen vanaf 2014 samen en zijn vanaf juli 2016 pensioenpartners geworden. Voor de rest hebben we wel al onze inkomsten en uitgaven gescheiden (ik maak iedere maand geld over naar mijn vriend voor de kosten voor het huis), op een boodschappen rekening na.

In hoeverre maakt dit ons toeslagpartners? Moet hij al mijn inkomsten en uitgaven ook op zijn belastingaangifte invullen en ik zijne op de mijne?

Ik vind het allemaal een beetje ingewikkeld worden. Ook al mbt huurtoeslag etc.
Ben sinds 2016 ook weer gaan studeren en ben me aan het inlezen over wat en hoe ik allemaal aan moet/kan geven in de aangifte maar vind het niet allemaal even duidelijk en makkelijk.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:18

me vriend en ik zijn vandaag allebei anoniem gebeld.
gister aangifte gedaan, belt de belastingdienst wel eens mensen op?
ik heb niet opgenomen en me vriend nam op met NEE
is dit toeval (dus een bedrijf wat ons dingen wilt aansmeren) of kan het de belastingdienst zijn ivm de aangifte? dacht later nml van misschien is het de belastingdienst wel haha

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:26

JenniferU schreef:
me vriend en ik zijn vandaag allebei anoniem gebeld.
gister aangifte gedaan, belt de belastingdienst wel eens mensen op?
ik heb niet opgenomen en me vriend nam op met NEE
is dit toeval (dus een bedrijf wat ons dingen wilt aansmeren) of kan het de belastingdienst zijn ivm de aangifte? dacht later nml van misschien is het de belastingdienst wel haha


Ik ben wel is gebeld door de belastingdienst en die bellen anoniem maar hadden wel mijn voicemail ingesproken. Is dat niet gebeurd lijkt het mij eerder een bedrijf.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:44

Jamiie schreef:
Ik meld me hier ook met een vraag.. :o

Mijn vriend en ik wonen vanaf 2014 samen en zijn vanaf juli 2016 pensioenpartners geworden. Voor de rest hebben we wel al onze inkomsten en uitgaven gescheiden (ik maak iedere maand geld over naar mijn vriend voor de kosten voor het huis), op een boodschappen rekening na.

In hoeverre maakt dit ons toeslagpartners? Moet hij al mijn inkomsten en uitgaven ook op zijn belastingaangifte invullen en ik zijne op de mijne?

Ik vind het allemaal een beetje ingewikkeld worden. Ook al mbt huurtoeslag etc.
Ben sinds 2016 ook weer gaan studeren en ben me aan het inlezen over wat en hoe ik allemaal aan moet/kan geven in de aangifte maar vind het niet allemaal even duidelijk en makkelijk.


Je bent dan wel toeslagpartner, maar geen fiscaal partner.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:45

geen voicemail idd, ik dacht bij mezelf als t belangrijk is bellen ze nog wel een keertje

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:41

Ik heb vandaag via de app gekeken. Ik heb alleen box 1, zelfde werkgever als vorig jaar. Ik moet volgens de app 1080 euro terugbetalen? Normaal krijg ik altijd een bedrag terug.. Ik snap er helemaal niks van..

Anoniem

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:04

Bij ons mistte er ook best veel.. Mijn faillissementsuitkering van UWV stond er niet en ons gezamenlijke huis en hypotheek ook niet (volledig)..

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:24

Somebitch schreef:
Je moet je uitkering niet 2x invullen. Hoe het vooraf ingevuld stond bij jou is juist begrijp ik en hoef je niet onder kopje uitkering nog een keer je uitkering te vermelden ;)



Maar wat vul ik dan in bij of.ik een uitkering gehad heb?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:25

Nee

zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:30

Oeh ik krijg een heel leuk bedrag terug! Meer dan vorig jaar! Blij! Nu wachten...