.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:52

Ik heb halverwege het jaar de diagnose 'prikkelbaredarmsyndroom' gekregen en het advies om het fodmapdieet te volgen. Mag ik dan toch het hele vaste bedrag dat op de dieetlijst staat, aftrekken? En ook nog een lactosevrij dieet? Dan volg ik al jaaaren, maar geef ik nooit op, omdat het onder het drempelbedrag valt.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:00

Morgen gaan we er maar weer eens even voor zitten :D

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:17

Ik ga een sneak preview nemen aangezien ik er voor 99% van overtuigd ben dat ik moet betalen :+

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:39

veerledec schreef:
Reiskosten ziekenbezoek
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ekenbezoek
Hierbij geldt onder andere als voorwaarde:
Citaat:
De zieke wordt langer dan een maand verpleegd.
Wordt de zieke meerdere keren per jaar verpleegd? Dan mag u de reiskosten alleen meetellen als de zieke in totaal langer dan 1 maand is verpleegd en als de verpleging steeds een gevolg was van dezelfde ziekte. Bovendien mag de tijd tussen de verpleegperioden niet langer dan 4 weken zijn.

Er moet dus sprake zijn van verpleging.


Dus iemand die dagelijks op en neer reist voor bestraling bijvoorbeeld mag dit niet aftrekken? Beetje vreemd..

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:52

Bestraling is toch een vorm van verpleging? Het is ook het hele gebeuren erom heen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:55

Jawel, dat mag wel. Alleen dat noemt de belastingdienst geen ziekenbezoek. Onder ziekenbezoek verstaan zij op bezoek gaan bij een zieke. Wat jij bedoelt is een reiskostenvergoeding als je voor medische zorg naar een arts, ziekenhuis, fysio, revalidatie oid moet. En dan geld de link die ik hier eerder plaatste: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... erskosten/

Maar er zit dus onderscheid tussen ziekenbezoek (=op bezoek gaan bij een zieke) en een ziekenhuisbezoek (=naar het ziekenhuis gaan voor medische zorg).

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:15

Lalidan schreef:
Jawel, dat mag wel. Alleen dat noemt de belastingdienst geen ziekenbezoek. Onder ziekenbezoek verstaan zij op bezoek gaan bij een zieke. Wat jij bedoelt is een reiskostenvergoeding als je voor medische zorg naar een arts, ziekenhuis, fysio, revalidatie oid moet. En dan geld de link die ik hier eerder plaatste: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... erskosten/

Maar er zit dus onderscheid tussen ziekenbezoek (=op bezoek gaan bij een zieke) en een ziekenhuisbezoek (=naar het ziekenhuis gaan voor medische zorg).


Ah, bedankt!!

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:41

Is er ook een site die eenig sinds betrouwbaar is om te kijken of je terug krijgt of moet betalen?

Ik.heb altijd terug gekregen.
Maar dit jaar in de ziektewet gezeten en ben bang dat ik nu dus moet betalen.

Nou heb ik net gekeken en daar stond dat ik een enorme smak geld kreeg maar dat lijkt me stug..

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:57

Wij krijgen ook elk jaar weer een lekker bedrag terug *\o/*
Ik moet alleen kijken of ik morgen dus al aangifte kan doen, of dat de server niet weer overbeladen is doordat mensen allemaal tegelijk aangifte willen doen haha.

Ik ben vaak in 10 minuten klaar met de aangifte doen, controleren en aanvullen waar het nodig is en verzenden maar

Selina

Berichten: 14298
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:59

Morgen een poging wagen doe ik maar niet :')
Wacht maar geduldig tot vrijdag.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:00

japielover schreef:
Is er ook een site die eenig sinds betrouwbaar is om te kijken of je terug krijgt of moet betalen?

Ik.heb altijd terug gekregen.
Maar dit jaar in de ziektewet gezeten en ben bang dat ik nu dus moet betalen.

Nou heb ik net gekeken en daar stond dat ik een enorme smak geld kreeg maar dat lijkt me stug..

Morgen kan je gewoon aangifte doen op de site van de belastingdienst. Weet je het meteen.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:02

Owja en weet iemand dit..

Momenteel ga ik de bijstand in en solliciteer me suf.

Als ik nog in bijstand zit als ik dat geld terug krijg wordt dit dan gekort op mijn bijstandsuitkering?

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:03

japielover schreef:
Owja en weet iemand dit..

Momenteel ga ik de bijstand in en solliciteer me suf.

Als ik nog in bijstand zit als ik dat geld terug krijg wordt dit dan gekort op mijn bijstandsuitkering?

Nee.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:05

japielover schreef:
Owja en weet iemand dit..

Momenteel ga ik de bijstand in en solliciteer me suf.

Als ik nog in bijstand zit als ik dat geld terug krijg wordt dit dan gekort op mijn bijstandsuitkering?


Als je nu geld terug krijgt mag je het houden.
Zit je volgend jaar onverhoopt nog in de bijstand dan wordt het gekort.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:23

moyra schreef:
japielover schreef:
Owja en weet iemand dit..

Momenteel ga ik de bijstand in en solliciteer me suf.

Als ik nog in bijstand zit als ik dat geld terug krijg wordt dit dan gekort op mijn bijstandsuitkering?


Als je nu geld terug krijgt mag je het houden.
Zit je volgend jaar onverhoopt nog in de bijstand dan wordt het gekort.



Oke.
Dus omdat het geld wat ik terug krijg van buiten mijn bijstandperiode is mag ik het "houden".

Had ik vorig jaar al in de bijstand gezeten dan was het wel kort.

Zo begrijp ik het goed toch?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:13

Waarschijnlijk word je niet gekort, maar je bent wel verplicht het te melden. Alles wat je krijgt moet je melden, doe je dat niet krijg je gesodemieter. Vervolgens gaan zij beoordelen of het inkomsten zijn of niet en persoonlijk zou ik er toch rekening mee houden dat je een deel gekort word. De teruggave wegens ziektekosten was bij mij nooit een probleem, maar in dit geval zou ik er niet zo zeker van zijn. Je krijgt immers geld en zo kort door de bocht waren ze hier bij mij in elk geval wel. Maar melden ben je sowieso verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:09

Ik ga er morgen eens voor zitten. Ik studeer weer sinds september en betaal mijn collegegeld in termijnen. Ik neem aan dat ik nu dan enkel de termijnen op moet geven die ik al betaald heb in 2016? Volgend jaar betaal ik het collegegeld in 1x en dat ik dan dat opgeef + de resterende termijnen van dit studiejaar?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:18

idinn schreef:
Ik ga er morgen eens voor zitten. Ik studeer weer sinds september en betaal mijn collegegeld in termijnen. Ik neem aan dat ik nu dan enkel de termijnen op moet geven die ik al betaald heb in 2016? Volgend jaar betaal ik het collegegeld in 1x en dat ik dan dat opgeef + de resterende termijnen van dit studiejaar?

Als je geen studiefinanciering ontvangt, mag je inderdaad de termijnen die je in 2016 hebt betaald voor de IB 2016 opgeven, en de termijnen betaald in 2017 voor 2017. Plus je schoolboeken etc. als je daar je bonnetjes nog voor hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:09

Helaas gaan de readers hier vaak contant (ook geen idee of dat onder boeken valt eigenlijk) en boeken koop ik verder amper tot niet. De eerste vorige week gekocht via het bolle blauwe mannetje :+

Maar dan schrijf ik even op dat ik die termijnen uit 2016 niet moet vergeten morgen, thanks!

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:13

Mijn boeken gaan ook bijna altijd 2ehands. Is moeilijk op te geven, dus laat ik ook altijd maar zitten

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:14

Celiien schreef:
idinn schreef:
Ik ga er morgen eens voor zitten. Ik studeer weer sinds september en betaal mijn collegegeld in termijnen. Ik neem aan dat ik nu dan enkel de termijnen op moet geven die ik al betaald heb in 2016? Volgend jaar betaal ik het collegegeld in 1x en dat ik dan dat opgeef + de resterende termijnen van dit studiejaar?

Als je geen studiefinanciering ontvangt, mag je inderdaad de termijnen die je in 2016 hebt betaald voor de IB 2016 opgeven, en de termijnen betaald in 2017 voor 2017. Plus je schoolboeken etc. als je daar je bonnetjes nog voor hebt.


Woonkosten (studentenkamer) kan je niet opgeven toch? Reiskosten sowieso niet weet ik (helaas).
En telt een lening dan nog mee oid? Ik krijg geen stufi, maar leen wel bij duo.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:16

Ik stel nogmaals de vraag.. Is er dit jaar weer een app? Ik kan alleen de app 2015 vinden... Wie kan mij helpen?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:33

Denise_Storm schreef:
Ik stel nogmaals de vraag.. Is er dit jaar weer een app? Ik kan alleen de app 2015 vinden... Wie kan mij helpen?

Ik kan hem ook niet vinden inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:34

De lening bij duo wordt gezien als studiefinanciering..

Misschien dat de app ook pas morgen er is?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:35

Ik ga er ook vanuit dat de app er morgen pas is. Als je kan lenen bij de duo word dat inderdaad gezien als 'recht op studifinaniering', met de lening financieren ze je immers ook.