Light katten brokken voor dikke poes.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Light katten brokken voor dikke poes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 19:45

Onze poes is een zeer goede eter met als gevolg dat ze nu echt dik word.
Ze heeft helemaal een hangbuik gekregen en een brede rug.
Ook word ze steeds luier. Ik vermoed dat ze in het voorjaar wel weer meer naar buiten zal gaan. Maar ze moet eerst maar vast wat afvallen.
Nu heb ik brokjes gehaald van franks pro gold light maar ze lust ze niet.
Ik blijf ze nu 2 dagen lang stug deze brokjes aan bieden en met lange tanden heeft ze wat gegeten.
Maar de bak komt niet leeg.

met welke brokjes hebben jullie goede ervaringen bij jullie dikke kat.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje


Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Light katten brokken voor dikke poes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 19:47

Brokjes geven die niet super lekker zijn os toch juist handig als de kat te dik is?
2 dagen is ook wel erg kort, gewoon de zak leeg voeren zou ik zeggen.

Nickeltje

Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Light katten brokken voor dikke poes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 19:57

Wij voeren voor onze dikkerd royal canin, light wight. Maar daarbij krijgen ze dat niet in gewone bakjes maar in een activatie bord, zodat ze elk brokje er uit moeten hengelen en dus langzamer eten, langer bezig zijn en netto echt veel minder eten maar er is wel altijd eten beschikbaar voor ze.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

_xManadisx_

Berichten: 3132
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 19:58

Is mengen niet een idee? Zo kan ze er goed aan wennen.
Zorg in ieder geval dat ze wel te eten binnen krijgt want niet eten kan echt een probleem geven ;)

schoentje ?

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 20:00

mag minimaal 50 gram per dag hebben maar dat eet ze in 2 dagen nog niet op. Normaal eet ze de bak netjes leeg maar nu laat ze het staan.

Mengen gedaan. maar ze vist de lekkere brokjes er tussenuit.
Ik heb haar nu wel wat oude brokjes gegeven want ik vind niks eten niet goed

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Light katten brokken voor dikke poes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:04

Is minder brokjes (en dan niet per se light maar gewoon haar normale) geen optie? En meer bewegen?

Schoentje, kerstmuts en [o]

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Light katten brokken voor dikke poes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 20:15

Minder brokjes deed ik al maar ze schreeuwt alles bij elkaar omdat ze eten wilt.
Ik heb nu een hoopje brokjes naast de voerbak gelegd en die had ik gemengd die heeft ze redelijk opgegeten. Miss moet ik nog even iets meer lekkere als vieze brokjes doen en dan afbouwen met de lekkere brokjes

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

annepaardoes

Berichten: 7153
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Light katten brokken voor dikke poes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:19

Bij te dikke katten is het belangrijk dat ze wel goed blijven eten en niet ook niet te snel af allen met het oog op leververvetting. Dus inderdaad de oude brokjes weer voeren en mengen met de light brokjes. Dan heel langzaam omzetten zodat je kat kan wennen. Anders eens een light brok van een ander merk proberen.

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 20:23

annepaardoes schreef:
Bij te dikke katten is het belangrijk dat ze wel goed blijven eten en niet ook niet te snel af allen met het oog op leververvetting. Dus inderdaad de oude brokjes weer voeren en mengen met de light brokjes. Dan heel langzaam omzetten zodat je kat kan wennen. Anders eens een light brok van een ander merk proberen.


ja daar maakte ik dit topic ook voor aan, ik wil graag weten met welk merk er goede ervaringen zijn.
Anders heb ik dadelijk 5 zakken light voer staan die ze niet eet

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:28

Ik zou eens proberen om een klein beetje van haar gewone brokken te geven (75% van wat er als minimale hoeveelheid op de zak staat voor haar ideale! gewicht) verdeeld over 2x per dag en daarnaast dan onbeperkt lightbrok aanbieden. Op deze manier kan ze zelf kiezen of ze honger heeft of dat ze toch light-brokjes eet, zonder dat ze echt tekorten oploopt.

Op het moment dat ze de light brokjes goed gaat eten kan je de gewone brokken rustig afbouwen zodat ze wel blijft afvallen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

RavenCat

Berichten: 54
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Light katten brokken voor dikke poes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:50

Onze katten blijven goed op gewicht sinds we van Royal Canin en zo zijn overgestapt naar graanvrije brok en daar de normale dagelijkse portie van voeren. Dus niet onbeperkt maar gewoon twee maal daags hun portie in een bakje. Het rare is dat ook in lightbrokken vaak heel veel koolhydraten zitten en dat katten juist daar heel dik van kunnen worden.

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-17 12:53

RavenCat schreef:
Onze katten blijven goed op gewicht sinds we van Royal Canin en zo zijn overgestapt naar graanvrije brok en daar de normale dagelijkse portie van voeren. Dus niet onbeperkt maar gewoon twee maal daags hun portie in een bakje. Het rare is dat ook in lightbrokken vaak heel veel koolhydraten zitten en dat katten juist daar heel dik van kunnen worden.


welk merk voer je

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

JasmijnJoy

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Light katten brokken voor dikke poes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:12

Wij hebben dieetvoer van de dierenarts, vinden ze heerlijk!


Karma Is A Bitch!

Yesterday is History,Today is a Gift,Tommorow is a Mystery.♥

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Light katten brokken voor dikke poes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:16

Hier ook een gulzige dikkerd haha. Beste oplossing:

Voerspeelding/activate board. Hele dag eten tot hun beschikking, goed voor de hersenen en ze zijn lekker actief. Sindsdien geen problemen meer.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Stampeltje
Berichten: 384
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:20

Mijn iets te dikke kater kreeg juist een ontzettende obsessie voor zijn voer met de dieet variant van Royal Canin. Hij bleef zo zeuren om eten (ons bijten, urenlang miauwen en over ons heen lopen) dat we daarvoor zwichtte en hem daardoor meer gingen voeren omdat we dachten dat hij echt te kort kwam. Uiteindelijk kwam hij juist aan. We begonnen het proces onder begeleiding van de dierenarts maar uiteindelijk zijn we geswitcht naar een andere dierenarts en hebben we de indoor variant van Royal Canin gevoerd in een hoeveelheid waardoor hij verzadigd raakte en zijn heel actief met hem gaan spelen zodat hij meer beweging kreeg. Uiteindelijk zagen we hem steeds makkelijker bewegen en actiever worden. Hij lijkt ondertussen jaren jonger. Kortom ik heb goede ervaring met normaal voer en niet de light/dieet variant, icm beweging en advies van een dierenarts die goede kennis van voeding heeft.

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:23

Hier ook een (veel) te dikke kat... We hebben 2 katten en dit zijn binnenkatten. Met mooi weer mogen ze wel in de tuin. De kater (de dikke) krijgt een tuigje om. Ik moest dit gisteren best hard verstellen omdat het veel te strak zat. Wij voeren Optimanova Light aan beide katten (de andere is overigens wel goed op gewicht). Sinds enkele dagen krijgen ze beperkt voer 3 x per dag ('s ochtends, wanneer we thuiskomen van het werk en 's avonds nog een keer).
Een graanvrije brok lijkt me ook wel interessant.

Tessa Meynen Fotografie

There's a silver lining behind every cloud,
and a rainbow after every storm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:25

Misschien is het ook een idee idd om meer uitdaging te bieden tijdens het eten. Wij hebben met onze vorige kat een voertoren gebruikt, dan m,oeten ze wel de moeite doen om hun brok te krijgen.
en je kunt ook kleine zakjes van 400 gram bestellen in het begin om te proberen. Dan zit je niet direct vast aan zo'n grote zak.

tengeltje11
Berichten: 7073
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:25

volgens mij gewoon consequent blijven.

poes krijgt x-aantal gram,verdeeld over bv 2-3 maaltijden.
is het op?jammer,maar helaas.

tuurlijk gaan ze zeuren,ze zijn het gewoon om meer te krijgen,maar het went,en is uiteindelijk beter voor de gezondheid!


Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Light katten brokken voor dikke poes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:57

Als ik toe zou geven aan het gemauw had ik ook twee vetkleppen.
Ik heb voer gezocht wat ze niet perse super lekker vinden zodat het niet binnen een kwartier op is maar wel eten. Dan krijgen ze een vaste hoeveelheid per dag en al het theatrale 'baas ik sterf bijna' ben ik nigal ongevoelig voor :+

RavenCat

Berichten: 54
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:27

koetjeboe schreef:
welk merk voer je

Ik voer droge brok van "taste of the wild" en natvoer van Bozita, Cosma, Hermanns Bio of Mac Bio.
Alle voer bestel ik bij zooplus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:45

Zoals meerdere al aangeven eerst even weer terug mengen met het oude voer.
Zelf voer ik Carocroc aan mijn katten, en Casa Fera is ook een goede. Komen beide uit dezelfde Nederlandse fabriek.
Casa Fera is iets duurder maar daar zit een iets hoger vers vlees gehalte in vergeleken met Carocroc.
Beide hebben een light versie.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Light katten brokken voor dikke poes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:13

Ik zou de light brokken ook houden en daarnaast 75% van haar gewone voer aanbieden zoals iemand voor me ook al voorstelde. Klinkt als een ideale afvalmethode.

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Light katten brokken voor dikke poes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-17 21:42

update. het mengsel van oude en de nieuwe brokken begint ze te eten

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:56

Wat fijn dat ze het begint te eten! Hoop dat ze doorzet.

Ik lees even mee, heb ook een kat met flink overgewicht. Probleem is alleen dat ik er 3 heb, dus 1 op dieetvoer gaat hem niet worden. De andere 2 zijn keurig op gewicht en eten alleen als ze honger hebben. Die dikke bunkert gewoon net zo lang door tot het op is (3bakjes).
Iemand suggesties?

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-17 21:57

djuulsie schreef:
Ik lees even mee, heb ook een kat met flink overgewicht. Probleem is alleen dat ik er 3 heb, dus 1 op dieetvoer gaat hem niet worden. De andere 2 zijn keurig op gewicht en eten alleen als ze honger hebben. Die dikke bunkert gewoon net zo lang door tot het op is (3bakjes).
Iemand suggesties?



ik voer ze een aantal keren dus ze hebben nooit een volle voerbak.
en de kat die op dieet is zet ik ff apart met eten tot ze het op hebben

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 47 bezoekers