We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 11:50

Het eerste jaar hebben we enkel in het bosgereden en grondwerk gedaan. Gezien we geen bak hadden maar er komt toch een moment dat ik hem ontspannen, over de rug en aan de hulpen wil. Momenteel zitten we zoals velen ook met de winterperiode waardoor wandelen (vroeg donker/ijs) onmogelijk wordt.

Senna, je hebt absoluut gelijk! Mijn lesgeefster heeft me dit ook al vaak gezegd "probeer andere paarden te rijden" maar dat is niet altijd even gemakkelijk qua tijd maar ja wie wil nu een 'groentje' op haar L of M paard? Daarnaast stimuleert ze mij om af en toe met haar mee te gaan wanneer ze lesgeeft. Het leren zien en begrijpen van duo paard+ruiter.

Geryon, ik twijfel er eerlijk gezegd over om hulp in te schakelen. Ergens is er mijn fierheid maar ook het moeten loslaten is moeilijk. Daarnaast zijn er ook echt wel stapjes vooruit maar het gaat gewoon zo langzaam. Maar ik zit ook met rugproblemen doordat ik een foute houding heb aangeleerd, hiervoor ga ik naar kinésist. Dit laatste zorgt er wel voor dat lessen zoals gisteren waar we werken aan balans, voor mij fysiek heel zwaar zijn. Mijn paard valt naar binnen op de volte en ik val mee. Ik weet het zo goed, ik moet recht zitten en hem rond mijn binnenbeen draaien maar god wat is dit moeilijk. Gevolg is dat ik doodmoe afstap waarbij ik het gevoel heb dat het 1uur lang strugglen (met mezelf) was. En dat voelt ook voor mijn rug niet best aan. Gezien ik 1uur lang vecht om niet naar binnen te vallen en mijn bekken/buikspieren/rugspieren aan te spannen voor stabiliteit naar mijn paard toe. En dna is er het besef van 'ik kan dit momenteel niet in duo met mijn jong paard'

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:56

ik deed het zo 7 dagen in de week zeker 5x de kans om iets te oefen , langzaam wordt je de dingen eigen en komt het goed.stel haalbare doelen per week! Elke schoolklas heeft vlotte en minder vlotte studenten, zo ook jullie maar is dat erg?
Het belangrijkste de liefde voor is er, gewoon doorgaan al kost het jaren!
( alles waar je plezier in hebt , houd je van de straat ;) )

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 13:59

Is er niet iemand in je buurt die je kan helpen door jouw paard een aantal keer in de week ook te rijden? Dan hoef je je paard niet helemaal uit handen te geven en blijf je het samen doen.
Doordat ik chronisch ziek ben zou ik nooit in mijn eentje een paard kunnen hebben, maar doordat mijn man ook rijdt, leren we samen ons paard te trainen. Op mijn slechte dagen neem ik Paard bijvoorbeeld ook weleens van hem over als hij hem lekker los heeft gereden, dan kan ik toch even aan het werk met mijn én Paard z'n punten, zonder dat al mijn energie in het losrijden is gaan zitten.
Mijn angst bij 'helemaal ergens in training zetten' (naast dat het gewoon geen optie is, maar even in gedachten omdat Geryon het aanhaalde) zou zijn dat ze dan toch sneller gaan dan goed is voor ons paard. Overdonderen helpt bij hem gewoon niet, dus doen we dan liever zelf wat rustiger dan misschien nodig is, dan dat we hem laten overdonderen door iemand die denkt dat het een kwestie van 'even doorpakken' is en hij over de kook gaat en niet meer zijn eigen ik kan zijn.

Overigens is onze instructeur ook van mening dat je soms het geleerde op een ander paard moet toepassen, maar da's bij ons makkelijk, Paard staat op een manege. Niet iedereen heeft zo een ander paard tot z'n beschikking. Toen ik een tijd geleden op een ander paard zat die echt als superbraaf en vrij makkelijk na te rijden te boek stond, voelde het toch weer als thuiskomen eenmaal terug op mijn eigen GVR. Dát was wel de bevestiging dat het goed gaat komen. <3

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:44

Ik snap heel goed dat je erover twijfelt om hulp in te schakelen, het is niet niks. Is iemand die hem bijvoorbeeld twee keer per week rijd geen optie? Dat is een stuk minder loslaten en je hebt er veel meer oog op dan dat ie echt in training gaat. Maar het kan jullie wel enorm helpen en dan wordt alles ook gewoon leuker. :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:48

En in een soort half training zetten bij een professionele ruiter? Dat deze een dag in de week jouw paard rijd en jij een andere? Of een bijrijder die jouw paard kan rijden? Ik heb mijn vorige merrie ook weleens in half training gezet (wel om een andere reden) maar een paar andere ruiters hebben haar zeer goed gedaan. Zij kunnen dan voelen wat er bij jou stiekem insluipt en jij kunt onder tussen van andere paarden leren.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Re: We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:51

Lekker dooroefenen, en maak je niet druk om wat anderen doen/van je vinden!
Afbeelding

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 19:42

Jullie hebben zo gelijk!!

We 'moeten' toch enkel plezier maken. Deze week niet gereden door aanhoudende rug-en hoofdpijn. Dan maar een rustig weekje 3x longe en verder rusten.
Aan de weide aankomen en hem in volle galop horen aankomen, aan de longe een fantastisch vw-nw paard waarbij mijn lichaamshouding hem de weg wijst... Daar ben ik apetrots op!

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 09:45

Zucht!

Gisteren les gehad, ben helemaal gedemotiveerd :(
Lesgeefster heeft 99% gelijk in wat ze uitlegt, opleiding 2jaar Saumur.

Donderdag thuis gekomen met een grote glimlach want paard rijdt eindelijk fijn. Rustig drafje, vw-nw. Heb dit al maanden niet meer bereikt wegens onkunde en onbalans van mezelf. Echt super happy van ons resultaat (ookal is het verre van perfect, maar voor nu was het perfect). Vol goede moed gisteren les genomn. Bah, zoveel correcties (ze is heel perfectionistisch) waardoor ik mijn balans weer volledig verlies en we totaal niet meer konden samenwerken :(

Tranen in mijn ogen. Gedemotiveerd. Ik doe 300% mijn best maar het lijkt of ik gewoon dwaas en lomp bezig ben met de verkeerde sport.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:54

Je hebt gewoon de verkeerde instructie, een goede instructeur geeft je 1 hoogstens 2 dingen om aan te werken omdat het alleen maar stap voor stap kan gaan. En je pas verder kunt als hetgene daarvoor bevestigd is.
Kan wel zijn dat ze gelijk heeft in wat ze zegt, maar zo werkt een leerproces gewoon niet..niet voor de ruiter en niet voor het paard.
Daarnaast moet een instructeur je positieve inspiratie kunnen geven om je te laten voelen waar je heen moet met de juiste aanwijzingen zodat je weet waar je aan werkt en je juist de motivatie voelt om daar aan te werken.

Concentreer je op de basis, op de ontspanning op het vw-nw rijden..de rest komt daarna wel, stap voor stap.

senna21

Berichten: 11852
Geregistreerd: 17-03-09

Re: We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:57

Eens met elisa.
A positive mind gives trust.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:05

Jeetje, je lesgeefster kan wel gelijk hebben, maar wil je gelijk of wil je een klant die kan genieten van wat ie doet? Mijn lesgeefster heeft ook altijd gelijk, daarom krijgt mijn man met ons paard anders les dan ik op ons paard. Goed lesgeven is wat ander dan alleen maar gelijk hebben..

Weet je, onze hobby kost ons handen vol met geld en nog meer tijd, daarvoor mogen we het gewoon leuk hebben op onze eigen manier. Tenminste, als het paard het daarbij ook leuk heeft met ons! Ons paard is misschien wel beter dan wij, moeten wij daarom gedrild worden tot topruiters? Ik denk van niet, het maakt het paard niet uit of hij Z loopt of recreatieve dressuur en ik weet van mezelf dat ik gelukkiger word van die recreatieve manier van omgaan met de sport/hobby. Als ik een instructeur heb die dat niet met mij eens is, heb ik de verkeerde instructeur..

Kop op hoor, laat je niet door je les ontmoedigen als het daarvoor juist zo lekker ging!

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:48

TS Je probleem met je lichaam is herkenbaar. Je probeert zo hard je best te doen dat je daardoor vergeet mee te liften op je paard. En dat is eigenlijk wel de bedoeling. Je kunt jezelf niet forceren en daardoor je paard beter in balans krijgen. In balans gaan lopen moet ie zelf doen wanneer jouw rijden hem niet stoort en dat heeft tijd nodig. Dat lukt niet op een uurtje. Dat duurt maanden. Dat heeft alles te maken met lengtebuiging
Probeer daarom zoals al een keer eerder is genoemd een een keer een ander paard uit die zich lekker loslaat en je laat meeveren. Zo kan jezelf ook ontspannen, je ruitergevoel ontwikkelen, en dit vervolgens meenemen naar je eigen lessen. Wellicht motiveert je dit ook om vol te houden.
Probeer in ieder geval niet jezelf in een houding te forceren. Natuurlijk moet je netjes en stil op je paard zitten maar dit moet je oefenen door heel veel uren te rijden. Vanuit ontspanning.
Vaker terug gaan naar de stap om op adem te komen en vooralsnog in een lager tempo draven.
Dat dit waarschijnlijk niet geschikt is om jouw paard nu door te rijden zal best. Maar het zij zo.

Je instructrice heeft de opdracht om je paard van 5 en jou gelijktijdig op te leiden en dat is moeilijk. Als je paard even naar voren gereden moet worden dan ben jij al snel die ontspanning wat je nodig hebt kwijt.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:51

Jammer van zo'n instructrice. Kan misschien wel een goeie zijn maar niet voor jou. Het gaat niet alleen om de opleiding van het paard maar het opleiden van een combinatie. Ze laat jullie duidelijk dingen doen waar je niet aan toe bent. Probeer iemand te vinden die naar jullie als geheel kijkt, en op de eerste plaats zet dat jij leert je balans te vinden en de juiste hulpen te kunnen geven. Dan komt de rest vanzelf.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:54

Je wil te veel. Lees de OP nou nog eens door: je wil van alles, er moet van alles, zucht hier, wanhoop daar en vooral: je vergelijkt jezelf veel met anderen. Zoiets kan heel verlammend werken. Als het niet op jezelf is dan op je paard.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 10:42

OYYO schreef:
TS Je probleem met je lichaam is herkenbaar. Je probeert zo hard je best te doen dat je daardoor vergeet mee te liften op je paard. En dat is eigenlijk wel de bedoeling. Je kunt jezelf niet forceren en daardoor je paard beter in balans krijgen. In balans gaan lopen moet ie zelf doen wanneer jouw rijden hem niet stoort en dat heeft tijd nodig. Dat lukt niet op een uurtje. Dat duurt maanden. Dat heeft alles te maken met lengtebuiging
Probeer daarom zoals al een keer eerder is genoemd een een keer een ander paard uit die zich lekker loslaat en je laat meeveren. Zo kan jezelf ook ontspannen, je ruitergevoel ontwikkelen, en dit vervolgens meenemen naar je eigen lessen. Wellicht motiveert je dit ook om vol te houden.
Probeer in ieder geval niet jezelf in een houding te forceren. Natuurlijk moet je netjes en stil op je paard zitten maar dit moet je oefenen door heel veel uren te rijden. Vanuit ontspanning.
Vaker terug gaan naar de stap om op adem te komen en vooralsnog in een lager tempo draven.
Dat dit waarschijnlijk niet geschikt is om jouw paard nu door te rijden zal best. Maar het zij zo.

Je instructrice heeft de opdracht om je paard van 5 en jou gelijktijdig op te leiden en dat is moeilijk. Als je paard even naar voren gereden moet worden dan ben jij al snel die ontspanning wat je nodig hebt kwijt.



Mooie aanvulling! ontspannen leren zitten kan inderdaad een wereld van verschil maken.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 21:57

Ik heb heel wat lesgeversgehad en ze is de eerste waarvan de manier van rijden mij 100% aanspreekt. Daarom wil ik dit ook niet zomaar stoppen. Ik heb morgen les en ik ga met lesgeefster spreken over mijn gevoel. Dat ik dit allemaal heel moeilijk en frustrerend vind, waardoor ook mijn zelfvertrouwen zakt. En helaas hierdoor alle plezier verlies. Misschien moet ik gewoon ook toegeven dat ik 'het opleren' aan professional moet laten.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:07

Quote verkloot; zie hieronder. :+
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 16-02-17 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:07

gekvanfleur schreef:
Ohhh, zo herkenbaar van vroeger.
Ik snapte het niet, paard had geen redeb om mij te vertrouwen, niets leek te werken..ging het 1 keer goed, daarna weer 10 keer niet. :P

En weet je? Het komt goed!!
Je moet het gevoel ontwikkelen, je paard moet jou leren vertrouwen en andersom, dus samen gaan ontwikkelen. En dat gaat zo ineens. Ik kan mij nog zo goed het moment herinneren dat ik dacht: he,we gaan nu ineens vooruit. Ik begon te voelen (en ook te durven voelen) kreeg zelfvertrouwen doordat dingen steeds vaker goed gingen. En vanaf dat moment gingen we de goeie kant op. En ik heb er wat keren doorheen gezeten, maar heb zo ontzettend veel geleerd! Nu rij ik zo weg op de meeste paarden. Het was een harde leerweg, maar ik zou het zo overdoen. Het heeft me zelf ook veel gebracht persoonlijk, je leert zoveel over jezelf en je eigen fouten en onzekerheden. :)

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 22:18

Dat klopt zeker. Lesgeefster zegt het zovaak 'voel de beweging' 'leer te voelen' en inderdaad ze zegt dat wat we doen (groen+groen) verschrikkelijk moeilijk is voor paard, mezelf en voor haar. Maar inderdaad indien ik het hele plaatje begrijp én zal kunnen uitvoeren, zal ik ook echt met elk paard kunnen wegrijden. Net omdat ze de basis er in dramt. En dat vind ik echt fantastisch maar dat zorgt ook voor enorme zelfreflectie en dan bots je ook volledig tegen een muur van onkunde.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:36

crazygirl1 schreef:
Dat klopt zeker. Lesgeefster zegt het zovaak 'voel de beweging' 'leer te voelen' en inderdaad ze zegt dat wat we doen (groen+groen) verschrikkelijk moeilijk is voor paard, mezelf en voor haar. Maar inderdaad indien ik het hele plaatje begrijp én zal kunnen uitvoeren, zal ik ook echt met elk paard kunnen wegrijden. Net omdat ze de basis er in dramt. En dat vind ik echt fantastisch maar dat zorgt ook voor enorme zelfreflectie en dan bots je ook volledig tegen een muur van onkunde.

Ik was ook groen en groen met mijn paard en in plaats van dat ik nou een makkelijk dier had gekocht, kocht ik een scheef, ietswat nerveus paard. :Y) Nou, dat koste dus 2.5 jaar.

Maar echt waar. Het moment komt. Ineens ga je begrijpen wat er bedoeld wordt en dan ga je alleen nog maar omhoog. Ik ken de frustratie, ik heb gedacht aan verkopen, aan stoppen met rijden, aan alles. Maar het was het zo waard..ik ben zo blij dat ik heb doorgezet. Ik heb het liefste paard van de wereld. <3

senna21

Berichten: 11852
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:40

Nogal wat instructeurs kunnen gevoel niet zo goed overbrengen. Het goede gevoel moet je leren herkennen,door óf (verschillende, ervaren) paarden te rijden en/óf doordat je instructie je hele exacte feedback kan geven.

Nogal wat (betere) instructeurs zijn zelf behoorlijk getalenteerde ruiters. En dat is niet altijd een voordeel in dit opzicht.

Maar TS, de aanhouder wint!

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:20

Vind dat een heel goed idee dat je probeert je instructeur duidelijk te maken waar je mee zit. Ze wil namelijk ook graag dat je plezier hebt aan je hobby. Haar passie en gedrevenheid spreken je aan, ze wil de basis bevestigen. Ik lees dat dit voor jou positieve elementen zijn waardoor dat je ook bij haar wil lessen. Alleen ze schiet soms door in haar enthousiasme gevolg dat jij je onzeker gaat voelen. En dat is jammer en onnodig. Daarnaast ben je erg streng voor jezelf.
Probeer in de feedback die je geeft dicht bij je gevoel te blijven. Bijvoorbeeld: Ik voel me na de les .... Zij mag dan zelf met de oplossing komen hoe het anders aan te pakken.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:54

Qua rijden kan dit wel de beste instructeur zijn, maar het moet persoonlijk ook werken natuurlijk. Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. Ooit had ik met scriptiebegeleider die dacht dat ik gepusht moest worden door me luid en duidelijk op al mijn fouten te wijzen. Dat werkte dus averechts, maar durfde ik niet te zeggen en het werd zo erg dat ik uiteindelijk over ben gestapt naar een andere afstudeerrichting en daar met een andere prof wel ben afgestudeerd. En niet omdat zij alleen maar fluwelen handschoenen droeg, maar omdat ze mij beter snapte (en mijn onzekerheid wel zag) en daardoor mij beter kon begeleiden. Beide profs waren overigens experts op hun vakgebied en inhoudelijk waren ze allebei super, alleen inhoud is niet altijd genoeg om mensen te begeleiden en iets bij te brengen.

Wat ik bij mezelf trouwens ook merk is dat als ik veel last van mijn lijf heb ik te veel ga denken. Ik wil de pijn niet voelen en ga dus heel erg met mijn hoofd rijden. Vooral in de les, want daar wil ik het goed doen. Als ik gewoon voor mezelf rijd, dan leg ik mezelf geen druk op, want dan let niemand op me, maar ik wil niet dat mijn instructeur denkt dat ik mijn huiswerk niet doe of de les niet serieus neem. Met alle gevolgen van dien en vandaag dus ook de vraag wat er aan de hand was, want ik zat weer te veel 'in mijn hoofd'. Werd ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt, maar niet op een vervelende manier. En ik had wel door dat mijn les niet zo lekker ging, maar door haar vraag realiseerde me ik pas waar het aan lag, dat ik vergat te voelen. En juist bij paardrijden is dat voelen zo belangrijk.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 00:13

Ze vraagt elke les bij aankomst "hoe gaat het? Je paard? Je werk?" Dus lekker laag drempelig om mijn hart te luchten. En dat heb ik vandaag ook gedaan :)

Ik kreeg volgende "het is absoluut oké om fouten te maken. Jij maakt er 1000 meer dan ik maar ik maak er 1000 meer dan Charlotte Dujardin. Ook ik stap soms af met een heel slecht gevoel, want ik maakte foute waardoor mijn paard iets foutief uit voerde of niet begreep. Paardrijden is vetdomd moeilijk, je komt jezelf voordurend tegen. Elk paard tot 7jaar zou eigenlijk door een prof moeten doorgereden worden maar ja ach jij werd verliefd op dit jonge paard. Het gaat je 200x meer tijd vergen maar jullie gaan dit samen bereiken!" De les begonnen met een zeer rustige ziel waarbij de les een niveautje lager werd gezet. Les super blij beëindigd :)

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:32

Geef jezelf en je paard lekker de tijd voor een goede basis. Het is op deze leeftijd al mooi als hij lekker vlot is op je hulpen en goed te sturen is. Echt de moeilijke dingen komen vanzelf op je pad. Hoe beter jij je zit nu ontwikkelt en je paard de basis bijbrengt, des te sneller loop jij later alle klasses met hem door.