Stemmen 2017

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:14

Ik heb mijn lening voornamelijk voor leuke dingen gehangen altijd. Mijn studie vraagt veel zelfstandigheid van me en ik moet volledig mijn eigen uren in kunnen delen, en dan is een regulier bijbaantje gewoon lastig. Ik kan de ene week 30 uur per week werken en de volgende week kan ik hooguit een halve dag missen. Dat is heel lastig en wordt vaak niet gewaardeerd.

Ik freelance nu naast Mn studie en dat scheelt wel iets, maar toen ik nog op mezelf woonde moest ik toch echt de huur betalen, en dan was lenen mijn enige echte optie. De enige manier om in ieder geval zeker te zijn van inkomsten voor mijn huur.

Ik baal behoorlijk van mijn studieschuld en hoop snel te kunnen stoppen met lenen, maar daarvoor moet er eerst een vaste stroom inkomen komen en dat is voor nu nog niet het geval.


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:35

Waarom is het zo'n issue als ik van mijn "inkomen" bier ga drinken? Is het nou echt zo erg dat ik graag wil ontspannen als ik hard heb gewerkt? Als er iets is wat ik heb geleerd is het dat sociale activiteiten direct evenredig zijn met mijn studieresultaten... Geen sociaal leven is voor mij gelijk aan geen punten :+
Ik vraag me overigens ook af wat de mensen die zeggen dat je met gemeenschapsgeld nuet naar feestjes mag vinden van mensen die de kinderbijslag als zakgeld aan hun kind geven, of die er een dagje naar de Efteling van gaan. En wat te denken van het vakantiegeld dat sommige uitkeringsgerechtigden krijgen? Waarom is het verboden om leuke dingen te doen als je een uitkering hebt? :+

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:49

Dat is geen issue als je dat geld verdient hebt, wellicht niet handig als je het leent, en wel een issue als je het van de overheid krijgt....

Net als dat ik het een issue vind als je klaagt dat je geen eten kan kopen als je in de bijstand zit, maar wel twee pakjes sigaretten weg kan paffen per dag....

Life is all about choises...

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:52

LadyMadonna schreef:
Net als dat ik het een issue vind als je klaagt dat je geen eten kan kopen als je in de bijstand zit, maar wel twee pakjes sigaretten weg kan paffen per dag....

En dan klagen dat het niet genoeg is en dat ze niet kunnen rondkomen :))

Lening: het is jullie geld. In mijn tijd (en zo oud ben ik nou ook weer niet) had ik studenten die maximal leenden. En dat geld ging dan 's avonds de kroeg in. Met het idee 'over 10 jaar is de lening toch kwijtgescholden.' Dus ja, ik vind lenen 'om het lenen en luxe te kopen' nogal beroerd.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:12

Ik vind het leenstelsel een prima idee. Het enige wat er erg krom aan is is dat de rente kan schommelen. Dat vind ik een eng iets. Want dat het nu 0,12 is is heel fijn natuurlijk, maar wie zegt dat die rente over 5 of 10 jaar niet opeens 3,5 % is. Dan heb ik echt een heel serieus probleem.
Want ook ik leen elke maand maximaal, dus dat is 12x1000 = 12000 per jaar. Oke daar gaat zo'n 250 prestatiebeurs vanaf per maand dus dan kom je op 12000-3000 = 9000 per jaar. Na 3 jaar bachelor en 2 jaar master zit ik dan op 45000 euro schuld. En dat is als ik alles in 1 keer haal. Nah, dat is al niet gelukt door omstandigheden dus tel er nog minimaal 1 jaar bijop en ik ben de rest van mijn leven bezig met aflossen.

En dan wordt er door mensen gezegd: Ja, maar studenten gebruiken dat geld toch alleen voor leuke dingen. Uhm, sorry? Volgens mij is 1000 euro per maand bijstandsniveau. Daar gaat eerst 200 euro collegegeld vanaf dus dan houd je 800 over. Dan nog 100 euro aan boeken/readers/syllabussen als je geluk hebt, dus dan houd je nog 700 over voor een plek om te wonen, je eten, verzorgingsspullen, kleren, huisraad etc.
Als je dan niet in een klein vies hok met 5 onbekenden wilt wonen of ruim een uur wilt reizen kost je huis al gauw 400 euro, dan fatsoenlijk eten & verzorgingsproducten 180, dan kleren 30, dan nog een sociaal leven/sport 100 euro, ow en nog geld voor op je spaarrekening, want als de wasmachine kapot gaat moet je wel een nieuwe kunnen kopen. Hmm ow wacht, nu zitten we op 710 dus geld tekort.

Mijn punt hiermee: Studenten die veel lol hebben in hun leven doen dit over het algemeen niet van hun studiefinanciering. En als ze dat wel doen, dan leveren ze daar op andere vlakken flink op in.

En natuurlijk is het prima om voor je eigen studie te betalen, en met hoe het systeem nu is krijgen de mensen van wie hun ouders niet genoeg verdienen om mee te betalen gewoon een prestatiebeurs. Daarmee worden de verschillen uiteindelijk gewoon afgevlakt. De enige reden die ik nu kan bedenken om niet te gaan studeren is als je niet zeker weet of je een studie kan halen, of een fatsoenlijke baan kan vinden in die richting. Maar dat lijken me goede dingen om over na te denken en ik vind het ook niet verkeerd als die mensen uiteindelijk een andere opleiding gaan doen of gewoon gaan werken.

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:18

Het is vervelend als je (ouders) net boven de grens zit dat je geen aanvullende beurs krijgt. Ook is het krom dat er op je 24e nog steeds naar het salaris naar je ouders wordt gekeken, als je in aanmerking wilt komen voor zo'n aanvullende beurs. :=

------------------------------

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:32

Idd, aanvullende beurs is heel leuk. Ik krijg 4 euro per maand aanvullende beurs <<) alles beter dan niets, zeker, maar mijn ouders betalen niets mee aan mijn studie. Kunnen ze gewoonweg niet. En ze hebben nog twee kinderen waar ook een hoop geld naartoe gaat en die studeren nog niet eens...

En idd, de basisbeurs die je eerst kreeg ging ruim op aan eten en huur en vaak was dat nog te weinig, dus dat ging echt niet op aan bier, zoals veel mensen blijkbaar denken... Naast sommige studies is geen baan te hebben (bij mij gelukkig wel, maar iets meer dan 300 euro krijgen per maand voor 14 uur per week werk is dus geen vetpot) dus dan moet je maximaal lenen... 1000 kunnen lenen voor een uitwonende student en geen baan kunnem hebben is gewoon de centen uit je bank vissen vanaf de 15e van de maand ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:42

X
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-22 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:34

Blijheid: Ja, dat klopt zeker :)
Het allerlastigste is vooral: Hoe weet je zeker of een partij keuzes maakt die binnen jouw normen en waarden liggen. Vooral nu tijdens de verkiezingstijd: alle partijen doen alsof ze super goed en fijn zijn.

Ik ga er sowieso vanuit dat geen enkele partij het land helemaal naar de klote zal helpen. Alhoewel het me niet een heel goed plan lijkt om Geert Wilders als premier te hebben qua uitstraling naar de rest van de wereld. Maar ook dat zullen we vast en zeker overleven. :')

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:54

@Femek2902; Alle partijen doen inderdaad alsof ze de beste zijn, maar als je goed luistert hoor je wel de verschillen. De ene partij is de beste in onderwijs, de andere op gebied van duurzaamheid, de volgende creëert de meeste nieuwe banen. Dat zegt al iets.
Daarnaast zijn stemmentracker/stemwijzer/kieskompas natuurlijk ook behulpzaam. Als je die invult en daarna van de beste 2 of 3 de verkiezingsprogramma's doorleest dan weet je al heel veel :)

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:10

Ja, dat is idd wat ik heb gedaan. Maar dan krijg je dus een heleboel vragen waarover ik geen mening heb of waar ik niets vanaf weet of waar meerdere oplossingen voor zijn en waarbij het me niet uitmaakt hoe het gebeurt.
Wat ik wel belangrijk vindt: Gelijke kansen voor iedereen en een goed milieubeleid, en zo min mogelijk ruzie/oorlog, dus een stuk verdraagzaamheid en dat iedereen kan zijn wie hij/zij is.

Maar de precieze invulling boeit me dan weer vrij weinig. Ik weet daar niet genoeg van en voel ook niet de behoefte om me erin te verdiepen, aangezien dan het einde zoek is..

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:12

Ik denk dat iedereen je hier kan adviseren wat je moet stemmen, maar uiteindelijk is het toch een keuze die je zelf moet maken. Als milieubeleid belangrijk voor je is zou ik bijvoorbeeld zeggen dat een groene partij (GroenLinks bijvoorbeeld) waarschijnlijk je beste keuze is, maar als jij Jesse Klaver verder een kwal vindt dan houdt dat ook weer op.

Heb je de jongerenstemwijzer al eens geprobeerd? Klinkt misschien betuttelend en het is ook wel een beetje raar ingedeeld, maar de vragen zijn een stuk duidelijker en er zitten (denk ik) voor veel mensen vragen tussen die wat minder 'weet ik niet' antwoorden opleveren

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:14

Snap wel wat femek zegt..
Ik heb zelf bijv niks te maken met huurhuizen, studie regelingen etc...
Ik ben dan geneigd om te zeggen: moet ik daar wel een mening over hebben?

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:17

Ik denk dat er in de politiek vrij weinig dingen zijn waar je echt geen mening over hebt. Want als je kijkt naar bijvoorbeeld studiebeurzen.. Ik vind het belangrijk dat jongeren mogelijkheden krijgen om te studeren aan het instituut dat ze willen zonder dat ze daarbij tegengehouden worden door bv hun achtergrond (cultureel of financieel). Hoe dat verder ingevuld wordt zal me een worst wezen. Misschien de basisbeurs terug invoeren, misschien wordt dat bereikt door het collegegeld te verlagen, misschien ook wel door het afschaffen van de CITO-toets als leidraad voor het kiezen van een niveau voor de middelbare school. Ik heb er dus wel een mening over want ik vind het belangrijk dat iedereen kan studeren, maar ik heb geen mening over de invulling. Ik kies in dit geval dus voor een partij die een duidelijk plan heeft om dat wel in te vullen.

Zelfde met huurhuizen. Je zal er vast wel een mening over hebben toch? Je vindt het belangrijk dat er genoeg sociale huurwoningen zijn of je vindt het ook prima als alles vrije sector wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:19

Tja, ik heb zelf ook niks te maken met het fileprobleem (geen auto namelijk) maar ik heb er wel een mening over, net als over vrijwillig levenseinde :) Maar als je het bij een of twee onderwerpen echt niet weet kan je natuurlijk ook kiezen voor 'vraag overslaan' in de stemwijzer, of voor 'meer informatie over standpunten' (of zoiets, weet de precieze term die ze gebruiken niet meer) om te lezen wat partijen er precies mee willen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:53

Femek2902 schreef:
Ik ga er sowieso vanuit dat geen enkele partij het land helemaal naar de klote zal helpen. Alhoewel het me niet een heel goed plan lijkt om Geert Wilders als premier te hebben qua uitstraling naar de rest van de wereld. Maar ook dat zullen we vast en zeker overleven. :')


Onderschat het niet hoor.

Chaos kan zich helaas snel verspreiden: een ondoordachte wet, een administratief systeem dat de mist in gaat, en als je pech hebt kost het het inkomen of het huis van mensen, met alle gevolgen van dien.

De voorbeelden daarvan zijn er al (op dit moment lees ik bijvoorbeeld over de enorme chaos van het PGB - voor de mensen die er niet mee te maken hebben valt het niet op. Maar voor de mensen die er wel mee te maken hebben, betekende het dat zorgverleners langdurig, maanden en maanden lang, niet kregen uitbetaald, en als ze dan noodgedwongen stopten met het werk (wat moet je anders?) wist degene die zorg nodig had dus niet of er dan nog iemand zou zijn om noodzakelijke zorg te verlenen. Dat is nogal wat.)

Dat heeft relaties gekost, onnodige schulden veroorzaakt, gezondheid geschaad... Dingen zijn veel makkelijker ontregeld dan dat ze hersteld zijn.

Dus kies in elk geval voor partijen die plannen hebben voor wat ze willen, niet alleen plannen voor wat ze willen stoppen. Kies in elk geval partijen die hechten aan goede uitvoering en die snappen dat veel systemen complex zijn, en dat je die niet even met de botte bijl in model kunt hakken.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 19:44

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat iedereen je hier kan adviseren wat je moet stemmen, maar uiteindelijk is het toch een keuze die je zelf moet maken. Als milieubeleid belangrijk voor je is zou ik bijvoorbeeld zeggen dat een groene partij (GroenLinks bijvoorbeeld) waarschijnlijk je beste keuze is, maar als jij Jesse Klaver verder een kwal vindt dan houdt dat ook weer op.

...eh - nou stem ik tamelijk principieel niet op lijsttrekkers (....lukt net niet altijd ;) )
en zeer principieel op een vrouw.
(Aangezien ik geen SGP stem, kan dat altijd.)

Dus als patij X jou iets lijkt maar de lijsttrekker is niets -
"geeft helemaal niets".

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 19:45

Janneke2 schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik denk dat iedereen je hier kan adviseren wat je moet stemmen, maar uiteindelijk is het toch een keuze die je zelf moet maken. Als milieubeleid belangrijk voor je is zou ik bijvoorbeeld zeggen dat een groene partij (GroenLinks bijvoorbeeld) waarschijnlijk je beste keuze is, maar als jij Jesse Klaver verder een kwal vindt dan houdt dat ook weer op.

...eh - nou stem ik tamelijk principieel niet op lijsttrekkers (....lukt net niet altijd ;) )
en zeer principieel op een vrouw.
(Aangezien ik geen SGP stem, kan dat altijd.)

Dus als patij X jou iets lijkt maar de lijsttrekker is niets -
"geeft helemaal niets".

Bij mij gaat het nog wat verder dan dat, ik stem bewust op een vrouw die enigszins laag op de lijst staat. De hoogste vrouw op de lijst komt namelijk toch wel in de kamer terwijl ik juist op een vrouw stem om meer vrouwen in de kamer te krijgen. Dat is uiteraard wel onder voorbehoud van persoonlijke standpunten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:13

Dat weiger ik dan weer :+ ik stem op een persoon die me aanspreekt en waarvan ik denk dat ie wat toe te voegen heeft
Welk geslacht boeit me in het geheel niet

Maar ik ben ook niet voor quota aangaande hoeveel vrouwen er binnen een functiegroep of bedrijf zouden moeten zijn

De beste persoon voor de functie, die moet er zitten, ongeacht sexe

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:34

Dat ben ik absoluut met je eens, maar ik weiger te geloven dat slechts in 8% van de gevallen een vrouw kundiger is dan een man. Maar goed, dat is een andere discussie. Ik vertel mijn stemgedrag, geen behoefte om daarover te discussiëren verder.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:41

Volgens mij krijgt de partij van de dieren meer stemmen als ze hun naam zouden veranderen. Het gaat namelijk eigenlijk helemaal niet alleen over dieren. Nu krijg je een naar gevoel als je op een dierenpartij stemt, bij een naamsverandering zouden ze denk ik beter uit de bus komen.
Of zou dat niet helpen?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:46

Janneke2 schreef:
Dus als patij X jou iets lijkt maar de lijsttrekker is niets -
"geeft helemaal niets".

Ben ik niet met je eens... Die lijsttrekker wordt nl door de partij naar voren geschoven alszijnde de beste man/vrouw...

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:00

LadyMadonna schreef:
Ben ik niet met je eens... Die lijsttrekker wordt nl door de partij naar voren geschoven alszijnde de beste man/vrouw...


Maar daar maar 'de beste man' van - en daar speelt helaas wel degelijk een boel seksisme in: want het vrouwelijk zijn en allerlei stereotypen ('zuur', 'hysterisch') liggen op de loer om meteen gebruikt te worden om een vrouwelijke lijsttrekker helemaal de grond in te boren, veel meer dan op grond van de partij / standpunten / functioneren terecht is.

Ik heb me daar zowel bij Agnes Kant als bij Femke Halsema (en daarna zeker Jolande Sap) erg over verbaasd. Het was zo buitenproportioneel. (En dat geldt eigenlijk ook voor de vrouwelijke ministers en staatssecretarissen die het veld moesten ruimen, dat ze vrouw zijn was wel een factor om ze een extra flinke trap na te geven, veel meer dan mannelijke bewindslieden die moesten aftreden - en dat is de laatste jaren veel venijniger geworden voor mijn gevoel.)

De twee vrouwelijke lijsttrekkers (2! Van de 20) zijn dat omdat zijzelf de medeoprichter zijn. Dat is geen toeval.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:33

LadyMadonna schreef:
Janneke2 schreef:
Dus als patij X jou iets lijkt maar de lijsttrekker is niets -
"geeft helemaal niets".

Ben ik niet met je eens... Die lijsttrekker wordt nl door de partij naar voren geschoven alszijnde de beste man/vrouw...


Nope.

De lijsttrekker is/ wordt gezien als degene die de partij het beste 'aan de man (v/m) kan brengen'.

Gesteld je vindt justitie belangrijk, kan dat een uitstekende reden zijn om te stemmen op de woordvoerder justitie van partij X.

En om "persoonlijke voorkeuren" in de zin van 'zijn smoel staat mij niet aan' etc doorslaggevend te laten zijn: "arreboe".

(En te triest voor woorden dat je vrouwelijke lijsttrekkers werr eens met een lantarentje mag zoeken....)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:25

germie schreef:
Volgens mij krijgt de partij van de dieren meer stemmen als ze hun naam zouden veranderen. Het gaat namelijk eigenlijk helemaal niet alleen over dieren. Nu krijg je een naar gevoel als je op een dierenpartij stemt, bij een naamsverandering zouden ze denk ik beter uit de bus komen.
Of zou dat niet helpen?

Ik vraag het me af..
Nu hoor je vaak dat mensen 'hun stem aan de dieren geven' bijvoorbeeld. Veel bejaarden ook bv, van wat ik zo in verzorgingstehuizen hoor. Ik denk dat ze dus ook stemmen kwijt zouden raken met een nieuwe naam. Die paar zetels hebben ze waarschijnlijk voor een groot deel aan hun naam te danken.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 39 bezoekers