hengsten samen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: hengsten samen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:25

hoe doen ze dat dan met hengstenin de opfok. mijn toen 1 jarige hengst heft tot dik anderhalf jaar bij andere hengsten gelopen en dat ging altijd goed. lekker spelen en rondsjouwen. hij is nu geruind maar ik denk dat als je twee jonge hengsten bij elkaar hebt dat dat op goed moet gaan. zou het welvan jongs af doen en inderdaad geen dekhengsten.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts


Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:27

meisje2000 schreef:
hoe doen ze dat dan met hengstenin de opfok. mijn toen 1 jarige hengst heft tot dik anderhalf jaar bij andere hengsten gelopen en dat ging altijd goed. lekker spelen en rondsjouwen. hij is nu geruind maar ik denk dat als je twee jonge hengsten bij elkaar hebt dat dat op goed moet gaan. zou het welvan jongs af doen en inderdaad geen dekhengsten.

Hier staan ze tot 3 jaar samen zonder problemen, tot ze uit elkaar worden gehaald om te dekken en elkaars concurrentie worden

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: hengsten samen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:34

ze gaan hier beide niet dekken en worden gecastreerd nog, maar tot die tijd zou ik ze nog graag samen willen laten staan. we gaan het morgen proberen. denk ook wel dat het goed komt.

Jackie Daniel's E.T.
Chantal vd asheuvel (maury)
Fanny v terwupping

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:35

inderdaad, ik denk dat het ook anders is als je ze op latere leeftijd bij elkaar wil hebben. als ze van jongs af aan bij elkaar staan dan zijn ze het gewend. doe je het met een jaar of drie of ouder dan word het denk ik wel moeilijker. helemaal als ze eenmaal de dames ontdekt hebben

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: hengsten samen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:49

hhaha inderdaad, nou ze staan hier aan huis, dus alleen echte mannen hier hahaha

Jackie Daniel's E.T.
Chantal vd asheuvel (maury)
Fanny v terwupping

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: hengsten samen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:05

De ene hengst is de andere niet, in de opfok gaat meestal wel goed, maar ook daar zijn er meestal wel een paar die toch te veel hengst worden.
Volgens mij, met alles wat ik hoor, is dat het heel lang goed kan gaan, maar áls het mis gaat, gaat het ook goed mis.(dit even over volwassen hengsten bij elkaar houden)
Dan is de vraag, wil je dat risico lopen? of hou je ze gewoon met een meter afstand ertussen..
Zeker hengsten die bijvoorbeeld meerdere dagen op concours gaan, of zelfs al een middagje het erf af. Als die weer terug komen, dan wordt het risico in mijn ogen toch ook een stuk groter.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:13

Ik heb voor mijn New Forest hengstveulen van vorig jaar een ander hengstveulen aangekocht. Zij staan nu samen in een grote box en gaan straks samen 24/7 op de wei. Ik wil ze tot einde zomer 2018 bij elkaar houden, daarna gaan ze apart om (als ze goed genoeg zijn) klaargemaakt te worden voor de hengstenkeuring.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:18

siskeh schreef:
De ene hengst is de andere niet, in de opfok gaat meestal wel goed, maar ook daar zijn er meestal wel een paar die toch te veel hengst worden.
Volgens mij, met alles wat ik hoor, is dat het heel lang goed kan gaan, maar áls het mis gaat, gaat het ook goed mis.(dit even over volwassen hengsten bij elkaar houden)
Dan is de vraag, wil je dat risico lopen? of hou je ze gewoon met een meter afstand ertussen..
Zeker hengsten die bijvoorbeeld meerdere dagen op concours gaan, of zelfs al een middagje het erf af. Als die weer terug komen, dan wordt het risico in mijn ogen toch ook een stuk groter.


de mijne was ook echt hengst. hoefde maar een merrie te zien of te ruiken en het was mis. vandar dat ik hem na de opfok op 2 jarige leeftijd heb laten ruinen daar ik geen fokdoeleinden met hem had. maar ook als echte hengst zijnde kon hij prima tussen de andere hengsten. hij was de kleinste maar helaas wel de baas en liet dat ook wel merken. maar hij was niet zo dat hij vuil was en bijv door bleef trappen ofzo. hij waarschuwde en als ze niet luisterden gaf hij een trap en was het klaar. dan speelden ze allemaal weer samen. maar dit was dan wel de opfok met jong spul en niet oudere hengsten. ik weet dus ook niet wat er nu zou gebeuren als hij nog hengst zou zijn...

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: hengsten samen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:30

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... r-wei.html Hier een stukje over onderzoek naar hengsten bij elkaar. Zelf denk ik dat het goed kan gaan als je hengsten vanaf jongs af aan gewend zijn bij elkaar te lopen, helaas krijgen de meeste hengsten daar de kans niet voor. Hier een hengst en ruin samen, gaat perfect ondanks de merries in de buurt.


Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:33

Waar denk je dan dat bachelor bands uit bestaan? Ruinen? :+

Hengsten in groepsverband is heel logisch voor een paard. Niet elke hengst heeft een kudde merries en de kuddeloze hengsten vormen zelf groepen.

Het gaat pas mis wanneer de mens zich er mee gaat bemoeien. Bij voorbeeld door dieren geen gelegenheid te geven in een sociale setting op te groeien, ongeschikte huisvesting bieden enz.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

grace1989
Berichten: 817
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:39

Hier in de buurt iemand die 4 hengstenpony's bij elkaar heeft staan.
Niks aan de hand.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:15

meisje2000 schreef:
siskeh schreef:
De ene hengst is de andere niet, in de opfok gaat meestal wel goed, maar ook daar zijn er meestal wel een paar die toch te veel hengst worden.
Volgens mij, met alles wat ik hoor, is dat het heel lang goed kan gaan, maar áls het mis gaat, gaat het ook goed mis.(dit even over volwassen hengsten bij elkaar houden)
Dan is de vraag, wil je dat risico lopen? of hou je ze gewoon met een meter afstand ertussen..
Zeker hengsten die bijvoorbeeld meerdere dagen op concours gaan, of zelfs al een middagje het erf af. Als die weer terug komen, dan wordt het risico in mijn ogen toch ook een stuk groter.


de mijne was ook echt hengst. hoefde maar een merrie te zien of te ruiken en het was mis. vandar dat ik hem na de opfok op 2 jarige leeftijd heb laten ruinen daar ik geen fokdoeleinden met hem had. maar ook als echte hengst zijnde kon hij prima tussen de andere hengsten. hij was de kleinste maar helaas wel de baas en liet dat ook wel merken. maar hij was niet zo dat hij vuil was en bijv door bleef trappen ofzo. hij waarschuwde en als ze niet luisterden gaf hij een trap en was het klaar. dan speelden ze allemaal weer samen. maar dit was dan wel de opfok met jong spul en niet oudere hengsten. ik weet dus ook niet wat er nu zou gebeuren als hij nog hengst zou zijn...


Tot welke leeftijd heeft hij in de opfok gestaan? op 2-jarige leeftijd zijn ze nog niet ten volle ontwikkeld als hengst natuurlijk.

Er wordt wel gezegd: als wij maar natuurlijke omstandigheden voor ze creëren. Oké dat geloof ik.
Maar dat betekend dan toch ook: niet uit de groep halen?
De meeste mensen hebben hun paard toch om hem wél uit de groep te halen.

Nogmaals ene hengst is de andere niet, sommige zullen nog best mild zijn wanneer ze weer bij elkaar komen na een paar dagen, maar sommige ook niet.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:24

Mijn 21 jarige (dekkende!!!) hengst staat samen met 2 jonge hengsten. Allen in de paardenmaat, in mijn ervaring is het met kleine pony's toch veel gemakkelijker dan paarden. De 21 jarige is uiteraard de baas, maar voed de jonkies keurig op en met veel respect. Dit is inderdaad heel zeldzaam voor een dekhengst, in mijn ogen kan het alleen bij een heel goed karakter. De 21 jarige heeft meer dan 10 jaar alleen gestaan (wel naast andere paarden, maar er niet bij in. Dit ivm actieve wedstrijdcarrière op hoog niveau en nog op de hoefijzers).

In de zomer op 2 hectare weiland zijn ze eerst bij elkaar gekomen, zodat ze goed de ruimte hadden. Nu in de winter staan ze met z'n drietjes in een ruime inloopstal (met voerhek) en met paddock. Vooral de 2 jonkies spelen veel met elkaar, maar af en toe speelt de 21 jarige ook mee.

De 21 jarige gaat regelmatig er uit (bijv. om te rijden), weer opnieuw terug zetten is geen enkel probleem. De rangorde is heel goed duidelijk en het is een leuk en rustig groepje.

In mijn ogen is het vooral heel erg belangrijk om véél land te hebben voor de introductie en ze daar ook een paar maanden samen te laten wennen. Ze bij elkaar zetten in een te klein stukje land geeft gegarandeerd problemen. Wanneer een hengst hoefijzers onder heeft zou ik het risico zeker niet nemen. 'Voordeel' van mijn 21 jarige hengst is ook nog dat hij geen tanden meer heeft ivm EOTRH, dus ook bijtend kan hij de anderen nooit verwonden. Verder zal het zeker niet met elke oudere / dekkende hengst kunnen, het is toch een risico op een beperkt oppervlakte.

Tot een jaar of 3 gaan hengsten altijd prima samen in de opfok, dat vind ik niet zo spannend. Pas als ze echt hormonen gaan krijgen word het spannender. Hengsten tot 3 jaar in de opfok beschouw ik nog niet 'echt' als hengsten.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:28

Ik ken 3 hengsten die samen staan, waarvan 2 dekhengsten zijn :j Ze staan dan niet met z'n 3en trouwens, maar met 2.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:55

Op de fokkerij waar ik werkte (koudbloeden) had je vaste "setjes" van hengsten of ruin-hengst die bij elkaar in de paddock, groepsstal, of zelfs weide konden staan. :j Die setjes waren goed uitgezocht en vaak al van jongs af aan aan elkaar geintroduceerd. Sommigen stonden 24/7 met zijn twee (vaak de jongeren tot een jaar of vijf), sommigen enkel als ze samen in de paddock of bak gingen. Op een andere fokkerij stond één hengst standaard met de jonge (hengst)veulens op de weide, dit ging ook prima en hij was een zeer goede opvoeder. Dit waren allen dekkende dekhengsten, en we hebben nooit gevechten gehad ofzo, hooguit wild spel bij de jonge hengsten.

Of een hengst zeer gemakkelijk met andere paarden kan is wel heel erg van karakter afhankelijk, zo ken ik één hengst die zelfs met merries op buitenrit kan, op de poetsplaats naast merries kan staan in dekseizoen zonder te 'klieren', en die ook regelmatig in een kudde van merries, veulens en ook jaarling-ruinen wordt gezet om de merries te dekken, maar een andere hengst van diezelfde stal was in dekseizoen zeer agressief naar andere hengsten/paarden, ook op de stalgang, en kon zelfs moeilijk met een ander paard in de bak rijden. Terwijl deze paarden dus op dezelfde stal stonden, met hetzelfde weide-management en dezelfde verzorgers en ruiters.

SkyTheWelsh
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-10-16

Re: hengsten samen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:39

Mijn vriendin heeft 2 hengsten samen staan. Ze zijn nu nog wel veulens maar bij 1 van hen zijn de ballen al gezakt. Die twee kunnen prima overweg met elkaar. Hengsten kunnen samen staan maar dan mogen er al zeker geen merries bij in de buurt staan. Ik denk ook dat als hengsten vanaf kleins af aan bij elkaar staan er minder kans is op vechten. Bij sommige lukt dat en bij andere niet...Ik weet wel dat hengsten nogal ruw met elkaar kunnen 'spelen'. Dat is deels spelgedrag en deels dominantie.

tengeltje11
Berichten: 7133
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: hengsten samen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:46

@ Ygritte,zelf al ondervonden dat de eerste jaren van hengsten erg veel maken.
hier met hengsten die hier als veulen aankwamen,en dus opgroeien in een gemengde kudde,nog nooit problemen gehad.

Vroeger ook oudere hengsten gekocht(van 3j tot 12j toen ze hier aankwamen) en jeetje....die zijn hier nooit lang gebleven.Manier -10 en op zo'n leeftijd een hormoonbom opnieuw manieren aanleren is heeeeel wat moeilijker dan een veulen goed opvoeden.

Dus ik blijf erbij,als jonge hengsten zouden opgroeien in een stabiele,gemengde kudde(dus ook een opfok met enkele jonkies in een kudde,hoort daar niet bij,is beter dan alleen,maar ook daar is niemand die ze manieren bijbrengt),zouden er veeel meer goed opgevoede,brave en betrouwbare hengsten op de wereld zijn.

Eilinora

Berichten: 11911
Geregistreerd: 23-10-04

Re: hengsten samen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:54

Ik ken toch iemand die 2 hengsten samen heeft staan (1 dekhengst en 1 jonge hengst die ook heel erg hengst is) en daarnaast een groep merries met enkel een paar draden ertussen.

Gaat prima

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: hengsten samen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:09

Verschilt idd van paard tot paard, en wordt moeilijker met (hengstige) merries in de buurt. Mijn hengst kan zelfs ruinen niet luchten, maar toen ie in revalidatietraining stond, stond ie neus aan neus met een ruin en een hengst, met enkel een stroomkoordje ertussen, zonder probleem. Hier had hij hij mijn zware ruin het liefst willen vermoorden, het kon hem helemaal niet schelen dat die dikkerd 150 kg zwaarder was dan hij. Hij lijkt wel behoorlijk vriendelijk naar mijn pensionpaard (ruin), maar als die mee op wandel gaat met mijn merrie, dan moeten we ver uit zijn buurt blijven, dan wil ie die gelijk aanvallen. Hij heeft zelfs ooit uit razernij omdat een vreemde ruin ging socializen met zijn merries, mijn nicht (toen 11 jaar) zwaar gebeten die in de wei langs de omheining liep. Terwijl ie naar vreemde paarden niet omkijkt: hij zit langs de straat achter een omheininkje van mss 1m10 hoog, en komt niet eens dichterbij naar wandelruiters.

Mijn klophengst indertijd kon een tijdlang samen met ruinen op de wei, maar als de merries hengstig waren, kon hij plots erg lelijk uit de hoek komen, en stonden de ruinen letterlijk in een hoekje te bibberen tot ik hen kwam weghalen, waren nochtans geen kleine weitjes. Dus die is uiteindelijk ook weer alleen beland.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:13

SkyTheWelsh schreef:
Mijn vriendin heeft 2 hengsten samen staan. Ze zijn nu nog wel veulens maar bij 1 van hen zijn de ballen al gezakt. Die twee kunnen prima overweg met elkaar. Hengsten kunnen samen staan maar dan mogen er al zeker geen merries bij in de buurt staan. Ik denk ook dat als hengsten vanaf kleins af aan bij elkaar staan er minder kans is op vechten. Bij sommige lukt dat en bij andere niet...Ik weet wel dat hengsten nogal ruw met elkaar kunnen 'spelen'. Dat is deels spelgedrag en deels dominantie.


Dit is dus niet waar, hoewel het van hengst tot hengst afhangt. De fokkerij die ik hierboven noemde had ook vele merries in dezelfde stalgang staan als de hengsten, hengsten die regelmatig bij elkaar in groeps-stallen of op de weide stonden, en soms zelfs bij merries in de bak of naast merries op de poetsplaats. Sommige hengsten gaan dan "klieren" naar de merrie, maar goed opgevoede en kalme hengsten kunnen ook dan gewoon luisteren en in een kudde "normaal" met elkaar omgaan, met uitzondering misschien als de merrie (zeer) hengstig is.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 06:41

Mijn welsh dek hengsten van 14 en 6 jaar staan samen. Naast merries.
De oudste is de baas en de jongste vindt dat prima.
Nooit problemen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 45 bezoekers