Wachtwoorden doorgeven via telefoon?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wachtwoorden doorgeven via telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:24

Bij aankoop van een nieuwe tablet & gsm (eentje voor mijn moeder + voor mij) kregen we de optie dat ze deze gratis klaar zouden maken. Niet echt nodig, altijd fijn natuurlijk.

Nu zijn de producten in de winkel en zo goed als klaar, kregen we gisterenavond een telefoon dat ze wat gegevens nodig hadden, mijn moeder begreep het niet goed, ik was niet thuis dus ik zou vandaag even terug bellen.

Ze wilden dus weten of we een google-account hadden zodat ze deze konden installeren. Echter hebben ze daar ook het wachtwoord voor nodig. Toen ik aangaf dat ik dat niet zo'n fijn idee vond kreeg ik als reactie "maar mevrouw, wij krijgen honderden wachtwoorden door, als u dat niet wil moet u het zelf doen". Ja, prima, doe ik het wel zelf ...

Maar dan zit ik mij af te vragen: is dat een gewoon normale gang van zaken? Geeft iedereen zomaar z'n wachtwoorden via telefoon door? Je wordt toch overal gewaarschuwd zeker nooit wachtwoorden enzo door te geven. Wat kunnen ze in zo'n winkel er eigenlijk mee? Niks misschien, maar gewoon het idee..

Ben ik nu zo'n raar mens? :+
Hoe kijken jullie daar tegenaan? Doen jullie dat wel of ook niet?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wachtwoorden doorgeven via telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:25

Ik weet niet of het normaal is maar mijn wachtwoord kregen ze toch ook niet hoor.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:27

Ik zou het zelf niet doen, maar ik kan best begrijpen dat die mensen veel wachtwoorden krijgen. Vaak zie ik in de winkel idd dat ze die pc's of telefoons aan het configureren zijn voor oudere mensen of computerleken. Ik denk ook niet dat ze die op het einde van de dag echt onthouden. Moest zo'n verkoper die wachtwoorden misbruiken, dan zijn ze hun baan kwijt, en ik denk dat ze dat hier niet op het spel gaan zetten

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:28

zijn ze nou helemaal, goed dat je je wachtwoord niet gegeven hebt.

Anoniem

Re: Wachtwoorden doorgeven via telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:31

Nog nooit gehoord dat ze dit doen.. Nee hoor ik zou het ook niet geven :)

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:35

Ik zou nooit m'n wachtwoord doorgeven :n
Aan mijn Google account zijn best veel dingen verbonden, ik wil echt niet dat ze overal in kunnen. Ze kunnen dan ook je mail lezen enzo. En wachtwoorden van andere zaken opvragen. Echt no way dat zo'n winkel mijn wachtwoord krijgt...

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Wachtwoorden doorgeven via telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:46

Tja ik kan me de vraag van de winkel wel voorstellen. Als ze het wachtwoord niet weten dan kunnen ze ook de tablet en telefoon niet klaarmaken. Dat is namelijk het eerste wat je moet doen als je de boel opstart.
Maar ik snap heel goed dat jij en je moeder het wachtwoord niet willen geven. Dat zou ik ook niet doen. Wel zul je nu zelf alles moeten installeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:46

Gelukkig, dacht al dat het aan mij lag :P
Ik dacht toen ze zeiden klaarmaken voor gebruik dat ze bedoelden dat bij afhalen alles in orde gemaakt werd en dat je dan zelf erbij was. Zo is dat met mijn huidige gsm ook gegaan, dan deden ze dat ook in de winkel maar als er dan om een pincode of wachtwoord gevraagd werd gaven ze het toestel aan jou zodat je dat zelf kon doen. Toen ik zei dat ik dit dacht was het "neen, dat doen we niet, want er kruipt toch tijd in". Tja, klanten kosten tijd denk ik dan maar ... Maarja, kan het net zo goed zelf, dus doen we dat maar ;)

Anoniem

Re: Wachtwoorden doorgeven via telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:08

Een telefoon die op Android loopt kan je niet klaarmaken zonder Google account, waarschijnlijk is dat de rede dat ze erom vroegen. Ik zou er niet al te veel over inzitten, het zal ongetwijfeld niet betekenen dat ze je moeders e-mail willen hacken. Dat je het niet gegeven hebt is je goed recht, dan idd gewoon zelf instellen :)

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Wachtwoorden doorgeven via telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:11

Ik zou het ook niet via de telefoon geven hoor!
Ik moest destijds zelf in de winkel mijn wachtwoord invoeren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:12

Heb (járen geleden) bij T mobile gewerkt. Als shop medewerkers klanten hielpen met installeren moest de klant zelf codes en wachtwoorden invoeren. De medewerkers mochten dit absoluut niet zelf doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wachtwoorden doorgeven via telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:14

Hier maken ze 'm gewoon klaar waar je bijstaat, en dan moet je af en toe even zelf een wachtwoord invoeren. :)

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Wachtwoorden doorgeven via telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:49

Haha echt niet dat dat ging gebeuren. Nou wil ik dat soort gepruts sowieso al niet, ik regel dat allemaal graag zelf. En nee dat kan niet zonder wachtwoord, dus dan maar niet.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:00

Das net zoiets raars als dat ik schoenen wou omruilen in de winkel, of ik dan even in kon loggen op mijn account van de website. Dat scherm stond midden in de winkel en was zo groot dat ik bijna moest springen om wat in te vullen, nou no way

Anoniem

Re: Wachtwoorden doorgeven via telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:01

Toch blij dat ik niet de enige ben die het raar vind :+
Dat ze het klaarmaken in de winkel waar je bij staat en dat je dan zelf die dingen invoert vind ik wel normaal :j Zo dacht ik ook dat het zou gaan .. Maar deze winkel dus blijkbaar niet ;)