Voor het eerst L1

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Voor het eerst L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 11:22

Het topic wat hier aan vooraf ging is: [WD] Wat ben ik toch een muts hè. Grr

Ik had alle tips in mijn hoofd gestopt en me geprobeerd er aan te houden.

Vrijdag had ik nog even het proefje gereden en het ging eigenlijk best aardig.
Toen ik gisteren in de kantine kwam om mijn startgeld te betalen, schrok ik eigenlijk toch wel. Dit voorspelde niet veel goeds. De rijbak was afgezet met witte hekjes en over de grond was ook nog iets van kalk ofzo gestrooid. Okee, ik hoefde dus niet te verwachten om hier een goede proef neer te zetten. Ik mocht blij zijn als Laiser de bak in zo gaan en vooruit zou blijven gaan.
Tijdens het losrijden in de buiten"zwem"bak ging het heel netjes. Ik hoefde Laiser niets eens aan te drijven, hij liep uit zichzelf al flink door. En toonde zich mooi. Hij vond het allemaal reuze spannend. Als hij zo binnen zou rijden, zou ik een wereld proef kunnen rijden met hem. !0 minuten voor dat ik de ring in mocht, mocht ik naar de binnenlosrijbak.
In de binnenlosrijbak, werd hij nerveus van al die paarden. Hij was het overzicht kwijt. Ik heb hem toen even helemaal tot rust proberen te krijgen, wat een beetje lukte.
En toen moesten we de ring in. Tja, dat vond hij heel eng. Niet alleen die witte hekjes en de vloer , maar er stonden ook witte plantenbakken met planten erin, kortom dit was zeker niet een geschikte ring om een goede proef neer te zetten. Maar ja we zouden er het beste van proberen te maken.
Ik ben eerst de bak helemaal rond geweest om hem te laten kijken. (En hij bleef lopen Lachen . Gelukkig maar, want dit zijn ook de situaties waar hij helmaal van over de rooie kan gaan en gaan steigeren. Maar hij is de hele proef op vier benen gebleven.
Laiser heeft allerlei zijgangetjes er tussen gestopt, maar hij bleef gaan en dat vond ik het belangrijkste. Sterker nog hij probeerde terwijl hij echt bang was, toch nog te doen wat ik van hem vroeg.
Het stalgenootje die met mij mee was gegaan, zei dat ik het heel goed had gedaan gezien de situatie. Zij kent Laiser ook en weet hoe hij kan reageren. Ze zei ook dat ik mijn paard in zijn waarde heb gelaten, en dat ze dat zo goed vond. Ik mocht tevreden zijn.
En dat was ik ook *LOL* . Jammer dat de jury me flink had afgestraft op het niet altijd even voorwaarts zijn, maar ik heb mijn bange paard een proef kunnen laten rijden zonder steigerpartijen. En dat is me ook al veel waard. Dit is voor mij een teken, dat hij steeds meer voor me wil doen en meer vertrouwen krijgt terwijl ik op hem zit. (En misschien mag ik dat zo niet zeggen, maar dat is me veel meer waard dan de punten die ik van de jury krijg op zo'n moment.)


Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:41

Hoeveel punten had je dan Verward

Als ik dit zo lees ging het best goed toch?

Anoniem

Re: Voor het eerst L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:46

Mickey schreef:
En misschien mag ik dat zo niet zeggen, maar dat is me veel meer waard dan de punten die ik van de jury krijg op zo'n moment.


Als je die instelling vast blijft houden dan komt het zeker wel goed! Proeven rijden doe je in de eerste plaats voor jezelf en in de tweede plaats voor de jury. Als amateur kun je je het veroorloven om met die instelling naar een wedstrijd te gaan en daardoor blijft het leuk!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 14:24

Ik vind best dat je met die instelling mag rijden hoor, vind het eigenlijk bijna een must.
Tuurlijk is het leuk als de jury het ook goed vond gaan, maar als je zelf niet tevreden bent over je proef en de jury wel dan voelt het ook niet echt als 'winnen' vind ik.

Dus lekker met die instelling blijven rijden. Het moet vast een lekker gevoel zijn geweest dat Laiser niet zo erg gek deed en nog z'n best probeerde te doen, succes met je volgende wedstrijd!

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 17:16

Goed gedaan hoor !
Dit is echt het beste wat je er uit kon slepen, dan mag je best tevreden zijn als dat gelukt is

De bak waarin je gereden hebt ken ik maar al te goed, da's echt best wel wennen, zeker voor wat kijkerige paarden.
Dat rare witte spul op de bodem ziet er misschien prachtig uit voor het publiek, maar de meeste paarden zijn er niet zo gecharmeerd van.
Het stinkt trouwens ook nog Misselijk

In elk geval: de kop is eraf, paard is met al z'n benen op de grond blijven staan...... genoeg redenen om tevreden te zijn, de rest komt allemaal later wel !

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 18:23

zo rij ik meestal ook, ik ben allang blij als ik(zeker op een binnenwestrijd)de ring ben rondgekomen, mag nml geen zweep meer hebben in de M en dat maakt het nog extra moeilijk!hij is al niet voorwaarts, en vind alles eng en dan moet ik ook nog schouderbinnenwaarts&travers enzo rijden das soms een kleine ramp, maar ja!
ik ben dan altijd al lang blij als ik voor mijn gevoel toch redelijk ontspannen heb gereden, en op de hoefslag kon komen(heb wel ns hele proeven op binnenhoefslag gereden...)en dat ie niet steigerend wegrende!

heb foto's van laiser gezien op je site, echt een heel leuk paard!blijf lekker met deze instelling doorrijden en jullie komen er wel!

en die hekjes dat die er staan das nog tot daar aan toe, maar waarom die rotzooi op de grond gooien en al die bloemen erbij!! echt stom vind ik het!want veel goede paarden kunnen soms niet zo'n goede proef laten zien, door al die stomme versierselen!ik heb er zelf ook echt een hekel aan, maar ja het ziet er zo leuk uit zeggen ze dan.....

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 18:43

Vertrouwen is het belangrijkst, bij welke tak van paardensport dan ook. En vertrouwen bouw je alleen maar op in de praktijk, door te doen. Ik vind het heel netjes dat jullie met z'n tweetjes die proef zijn doorgekomen (en je weet nu vast dat die zijgangen in de toekomst weinig problemen gaan opleveren, ze zitten er iig op Knipoog ). Zoals ik je al liet weten: die punten komen wel een keer, belangrijkste is dat jullie er samen doorheen zijn gekomen en dat de kop eraf is. Op naar de volgende wedstrijd! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 18:48

Je zult zien, dat als je een regelmatig wedstrijdritme gaat krijgen, dat dit soort enge dingen niet meer uitmaken, dan kun je ondanks al die enge dingen je paard blijven rijden. En dan gaan de punten echt binnenstromen. Komt goed hoor!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 20:16

Dat is dan een echte wedstrijd voor de ervaring geweest Mickey! Fijn dat je hem toch bent kunnen blijven rijden in de proef. Doe jij mee in Tilburg op 1 december? Is halverwege tussen jou en mij in, ik start Raimaer dan ook L1.

Renske20 schreef:
en die hekjes dat die er staan das nog tot daar aan toe, maar waarom die rotzooi op de grond gooien en al die bloemen erbij!! echt stom vind ik het!want veel goede paarden kunnen soms niet zo'n goede proef laten zien, door al die stomme versierselen!ik heb er zelf ook echt een hekel aan, maar ja het ziet er zo leuk uit zeggen ze dan.....


Off topic Nav de discussie over spring- vs dressuurruiters. Dit kom je dus met springen zo vaak tegen, heb er nog nooit commentaar op gehoord.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 20:23

inderdaad off-topic, maar mensen die ik ken die springen&dressuur rijden, hebben met hetzelfde paard in het parcours weinig problemen, maar wanneer je in een donkere bak witte houtkrullen(dat is het hier meestal als er wat op de grond ligt) gooit, dan staan verschillende paarden ff raar te kijken! en dan die joekels van bloemstukken bij iedere letter!die soms ook omvallen! en daar schrikken ook paarden van die bijvoorbeeld M dressuur&M springen zijn!dus niet alleen de dressuurpaarden!

want zeg nou zelf, het ziet er wel leuk uit allemaal, maar verplaats je ff in het paard, je bent op vreemd terrein, tussen veel andere paarden, heel veel toeschouwers, allemaal vreemde geluiden, en dan ook nog eens een ring met daarin houtkrullen en veel bloemstukken!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 20:32

Nou super toch dat ie op vier beentjes bleef. En fijn dat je er een goed gevoel over had. Die punten zeggen niet zoveel.(hoeveel had je er eigenlijk?)

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 20:42

Renske20 schreef:
want zeg nou zelf, het ziet er wel leuk uit allemaal, maar verplaats je ff in het paard, je bent op vreemd terrein, tussen veel andere paarden, heel veel toeschouwers, allemaal vreemde geluiden, en dan ook nog eens een ring met daarin houtkrullen en veel bloemstukken!


nog steeds off-topic (kan evt verder in dressuur=mode? bij PP) Hoe denk je dat een springparcours moet overkomen? Dat is precies hetzelfde, dan staan er ook nog eens 10 sprongen bij. Dat zaagsel ben ik al vaak genoeg tegen gekomen, en nooit problemen gehad (ook niet met Pablo, 4 jaar en angsthaas eerste klas). Idem trouwens in een dressuurring, ook met bloemen en zaagsel. In bovengenoemd topic hebben we het er al uitgebreid over gehad.

En Mickey, klasse hoor! Starten en rijden, zo leer je het; volgend jaar KNHS kampioenschappen? Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 20:52

ja en wat denk je dat die springpaarden thuis doen?die oefenen springen!
de stallen waar ik werk, hebben standaard een springparcours met 'enge' dingen staan!
en ik zou zelf inderdaad niet t parcours rondkomen met mn paard!maar 9 van de 10 keer gaat mn dressuurproef goed in n vreemde binnenbak, maar dan zijn wel weer andere paarden die van al die bloemen enz schrikken.
maar alles is er denk ik al over gezegd, en ik blijf erbij, ik vind die bloemen enz maar stom, van mij hoeft het niet!oke het ziet er leuk uit.....

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 20:58

Citaat:
Renske20 schreef:
inderdaad off-topic, maar mensen die ik ken die springen&dressuur rijden, hebben met hetzelfde paard in het parcours weinig problemen, maar wanneer je in een donkere bak witte houtkrullen(dat is het hier meestal als er wat op de grond ligt) gooit, dan staan verschillende paarden ff raar te kijken! en dan die joekels van bloemstukken bij iedere letter!die soms ook omvallen! en daar schrikken ook paarden van die bijvoorbeeld M dressuur&M springen zijn!dus niet alleen de dressuurpaarden!quote]


En dan gaat het er dus om, hoe goed je je paard voor elkaar hebt, en dat zal de eerste keren minder zijn, maar als je verder komt in de training en je paard goed naar de hand gereden is, heb je er geen last van, want dan kijkt ie wel, maar kun je met je been het dier erlangs rijden. En zul je van dat kleine beeetje spanning gebruik kunnen maken.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 21:03

Renske20 schreef:
ja en wat denk je dat die springpaarden thuis doen?die oefenen springen!
de stallen waar ik werk, hebben standaard een springparcours met 'enge' dingen staan!
en ik zou zelf inderdaad niet t parcours rondkomen met mn paard!maar 9 van de 10 keer gaat mn dressuurproef goed in n vreemde binnenbak, maar dan zijn wel weer andere paarden die van al die bloemen enz schrikken.
maar alles is er denk ik al over gezegd, en ik blijf erbij, ik vind die bloemen enz maar stom, van mij hoeft het niet!oke het ziet er leuk uit.....


en welke amateur heeft dat thuis staan? Ik in ieder geval niet, en ik sta op een behoorlijke wedstrijdstal. Ik ga dus voioraf een keertje ergens oefenen, waarom zou een dressuurruiter dat niet kunnen doen?
Die paarden moeten het ook gewoon leren, precies wat Pipo zegt. Kortom, niet miepen maar rijden. (niet persoonlijk bedoeld, trouwens). Dan gaat het telkens wat beter.


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 22:02

Lielle schreef:
Dat is dan een echte wedstrijd voor de ervaring geweest Mickey! Fijn dat je hem toch bent kunnen blijven rijden in de proef. Doe jij mee in Tilburg op 1 december? Is halverwege tussen jou en mij in, ik start Raimaer dan ook L1.


Waar wordt die gehouden en kun je twee proeven rijden of maar één?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 22:38

Lielle schreef:
en welke amateur heeft dat thuis staan? Ik in ieder geval niet, en ik sta op een behoorlijke wedstrijdstal. Ik ga dus voioraf een keertje ergens oefenen, waarom zou een dressuurruiter dat niet kunnen doen?
Die paarden moeten het ook gewoon leren, precies wat Pipo zegt. Kortom, niet miepen maar rijden. (niet persoonlijk bedoeld, trouwens). Dan gaat het telkens wat beter.


ik oefen regelmatig op vreemd terrein, en leg vaak bv een plastic zak in de bak, en toch krijgt die van mij het keer op keer voor elkaar om op wedstrijd alles eng te vinden!ligt niet aan mij, niet helemaal in elk geval, want andere paarden gedragen zich wel normaal met mij op wedstrijd
en ik rij nu M2 dressuur en heb alle klassen helemaal uitgereden tot ik over moest, dus ervaring met hem heb ik wel!

dus t is niet altijd zo dat hoe vaker je rijdt het paard er minder naar gaat kijken!dus voor die paarden, en sommige jonge paarden, zijn al die versierselen vaak lastig en beinvloeden ze de proef!

maargoed dit was helemaal off-topic!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 07:46

Toch goed gedaan hoor Knipoog Ik was er dus ook en Ratina *paard waar ik dus mee was om te groomen* zag ook allerlei spoken achter die planten, hekken en ook achter mij toen ik stond te kijken Ging ook niet echt goed, ze liep heel netjes, maar bijv. toen ze in middendraf van hand moest veranderen en ze weer in de hoek kwam... *schrik, een spook achter die plant Haha!* en mevrouw sprong weer een meter opzij en ging nog even stilstaan. Hetzelfde in de galop

Welk nummer had jij trouwens? Ratina en Bianca hadden nummer 3.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 11:40

Tinne schreef:
Welk nummer had jij trouwens? Ratina en Bianca hadden nummer 3.


Ik moest als tiende.

Morgen ga ik het nog een keer proberen, alleen hebben ze dan hopelijk geen witte hekjes Schijnheilig .


Een kennis die zondag moest rijden die vertelde later dat toen hij de binnenbak zag, dat hij meteen dacht aan Laiser die daar vast bang voor was geweest. B)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 8 bezoekers