overstappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

overstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 22:06

welke hulpen geef je precies bij het overstappen?(stap)
ik had hier tot gister nog nooit van gehoord Verward


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 22:35

Ik ken de term overstappen alleen als: Dat je paard in stap, zijn eigen pas overstapt. Dus zijn achterhand over zijn voorhand zet.....

Dus ik zou het verder niet weten, ik heb er nog nooit van gehoord.


lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 22:36

Daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Bedoel je misschien een uitgestrekte stap Verward

זכור

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 00:48

Een paard dat van zichzelf een stap heeft die ruim genoeg is, stapt over. Dat wil zeggen dat zijn achterhoef voorbij de afdruk van zijn voorhoef komt. Dit willen ze zien bij de uitgestrekte stap! Rijtechnisch is het een kwestie van been geven zodat hij zijn passen verruimt, maar sommige paarden kunnen het nooit! Zoals bijvoorbeeld Bonfire......heeft heel korte stap.

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 01:04

ik denk eigenlijk dat ze wijken bedoelt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 01:18

Misschien kan de vraag nog iets toegelicht worden? Dat maakt het voor ons makkelijker om te helpen Lachen.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 18:30

het is idd dat het paard z'n achterhoeven over de plaats zet waar de voorhoeven hebben gestaan.
dus het is gewoon uitgetrekte stap? dan snap ik het wel.
maar ik vind het een beetje een vage oefening, soms stapt hij ook over als ik niks doe, als ik gewoon normaal stap.

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 19:17

Volgens mij is het niet zozeer uitgestrekte stap. Als een paard met zijn achterhoeven op of over de afdruk komt van zijn voorhoeven dan betekent dat volgens mij dat hij zijn achterhand er goed bij heeft in de stap. Zou hij de stap dan gaan uitstrekken dan stapt hij nog verder over. Het ene paard doet dit beter als het andere maar volgens mij kan elk paard met zijn achterhoeven in de afdruk komen van zijn voorhoeven als hij goed bijelkaar gereden is. De oefening die je meegekregen hebt zou dus zijn dat je de achterhand van je paard er iets meer onder moet gaan rijden.

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 19:20

oja, als je deze opdracht hebt meegekregen van je instructeur en je snapt hem niet helemaal, waarom heb je dan niet gevraagt wat hij er precies mee bedoelde? Gewoon vragen hoor daar zijn instructeurs voor.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 19:27

ik heb hem niet van een instructeur gekregen, maar ik kreeg les van m'n vriendin en andersom.
in de hoefafdruk lijkt me raar, dat doet een paard zo toch al, als mijn 2 jarige in de wei loopt iig wel Verward

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 19:52

ja, in de wei wel ja, maar doet ze het ook onder het zadel?
Vraag je vriendin eens wat ze er nou precies mee bedoelde? Zag ze dat je paard tijdens het rijden niet in de afdruk stapte, of wil ze dat jou paard ver over zijn afdruk gaat stappen. Het lijkt me het verstandigst als je het aan je vriendin vraagt, die kan het je waarschijnlijk het beste uitleggen wat ze nou bedoelde

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 20:03

wendy1980 schreef:
ja, in de wei wel ja, maar doet ze het ook onder het zadel?
Vraag je vriendin eens wat ze er nou precies mee bedoelde? Zag ze dat je paard tijdens het rijden niet in de afdruk stapte, of wil ze dat jou paard ver over zijn afdruk gaat stappen. Het lijkt me het verstandigst als je het aan je vriendin vraagt, die kan het je waarschijnlijk het beste uitleggen wat ze nou bedoelde


hij is pas 2 B)
ze bedoelde idd dat hij over de hoefafdruk van de voorhoef stapt, maar de hulpen ervoor weet ik niet precies, dat was ook m'n vraag.(ze zei: been geven) Lachen

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:09

Ja dat klopt je geeft meer been en rijd hem met je zit je moet er voor zorgen dat je paard niet sneller gaat lopen maar alleen ruimer dat is uitgestrekte stap.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 23:21

jacky stapte met losrijden nog niet eens in, pas als ze los begon te worden begon ze in te stappen. Op het moment dat ze er doorheen kwam en haar achterhand ging gebruiken stapte ze over.
Volgens mij heeft het dus te maken met hoe los het paard is en in hoeverre het de achterhand gebruikt.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:33

Ewald stapt ook van zichzelf al een heel stuk over (zowiezo een hoefafdruk), en als ik hem dus harder laat stappen, maar wel zo dat hij zijn pas af kan maken stapt hij nog meer over... Dus midden stap, uitgestrekte stap???

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:22

In stap drijf je in principe diagonaalsgewijs (mooie uitdrukking vind ik dat Haha! ). Je drijft dus met je linkerbeen als je paard zijn linkerachterbeen naar voren moet zetten, zo drijf je dat been actief, en andersom met rechts natuurlijk. Misschien zeg ik het verkeerd mensen, dus verbeter me gerust!

Ik drijf nauwelijks in de stap moet ik eerlijk toegeven, als ik daar al moet gaan zitten "pompen" om m voorwaarts te krijgen, hou ik niets meer over wanneer mn paard het echte werk moet gaan doen (wijken, keertwending e.d.).

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 23:15

Anoukie schreef:
In stap drijf je in principe diagonaalsgewijs (mooie uitdrukking vind ik dat Haha! ). Je drijft dus met je linkerbeen als je paard zijn linkerachterbeen naar voren moet zetten, zo drijf je dat been actief, en andersom met rechts natuurlijk. Misschien zeg ik het verkeerd mensen, dus verbeter me gerust!



klopt hoor! Lachen

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:58

Ik heb altijd begrepen dat overstappen niet iets is dat je moet aanmoedigen! Als je paard in zijn eigen spoor stapt is het ideaal. Ietsje over mag ook. Maar mijn paard stapte echt heel overdreven over. Een teken dat hij teveel op zijn voorhand is.
Met uitstappen is het echter niet zo'n probleem.

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:08

Mag ik uit je verhaal opmaken, dat je met een 2-jarig paard aan het rijden bent en dan uitgestrekte stap wil oefenen? Of ben ik in de war en heb je het toevallig over een ander paard?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 15:38

Homiafortuna schreef:
Mag ik uit je verhaal opmaken, dat je met een 2-jarig paard aan het rijden bent en dan uitgestrekte stap wil oefenen? Of ben ik in de war en heb je het toevallig over een ander paard?


ja, je bent idd in de war Haha!
ik kwam op dit onderwerp omdat ik een vriendin elkaar les gingen geven op haar pony.
en toen kwam zij bij het onderwerp 'overstappen'
mijn 2 jarige rijd ik nog niet op hoor!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 19:23

Ik denk niet dat je overstappen kunt aanleren. Misschien wel een beetje, maar als het paard van nature uit een korte pas heeft is daar niet veel aan te doen. Overstappen is inderdaad dat de achterhoeven over de afdrukken van de voorhoeven komt. Als je paardje een ruime stap heeft , maar nog niet overstapt moet je misschien de achterhand er meer onder rijden? ik weet niet zeker hoor, kan verkeerd zijn !!!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:42

ja als een paard overstapt stapt ie over de hoefafdruk heen van zijn voorste voet. Sommige paarden stappen meer over dan anderen. De iets dikkere paarden hebben er vaker wat meer moeite mee. maar Daisy (haflinger) stapt soms wel bijna een halve meter over!!! terwijl Flicka amper overstapt of gewoon in haar eigen hoefafdruk. het valt niet echt aan te leren. maar gewoon goed doorstappen, dan lukt het iig een stuk eerder!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:44

Apollo schreef:
maar gewoon goed doorstappen, dan lukt het iig een stuk eerder!


Ben ik het niet mee eens: Jacky liep overhaast in stap en kon juist daardoor niet overstappen... Die moest juist rustiger (en actiever)...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers