Clickertraining/vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 22:19

Hey allemaal!

Ik zou met mijn verzorgshetje graag beginnen met vrijheidsdressuur. In het verleden is ze wat "happerig" geweest, vooral met eten. Als je dan gaat trainen met voedsel (en een clicker) gaat ze dan weer terugvallen of is dit juist een methode zodat dit niet gebeurd?

Groetjes
Margaux

quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:05

Hoi! Ik doe zelf ook vrijheidsdressuur met mijn twee shetlanders. Een daarvan was (en is af en toe nog steeds) happerig. Ik gebruik voedsel en een stembeloning. Een goede vrijheidsdressuur oefening die je kan gebruiken is het voedsel weigeren. Hierbij mag het paard hey voedsel pas aanpakken als jij dit aangeeft. Als dit er goed in zit kan je opzich met de andere kunstjes beginnen :) over het voedsel weigeren is een goede uitleg te vinden op het internet( op websites, maar ook op YouTube) :)

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 17:35

Ok bedankt! :)

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:42

Als jij consequent bent en blijft, dan hoeft je pony niet happerig te worden.
Als je pony weet dat hij nooit, en ook echt nooit wat krijgt wanneer hij dat gedrag vertoont, dan zal hij dat ook niet doen. Als hij wel opdringerig is stuur je hem van je af. En dit moet je echt altijd doen, niet alleen wanneer je vrijheidsdressuur doet, maar altijd als je bij je pony bent. Wanneer hij opdringerig is zet hem weg. Alleen wanneer jij het snoepje naar hem toe brengt krijgt hij wat. Niet door het zelf op te halen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 21:03

Ok bedankt, ik zal het eens proberen!

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:43

Hier ook een pony die happerig word van voorbeloningen. Hij krijgt nooit iets uit de hand, tenzij met clicker. De click is voor hem heel duidelijk dat hij dan een beloning krijgt en niet op een ander moment.

pegaeenhoorn
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:53

op youtube wordt er veel uitgelegd over dit onderwerp

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 17:43

Heel consequent alleen geven wanneer jij wat vraagt en clickt, dan weet ie het snel genoeg.

EmilyxTessa

Berichten: 75
Geregistreerd: 31-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:06

als hij wilt happen naar jou voor voer dan krijgt hij gewoon geen snoepje en ja je kunt voedsel weigeren proberen of dat wilt helpen succes met oefenen /3 :j

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 15:26

Dankje iedereen! :)

EmilyxTessa

Berichten: 75
Geregistreerd: 31-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:59

MoppieFilou schreef:
Dankje iedereen! :)


graaggedaan :j

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 23:28

:D

Anoniem

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:25

Nog een tip, je paard leren om voedsel te weigeren en beleefd aan te pakken.
Ik vind het boek van Inge Teblick zeker een aanrader, daar staat ook in hoe je bovenstaande oefeningen kunt doen en nog veel meer als je interesse hebt in clickertraining (en vrijheidsdressuur) :j

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:42

Paarden zijn heel subtiel, en weinig subtiel met happerig worden/zijn. De eerste oefening waar ik elke clickersessie mee begin, is een keer of 2 voedselweigeren.
Brokje in de hand - gesloten hand - ze ruiken perfect dat er wat lekkers in je hand zit - wachten tot je paard beleefd wegkijkt of het commando geven - wachten tot hij wegkijkt, click, en hand open. Dan pas mag hij het met zachte lippen pakken. Inmiddels hoef ik wegkijken niet meer te vragen; zodra hij mijn gesloten hand ziet wordt hij vlotjes beleefd.

Proberen te bijten in de gesloten hand is uiteraard een nono, tanden voelen ook, en af te leren door het paard gelijk een stapje terug te zetten. Ze hebben snel in de gaten wat niet de bedoeling is, voorwaarde is, zoals hierboven ook gezegd: consequent blijven en timing. Daar staat of valt het clickeren mee.

anneke006
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-02-17

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:09

twee hele goede oefeningen hiervoor zijn het voedselweigeren, wat inhoud dat hij echt alleen maar voer krijgt als jij het aangeeft. en het uit jouw ruimte blijven, jouw pony mag nooit ongevraagd in jouw ruimte komen. doet hij dit wel dan zet je hem achteruit zonder dat jij meeloopt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:37

Ik heb een Haf en een shet waarmee ik trucjes en vrijheidsdresuur doe. Ik ben geen pro, maar ben wel erg duidelijk naar de paarden toe. Komt Haf ongevraagd in mijn ruimte, moet ie weg. Want als ik met de shetlander bezig ben, hoeft hij zich er niet mee te bemoeien! En dat weet ie intussen. En staat dan altijd vanaf een meter of 2 toe te kijken, zonder dat ie zich er mee bemoeid. Komt ie toch te dichtbij, dan stuur ik hem weer weg. En dat heeft ie snel door.
Ook leer ik de Haf netjes brokjes aan te pakken. En dat gaat al erg goed! De shet kan dat al.
In het begin vrat de haf mijn hand er bijna bij op, dat was ik al snel zat. Dus oefenen... corrigeren, en duidelijk zijn. Heb de Haflinger nog geen jaar, dus ben hem alles nog aan het leren.
En nu kan hij met zijn ontzettend grote lippen (heeft echt mega lippen :') ) een klein brokjes uit mijn handen pakken.
Ik heb dat eens gefilmd (we zijn nog steeds aan het oenfen, het kan nog beter) maar hij doet het al best netjes, zeker als je weet waar hij vandaan komt.
Vooral in slowmotion kan je goed zien dat hij het echt met zijn lippen doet, de tanden blijven op elkaar en de tong ligt tussen zijn tanden :')
Hij kan ook voedsel weigeren, maar daarmee was ik niet bezig in het filmpje. Alleen met het zachtjes aanpakken. Had gewoon een stoel in de weide gezet en gaf hem zo zijn dagelijkse portie brokjes. Daarmee oefenen we dat vaak. Ipv van dat ik hem 1 keer per dag een scherpje brok in een voerbak doe, gebruik ik die brokjes als beloning als we iets doen.

Nogmaals, het kan nog beter, maar voor hem doet ie het al heel netjes!


Ik vind het belangrijk dat een paard subtiel beloningen aanpakt, want ik heb hier 2 kleine kinderen die toch wel eens graag de paarden wat lekkers willen geven, ik wil niet dat ze een vinger opeten.
Zo is mijn dochter van 3 (toen 2) al bijna een haar vingers kwijt geraakt. In een splitsecond steekt ze haar vinger uit naar een paard, hap. Vinger tussen de snijtanden van het paard en ik had het niet meer! Kind krees het uit van de pijn, paard liet niet los en ik dacht dat ze verder door het leven moest zonder vingers. Gelukkig liep het met een sisser af en een zwaar gekneusde vingers. Sindsdien ben ik extra alert. Was echt een traumatische ervaring als je daar als moeder staat te kijken en je kunt niks.
En dan kan iedereen zeggen dan had je beter op moeten letten.... mensen met kinderen zullen weten dat je ogen en oren voor en achter je moet hebben, want die kinderen zijn watervlug. En helaas kan je ze niet compleet behoeden voor gevaren, ookal doe je nog zo je best.
En mijn dochter is nou eenmaal een dierenvriend en wil alles aaien wat er aaibaar uit ziet, en dat is dus niet altijd even fijn... -O-

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 16:24

Dankjewel voor de tips! Gelukkig is het allemaal goed afgelopen Chasey! En echt schattig hoe hij de brokjes aanpakt. <3

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:04

Vanmiddag weer even geoefend, ook die mega lippen worden nu weer wat subtieler gebruikt. Alleen voel ik dan af en toe zijn tanden, ondanks dat ie ze op elkaar houdt. Dan heb ik toch wat meer lip :P

EmilyxTessa

Berichten: 75
Geregistreerd: 31-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:53

Chasey schreef:
Vanmiddag weer even geoefend, ook die mega lippen worden nu weer wat subtieler gebruikt. Alleen voel ik dan af en toe zijn tanden, ondanks dat ie ze op elkaar houdt. Dan heb ik toch wat meer lip :P


ik heb ook liever meer lip hoor maar als hij niet bijt is er gelukkig niks aan de hand :j

SkyTheWelsh
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-10-16

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:44

Mijn pony durfde ook happerig te zijn. Ik heb dit afgeleerd door een snoepje in mijn hand te houden en er een vuist van te maken. Telkens als ze dan in mijn hand wou bijten zei ik duidelijk NEE en gaf haar een tikje tegen haar neus met mijn vuist. Het is nu wel niet de bedoeling dat je je paard gaat pijn doen of slaan. Het heeft bij mij wel geholpen en op den duur kende ze het dat ik gewoon mijn hand open kon doen en als ze het dan wou pakken zei ik NEE en bleef ze er netjes van af. Daarna kreeg ze natuurlijk wel haar snoepje :D

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 21:04

Ok, bedankt!