Galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-01 11:43

Mijn paard heeft vanachter uit nog niet genoeg kracht om netjes direct met goede sprong in de galop te komen.
Soms heb ik hem er met 2 passen in en vaak niet. Het rare is dat hij dit voorheen nooit heeft gedaan, hij sprong altijd netjes aan tot een maand terug.
Wat zijn de oefeningen waarmee ik hem sterker maak behalve overgangen en wel of niet galopperen tot hij sterker is?
Ik longeer hem nu 3x in de week met pessoateugel.
Tevens zijn we bezig met nagevelijkheid, dit gaat in stap al redelijk constant in draf soms (hij is nogal snel afgeleid), de galop kan hij niet vanuit nagevelijkheid dan valt hij na 2 passen eruit...
maar hij heeft een naar trekje ontwikkeld en dat is de teugel omlaag trekken, 1 kort rukje geven daar geeft hij niet om. Been geven had eerst effect en nu niet meer.
Het is ongetwijfeld naast hoofdschudden 1 van de meest irritante dingen, vind ik. Hoofdschudden doet hij dan gelukkig niet, maar ik erger me vaak aan die centimeters dat ik uit het zadel getrokken word.
Ik zat eraan te denken om een keer met gogue te rijden zodat hij er zichzelf dan mee heeft en ik me kan concentreren op de overgangen e.d. Thnx voor jullie tips alvast.

_________________
<table border=0><tr><td><FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT></td></tr>
<tr><td><FONT COLOR="purple">*Moderator Paardenspul*</FONT></tr></td></table>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-06-20 10:57 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 12:05

Ik vrag me eigenlijk af waarom je paard niet sterk genoeg zou zijn om direkt vanuit draf netjes in galop aan te springen? Is het misschien zo dat hij te traag is op je hulp en dat ie gewoon iets sneller op je been moet worden. Heb je dit probleem ook aan de pessoa?
Wanneer hij wel nageeflijk is maar na 2 passen al weer uit de galop valt is je paard van achter nog niet genoeg voor elkaar. Ik denk dat je je paard veel actiever en in een iets hoger tempo moet gaan rijden.
Rij veel overgangen draf-stap-draf en draf-galop-draf daarmee maak je je paard sterk en snel. wees consequent, been is gas, bij geen reactie meteen je zweep gebruiken en goed belonen bij een reactie.
Ik zou eerst aan dit probleem werken en daarna de nageeflijkheid er weer bij pakken.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 12:38

Ik ben het weer eens mer Jippie eens, eerst gehoorzaam maken voor je been, een paard mag niet zomaar uit de galop vallen. Beginnen bij het begin, gas is gas en ho is ho en dan zal je merken dat hij vanzelf nageeflijker wordt. Dat moet nl vanuit de achterhand = motor komen en moet die dus eerst aan de gang.suc6 Party!! Party!!

Navragen is beter dan afvragen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-01 12:39

Ja aan de pessoa 'valt' hij ook in de galop, ik probeer hem veel draf-galop-draf te laten doen aan de pessoa. Ik heb hem op aanraden van instructeur aan de pessoa best wel een keer een tik gegeven omdat hij gewoon sloom liep te doen en ik me uit de naad werkte...
Nu werkt dat wel, maar ik denk weer iets te heftig, als ik nu een zweepje gebruik dan raakt hij snel geirriteerd of gaat met me rennen en loopt daarbij dwars door alle hulpen heen. Dit was voorheen zeker niet zo.
Op een knopspoortje reageerd hij eigenlijk niet, das niet veel heftiger dan het sporenblokje op mijn laars blijkbaar....
Misschien dat ik een iets groter stomp spoortje kan proberen (volgens de instructrice moest ik dat toch wel gaan doen). De galop, werd tegen me gezegd dat hij krachtiger moet worden, ik had eerst juist begrepen dat galopperen het jonge paard sterker maakt?
Hij valt ieder geval uit elkaar, meer drijven helpt niet, van voren begrenzen en je bent hem kwijt. Misschien dat ik met een spoortje een duidelijker hulp geef.
Ik doe veel harder-zachter draf overgangen ook schijnovergangen en stilstaan-draf overgangen en draf-stilstaan. Als hij trouwens eenmaal galoppeerd dan hoef je niet te blijven drijven alleen waken omdat hij ieder excuus aangrijpt om eruit te vallen, verder laat hij zich ook makkelijk tot middengalop bewegen.

Oh hij is al 300% beter aan het been dan toen ik hem kocht en we rijden met al het op onthoud en verplichte rust nu 6 maanden ongeveer. Er is me vanaf het begin gezegd dat het onvermijdelijk is om hem met een spoortje te gaan rijden en ik heb het heel lang uitgesteld, de eerste keer met spoor was echter heel relaxed en hij liep zo ontspannen aan het been en voorwaarts-neerwaarts....heerlijk. Nu rij ik echt alleen met spoor als ik het echt even nodig acht, de keer er na weer zonder.



_________________
<table border=0><tr><td><FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT></td></tr></table>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-06-17 13:44 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 16:55

Ik vind het een beetje klinken als dat hij wat sneller zou moeten vertrekken vanuit het achterbeen. Dan is voor een deel kracht, maar voor een groot deel ook "reflextraining". In principe kun je een 4-jarige al leren dat er een snelle reactie op je beenhulp moet komen, en hoe hij die dan uitvoert is een tweede. Je hebt snel aan het been en snel aan het been. Als hij op jou drijvende buitenbeen reageert door langere passen te gaan maken, is ie prachtig snel aan je been, maar je hebt er verder weinig aan.
Om aan te galopperen moet hij juist een kleinere pas maken. Probeer in draf al te trainen op activeren van het achterbeen. Maak voor je aan de overgang begint al een wat kleinere, actievere pas.
Ik zou hem toch in het aanspringen wat opvangen, om hem duidelijk te maken dat hij omhoog moet ipv naar voor.
Met een spoorprik krijg je vaak een scherpe reactie tsjak-> omhoog van het achterbeen, en dat is wat je nu in gedachten moet hebben. Ik denk niet dat het veel kwaad kan als je er een wat grotere spoor aanhangt als dat je helpt.
Ga niet zitten "knijpen", er moet echt een hulp komen en dan je been weer laten afhangen, dan leert hij op je drijvende been te reageren.

Het is altijd moeilijk te zeggen vanachter het scherm, maar ik vind het dus klinken als een te traag achterbeen in het aangalopperen. De technische details kun je denk ik uiteindelijk het beste met je eigen trainer bespreken. Veel succes!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-01 21:08

Zep, volgens mij vat je het juist heel goed, wat je zegt klopt namelijk, helaas beschik ik niet over een trainer op het moment.
Hij is goed snel aan het been met langere passen. Hij was helemaal niet aan het been voorheen en we hebben veel op het voorwaartse geoefend terug rijden lukt nog het best op mijn zit....
Maar als ik de galop in wil zetten vanuit een beetje rustig arbeidstempo terwijl ik doorzit en ik geef met been al dan niet met zweep de galophulp dan gaat hij 'hoofd eruit en uit elkaar en hard draven'...
Dan neem ik hem weer terug naar de rustige draf maak hem wakker op het binnenbeen door een volte lang 2 schopjes te geven en zodra hij dan wakker is dan geef ik nogmaals de hulp...ik hoop dus dat het met een spoortje idd direct duidelijk is.
Als hij eenmaal galoppeerd en hij is fris dan zet hij die achterbenen eronder zodra er een recht stuk gaat en voel je hem afzetten...das wel een machtig gevoel maar tegelijkertijd 'oh help'.
Thanks voor de verheldering want nu klopt het plaatje en kan ik gericht aan de gang.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 21:31

Hm, de analyse-training van mijn instructeur begint z'n vruchten af te werpen geloof ik.

Ik zou het stap vooor stap aanpakken, dus eerst vooral bezig gaan met het scherper maken van dat achterbeen in draf. Niet te groot laten gaan (is heel verleidelijk, Tineke Bartels noemt dat altijd zo leuk "het rondje voor de fokkers") maar liever wat kleiner en achtiever, en dan nog het liefste daartussen een beetje kunnen schakelen.
Die nageeflijkheid kun je trouwens in dat drafwerk heel mooi een beetje meenemen. Bij jonge paarden is dat imo beter dan teveel in stap te gaan prutsen. Eindeloos tempowisselingen rijden, en daarbij proberen hem voorzichtig wat ronder te rijden. Als hij teveel naa benden wil trekken, is het wel eens zinvol om de halshouding juist wat meer horizontaal te houden, en van daaruit hem wat meer "op te rollen", maar eigenlijk ben ik een beetje huiverig in schriftelijke aanwijzingen bij dit soort dingen.
Probeer dus je draf een beetje beter voor elkaar te hebben, voor je aan de overgang begint. Kleine beetjes per keer, hier gaat heel veel training inzitten.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-01 23:19

Hij is inmiddels al wel zover dat hij vanuit stap-draf overgang rond kan blijven.
Je bent hierbij uitgenodigd om een keer te komen 'kijken' hihi Haha! dan kun je ook direct zien of je analyse juist is *LOL*

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 09:07

Bedoel je met trekken langzaam de teugels uit je handen trekken of echt "pullen"?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-01 19:20

Ik heb vandaag even de 'aanwijzingen' gevraagd van een bekwame dame *LOL* *LOL*
Wat dus is, zijn achterhand is nog niet zo sterk, daardoor kan hij ongeveer een half rondje nagevelijk lopen zonder problemen op 2 pinken als het ware maar daarna komt hij er of uit (omhoog) of omlaag (trekken), dit dus omdat ik de controle dan verlies over zijn achterbeen, omdat hij daar nog moeite mee heeft en hij uit elkaar 'valt' of trekken = op de voorhand komt... zodra het achterbeen weer geactiveerd is loopt hij weer op 2 pinken.
Zodra dit allemaal goed gaat, ga ik vanuit dat punt ook weer galopperen, op dit moment laat ik hem galopperen aan de pessoa of chambon zodat hij dan toch die oefening krijgt. Wat me ook opvalt is dat hij best wel regelmatig wissels springt, hij changeerd in de vrije galop. Maakt hem verder niet uit links of rechts.

Verder heeft de dame in kwestie na de 'aanwijzingen' ook nog op Orry gereden en ze vond dat ik hem best goed voor elkaar had omdat hij heel fijn te rijden is en licht in de mond, als ik nu gewoon duidelijk consequent ben en hem niet de kans geef om uit elkaar te vallen moet het al snel veel minder gaan worden qua 'omhoog' en 'trekken'.
Ze zei dat ik best trots mag zijn...hihihi,
vond ik wel heel leuk om te horen..*glunder

Ik heb dus niet gegaloppeerd vandaag, maar hij heeft zonder longeerlijn met chambon 'aan' de longe flink gegaloppeerd, dat hij trouwens veel leuker vind dan met lijn!! Dat ga ik er dus regelmatig inhouden ter afwisseling. Hij luisterde best netjes naar de stemhulpen.

Oh trouwens, ik begin niet direct met nagevelijkheid, eerst losrijden met contactteugeltje en overgangen rijden om achterhand te activeren, hij bied dan vaak zelf nagevelijkheid aan.

_________________
<table border=0><tr><td><FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT></td></tr>
<tr><td><FONT COLOR="purple">*Moderator Paardenspul*</FONT></tr></td></table>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-06-18 20:21 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 19:27

Het "aardige"aan dit probleem is, dat het zo aan de basis van de hele dressuurkunst raakt, dat je er nooit helemaal op uitgetraind bent.
Ik vind zelf de opmerking van die "dame" over de nageeflijkheid een beetje vreemd, want dat is imo niet iets met slechts twee gradaties (wel of niet) maar een paard is is meerdere of mindere mate nageeflijk. Nieuwe aanleuningsdiscussie?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-01 19:50

Misschien komt het een beetje raar over omdat het hier uit context geplaatst is, want het kwam op mij niet zo over als 'raar'.
Misschien zou je eens een keertje moeten komen kijken, dan kun je ook hun manier van trainen zien. We hebben het over aanleuning gehad en de over de mate van contact.
Iig vond ik het fijn rijden vandaag en de minuten vlogen om terwijl mijn paardje en ik ontspannen werkten aan onze overgangen... Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 20:01

was beslist niet als enorme kritiek bedoelt of zo hoor, ik enk dat het idd wat vreemd over kwam vanwege de context die nu wegvalt. Vanachter dat blauwe schermpje is het toch anders. Ik vond de kreet dame wel aardig gevonden van je trouwens Lachen . Mag ik vragen wie ze is, als je aangeeft dat ze bekend is?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-01 20:19

Hahahahaha nee ze is niet 'bekend' bekend hahahahaha, het is de vrouw van mijn (voormalige) instructeur....(de instructeur van de vorige stal waar ik stond, die nu hier staat maar geen les mag geven... snappie Knipoog ).

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers