wat is jullie ervaring met hoelang je kleine pony's op vers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cindy_oud
Berichten: 17
Geregistreerd: 04-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-01 19:20

hoi,

mijn welsh staat nu s'nachts binnen en overdag in hoog gras. en hij is nog nooit hoefbevangen geweest, hij is ong. 1.18m.
staan jullie pony's ook s'nachts binnen als het gras hoog is?, of kunnen jullie ze gewoon dag en nacht buiten laten staan??

ik hoop op reacties
groetjes
cindy


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 19:35

die van mij staat ten eerste al NIET op hoog gras en als ze in de lente op de wei staat niet langer dan 2 a drie uurtjes.............

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 21:23

dat moet je zelf zien. Het hangt van zoveel factoren af. Het so het 'oog van de man' dat hoierbij moet oordelen. wel langzaam aan beginnen op gras zetten en ja, is er op de weide meststoffen gestrooid?

ie van ons staan meestal 's nachts in de uitloop. Een paard dat heel de tijd op de wei staat zal wel een grasbuik krijgen, maar niet zo'n erge als één die te lang op de wei staat, want die pony zal zoveel eten als hij kan en een pony die altijd op de wie staat zal het rustiger aan doen.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 08:19

Hoi wij hebben onze pony dag en nacht op het gras staan Pling
Wij hebben een stuk afgezet en als dat kaal is dan krijgen ze er een stukje bij ongeveer een meter ofzo per 2 weken, want al lijkt het gras kort gegeten er zit nog ontzettend veel in Verward .
Als het gras te hoog word dan zeissen we er wat af.
Ons andere land gaan we eerst hooien en dan mogen ze daar op, maar dat doen we ook op dezelfde manier.......wij hebben namelijk ponys die heel schraal moeten staan (shets en fjorden) Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 09:13

Honey gaat absoluut niet op een vette wei. Ik vind het risico gewoon te groot.
Ik geloof niet dat aanleg voor hoefbevangenheid met de hoogte te maken heeft, maar met het ras (ijslanders, shetlanders, fjorden, haflingers, etc)
De pony van mijn buren (shet) is op het moment bevangen, en dat is echt geen pretje

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 09:58

wij hebben het eiland in 2 stukken gedeeld...
als het ene kaal is gaan ze naat het andere.
En dan kunnen ook nog op een andere stukkie vreten..niet in het weiland. Schijnheilig

fire

Berichten: 176
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 18:35

bij ons zijn eerst de koeien op het land geweest zodat het hoge gras eraf was, mijn oude kleine shet stond daar dag en nacht op en heeft nog nooit koliek gehad of bevangen geweest.
mar we hebben ook een paard van 1.64 op stal die na 3 uurtjes al koliek heeft.
ik denk dat het dus per paard verschillend is

Don't believe in what they say... Believe in yourself... In your own world...

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 12:28

Bij mij staan de pony;s dag en nacht buiten. De NewForest is moddervet van het gras (er staat heel veel) en de hoefsmid was er van de week. Hij zei: als je niet op je pony gereden had, was ie nu hoefbevangen geweest.

Maarja, hij staat al 10 jaar in dat weiland en hij is verder nooit bevangen geweest. Ik snap er ook niet smeer van hoor

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 15:32

Mijn pony's (shet en kruising welsh)staan 's nachts binnen en krijgen s'morgen en s'savond op stal wat hooi en gaan rond de middag ongeveer 2 uurtjes op de wei (niet te kaal en niet te veel gras) en daarna gaan ze totdat ze om ongeveer 19.00 uur weer naar binnen gaan op de "paddock". Mijn oude pony is ongeveer 7 jaar geleden bevangen geweest en moet je er goed uitkijken wat als ze het eenmaal geweest zijn kunnen ze het makkelijker weer terug krijgen. Dus neem geen risico's!!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 19:49

Die van ons staan op een kale wei. We hebben een ander stuk afgezet en ingezaaid zodat het gras daar behoorlijk hoog is.
We hebben ze gistermiddag 4 uurtjes laten grazen daar en toen zijn ze weer teruggezet. Maar ja, IJsco is dus vannacht stiekem in het gras-stuk gaan staan en vanmiddag is ze weer ontsnapt naar het grasgedeelte. Ze heeft dus behoorlijk wat uren vers gras gegeten.

Ik ben maar een hele lange buitenrit gaan maken Verward zou het helpen?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 21:30

Pinky (welsh a) staat dag & nacht op gras met loopstal.
het gras is dr niet kaal, maar ook niet super hoog.
Hij is nog nooit bevangen geweest.
maar hij krijgt nu wel een buikje! Beetje meer traien en binnenzetten dus! *LOL*

Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 05:16

Je kan een paard/pony gerust dag en nacht in een weiland zetten. Als ie van stal komt en hij is er niet aan gewend, dan zal je het langzaam op moeten bouwen. Elke keer weer een beetje langer. Mijn paarden staan dag en nacht in de wei en ik heb nooit geen problemen gehad met koliek of wat dan ook. Als ze dag in nacht in de wei staan, dan zullen ze naar behoeven eten. Wij hebben stukjes land waar soms maanden lang niks loopt en soms worden de paarden daar naartoe verhuisd. Het gras staat dan ook behoorlijk hoog. Maar mijn paarden zijn het dan ook gewend om op gras te staan. Bouw het rustig op en dan zal je zien dat het goed gaat. Veel geluk Cindy...
groetjes, Caballo
PS. Als je hem op gras zet dan zal ie in het begin wat gewicht verliezen. Dat komt omdat zijn systeem aan het gras moet wennen. Later komt dat wel weer goed als zijn systeem aan het gras gewend is.
_________________
Als je haar maar goed zit...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Caballo op 2001-06-11 06:19 ]</font>

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 09:57

hey pinky girl hoe oud was dat beestje van jou 2 ofzo die krijgen ook nog geen hoefbevangenheid (of je moet wel hele gekke dingen doen)maar daar ga ik niet van uit Lachen je moet gewoon goed op je pony letten je voelt aan de ribben of de pony te dik is of niet begin gewoon met een paar uurtjes en bouw het langzaam uit die van mij staan op een kaal weiland omdat mijn beide merries veulens moesten krijgen en ze dan toch al meer gewicht hebben maar als de beide kleintjes er zijn gaan ze weer gewoon het land op

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 19:35

Zie hierboven: voel aan de ribben of de pony te dik is of niet.
Hoefbevangenheid heeft niets met de vetlaag op de ribben te maken hoor! Het gaat o.a. om het eiwitgehalte in het bloed. Ook magere pony's kunnen bevangen worden ook pony's van twee jaar oud!!

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 13:02

toch wel een pony moet eerst te dik zijn wil die hoefbevangen raaken (dacht ik) helaas zijn welsh pony's daar bijzonder gevoelig voor goed opletten en aan de hoeven voelen / kijken ook op de houding van het paard blijven letten gewoon met verstandig nadenken kom je het verste

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 16:19

Mijn shet is ook hoefbevangen geweest, en die was echt niet te dik hoor!!! Lachen


annet
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 11:25

Mijn Welsh-cob, die ook een keer licht hoefbevangen is geweest, staat iedere dag een paar uur op het gras. De rest van de dag staat ze met een andere Welsh op een grote uitloop. Tegen de verveling krijgen ze een plak hooi.
Vroeger stonden ze de hele dag op een klein stukje gras, maar dat aten ze altijd erg kaal. Ze aten zelf de wortels op en nog waren ze te dik. Ze vernielden het land; het duurde eindeloos voor er weer een beetje gras stond, maar ze krijgen ook te veel zand binnen.
Wat een groot nadeel is, dat mijn pony als ze eenmaal op het gras staat, zich helemaal volvreet. Dat komt volgens mij omdat ze niet de hele dag kan eten.
succes ermee!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 11:17

Hoefbevangenheid komt vaker voor bij dikke pony's maar bij magere en jonge pony's kan het ook voorkomen want het komt door teveel gifstoffen in het lichaam.Door teveel kunstmest binnen krijgen, teveel eiwitten door het gras, te lang op blijven zitten van nageboorte, inwendige ontsteking, overbelasting enz.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 11:21

risico uitsluiten.pertinent,of je pony ni groot dik dun of jong is.gewoon een paar uurtjes op het gras en dan weer op stal of in de paddock

soms is het beter om te zwijgen

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 16:19

Hoe herken je hoefbevangenheid dan??? Gaat ie dan kreupel lopen, zo ja hoe weet je dan dat het niet om een andere oorzaak gaat dat ie kreupel is??

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 07:34

Hoefbevangenheid herken je door de stand paarden proberen het gewicht zoveel mogelijk op de achterhand te houden dus zie dat de acherbenen er verder ondergeschoven worden en de voorbenen zo veel mogelijk ontlasten.De hoeven zijn warm en de paarden lopen zeer voorzichtig vooral op het harde. In ernstige gevallen gaat het ook met koorts gepaard. Hoefbevangenheid is een spoedgeval voor de dierenarts.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 08:31

als ze hoefbevangen zijn dan willen ze liever niet lopen zetten ze echt stap voor stap heel langzaam hun voeten neer en vaak laten ze het gewicht een beetje op de achterbenen steunen.als je een voorvoetje wilt optillen dan doen ze dat niet,is veel te pijnlijk.

soms is het beter om te zwijgen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, Fenders, MyWishMax, nadcha, Phonix, Vecar en 27 bezoekers