[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:20

Veel succes. Hopelijk wordt het beter.

Mijn paard is nog altijd niet erboven op na de griepspuit. Heb nu ook overlegd met de stalbaas en de dierenarts dat we hem vanaf nu geen enting voor griep meer gaan geven. Ik ga niet buiten of op wedstrijd, en mijn paard is ondertussen nu al 4 weken 'ziek', het is niet om aan te zien. Hij is ondertussen al wat beter dankzij de fles voor het immuun systeem, maar het is nog niet helemaal in orde. Als hij terug beter is hoop ik dat de poot ook terug goed komt en dat we rustig terug kunnen rijden

mystery1980
Berichten: 4234
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:42

herken het schrikkerige wel hoor met artrose. Paard is een vluchtdier, zodra het pijn heeft en door de artrose niet meer weg kan rennen worden ze schrikkerig. Ik vond het wel een logische reactie en mijn paard doet het ook op slechte dagen. Op een bepaald moment kun je het verschil herkennen, schrikkerig omdat hij fit is of schrikkerig omdat hij last van artrose heeft.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:35

The_Cat, misschien kan je je paard ook nog wat extra Echinacea geven. Gewoon een flesje van A Vogel ofzo voor mensen en dan de mensen dosering aanhouden ( vaak iets van 2 maal daags 10 druppels).

Kathawk
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:35

Hallo,

Ik heb een vraagje over artrose, maar zal eerst wat vertellen.

Het paard dat ik wil adopteren heeft dus artrose (Al wat gevorderd) maar is nog heel jong (8 jaar).
Ik denk dat dit komt doordat hij van het slachthuis kwam in Spanje en waarschijnlijk daar (Was toen nog jaarling) niet voldoende voeding/vitaminen enzovoort gekregen heeft.

Ik vind het niet erg dat hij artrose heeft, zijn persoonlijkheid trekt mij aan.

Zijn artrose zit in zijn beide knieën vooraan. Nu wilt de organisatie dat hij in de winter droog en warm staat maar ik lees dat paarden net beter reageren als ze 24/7 buitenlopen.

- Heeft iemand ervaring met artrose bij jonge paarden?

- Nu is hij vorig jaar ziek geweest en veel spieren verloren, welke oefeningen zijn het beste voor een paard met artrose? (Ik merk ook dat hij zijn achterhand nog niet goed gebruikt, misschien dat als hij dit leert zijn voorbenen minder belast?), liefst zoveel mogelijk variatie. In de bak verveelt meneer zich snel. :)

- Zouden balkjes lopen, dus niet springen goed voor hem zijn?

- Is logeren te belastend?

- Welke oefeningen van vrijheidsdressuur mogen en welke niet? (Wil hier mee starten)

- Supplementen zijn het beste kwaliteits-prijs? Als student ben ik helaas niet de rijkste ..... :(
Tot nu toe dacht ik dit voor hem te kopen:
https://www.paardendrogist.nl/product/105/115/paardendrogist-souplesse-mix/101137/51911
Samen met een omega olie.

- Helpen warme stallen echt in de winter? In plaats van 24/7 buiten bewegen?

- Andere hulpmiddeltjes/weetjes?

Ik hoor jullie antwoord graag.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:33

Jeetje, moeilijke vragen ! ;) Ieder paard reageert immers anders op artrose. En dan zo jong en al artrose, oefff.
Bewegen is altijd goed mbt artrose, daarom adviseren ze 24/7 buiten. Maar als het een paard is met artrose dat reageert op koude, dan is het hier soms waarschijnlijk echt wel te koud. En dan ga je achteruitgang zien door de kou ondanks 24/7 buiten. Maar echt dat verschilt per paard ! Als hij uit Spanje komt zal hij toch ook moeten wennen aan de kou hier. Of staat hij nu al in Nederland ?

Zelfde ( per paard verschillend ) mbt balkjes lopen en longeren. Springen zou ik sowieso niet doen met artrose in de voorknieën.
Loopt hij kreupel of stijf door de artrose ?

Supplementen helaas ook weer een kwestie van uitproberen, maar glucosamine producten zijn vaak wel aan de prijs. Dus wel 15 - .... euro per maand.

Kathawk
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-02-16

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:45

Springen was al niet van plan. Maar misschien om hem meer bewust te maken, meer over balkjes laten draven. Hij is al van zijn 2 jaar denk ik in België, dus hij kan nu wel al tegen het klimaat.

Neen hij loopt niet kreupel. Wel stijf maar dit is na 10-20 minuten weg. Hij zou op een weide komen te staan (Tot nu toe) waar hij 24/7 in groep buiten kan. Alleen in de winter zal hij dan maar een uurtje buiten mogen van de organisatie. Maar hoop op een andere oplossing anders staat hij in een stal en al de rest buiten, lijkt me ook zielig. Ik wist niet dat artrose ook op koud reageerde, was vochtigheid niet het meeste? 15 euro kan ik spenderen. 25 zou ik het liefst max. er aan geven. Maar als het niet anders kan dan moet het natuurlijk. Bestaan er geen beenverwarmers ofzo?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:52

Ik vind het super dapper dat je aan zo'n paard begint hoor.
Die stijfheid kan inderdaad heel goed door de artrose komen.
Artrose paarden reageren of op vocht/nattigheid of op koude met meer klachten. Er zijn dus ook paarden die meer klachten hebben in de zomer als het veel regent.
In de winter zo maar een uurtje per dag buiten is wel weinig. Maar ik kan me voorstellen dat je een paard met artrose wel in de nacht op stal zet om de gewrichten wat meer te verwarmen.

Geen idee of er beenverwarmers zijn voor de voorknieën. Misschien moet je eens googlen op Bot (back on track ), daar hebben ze wel peesbeschermers en dekens etc van.
Voor 25 euro per maand moet er wel een goed glucosamine of eventueel gelatinaat supplement te vinden zijn.

Kathawk
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-02-16

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:59

Bedankt voor de informatie, dan ga ik zeker eens bij Bot kijken. 1 Uurtje vind ik ook weinig maar ik ga deze maand naar de organisatie om al de adoptievoorwaarde te bekijken. Misschien dat ik er wat meer uurtjes van kan maken of onder een bepaalde temperatuur dat hij dan op stal moet + 's avonds. Ook zal ik meer informatie dan opvragen over de specifieke artrose (Weet alleen dat hij het in zijn knieen heeft).

Het paard heeft echt mijn hart gestolen van toen ik hem zag. Samen met mijn zus zijn we hem, samen met een andere paard (Zijn vriendje) het hele land al door gevolgd. De organisatie veranderde vaak van stalling. Nu hebben we eindelijk de kans om de 2 paarden te adopteren dus gaan we er voor.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:02

De dierenarts hier is niet zo voor foto's ivm artrose. Dit omdat het ene paard super kreupel loopt op een 2tje, terwijl een ander paard (schijnbaar ??) vrolijk doorloopt op een 4 mbt artrosegraad op foto's.

Zeker bij zo'n jong paard is misschien inspuiten met ha nog te overwegen, maar ik weet daarvan te weinig af. En ook glucosamine kan worden ingespoten, dan hoef je verder geen supplementen elke dag te voeren.

edit : ik zag net dat er idd ook kniebeschermers zijn voor paarden van back on track. Maar of die dingen blijven zitten ????

Kathawk
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-02-16

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:07

Ja ik was net ook aan het zien naar die kniebeschermers :)
Ze hebben foto's laten trekken, normaal gingen ze hem opereren maar dit is om 1 of andere redenen niet doorgegaan. Denk dat de slagingskansen te klein waren.

Inspuiten kan ik misschien ook overwegen. Wat is ha?

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:09

Wat dapper dat je voor een paard gaat met artrose, erg jong inderdaad.. Naar mijn weten is zoveel mogelijk buiten het beste voor paarden met artrose. Constant in beweging blijven is beter dan stilstaan. Rust roest. Zijn uitzonderingen natuurlijk.

Heeft iemand hier ook ervaring met de botoplossende variant? Kun je daar ook glucosmine tegen geven? Mijn paard heeft een forse chronische peesontsteking en de kant waar de aangedane pees aanhecht lichte botoplossing. Valt in het niet met de peesaandoening die hij heeft, maar als ik met een middel verdere botoplossing gedeeltelijk tegen kan houden doe ik dat graag...

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:15

ha= hyaluronzuur. Is nodig voor de vorming van synovia oa.

Finnens, kijk eens bij celzout nr 1 en 2 van schussler. Volgens mij is dat calcium fluoratum en dat is goed voor de botopbouw. Wel een middel wat je langere tijd moet geven voor resultaat..

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:36

Nog iemand zijn paard meer last nu met de bevroren ondergrond.

Oregon loopt sinds een paar dagen veel korter dan anders....

Ze hebben een piste en een stuk voor de stal ter beschikking. Door de dag zie ik ze daar wel geregeld in rond wandelen. En heel gelijk is dat natuurlijk niet nu....

Bedacht me dat zijn knie ( hij heeft artrose in zijn voorknie) de schokken van die harde ondergrond wat moet opvangen en dat hij daardoor meer last heeft.
Been is niet dikker, knie is niet warm....

Durf niet goed pijnstiller te geven omdat hij de vorige keer helemaal uit zijn plaat is gegaan en door gek te doen op zijn knie is gevallen....
Maar langs de andere kant wil ik ook niet dat hij pijn heeft natuurlijk....

Moeilijk....

Sjafrane
Berichten: 805
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:32

Mijn pony heeft kogel artrose. Ik gebruik de BoT stalbeschermers veel. Of stalbandages. Voor de nachten. Dat werkt super Goed dan blijft ze gewoon heel fit en zonder is ze in de ochtend gewoon stijf

Kathawk
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-02-16

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:52

Weet iemand of je de BOT artikelen de hele tijd kunt laten aanhouden in de weide, om alleen maar een paar uur?

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:56

Kathawk schreef:
Weet iemand of je de BOT artikelen de hele tijd kunt laten aanhouden in de weide, om alleen maar een paar uur?

Je moet het opbouwen, maar daarna kan je het altijd om laten.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:08

Habore, kan het korter lopen ook niet komen door gevoelige zolen ? Ik zag daar laatst op de bokt markt een oplossing voor. Iets van een mengsel van siliconen met ??? Dat dempt ook gelijk de hoeven ivm artrose ....

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:20

Maris schreef:
Habore, kan het korter lopen ook niet komen door gevoelige zolen ? Ik zag daar laatst op de bokt markt een oplossing voor. Iets van een mengsel van siliconen met ??? Dat dempt ook gelijk de hoeven ivm artrose ....



Dat zou natuurlijk ook kunnen....
Hij is al wel vele jaren natuurlijk bekapt maar door veel op bevroren ondergrond te lopen kan het natuurlijk wel gevoeliger zijn.

Heb eens op bokt markt gezocht maar kan het precies niet vinden....

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:07

Ik kan het ook niet meer vinden op boktmarkt. Maar ik heb wel het topic gevonden waar de tip ook instaat ! Zie [BEH] Gevoelige zolen

Marlenepony

Berichten: 203
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:59

mystery1980 schreef:
herken het schrikkerige wel hoor met artrose. Paard is een vluchtdier, zodra het pijn heeft en door de artrose niet meer weg kan rennen worden ze schrikkerig. Ik vond het wel een logische reactie en mijn paard doet het ook op slechte dagen. Op een bepaald moment kun je het verschil herkennen, schrikkerig omdat hij fit is of schrikkerig omdat hij last van artrose heeft.

Ik herken dit ook heel erg, mijn pony is altijd al een paniekzaaier geweest, maar schrikt nu zelfs als er iemand langs de bakrand moet hoesten en hij loopt daar net voorbij..

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:30

Hier weer van kwaad naar erger. Na de vriesperiode voelde Oregon zich weer super, de ganse week lekker rond gescharreld, maandag nog eens uit zijn dak gegaan, in het rond gebokt....De dag erna zelfs NIET stijf....

En sinds deze morgen kreupel in stap.
Hij stond daar eerst maar een beetje zielig, kwam dan toch aangestapt om te eten.

We hebben geen idee hoe het gekomen is. Hij had stro in zijn staart hangen, mestplekken op zijn deken. Dus hij heeft gelegen van de nacht. Heeft hij zich nu daar bezeerd met opstaan ofzo. Hoop alleen maar dat hij niet is gaan liggen van de pijn.

Vandaag ook aan beide kanten zand van rollen, maar dan begin ik me weer af te vragen of hij niet nog eens gevallen is en daarom vol zand hangt...

Zijn vriend ( cushing patient) is ook een beetje chagrijning en doet wat vervelend naar hem. Ik hoop maar hij niet achter hem gejaagd heeft. Maar als hij gevallen was geweest in de piste had ik modder ofzo op zijn knieën moeten zien en dat was er niet.

Ik hoop maar dat het weer over gaat....Maar hij is 26 jaar en zijn voorbeen met de artrose knie begint hem serieus parten te spelen blijkbaar....

Durf ook niet goed een pijnstiller te geven omdat hij er dan weer gewoon doorheen loopt....

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 07:22

Mijn ervaring met pijnstilling is juist heel goed met atrose! Mijn oudje bijna 26 heeft lage en hoge overhoef. Paard heeft al sinds zijn 12e/ 13e atrose. Paard is ingespoten in 2006 en heeft een 5tal jaren samen met speciaal beslag goed gefunctioneerd.
Nu al zo'n 5 jaar met pensioen.
Paar mnd geleden in een keer stokkreupel! Meteen op de bute gezet dit werkt naast pijnstillend ook onstekendremmend!.. paard knapte aanzienlijk op binnen een week.
Paard weer maanden " goed" geweest.
Nu vorige wk woensdag nog een keer stokkreupel uit de paddock gehaald ( was wat te wild met zn vriendinnetje ( veulen 9 maanden) geweest. Weer direct op de bute gezet.. Ook nu weer goed resultaat. Heb wel een foto laten schieten, waren geen schoonheidsfoto's maar daarop was wel te zien dat t paard nog een keer is in te spuiten..kanaaltjes zijn wel erg dun aan t worden! Nu afgesproken met de DA als de bute niet meer werkt spuiten we hem nog een keer in. Dat vind ik nog wel t proberen waard. Paard mankeert verder niet zoveel.
Atrose geeft vaak een onstekingsreactie vandaar dat bute goed werk kan verrichten.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:03

Als ik pijnstilling aan Oregon geef is het Equioxx. Ben daar eigenlijk ook heel tevreden over.
Is ook speciaal voor artrose en ontstekings gerelateerde pijnen.

Alleen voelt hij zich soms weer te goed en begint dan te gek te doen.
Op de één of andere manier heeft hij toch minder kracht in dat been en met erg gek doen valt hij dan weer....

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:47

Goedemorgen

Mag ik mij hier melden? Heb een arabische ruin die in juni 24 wordt en we zijn bijna 22 jaar samen.

Ik heb een ernstig ongeluk met hem toen hij 8 was. Met buitenrijden tegen een auto geklapt. Spronggewricht naar binnen geklapt en banden gescheurd. Andere achterbeen kogel over t asfalt en daardoor een gapend gat en losse botsplinter. Alles behandelt in wassenaar en eigenlijk tot vorig jaar erg goed gegaan.

Vorig jaar soms een kogel op slot of wat dikke achterbenen.

Afgelopen vrijdag ochtend lag hij in stal toen ik binnen kwam. Doet hij nooit en stond gelijk op...voor de zekerheid in de avond nog wezen checken na t afvoeren.

Maandag ineens veel liggen van korte duur en weer opstaan. Dierenarts kwam voor mijn andere paard dus Nadyn ook gelijk laten onderzoeken. Ver stadium artrose op achterbenen. Nu week novacam in de ochtend en 2 zakjes buut in de avond. T slaat goed aan. Hij staat weer rustig en ontspannen.

Vraag me erg af hoe t verder moet en of t wel verder moet of dat ik een vreselijke beslissing moet gaan nemen. Wat is realistisch? Dus kom hier mee lezen en informeren overleggen als dat kan.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:51

Ga lezen over glucosamine en/of gelatinaat. Want ik begrijp dat je dat nog niet geeft ? Die producten kunnen zo enorm veel helpen !