Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-02 15:47

Tijdens de les als ik haar (Bobo, mijn pony) aan de teugel rijdt probeert ze altijd haar hoofd weer omhoog te gooien dat ik weer opnieuw kan beginnen met haar aan de teugel krijgen.
Maar als ik haar de hele tijd aan de teugel heb loopt ze ook netjes, zoals ze laatst deed op een onderlinge dressuurwedstrijd in de L1 waar ik 165 punten had behaald. Maar nou wilt ze steeds vaker haar hoofd omhoog gooien. Doe ik iets verkeerd of ligt het aan haar. Graag tips en opmerkingen Knipoog

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 15:58

Misschien houd je d'r te veel vast met je handen of drijf je te weinig bij?

Nerves
Berichten: 22
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 18:03

Als je pony niet ontspannen is zal ze haar hoofd omhoog gooien, je moet haar niet aan de teugel dwingen en als het ware haar in de krul trekken. Vanuit de ontspanning gaat een paard vaak vanzelf, als resultaat van de ontspanning, je hand opzoeken en aan de teugel lopen. Aan de teugel is namelijk een resultaat en geen doel!

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-02 18:41

Ik trek haar ook niet en 'zaag' ook niet. Ze is ook altijd 'fris' zal ik het noemen. En veel drijven hoef ik haar niet want ik krijg haar ook bijna altijd aan de teugel maar dan probeert ze haar hoofd weer omhoog te gooien.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 18:44

ben het helemaal met nerves eens!
rij je paard gewoon ontspannen, vergeet het aan de teugel 'moeten' rijden.
wanneer je haar lekker los hebt en ze is goed aan je been, dan zoekt ze je hand wat meer op, en daar moet je dan op inspelen, dat is de enige manier om aan de teugel te rijden.

je handen vaszetten of je pony zn hoofd naar beneden trekken, dat is in de krul trekken, en NIET aan de teugel rijden, maar helaas zie ik, voornamelijk kinderen op pony's, dat ze t hoofd van de pony in de krul trekken, en dan denken ze dat de pony super loopt, terwijl ie zn rug&achterhand niet gebruikt.

ik zeg niet dat jij zo rijdt hoor!
maar wanneer je haar dus lekker los hebt bij het rijden, en ze zoekt je hand wat op, dan sluit je je hand zodat je wat weerstand bied, en als ze eenmaal aan de teugel loopt en zo gooit dan ineens haar hoofd omhoog, dan sluit je je hand even wat strenger, zodat ze dus in haar mond voelt dan het omhoog gooien van haar hoofd niet de bedoeling is.

succes! en blijf geduldig!daar bereik je het meeste mee!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 18:47

zie nu pas net je antwoord op nerves, maar je zegt:veel drijven hoef ik niet.
maar dat je niet veel hoeft te drijven om haar voorwaarts te houden, wil nog niet zeggen dat je dan maar nix met je benen moet doen en alleen met je teugels moet rijden.al is je pony nog zo fris en voorwaarts, je hebt altijd je benen nodig om mee te rijden en niet alleen je handen.

maar wanneer je je pony dus op een eerlijke manier aan de teugel hebt, en ze gaat dan met haar hoofd gooien, blijf dan wat schakelen in tempo, rij veel overgangen en wat figuren, dus hou haar bezig, en wanneer ze haar hoofd omhoog gooit sluit je je hand, geeft ze weer na dan ben je meteen weer vriendelijk met je hand, zodat ze dus voelt wanneer het fout is en wanneer het goed is.

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-02 19:11

Ik rij dus niet alleen met mijn teugels maar ook geef ik natuurlijk ook de hulpen met mijn benen wel aan. Maar ik rij haar ook niet altijd aan de teugel dit is alleen om te oefenen zodat ze netter gaat lopen zoals op een wedstrijd. Maar bedankt voor je advies Renske! Lachen

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 19:30

Als het de laatste tijd pas zo is, zou pijn ook een hele goede oorzaak kunnen zijn. Moet de TA komen? Past je zadel nog? Rijd je opeens met een ander bit? Last van haar rug? Ben je anders gaan rijden?