Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:31

Een vraagje!
Zijn er hier ook mensen met ervaring met een cavamore?

Ik ben altijd heel erg fan geweest van de hackamore, maar kan eigenlijk in de training niet meer zonder de kaptoom. Dit lijkt me dus ideaal, maar ben wel heel benieuwd hoe de ervaringen zijn en dan vooral qua ligging/stabiliteit en of het wcht te vergelijken is met een candare/semi kaptoom.

Brand los!

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:13

Induna schreef:
Ik ken het hoofdstel wel maar hoe die precies valt. Je kan contact leggen met de eigenaar en het even overleggen, ze vraagt aan je het een en ander op te meten (ik ken iemand die het hoofdstel heeft en ook twijfelde welke maat te nemen).



alleen hoe ik de neus opmeet.
t gaat mij er meer om hoe hij in algemeen valt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:40

Hoi,
Ik heb een leasepaard en momenteel rij ik met bit.
Ze kauwt echter niet maar heeft wel een beetje schuimlipjes na het rijden.
Nu wou ik bitloos proberen.
Kan.dit met een touwhalster over het hoofdstel heen zodat ik het gewone hoofdstel als back-up kan gebruiken?
Ze reageert namelijk niet 100% op lichaamshulpen maar dan wel op lichte druk in de mond.
Ze is een ex draver die er soms nogal hard vandoor wil gaan in draf.

Leef en laat leven.

Azmay

Berichten: 17988
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:42

Art_Ificious schreef:
Hoi,
Ik heb een leasepaard en momenteel rij ik met bit.
Ze kauwt echter niet maar heeft wel een beetje schuimlipjes na het rijden.
Nu wou ik bitloos proberen.
Kan.dit met een touwhalster over het hoofdstel heen zodat ik het gewone hoofdstel als back-up kan gebruiken?
Ze reageert namelijk niet 100% op lichaamshulpen maar dan wel op lichte druk in de mond.
Ze is een ex draver die er soms nogal hard vandoor wil gaan in draf.


Ik zou geen touwhalster pakken omdat je neem ik aan toch wat op contact wil rijden (zeker als je veel moet remmen) maar een sidepull of nauwsluitend stalhalster pakken.
Die kan je beide combineren met een bitje in het begin.

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:46

Art_Ificious schreef:
Hoi,
Ik heb een leasepaard en momenteel rij ik met bit.
Ze kauwt echter niet maar heeft wel een beetje schuimlipjes na het rijden.
Nu wou ik bitloos proberen.
Kan.dit met een touwhalster over het hoofdstel heen zodat ik het gewone hoofdstel als back-up kan gebruiken?
Ze reageert namelijk niet 100% op lichaamshulpen maar dan wel op lichte druk in de mond.
Ze is een ex draver die er soms nogal hard vandoor wil gaan in draf.

Ik heb ook een draver, en heb dit weekend een sidepull besteld :)
Touwhalster zou ik niet doen... Dat is wss te scherp
Probeer misschien eerst een aansluitend stalhalster, om de reactie van het paard te testen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:11

Ok bedankt. Dan probeer ik eerst met stalhalster.

Leef en laat leven.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:15

Ik rij op onze draver toch altijd met touwhalster. Soms rijd ik ook met bithoofdstel in de bakdan dragt hij oderweg (stal ligt elders dan de bak) touwhalster onder het hoofdstel. Hij is perfect te rijden op touwhalster. Als ik met hem buitenrij en hem een stuk laat harddraven is hij zo terug te nemen terwijl met bit, sidepull en kaakgekruiste opting dit veel minder ging

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Kaatastrof

Berichten: 6251
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:48

Ik ken iemand die kaakgekruisd reed met hun draver. Ging heel goed. Later zijn ze dan overgeschakeld naar de Nurtural. Dit is een combinatie tussen kaakgekruisd en sidepull. Daar doet hij het echt super op! Paard heeft vroeger nog draverijen gelopen en is er heel makkelijk op te rijden. :)

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:49

Maartje1990 schreef:
Ik rij op onze draver toch altijd met touwhalster. Soms rijd ik ook met bithoofdstel in de bakdan dragt hij oderweg (stal ligt elders dan de bak) touwhalster onder het hoofdstel. Hij is perfect te rijden op touwhalster. Als ik met hem buitenrij en hem een stuk laat harddraven is hij zo terug te nemen terwijl met bit, sidepull en kaakgekruiste opting dit veel minder ging

Oh, ik dacht dat als het touwhalster onder het hoofdstel zit, het de hulpen niet zo goed kan doorgeven, mijn fout! Je kan het dus best eens proberen met touwhalster :o

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:02

Pas wel op met een touwhalster.. Dat is echt verschrikkelijk scherp. Vind het echt een bosritten optoming die eigenlijk heel de tijd los hangt, was als je er constante druk op zet is het echt niks.

lovelance

Berichten: 2016
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:45

Een touwhalster is ideaal om met een lossere teugel mee te rijden, het is een comfortabel halster zolang er geen druk op staat.
Ook ideaal om bijv. de one rein stop te oefenen. Door het materiaal en de breedte is een touwhalster heel duidelijk in druk en geen druk, het verschil is duidelijk en een paard zal hierdoor snel leren.

Op het moment dat je met constante verbinding/druk wilt rijden is een touwhalster niet aan te raden. Hiervoor is deze optoming echt te dun.

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:59

Ik vind t fijn voor ritjes in het bos als ik echt
Niet bezig ben verder met " hoe mijn pony loopt".

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:23

Ik heb een barok sidepull gekocht

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:36

En die staat ook weer te koop toch?

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:22

Allegra schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Bent Branderup/Jossy Reynvoet cavemore? Ik ben vooral benieuwd of je nou echt verschil merkt door de hoek die de scharen maken, vergeleken met een normale hackamore.

Ja ik heb er ervaring mee.
Alhoewel ik zelf niet aan de hackamore ben, vind ik jossy's hack de fijnste. Is gebaseerd op een jaquima, verbinding van 2 ringen onder de kin. De hoek is kleiner van de scharen waardoor minder felle hefboomwerking en hij niet gaat schuren tegen de mond omdat het ijzer meer achteruit ligt. Je kan er heel erg fijntjes mee werken.
Ook is het mogelijk om stelling te vragen wat bij normale hack niet kan of niet de bedoeling althans.
Ik had ook een vraag, zijn net dezelfde van Jossy ook elders te verkrijgen?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:33

Nies_ schreef:
Pas wel op met een touwhalster.. Dat is echt verschrikkelijk scherp. Vind het echt een bosritten optoming die eigenlijk heel de tijd los hangt, was als je er constante druk op zet is het echt niks.

Komt ook uit de western, daar rijden ze niet met constante aanleuning. Is er ook niet voor geschikt. Is om prikkel te geven e dan weer los te laten. De knopen duwen op uiterst gevoelige zenuwuiteinden. Ik geef zelf liever de voorkeur aan een goeie touwkaptoom zonder knopen.

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4403
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:11

Over knopen gesproken, wat ik nou net tegen kwam op Etsy:
Afbeelding

Waarom doen mensen dat? Ik zie regelmatig touwhalsters met extra knoopjes. Is dit echt alleen om de pijnprikkel te verhogen?

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:52

Nee, niet om meer pijn te doen natuurlijk. Dat heet dan 'voor een nog subtieler contact' of voor een 'nog fijnere communicatie' en zodat het paard de lichtste hulp al voelt en zodat hij zwaardere hulpen kan vermijden, dus eigenlijk is nog meer knopen juist alleen maar paardvriendelijker. :j
:')

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4403
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:54

xyzutu2 schreef:
Nee, niet om meer pijn te doen natuurlijk. Dat heet dan 'voor een nog subtieler contact' of voor een 'nog fijnere communicatie' en zodat het paard de lichtste hulp al voelt en zodat hij zwaardere hulpen kan vermijden, dus eigenlijk is nog meer knopen juist alleen maar paardvriendelijker. :j
:')

Jakkie :(
Maar dat zal het inderdaad zijn, dat ik daar toch niet aan dacht :)*

lienieminie

Berichten: 1284
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:02

Ik wil misschien een Bitloos hoofdstel aanschaffen maar ik weet niet precies wat de voordelen of nadelen ervan zijn. Als ik Google vind ik alleen artikelen over op wedstrijd gaan Bitloos maar ik rijd gewoon lekker recreatief op een al wat oudere merrie van bijna 23. Maar wat zijn de gevolgen ervan en hoe en waar ligt de druk dan precies?
Uiteraard overleg ik met de eigenaresse en mijn instructrice maar is hier toevallig een kenner die mij wat meer erover kan vertellen of evt een link heeft naar een goede site?
Kan je ook met een kaptoom Bitloos rijden of is dat geen goed idee? Zit er dan ook nog verschil qua werking tussen een touwhalster rijversie en een leren?

Ik hoor graag van iemand!

Lucky mijn alles <3 5-12-14

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:12

Mijn hoofdreden om bitloos te rijden is: waafom zou ik met een onnatuurlijk object (een metalen staaf!) in de mond gaan rijden als het ook zonder kan?

Buiten dat belemmert een bit de ademhaling en ligt het ook op de meest gevoelige plekken van het hoofd. Verder os er in een mond eigenlijk geen plaats voor een bit.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:18



Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:23

Even heel wat anders. Ik ben op zoek naar een oude (mag kapot zijn) side pull. Ik ben in de leer (leuke woordspeling) bij een tuigmaker en wil op den duur mijn eigen hoofdstel maken

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:42

Wat leuk zeg!

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:58

Zeker leuk! Zijn al wat "kleinere" projectjes klaar dus op naar de volgende uitdaging!

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers