grootste fiasco met koken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

grootste fiasco met koken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 15:24

Ik heb twee echte drama's gehad, naast veel dingen die niet helemaal geworden waren wat de bedoeling was:

Bij een zeer chique uitgebreid diner met 6 vrienden:
strawberry bombe covered with chocolate (aardbeien pudding met chocolade)
dit was een soort opgesteven aardbeien mousse die bij het storten uit de vorm langzaam maar zeer zeker steeds verder begon uit te dijen en vrolijk over de rand van de schaal liep om een soort plas van aardbei te vormen. Gelukkig had ik nog tijd om iets anders te maken Haha!

zelfgemaakte ravioli
het deeg maken ging goed, maar de vulling was te nat en droop dus over de plakken heen. De randen wilden niet op elkaar blijven, zodat ik uiteindelijk een paar natte zakjes Haha! ondefinieerbaar spul had, dat ik niet in kokend water durfde te gooien. Dus maar in de magnetron geprobeerd, waarna het dus aan de buitenbant uitgedroogd was en binnenin nog steeds een smurrie. Mijn vriendje heeft braaf twee happen geproefd maar toen ik voorstelde om maar een pizza in de oven te gooien was hij toch wel erg gelukkig.

en jullie?


Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 21:06

ik heb nie zo vaak blunders maar laatst ging ik eieren bakken ik was heel de dag de hort op geweest en was moe en wat ging ik doen ik pakte het ei en wilde hem kapot tikken en ik knijp hem op een 1 of andere manier kapot ik zat echt helemaal onder en de aanrecht en de vloer en me sokken zo vies overal ei en als je het niet goed opruimd gaat het nog eens heel erg stinken ook maar heb het goed opgeruimd

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 21:14

...dat is in Italie geweest...
Ik ging een heerlijke ovenschotel maken met Rozemarijn kip, gevulde tomaten en aardappeltjes....
Het begon al heerlijk te ruiken in huis en ook al heel mooi uit te zien...en een honger dat ik had! Toen het eindelijk klaar was, wilde ik de heerlijk geurende schaal uit de oven halen met van die grijpertjes (dus niet met een ovenhandschoen) en bij het optillen raakte mijn hand zo'n verwarmingselement... Van schrik heb ik de schaal door de hele kamer laten vliegen! Heb nu nog een lelijk litteken op mijn hand, een soort kuil, van die brandwond...GRrrrrRRrrr
Uiteindelijk heb ik dus maar een broodje gegeten die avond!

If it's not an icelandic, it's just a horse

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 21:51

aardappels aan laten zetten in een stoommandje (ja daar moet je op gestudeerd hebben *LOL* )

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:39

Een heet pannetje bij het gourmetten op het tafelkleed zetten en daarna weer op het gourmetstel... het tafelkleed + gourmetstel gemold! B)
Of: een chocoladecake willen maken Tong uitsteken en de chocola er vergeten in te doen... halverwege het rijzen er nog ingepropt. Resultaat: een mislukte, uit elkaargevallen cake en chocola die aan de cakevorm kleefde. Nou ja van je grootste fouten leer je hè!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:43

De grootste blunder:
Ik had een curry mengsel gehaald bij de Toko, rechtstreeks uit India Vingers aflikken . Zulke dingen gebruik ik wel vaker. Het zakje was voldoende voor 4 porties maar ik besloot de helft te gebruiken. Het rook heerlijk!! Echt een indiaas restaurant Kwijl . Maar toen ik het proefde, whahahaha Extreme duivel , dat deed gewoon pijn Misselijk , zo scherp was dat. Ik heb er nog een hele witte kool doorheen gesneden maar nog was het niet te verhelpen. Alles is in de vuilnisbak beland Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:10

De eerste keer dat ik boerenkoolstampot maakte maakte dacht ik dat de boerenkool er rauw doorheen moest, net als bij andijviestampot.
Uuugll, dat was echt smerig Misselijk

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:16

Maarten kwam een keertje bij mij eten en ik had ook een vriendin uitgenodigd. man man man wat hebben wij gelachen in die keuken. Ik was echt helemaal niet bij. Ik snapte er niets van waarom die soep niet wilde koken... (gaspit niet aan) En zo nog meer van die domme dingen. Uiteindelijk was alles wel heerlijk, maar wat heb ik gelachen om mijn keukenkunsten!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 18:58

tja, mijn grootste blunder was eigenlijk mijn kip-kerrie.
kipflietje bakken, kerriepoeder erbij, deksel erop en pruttelen maar.
komt pim thuis : he lekker appeltaaart Lovers
had ik dus kaneel bij de kip gedaan in plaats van kerrie.
niet te eten en wat waren we blij met de friettent om de hoek.

Tommy Magnum 22-5-1992 / 18-4-2019 forever in our ♡
Dexter18-4-2007
Fjord, het meest veelzijdige stukje vlees !

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 10:53

Kan zo snel niet op mijn blunder komen, maar wel op die van mijn moeder Schijnheilig
Voor onze verjaardagen bakte mijn moeder vroeger altijd appeltaart, die maakte ze 's avonds, zette die in de oven met een timer om hem de volgende ochtend warm uit de oven te halen Vingers aflikken Maar, een keer had ze de timer niet aangezet en heeft die taart de hele nacht in de oven gestaan. De volgende ochtend was de taart wel warm, maar ook helemaal verkoold! Met een zaag was die taart nog niet eens door te krijgen Frusty

En een andere, toen we een heleboel rode pepers hadden gekregen uit de groentetuin van een kennis. Eerst die dingen drogen en vervolgens malen in de mengbeker om later te kunnen gebruiken. Na het malen de mengbeker niet afwassen maar meteen gebruiken voor het maken van soep... Die was zo enorm heet dat we na 4 keer aanlengen besloten hebben dat er geen verbetering in zat. De soep is weg gegooit. Een beetje pittig eten is erg lekker, maar overdrijven is ook een vak Haha!

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles


Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 15:23

ik had een keer een of ander garnalentaartje gemaakt ofzo waar cayennepeper over moest, ik had geloof ik over dat 'peper' heen gelezen, en ik dacht dat het niet zo heet was, dus ik heb er lekker veel over heen gegooid!
Aan tafel bleek het verschrikkelijk heet en niet te eten te zijn!
Mijn oma stikte er zowat in. Schijnheilig Bloos

Toen ik een keer klein was, jaar of 8, wilde ik ontbijt op bed voor mijn ouders maken met gekookte eieren. Had het water opgezet, eieren er in en na een minuut of 6 er uit. Was natuurlijk hartstikke rauw want het water kookte nog geen eens. Mijn ouders hebben het maar niet opgegeten. Ik was diep diep teleurgesteld. Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 17:04

Ha ha, het verhaal van kinta doet bij mij een lichtje branden. Ook is wilde als kind mijn ouders verwennen met een kopje thee op bed. Ik zette dus de theepot (soort thermoskan) met koud water op het vuur. Daar was die theepot niet tegen bestand. Mijn moeder kon die actie niet zo waarderen Huilen .

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 21:44

en een heel oudje:

2 liter water bij de soesjesmix doen ipv 2 dl, en verbaasd zijn dat hij geen mooie soesjes worden Haha! Bloos

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 05:47

Toen ik bij Caballo was ging ik een avondje koken...pepertje gekocht voor door het eten, zou volgens haar man een mild pepertje zijn en geen jalapeño peper...enfin, alle ingredienten in de pan...handjes gewassen...en toen even in mijn ogen gewreven...AUAUAU!!! Toen hupste ik dus piepend en au au au roepend bij Caballo door de keuken en de woonkamer...pfffff...gelukkig had ze oogdruppels die fantastisch hielpen...pffff...ik dacht dat ik blind zou worden...en haar man doodleuk "oh, het was dus toch wel een jalapeño pepertje" ...lol Of die keer dat ik de kippensoep op ging warmen...mijn favoriet eten...zelf gemaakte kippensoep...hmmmmm...had ik echt trek in...maar om de een of andere reden vergeten dat ik het gas al aan gezet had...dus helemaal niet geroerd... Frusty Dag soep...en dag pan

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:57

ik heb 6 jaar lang kookles gehad, waarvan 2 verplicht als vak. ik was een behoorlijke etter en mijn kookjuf vond ik niet zo lief (lees: ze wilde mijn slaafje niet zijn). als toets moesten we een gerecht maken (weet niet meer precies wat, maar was pasta) en ik had van thuis spaanse peper meegenomen en hele kleine stukjes en dan doorheen gedaan. dus zij proeven... }>

ik had geen voldoende.

Amor Vincit Omnia

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 13:51

ik ga vanavond uitgebreid koken (voor mijn doen heel uitgebreid)
spagetti a la carbonara met een verse salade: sla met tomaat, mozzarella en geroosterde pijn boom pitten

mensen duim,bid kweet niet wat voor me dat het geen blunder wordt

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:26

Ik ben best wel een kookramp (volgens mij vind ik daarom al nooit een vent Haha! ) dus om al mijn blunders op te gaan noemen...
Laatst had ik wel een hele erge, ik wilde namelijk pizza gaan eten, en wij hebben zo een combimagnetron dus ik dacht, daar maak ik het wel even in klaar. Ik had namelijk geen zin om de oven voor te verwarmen. Ik kook alleen haast nooit met een magnetron, dus ik drukte een paar knopjes in waarvan ik mij vaag herinnerde dat ik die moest gebruiken. Ondertussen ging ik boven mijn gang en na 10 minuten ging ik even kijken hoe het mijn mijn pizza ging. Foute boel..Ik liep de huiskamer in en alles zag blauw, zag haast geen hand voor ogen. Toen naar de magnetron gelopen waar ik een klein vlammetje binnenin zag. Ik deurtje open doen, haal reflexmatig het bord eruit (dat was natuurlijk erg heet Frusty ) en ik zette het snel in de wasbak en de kraan erop. Het bord brak gelijk in stukjes, en van de pizza was niets over, was helemaal in het bord gebrand. Het meest nare was nog dat onze parkiet van zijn stokje ging, die beestjes kunnen slecht tegen rook. Het huis heeft nog een week lang gestonken en de magnetron nog langer, maar we hebben verder geen rookschade en de parkiet leeft ook nog. Maar ik maak pizza voortaan alleen nog maar in de oven.

Trouwens Lielle, ik heb wel het idee dat jij verder erg goed kan koken!

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:42

Haha, leuk om te lezen allemaal. In 3-Havo hadden wij verzorging. Daar moesten we een omelet maken. En ik wilde even heel stoer Cool laten zien dat ik zo'n ding wel even door de lucht kon gooien en weer opvangen. Maar ik was vergeten dat de bovenkant nog helemaal los was. Dus de omelet door de lucht en het hele lokaal zat eronder.. Frusty

En die keer dat mijn ouders op vakantie waren: Ik wilde makkelijk doen, dus ik dacht: ik maak kindermacaroni. Dus macaroni, tomatensaus en vlees. Ik ging heel even naar buiten voor een sigaretje en ondertussen stond ik met iemand te praten, totdat ik ontdekte dat ik het eten op had staan...--> te laat Frusty . De macaroni was overgekookt, de saus aangekoekt en het vlees pikzwart... Frusty Frusty Hoezo makkelijk Schijnheilig Lips are sealed

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 15:03

Mirte schreef:
Trouwens Lielle, ik heb wel het idee dat jij verder erg goed kan koken!


wil je mee-eten als je langs komt? Kun je het in de praktijk beoordelen.

Mijn aanbrand ervaringen wil je niet weten!
Ooit een keer een afbak stokbrood in de combi, netjes 10 minuten op 175 graden maar vergeten dat de magnetron erbij aanstond (op 750 watt). Ook zo'n mooie blauwe rook wolk en een van binnen verkoold stokbroodje. Bloos

Een prachtige quiche die mijn vriendje had gemaakt, uit mijn vingers laten vallen zodat ik
a) weer boodschappen kon gaan doen
b) gesneuvelde ovenschaal en quiche kon opruimen
c) een nieuwe quiche kon klaar maken

/toevoeging
het stomste hiervan was nog wel dat ik nadat de overschaal uit de pannenlappen glipte, ik de scherven met mijn blote handen wilde gaan opruimen! Dan ben je echt blond.

Onlangs de sinaasappelcompote zodanig laten aanbranden dat ik de pan kon weggooien!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 04-11-02 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 15:20

Lielle schreef:


wil je mee-eten als je langs komt? Kun je het in de praktijk beoordelen.



Ja hoor dat wil ik best! Vingers aflikken Ik heb de volste vertrouwen in jouw kookkunsten! (misschien kan ik dan gelijk even een klein cursusje volgen Haha! )

Haha, ben dus niet de enige die aanbrandfouten maakt! Het erge is nog dat het je huis er zo lang naar ruikt, en dat er idd borden en pannen sneuvelen.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 15:44

Ik heb niet echt kookblunders. Maar 1 ding was erug onhandig. Ik had 1/3 pak macaroni gebruikt maar ondertussen wel het hele zakje met kruiden. Misselijk (normaal 1 op 1)

Verder kan ik het meeste wel aardig klaarmaken, maar maak meer de domme leesfouten. En ow ja, pannenkoeken mislukken eigenlijk altijd bij mij!

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 17:18

Citaat:
2 liter water bij de soesjesmix doen ipv 2 dl, en verbaasd zijn dat hij geen mooie soesjes worden


Geloof me, dat werkt zo bij omeletmix voor Foo Yong Hai. 7,5 deciliter ipv 75 mililiter geeft me toch een dunne mix. Als je die dan in een koekenpan doet om alsnog te laten worden tot omelet, gebeurt er een heleboel, maar een omelet krijg je niet.

vorige week liet ik bij het afgieten van de rijst voor het gemak de pan helemaal los. Alle rijst in de gootsteen, heet water over mijn handen en op mijn bord nasi zonder rijst. Was nog best te eten ook, maar met rijst toch lekkerder.

Ook heb ik ooit een appeltaart gemaakt waarbij je eerst de suiker en boter moest laten caramelliseren in de oven. Dat moet heel langzaam, anders verbrandt de suiker. Ging toch te snel, en alles stonk nog dagen naar die verbrande suiker. Heb nooit meer zo'n taart gemaakt!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 17:35

abby schreef:
vorige week liet ik bij het afgieten van de rijst voor het gemak de pan helemaal los. Alle rijst in de gootsteen, heet water over mijn handen en op mijn bord nasi zonder rijst. Was nog best te eten ook, maar met rijst toch lekkerder.


Je wil niet weten hoe vaak me dat is overkomen! Vaak kon ik nog wel een deel redden, en viste ik de bovenste laag rustig weer uit de gootsteen. Pasta en aardappels gaan tegenwoordig in het vergiet, juist om deze reden.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 18:50

Praaaat me d'r niet van... Haha!

Appeltaart: met boerenjongens Kwijl . Rook heerlijk, zag er (aan de bovenkant) ook goed uit. Toen ik hem uit de oven haalde, was alleen de bovenkant gaar, en de rest was nog natte bagger. Dat ontdekte ik natuurlijk pas toen ik de klem al van de springvorm had en het eruit begon te lopen... toen met drie man en een bord het ding geprobeerd om te draaien en op z'n kop weer in de vorm te laten vallen. Is redelijk gelukt, toen de onderkant gebakken. Het eindresultaat: warme appel-bagger met boerenjongens... de smaak was goed! Haha!

Twee dagen geleden: hutspot. Alles in de pan, vuurtje eronder. Na een kwartiertje haalde ik het deksel van de pan om in de piepers te prikken, waren de uien helemaal bruin... Boos! Het enige dat ik toen nog had om te eten waren de twee gehaktballen die ik erbij had willen eten. Boterham onder de bal, ketchup erop, klaar. De rest kon zo in de vuilnisbak. Wij hadden ons het eten iets anders voorgesteld. Haha!

Of hete bliksem maken, en vergeten de worst te bakken... Frusty Of op zaterdagmiddag na sluitingstijd ontdekken dat je nog wat heeeeeel belangrijks nodig had. *huil*

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 02:10

abby schreef:
vorige week liet ik bij het afgieten van de rijst voor het gemak de pan helemaal los. Alle rijst in de gootsteen, heet water over mijn handen en op mijn bord nasi zonder rijst. Was nog best te eten ook, maar met rijst toch lekkerder


uhh... rijst afgieten ?? daar moet toch juist zoveel water (met eventuele toevoegingen) bij dat er niets meer af te gieten valt ?
Begint me net aardig af te gaan... of heb ik het mis ?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarieAnne en 79 bezoekers