[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:49

Heel eenvoudig, de auto moet het werkelijke gewicht van de aanhanger met inhoud kunnen en mogen trekken. Beste manier om achter het gewicht te komen is door de trailer met de vijf mini's op een weegbrug te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:16

Meten is weten. Maar ik denk dat minimaal 1800kg een goed uitgangspunt is.

En voor een 2paards ook een auto die zelf niet te mini is.

BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:42

Rex_Rolfo schreef:
Heel eenvoudig, de auto moet het werkelijke gewicht van de aanhanger met inhoud kunnen en mogen trekken. Beste manier om achter het gewicht te komen is door de trailer met de vijf mini's op een weegbrug te zetten.


Ik heb me ooit laten vertellen dat de auto het totale gewicht van wat de trailer MAG wegen moet kunnen trekken.

Dus mijn trailer is een Cheval Liberte. Leeg gewicht (volgends de gegevens dan toch) is 720kg, laadvermogen (wat ik erin zou mogen laden) is 1280. Dus dat totaal is 2000kg.

Mij is verteld dat mijn auto in staat moet zijn om dat totaalgewicht te kunnen trekken, ondanks het feit dat ik er max 5 mini's in zou zetten die amper 400kg zouden wegen samen.
Is dit dan fout?

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:53

arsiana_x schreef:
Ik heb me ooit laten vertellen dat de auto het totale gewicht van wat de trailer MAG wegen moet kunnen trekken.

Dus mijn trailer is een Cheval Liberte. Leeg gewicht (volgends de gegevens dan toch) is 720kg, laadvermogen (wat ik erin zou mogen laden) is 1280. Dus dat totaal is 2000kg.

Mij is verteld dat mijn auto in staat moet zijn om dat totaalgewicht te kunnen trekken, ondanks het feit dat ik er max 5 mini's in zou zetten die amper 400kg zouden wegen samen.
Is dit dan fout?

Ja, dat is echt gezwam in de ruimte; die regel heeft namelijk helemaal nooit bestaan!

Rijbewijs BE
Hier staat de heilige waarheid. De links in dit artikel verwijzen rechtstreeks naar de wetteksten op www.overheid.nl

Punt is dat mensen wat horen, lezen, niet begrijpen en daar vervolgens hun eigen "waarheid" van maken, soms ook gebaseerd op uitspraken van oom agent die niet gebaseerd zijn op wetskennis. Ook een agent is maar een mens die echt niet het hele wetboek uit z'n hoofd kent.

Daarom ook dat artikel. De schrijvers hebben ook niet de waarheid in pacht maar wel contacten in de juridische wereld die de teksten kunnen controleren op correctheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:03

Maar het is nooit verkeerd om die regel als basis te houden. Gewoon omdat het wel makkelijk rekent.
Daarnaast zijn er best wel een hoop auto's die 2000 mogen trekken en een hoop trailers met tmm 2000. Enige waar je dan nog echt op moet Letten is het laadvermogen. Daar zitten ook nog instinkers tussen. Denk dat Weijer vb eentje heeft die ledig 1079 weegt en tmm 2000. Voor jouw mini's lukt dat nog, voor 2 paarden niet.

BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:41

Oke, dan weet ik waar ik me aan moet houden als ik volgende week info ga opdoen bij het autosalon :) Bedankt allemaal!

Maar hoe zit het dan met mijn vriend zijn auto? Die mag officieel 1200kg trekken. Dus trailer van 800kg en 2 mini's zou samen ruim geteld 1000kg zijn. Is dit dan te doen of eigenlijk toch niet echt? We hebben dit nog niet geprobeerd, aangezien ik nu toch een mercedes GLK heb en die perfect is als trekauto :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:21

ikke schreef:
arsiana_x schreef:
Ik heb me ooit laten vertellen dat de auto het totale gewicht van wat de trailer MAG wegen moet kunnen trekken.

Ja, dat is echt gezwam in de ruimte; die regel heeft namelijk helemaal nooit bestaan!

Daar hebben we inderdaad de NL wetgeving bij gevonden. Voor arsiana_x is de Belgische wet van belang. We hebben het er wel over gehad een tijd geleden maar kan me niet meer herinneren of het in B ook voldoende is als de auto het werkelijke gewicht van aanhanger + inhoud mag trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:53

arsiana_x schreef:
Oke, dan weet ik waar ik me aan moet houden als ik volgende week info ga opdoen bij het autosalon :) Bedankt allemaal!

Maar hoe zit het dan met mijn vriend zijn auto? Die mag officieel 1200kg trekken. Dus trailer van 800kg en 2 mini's zou samen ruim geteld 1000kg zijn. Is dit dan te doen of eigenlijk toch niet echt? We hebben dit nog niet geprobeerd, aangezien ik nu toch een mercedes GLK heb en die perfect is als trekauto :)

Een auto die 1200 mag trekken zal leeg gewicht waarschijnlijk de 1400kg niet halen of gebouwd zijn om te trekken. Die moet je niet voor een 2paards willen zetten ook al kloppen de gewichten. Beetje slecht weer/slecht wegdek/inhalende vrachtwagen/stuiterende paarden enz enz en die trailer gaat er met je auto vandoor. Het is nu eenmaal een flink gevaarte en daar moet je geen 'lichtgewicht' auto voor zetten.

BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:25

Gloa schreef:
arsiana_x schreef:
Oke, dan weet ik waar ik me aan moet houden als ik volgende week info ga opdoen bij het autosalon :) Bedankt allemaal!

Maar hoe zit het dan met mijn vriend zijn auto? Die mag officieel 1200kg trekken. Dus trailer van 800kg en 2 mini's zou samen ruim geteld 1000kg zijn. Is dit dan te doen of eigenlijk toch niet echt? We hebben dit nog niet geprobeerd, aangezien ik nu toch een mercedes GLK heb en die perfect is als trekauto :)

Een auto die 1200 mag trekken zal leeg gewicht waarschijnlijk de 1400kg niet halen of gebouwd zijn om te trekken. Die moet je niet voor een 2paards willen zetten ook al kloppen de gewichten. Beetje slecht weer/slecht wegdek/inhalende vrachtwagen/stuiterende paarden enz enz en die trailer gaat er met je auto vandoor. Het is nu eenmaal een flink gevaarte en daar moet je geen 'lichtgewicht' auto voor zetten.


De auto weegt dacht ik net 1400kg misschien 1500 maar dat zou ik moeten nakijken.
Heel erg voel je een stuiterend paardje van 80cm ook niet hoor :+ maar het moet inderdaad verantwoord en veilig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 01:40

Maar zet je die vast of niet tijdens transport? Als je er 5 in hebt aan 100kg/stuk, ze staan los en je moet een noodrem maken... dan vliegt die 500 kg wel los naar voor.

Ik zou voor het gemak gewoon geen trailer nemen die een hogere tmm heeft dan wat de auto mag trekken. Krijg je controle kunnen ze daar alvast niet over zeiken :')

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:29

En als ze alle vijf naar achteren gaan staan krijg je minder druk op de trekhaak. Dat is weer niet bevorderlijk voor de stabiliteit van de combinatie.

BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:33

Varekaj schreef:
Maar zet je die vast of niet tijdens transport? Als je er 5 in hebt aan 100kg/stuk, ze staan los en je moet een noodrem maken... dan vliegt die 500 kg wel los naar voor.

Ik zou voor het gemak gewoon geen trailer nemen die een hogere tmm heeft dan wat de auto mag trekken. Krijg je controle kunnen ze daar alvast niet over zeiken :')


Ze staan tussen schotjes, zijdelings net zoals grote paarden op een vrachtwagen staan. De trailer heb ik en houd ik ook, ik ben enkel aan het overwegen om een nieuwe auto te kopen en vroeg me gewoon af hoeveel trekvermogen die auto officieel moet hebben voor een geremde trailer van 800kg en maximum 400kg paarden erin.

BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:35

Rex_Rolfo schreef:
En als ze alle vijf naar achteren gaan staan krijg je minder druk op de trekhaak. Dat is weer niet bevorderlijk voor de stabiliteit van de combinatie.


Klopt helemaal. Maar 5 mini's gaan nooit los in de trailer, altijd tussen aparte schotjes zodat het gewicht goed verdeeld is en de paardjes elkaar niet kunnen blesseren als ze voetjes verzetten voor hun evenwicht.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:37

ikke schreef:
Optiwolk schreef:

En daar ben ik mooi gesjost met mijn 3.2 die ook nog eens niet als lichte vracht/ grijs kenteken is ingeschreven -O- :$
Nog even en ik mag de grootsteden niet meer in wegens 'te vervuilend' ^)


En over 4wd gesproken: ik rijd standaard in 2WD, heb een 4WDLO, 4WDHI en 4WD Lock.
Aan de binnenkant van mijn deur hangt een plaatje waar netjes op staat wat waar voor dient:
- 2WD: gewoon verkeer
- 4WDLO: aanhangwagen trekken, licht glibberige wegen
- 4WDHI: heel erg glibberige wegen (sneeuw, modder), beperking tot 90km/h
- 4WD Lock: heel veel kracht aan lage snelheden, om bvb een boot in- of uit het water te halen of heel erg ruw terrein.

Ik ben heel blij met mijn Range Rovers. Gewoon rijden; als het heftig wordt, kleine pookje andere kant op. Meer keuzes heb ik niet........


Ik heb de laatste twee standen nog nooit gebruikt :')



Zeg, gekke vraag misschien.
Dus de regels voor een BE-combi lopen in NL en BE niet helemaal gelijk als ik 't goed begrijp?
Dus een combi die in NL mag, kan in BE illegaal zijn of omgekeerd?

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:01

Optiwolk schreef:
Dus de regels voor een BE-combi lopen in NL en BE niet helemaal gelijk als ik 't goed begrijp?
Dus een combi die in NL mag, kan in BE illegaal zijn of omgekeerd?

De regels zouden gelijk moeten lopen, maar we zijn niet 100,0% zeker over het trekken van trailer tmm > trekgewicht auto.

Wel in NL, daar mag het (uiteraard mits werkelijk gewicht niet hoger dan max trekgewicht). Ik weet niet meer of iemand al de letterlijke Belgische wetteksten heeft gevonden.

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:32


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:54

arsiana_x schreef:
Varekaj schreef:
Maar zet je die vast of niet tijdens transport? Als je er 5 in hebt aan 100kg/stuk, ze staan los en je moet een noodrem maken... dan vliegt die 500 kg wel los naar voor.

Ik zou voor het gemak gewoon geen trailer nemen die een hogere tmm heeft dan wat de auto mag trekken. Krijg je controle kunnen ze daar alvast niet over zeiken :')


Ze staan tussen schotjes, zijdelings net zoals grote paarden op een vrachtwagen staan. De trailer heb ik en houd ik ook, ik ben enkel aan het overwegen om een nieuwe auto te kopen en vroeg me gewoon af hoeveel trekvermogen die auto officieel moet hebben voor een geremde trailer van 800kg en maximum 400kg paarden erin.



Heel eenvoudig: Hoe meer hoe beter. Je kan beter eentje hebben die 2000 mag trekken en 800kg overschot dan eentje die 1300 mag trekken en 100kg overschot.
Je weet nooit dat je je trailer een keer voor wat anders wil gebruiken (zo ga ik er regelmatig hooi mee halen) en dat dan zwaarder is dan je mini's. Dan kan dat gewoon.

BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:40

Varekaj schreef:
Heel eenvoudig: Hoe meer hoe beter. Je kan beter eentje hebben die 2000 mag trekken en 800kg overschot dan eentje die 1300 mag trekken en 100kg overschot.
Je weet nooit dat je je trailer een keer voor wat anders wil gebruiken (zo ga ik er regelmatig hooi mee halen) en dat dan zwaarder is dan je mini's. Dan kan dat gewoon.


Ja ik begrijp dat hoe meer hoe beter is, en daar heb je 100% gelijk in. Maar dat is niet mijn vraag, want dan houd ik gewoon beter de auto die ik nu heb.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:48

heeft er iemand ervaring met de renault koleos, mag 2000 trekken, wegenbelasting is ook aantrekkelijk?

aanschafprijs is rond de 10000
wij zoeken een andere auto en kwamen hierop uit, graag mening en of iemand die hierin rijdt?

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 01:41

ikke schreef:
Wie zocht er hier nog een trekauto op grijs kenteken?
http://link.marktplaats.nl/m1121542893

:D Haha! Hoef je je geen zorgen te maken of ie t wel kan en mag trekken!
En tegelijk nog een vrachtje hooi achterin meenemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:53

Hey die is leuk ikke!

@arsiana_x: denk dat je dan best uitkijkt naar eentje rond 1500. Die zijn ook wel te vinden. Heb je tikje reserve maar waarschijnlijk is je auto dan wel al goedkoper en minder zwaar. Echt op de rand gaan zitten zou ik niet doen.

Mijn mini werd vorig jaar voor verdoving door TA op 150 geschat en die is iets van 80cm en gewoon slank.

BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:06

Varekaj schreef:
Hey die is leuk ikke!

@arsiana_x: denk dat je dan best uitkijkt naar eentje rond 1500. Die zijn ook wel te vinden. Heb je tikje reserve maar waarschijnlijk is je auto dan wel al goedkoper en minder zwaar. Echt op de rand gaan zitten zou ik niet doen.

Mijn mini werd vorig jaar voor verdoving door TA op 150 geschat en die is iets van 80cm en gewoon slank.


Bedankt voor het mee denken :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:34

connie64 schreef:
heeft er iemand ervaring met de renault koleos, mag 2000 trekken, wegenbelasting is ook aantrekkelijk?

aanschafprijs is rond de 10000
wij zoeken een andere auto en kwamen hierop uit, graag mening en of iemand die hierin rijdt?

Aantrekkelijk in de wegenbelasting en trekauto voor zwaardere lasten gaat maar beperkt samen. De auto zelf moet ook wat gewicht in te brengen hebben als er flink wat aan de haak hangt en aangezien de NL wegenbelasting nu eenmaal over het (leeg)gewicht van het voertuig gaat ...

Niet echt een volume model die Koleas, valt mee dat er toch nog 30 te koop staan op gaspedaal, waarvan vijf vier met 4wd.

Ik had in m'n hoofd dat het een Outlander in Renault jasje was, maar de Koleos blijkt op de techniek van een X-trail gebaseerd te zijn. Ook wel logisch gezien de samenwerking tussen Renault en Nissan. Werd in Zuid-Korea gemaakt, dus geen last van de Franse slag?

Lijkt me geeneens een verkeerde auto. Uiterlijk moet je een beetje van houden, maar ach, als je er in rijdt zie je dat toch niet ;)

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:42

ja ik zag m voorbij komen en vond t eigenlijk wel een mooie auto...
ken m verder niet, nooit van gehoord ook
4wd is altijd lekker natuurlijk
wij hebben 2 paards trailer van 780 leeg gewicht
1 paardje 475 kilo en de andere nu 400 (wordt ook wel een 475)

uiteraard allebei een be rijbewijs dus moet allemaal toch best kunnen, zelfs nog gewicht over wat wij altijd graag willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:13

Bestaat de koleos in 4x4? Nog nooit voor een trailer gezien, is nu geen auto waar ik aan zou denken.

De skodiaq en de jaguar jeep die mijn vriend zo mooi vindt zouden respectievelijk 2300 en 2400 kunnen trekken in 2.0 als ik het goed begrepen heb. Ifor stukje laten terugkeuren en het opent perspectief. Met mijn BE moet ik er verder niet echt op Letten. Met lading van 2 paarden zit ik op 2100 totaal.
Toch beide maar eens in de gaten houden.