door de bomen het zadel niet meer zien.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

door de bomen het zadel niet meer zien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 09:44

TJonge, een nieuw zadel kopen is niet gemakkelijk. Hebben jullie ook zo uitgebreid gezocht en overal en nergens gekeken en geinformeerd?

Ik ben inmiddels overal en nergens geweest. 1 ding is overal gelijk: een zadel KOST VEEL GELD. MAar verder zit er geen logica in.

Winkel1: zadelmakerij. ik kies een zadel in de winkel (uit een zeer beperkt assortiment). Dan moet ik op een bok gaan zitten, zadel wordt aan de ruiter aangepast en vervolgens wordt het zadel ook nog aan eht paard aangepast. Levertijd: 12 weken Zadelpasservice is onzin, omdat je het zadel aan het paard moet aanpassen en niet moet kijken wat het beste ligt.

winkel2: ik kies een zadel, langere zweetbladen moeten besteld worden, dan ga ik eht zelf passen op het paard. Past het niet, dan heb ik een probleem. Maatwerk is onzin volgens deze winkel. Doordat ik langere zweetbladne nodig heb komt er 10% bij, en ik moet een aanbetaling doen.

winkel3: Ik moet zelf het zadel passen, mag het ruilen, maar mag er neit mee rijden. Of ik moet een zadelpasservice laten langskomen. Dit is gratis als je maar een zadel neemt.

winkel4: tweedehands was de beste keuze beweerden ze, maar er lag niets wat aan mijn voorkeur voldeed. 1 zadel was duidelijk met de boom geknoeid, en daardoor ben ik momenteel evne huiverig voor tweedehands (ik heb in winkel 2 en 3 ook gerepareerde tweedehands gezien waar ik vraagtekens bij had).
Verder hadden ze een beperkte keuze: KN (wil ik niet, zit voor mij neit goed, zweetbladen te kort). JC (zelfde probleem) en prestige en een merk van BR (ik kende het niet, maar was duurder dan Stubben).
Volgens hen kon ik net zo goed een Whipper nemen (kunstof voor 180 euro) als een stubben. Pasvorm was net zo goed en bij goed onderhoud was de levensduur hetzelfde. Ik wil geen kunstof.


Kortom: in elke winkel vertellen ze een ander verhaal. De zadelpasservice is dus onzin zegt de 1, nee zegt de ander. DAn kan ik net zo goed een goedkoop zadel kopen.

Alleen bij de zadelmaker mag ik zelf een kleur uitzoeken (zwart, naturel, mahonie en nog een donkerder soort bruin).

Herkennen jullie zulke (fantasie)verhalen?
Mijn sympathie gaat steeds meer richting zadelmaker (winkel1) die mij gene zadel probeert aan te smeren, gewoon eerlijk is/lijkt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 09:57

Ik heb ooit wel een zadelmaker aan huis gehad...

Eerst zadel proef gezeten op een bok in de winkel, meerdere wel te verstaan, en met die zadels is hij bij mij thuis geweest om ze mijn paard te passen. En mocht ik proef rijden met de zadels.
En toen samen met de zadelmaker de "beste" uitgezocht.
Er hoefden geen aanpassingen te worden gedaan...
Na 3 maand kreeg ik een kaartje thuis of ik met het zadel even langswilde komen en werd hij nagekeken en gevraagd of er problemen waren, qua ligging of zit.
Had ik niet, op les de instructeur even gevraagd om te kijken of het zadel goed lag....
Perfect zadel aan gehad...nooit geen problemen gehad.

Denk dat het bij zadels kopen hetzelfde is als bij een paard kopen, een kwestie van vertrouwen in de verkoper en dan uitproberen....

En hoe wil die ene zadelmaker zien dat je er niet opgezeten hebt?
en wat op die bok lekker zit kan op je paard wel heel vervelend zitten....

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 10:59

Belachelijk dat je er niet op mag zitten.
Een zadel kan perfect lijken te liggen, maar als er gewicht op komt dan komt het toch anders te liggen. Misschien ligt de ruggewervel en de schoft dan helemaal niet meer zo vrij.

Ik heb altijd geleerd dat je er het beste toch even op kon zitten!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 11:21

Gewoon aan huis laten komen, passen op paard en dan de ruiter erop. Zelf goed kijken of je zadel bij de schouders niet klemt, want daar wordt naar mijn ervaring vaak niet goed op gelet.

Ik heb zelf eens de Heuvelhoeve gehad, goede ervaringen mee. Vroegop-voordeel, slechte ervaringen mee. Divoza, goede ervaringen.

Het passen in de winkel is grappig, en inderdaad alleen zinvol als je lange benen hebt voor de zweetbladlengte, verder is het compleet zinloos. Een zadel zit op een paard totaal anders dan op een bok...

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 01:00

Ik heb een winkel gebeld, waarvan ik wist dat ze een groot aanbod in verschillende merken en type zadels hadden. Ik heb ze verteld dat ik graag een 17.5" dressuurzadel wilde tot fl. 2300,00.

Ze kwamen toen aan huis met ca. 9 zadels tussen de fl. 1500,00 en fl. 2300,00. Met de zadels die pastten heb ik gereden. Het zadel dat ik uiteindelijk uitgekozen had, is nog wat opgevuld, zodat deze hoger kwam te liggen. En klaar was kees!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 01:06

Het is bijna niet mogelijk om na een keer rijden te bepalen of een zadel fijn zit. Wat ik heb gedaan is dat ik verschillende merken zadels heb geleend van stalgenootjes waardoor ik er al snel achter kwam wat wel en wat niet lekker zat.
De zadelmaker is daarna langs geweest om nog wat andere merken te proberen en om te kijken wat goed paste bij mijn paard.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 10:35

Ja, het valt inderdaad niet mee een goed zadel te vinden.

Ik ben ook bij ongeveer 5 verschillende zadelmakers wezen informeren en je krijgt van iedereen weer een heel ander verhaal te horen. Wat de een erg goed vindt, vindt de ander weer waardeloos.

Ik heb een zadelmaker langs laten komen. Een stuk of 10 zadels gepast en op bijna alle zadels even gereden. Er zaten zadels bij die zo op het eerste gezicht best goed lagen, maar zodra ik erop ging zitten en mee ging rijden, ging het zadel bijvoorbeeld kantelen. Dus je moet juist op een zadel kunnen rijden om het behoorlijk uit te kunnen proberen.
Ik mocht het zadel een weekend uitproberen.
Een zadel kopen, zonder dat het op je paard gelegen heeft en zonder dat je er zelf behoorlijk op hebt gereden, is wel een hele grote gok.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:25

Lijkt mij een vreemde zaak dat je een zadel niet mag proberen. Om te zien of het goed ligt op je paard EN lekker zit voor jou zal je er toch mee moeten rijden.
Zoals eerder al gezegd werd: een zadel kan heel anders op je paard liggen als je erop gaat zitten. Bovendien zie je ook pas of het netjes blijft liggen als je ermee rijdt (schuiven ed).
Ik zou persoonlijk niet akkoor gaan met deze manier van "passen". Dan kun je idd beter met die zadelmaker in zee gaan. Maar ook met een passervice heb ik goede ervaringen, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 13:04

boemel schreef:
Ik heb een winkel gebeld, waarvan ik wist dat ze een groot aanbod in verschillende merken en type zadels hadden. Ik heb ze verteld dat ik graag een 17.5" dressuurzadel wilde tot fl. 2300,00.

Ze kwamen toen aan huis met ca. 9 zadels tussen de fl. 1500,00 en fl. 2300,00. Met de zadels die pastten heb ik gereden. Het zadel dat ik uiteindelijk uitgekozen had, is nog wat opgevuld, zodat deze hoger kwam te liggen. En klaar was kees!


Dit is de enige goeie manier. Je moet dus wel een zaak kiezen waar men in staat is om een zadel aan te passen als dat nodig is. Dat kunnen ze dus bijvoorbeeld nie bij Divoza. De zadelpasservice van Divoza vind ik persoonlijk niet zo goed. De meneer die de zadels paste, voelde bijvoorbeeld niet eens onder het zadel terwijl de ruiter erop zat. Van Hippo heb ik ook geen goede ervaringen gehoord, van Heuvelhoeve kan ik ook horrorverhalen vertellen, kortom, er is een hoop kaf onder het koren.
Van de opmaatmakers is Daaleman de enige goeie, de rest is bagger.
Van kunststof zadels vind ik dat de pasvorm vaak te wensen over laat en het nadeel van kunststof is dat het niet verandert, het zadel voegt zich niet naar het paard.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 14:03

voor mijn dressuurzadel is Langeraap langs gekomen met een enorme collectie nieuw en tweedehands, en ik heb toen van alles geprobeerd. Het zadel dat ik uiteindelijk wilde, bleek van een stalgenootje te zijn en op zijn aandringen heb ik het rechtstreeks van haar gekocht! Voor het andere zadel dat ik op het oog had (nieuw) had hij aangeboden dat hij zou uitkijken naar hetzelfde model maar dan 2e hands. Kortom, ik heb super goede ervaringen met zadels kopen bij hem, idem voor mijn vzh zadel. Probleem voor jou is dat hij in Brabant zit!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 14:17

Kleintje schreef:
Belachelijk dat je er niet op mag zitten.
Een zadel kan perfect lijken te liggen, maar als er gewicht op komt dan komt het toch anders te liggen. Misschien ligt de ruggewervel en de schoft dan helemaal niet meer zo vrij.

Ik heb altijd geleerd dat je er het beste toch even op kon zitten!


Ja dat lijkt mij ook hoor.
Ik heb een zadel gekocht van iemand hier op bokt en heb um goed uitgeprobeerd en mee gereden.
Maar hij paste goed.
Vind wel dat je er op moet zitten en ff mee kan rijden.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 00:35

ik ken het! Overal rond gekeken voor zadels. Zelfs ruitersportwinkels waar ik nog nooit van gehoort had. Nieuwe zadels gepast, 2handse gepast. Noem het maar op. Elke winkel was i.d.d een ander verhaal. Het werd steeds moeilijker, je hebt toch je eisen. Uiteindelijk besloten iets meer geld uit te geven en naar fugers in soest te gaan. Kwam eerst langs met een nieuwe wintec drs. Maar die zat echt voor geen meter! Kreeg na een rondje al last van mijn rug door de platte zit maar verder lag hij wel goed op bram! Kon mijn knieen/benen echt niet kwijt dus afgekeurd! Toen een 2ehandse kieffer. Ik heb een hekel aan kieffer, kan er niet mooi op zitten en rij mezelf er snel op door. Was niet zo duur, wel een mooi zadel maar lag niet echt super. Wel goed, maar niet geweldig. Uiteindelijk heb ik zo'n 10 zadels op hem gehad , of ik zat niet goed maar het lag wel mooi op hem, of ik zat heerlijk en hij lag niet goed. Uiteindelijk ben ik zo'n maand of 1/2 bezig geweest. Mijn toenmalige zadel was inmiddels al verkocht particulier aan iemand anders, gelukkig kon ik van een stalgenootje haar zadel lenen. Toen kwam fugers met de vraag of ik een ainsley wilde! Ik had al eens gehoort van het merk en alleen maar positieve verhalen. Hij zou hem de dag erna ophalen bij iemand en komen passen. Gepast en hij lag super! of hij voor bram gemaakt was. Ikging erop rijden, ja nog wat onwennig. Stukje doorzitten en ik zat kaarsrecht, superstil en zelfs mijn benen kon ik kwijt! Ik mocht hem een week uitproberen en ik vond hem geweldig?! Dus dat is mijn zadel geworden!!

Veel succes, ik weet helaas hoe erg het is om een leuk, goed en passend zadel te vinden!

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-02 08:31


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:54

met alle respect hoor, maar een levertijd van 12 weken voor een standaardzadel (las net in je andere bericht dat je voor de Stübben bent gegaan)? Raar hoor... Ik kocht iets meer dan twee jaar geleden een County Competitor (nieuw). Zadelmaker kwam eerst op stal, we hebben ongeveer 15 verschillende zadels gepast en die County zat het best bij Meagan en het lekkerst voor mij. Vrijdag hebben we gepast en maandag kon ik het ophalen, incl. Passier beugelriemen, Sprenger beugels, singel, zadelhoes en een keer gratis opvullen.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-02 12:27

Deze man besteld rechtstreeks bij de fabrikant, en dan moet het zadel daar gemaakt worden, dat duurde ong. 6 weken. Ik moet extra lange zweetbladen hebben e, een bestelling komt gewoon achteraan, zeker als het maar om 1 of 2 zadels gaat. Deze zadelmaker is geen grote afnemer.
Ik had nu het geluk dat het zadel dat ik moet hebben met extra lange zweetbladen dus bij de zadelmaker op voorraad was.
Daarna moet hij tijd hebben om het paard op te meten, dit duurt 2 weken. Om het zadel aan te passen moet ik op nogeens 4 weken rekenen. Het is niet anders.