Te laat geretourneerd volgens webshop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Te laat geretourneerd volgens webshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 22:34

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik heb op 26 december jl. iets besteld en betaald bij een online ruitersportzaak. Ik ontving het pakje de 30ste. Met oud&nieuw was ik een weekendje weg dus in de week daarna, het nieuwe jaar, gepast maar het product paste niet bij mijn pony. Ingepakt en afgelopen zaterdag de 7de retour gezonden.

Nu krijg ik vandaag een email dat ze het ontvangen hebben maar terugsturen omdat het buiten de retourtermijn is. Volgens de website is dat 14 dagen zonder opgaaf van reden (en volgens de wet is dat ook zo).

Dit geldt toch vanaf wanneer je het pakket ontvangt? Niet vanaf de besteldatum? Het was brievenbuspakje en de post heeft het hartstikke druk rond die tijd, dus dat mijn pakje er iets langer over deed is begrijpelijk, maar kan ik verder weinig aan doen. Die 14 dagen zijn zichttermijn toch, het product moet niet binnen zijn binnen die termijn?

Ik heb het in ieder geval ruim binnen de 14 dagen terug gestuurd zelfs al zouden ze vanaf besteldatum rekenen.

Ik vind dit erg vervelend. Wie heeft zoiets ook meegemaakt en heb je uiteindelijk gelijk gekregen?



Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Te laat geretourneerd volgens webshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:41

Mailtje sturen waar het duidelijk in staat hoe het zit qua regels? Nu direct een screenshot maken van hoe het op hun site staat, op internet de regel opzoeken en ook bijvoegen. Ze kunnen wel eigen regels maken, maar de wet staat er nog steeds boven.


Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Te laat geretourneerd volgens webshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 22:51

Ik heb inderdaad een screenshot gemaakt en een mail gestuurd, maar ik heb gister mijn pony verloren (ingeslapen) en mijn hoofd staat hier echt niet naar op dit moment :x

Ze zeggen dat ze het weer teruggestuurd hebben, moet ik dan nog een keer verzendkosten oid gaan betalen?

juval

Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:52

vervelende situatie! je staat in je recht, maar ik hoop echt dat je dat ook krijgt.
succes! ik hoop dat je je geld terug krijgt. je hoeft niets meer te betalen!

heel veel sterkte met het verlies van je pony :(:)

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:55

Sterkte met het verlies van je pony :(:)

Heb je het bewijspapiertje nog van wanneer je je pakket hebt opgevangen? Je bent gewoon netjes op tijd dan hoor.

*pum**pum**pum**pum**pum*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:55

Ze mogen je de daadwerkelijke kosten van het retourneren rekenen, als dat in hun voorwaarden staat.
Dat je niets meer hoeft te betalen is niet in alle gevallen waar.

Sterkte met het verlies van je pony.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 23:01

heidy_wilco schreef:
Sterkte met het verlies van je pony :(:)

Heb je het bewijspapiertje nog van wanneer je je pakket hebt opgevangen? Je bent gewoon netjes op tijd dan hoor.


Het was een brievenbusenvelop/pakje dus ik heb alleen bewijs dat ik gepind heb, geen track en trace ofzo. Ik zie net dat het trouwens nog een dag eerder was zelfs, dat ik het terug heb geduurd. Vrijdag dus. Precies een week na ontvangst.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:03

Bewijs van pinnen zou genoeg moeten zijn. Bekijk anders mijn topic maar even, daar hebben al wat bokkers uitgelegd hoe het zit. Ik heb namelijk ongeveer hetzelfde probleem.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139&t=1909908

Erg frustrerend zoiets, ik hoop dat je er gauw uitkomt!

*pum**pum**pum**pum**pum*

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Re: Te laat geretourneerd volgens webshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:09

Eerlijk? Kinderachtig van de webshop...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Te laat geretourneerd volgens webshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:41

Wat irritant zeg. Nu krijg je straks dat pakje weer binnen en dan? Gedoe.

koeien op de weg...

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Te laat geretourneerd volgens webshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:51

Bel ze morgen even. Leg uit dat t qua tijd nog binnen het termijn zit etc.

Ik ben niet anders gewend dat de 14dagen pas in gaat als je het pakketje hebt ontvangen

[o]

Exitium

Berichten: 7137
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:30

PanamaD schreef:
Bel ze morgen even. Leg uit dat t qua tijd nog binnen het termijn zit etc.

Ik ben niet anders gewend dat de 14dagen pas in gaat als je het pakketje hebt ontvangen

Sterker nog, je hoeft het niet binnen 14 dagen op te sturen. Je moet binnen 14 dagen na ontvangst van het pakket aangeven het te willen retourneren en dán gaat een termijn van 14 dagen lopen waarbinnen je het terug moet sturen. Ik heb in de topic van heidy_wilco de wetsartikelen gezet, zal hieronder het artikel wat gaat over het terugsturen ook nog even vermelden. Dikgedrukt is van toepassing. :)

Citaat:
Artikel 230o
1 De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na:
a. bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten: de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten;
b. bij een consumentenkoop:
1°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen;

2°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zaak heeft ontvangen, indien de consument in eenzelfde bestelling meerdere zaken heeft besteld die afzonderlijk worden geleverd;
3°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen indien de levering van een zaak bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen; of
4°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de eerste zaak heeft ontvangen voor een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken gedurende een bepaalde periode;
c. bij een overeenkomst tot levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of in een bepaalde hoeveelheid, van stadsverwarming of van digitale inhoud, anders dan op een materiële drager: de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten.
2 Indien niet aan de in artikel 230m lid 1, onderdeel h, gestelde eisen is voldaan wordt de in het vorige lid bedoelde termijn verlengd met de tijd die is verstreken vanaf het tijdstip, bedoeld in het vorige lid, tot het moment waarop alle ontbrekende gegevens alsnog op de voorgeschreven wijze aan de consument zijn verstrekt, doch met ten hoogste twaalf maanden.
3 De consument oefent het in lid 1 bedoelde recht uit door binnen de in dat lid gestelde termijn het ingevulde modelformulier voor ontbinding, bedoeld in bijlage I deel B van de richtlijn, te zenden of een andere daartoe strekkende ondubbelzinnige verklaring te doen aan de handelaar.
4 Brengt de consument op elektronische wijze via de website van de handelaar een verklaring tot ontbinding uit, dan bevestigt de handelaar onverwijld op een duurzame gegevensdrager de ontvangst van deze verklaring.
5 Op de consument rust de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het in lid 1 bedoelde recht.

Citaat:
Artikel 230s
1 Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen, zendt de consument onverwijld en in ieder geval binnen veertien dagen na het uitbrengen van de in artikel 230o lid 3 bedoelde verklaring de door hem ontvangen zaken terug of overhandigt deze aan de handelaar of aan een persoon die door de handelaar is gemachtigd om de zaken in ontvangst te nemen.
2 De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, tenzij de handelaar heeft nagelaten de consument mee te delen dat hij deze kosten moet dragen.
3 De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
4 Bij uitoefening van het recht van ontbinding na een verzoek overeenkomstig artikel 230t lid 3 of artikel 230v lid 8 is de consument de handelaar een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de handelaar is nagekomen op het moment van uitoefening van het hiervoor bedoelde recht, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis. Het evenredige bedrag dat de consument aan de handelaar moet betalen, wordt berekend op grond van de totale prijs zoals vastgelegd in de overeenkomst. Als de totale prijs excessief is, wordt het evenredige bedrag berekend op basis van de marktwaarde van het gedeelte van de overeenkomst dat is uitgevoerd.
5 De consument draagt geen kosten voor:
a. de uitvoering van diensten, of de levering van water, gas of elektriciteit, wanneer deze niet in beperkte volumes of in een bepaalde hoeveelheid gereed voor verkoop zijn gemaakt, of van stadsverwarming, die geheel of gedeeltelijk tijdens de ontbindingstermijn zijn verleend, indien:
1°. de handelaar heeft nagelaten de informatie overeenkomstig artikel 230m lid 1, onderdeel h of j, te verstrekken; of
2°. de consument er niet overeenkomstig artikel 230t lid 3 of artikel 230v lid 8 uitdrukkelijk om heeft verzocht met de uitvoering van de dienst tijdens de ontbindingstermijn te beginnen;
b. de volledige of gedeeltelijke levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, indien:
1°. de consument er van te voren niet uitdrukkelijk mee heeft ingestemd dat de uitvoering kan beginnen voor het einde van de ontbindingstermijn;
2°. de verklaring van de consument als bedoeld in artikel 230p onderdeel g waarmee hij afstand doet van zijn recht van ontbinding ontbreekt; of
3°. de handelaar heeft verzuimd om de consument overeenkomstig artikel 230t lid 2 respectievelijk artikel 230v lid 7 een afschrift van de bevestiging te verstrekken.
6 De consument is niet aansprakelijk noch enige kosten verschuldigd door de uitoefening van zijn recht van ontbinding, onverminderd het bepaalde in lid 3, alsmede artikel 230r lid 3.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Te laat geretourneerd volgens webshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:32

Ik werk bij een webshop en de 14 dagen gaan inderdaad in op het moment van ontvangst, niet het moment van bestellen. Zou mooi zijn als jouw pakketje kwijt raakt door PostNL en je het daardoor niet meer kan retourneren. Je staat in je recht hoor :j Sterker nog, al meldt jij je pakketje aan op de 13e dag is dat ook nog goed.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Te laat geretourneerd volgens webshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-17 11:41

Dank voor de tips! Ik werd er toch wel heel onzeker van maar dat was dus nergens voor nodig.

Vanmorgen weer contact met ze gehad en ze gaan nu een 'uitzondering' voor me maken en dan krijg ik als het goed is het aankoopbedrag terug. Welke uitzondering dat is, geen idee, want ik heb het ruim op tijd netjes geretourneerd :+

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:48

Jelleee schreef:
Dank voor de tips! Ik werd er toch wel heel onzeker van maar dat was dus nergens voor nodig.

Vanmorgen weer contact met ze gehad en ze gaan nu een 'uitzondering' voor me maken en dan krijg ik als het goed is het aankoopbedrag terug. Welke uitzondering dat is, geen idee, want ik heb het ruim op tijd netjes geretourneerd :+

Je hebt recht op het aankoopbedrag én de verzendkosten van de heenzending.

Maar is het pakje nu echt alweer naar jou onderweg? Want dan zou ik ook de verzendkosten van de tweede retourzending (die dus nog moet komen) eisen. En ik zou ook niet het risico van deze tweede retourzending willen dragen (dus risico dat het pakje kwijtraakt en je dus alsnog je geld niet terugkrijgt).

koeien op de weg...

Exitium

Berichten: 7137
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:59

GDG schreef:
Jelleee schreef:
Dank voor de tips! Ik werd er toch wel heel onzeker van maar dat was dus nergens voor nodig.

Vanmorgen weer contact met ze gehad en ze gaan nu een 'uitzondering' voor me maken en dan krijg ik als het goed is het aankoopbedrag terug. Welke uitzondering dat is, geen idee, want ik heb het ruim op tijd netjes geretourneerd :+

Je hebt recht op het aankoopbedrag én de verzendkosten van de heenzending.

Maar is het pakje nu echt alweer naar jou onderweg? Want dan zou ik ook de verzendkosten van de tweede retourzending (die dus nog moet komen) eisen. En ik zou ook niet het risico van deze tweede retourzending willen dragen (dus risico dat het pakje kwijtraakt en je dus alsnog je geld niet terugkrijgt).

Sterker nog, als het bedrijf niet in de AV heeft staan, of op een andere manier kenbaar gemaakt heeft, dat de kosten voor de retourzending voor eigen kosten zijn, heb je daar ook nog recht op. Daar zou ik me alleen niet druk om maken (dit geval uitgezonderd als ze inderdaad voor de tweede keer teruggestuurd hebben), voelt niet heel eerlijk als ik zelf besluit iets terug te sturen vind ik.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Te laat geretourneerd volgens webshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 13:36

Ik heb inmiddels het aankoopbedrag terug gezien op mijn rekening, de verzendkosten niet. Gedoe zeg.

Volgens mij hebben ze het niet retour gestuurd, heb nog niks gezien in ieder geval.

Exitium

Berichten: 7137
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:23

Verzendkosten die ze in eerste instantie gemaakt hebben om het naar jou te sturen of de verzendkosten die jij gemaakt hebt om het terug te sturen? Die eerste horen ze namelijk zonder meer terug te betalen, heb ik pas ook een hele discussie over gehad met een webshop. (principekwestie, uiteindelijk gekregen ook :Y))


Citaat:
Artikel 230r
1 De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.
2 De handelaar komt de in lid 1 bedoelde verbintenis na, met gebruikmaking van hetzelfde betaalmiddel als door de consument is gebruikt ter voldoening van de voor de ontbinding op de consument rustende verbintenissen, tenzij de consument uitdrukkelijk met een ander betaalmiddel heeft ingestemd en met dien verstande dat de consument hierdoor geen kosten mag hebben.
3 Onverminderd het bepaalde in lid 1 is de handelaar niet verplicht de bijkomende kosten terug te betalen, indien de consument uitdrukkelijk voor een andere wijze dan de door de handelaar aangeboden minst kostbare wijze van standaardlevering heeft gekozen.
4 Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen, kan de consument eerst nakoming vorderen van de in lid 1 bedoelde verbintenis nadat de handelaar de zaken heeft ontvangen of de consument heeft aangetoond dat hij de zaken heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip het eerst valt.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Exitium

Berichten: 7137
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:24


All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Te laat geretourneerd volgens webshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:38

Mocht je er niet uit komen, raad ik je aan om een klacht in te dienen via klachtenkompas.nl van de consumentenbond. Als zij zich ermee gaan bemoeien, kan dat wonderen doen (sprak zij uit ervaring)!

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 14:50

Exitium, dankjewel! Ik bedoel idd de verzendkosten van de gewone zending naar mij toe.

Ik ga er mee aan de slag.

jacqueline_Y

Berichten: 437
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Barendrecht

Re: Te laat geretourneerd volgens webshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:01


If women ruled the world there would be no wars. Just a bunch of jealous countries not talking to each other!
Parsifal B+11/L1+11/L2+10

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Te laat geretourneerd volgens webshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 15:27

En dit krijg ik terug:

We hebben uw order buiten het retour termijn ontvangen. We hebben al
een uitzondering gemaakt door het aankoopbedrag terug te storten. De
kosten worden gerekend als administratiekosten.

Zijn ze nu zo dom of doen ze alsof? Ten eerste heb ik ruim binnen 14 dagen retour gezonden en ten tweede zijn ze verplicht om het terug te betalen.

_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Re: Te laat geretourneerd volgens webshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:33

Welke webshop is dit? := wat doen ze ontzettend moeilijk zeg.
Je staat gewoon in je recht.

[EV-ITP] Foto impressie Apassionata "Time for dreams"

Daniella Zwarts Fotografie || www.DZFotografie.com || Like DZ Fotografie op Facebook! ----> *KLIK*


-31


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers