Rondrit door Brugge per koets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13996
Geregistreerd: 20-04-16

Rondrit door Brugge per koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-17 14:36

Bokt.nl
Bokt community, Achtergrond
Door Amanda

Afbeelding
Foto door Amanda
Wanneer je als paardenliefhebber naar Brugge gaat, dan valt je 1 ding natuurlijk meteen op in de binnenstad: de ouderwetse koetsjes met paarden. Nu hoor je de wildste verhalen over dit soort rondritten en dan met name over het welzijn van de paarden. Een goed moment om eens te kijken hoe het met de paarden in Brugge staat. Het eerste paard dat we onderweg tegen komen is eigenlijk een grote pony. Later blijkt dat er een paar grotere exemplaren rondlopen, maar dat de meesten tussen de 1.50 en 1.60m hoog zijn. Veelal stevige pony's, met hard en wat grover beenwerk. Echter geen koudbloeden. Ook zien we een Fries en een tuigpaardtype voorbij komen. De pony die we zien ziet er goed uit. Het is een zwarte pony, wat steviger type en mooi in conditie. De hoeven zijn mooi bijgehouden en de pony loopt continu met zijn oortjes naar voren. Een goede eerste indruk dus.

Wanneer we op het marktplein aankomen, staan daar een aantal aanspanningen bij elkaar, te wachten op de volgende toeristen die een rondrit willen maken. Een rondrit kost 50 euro en je bent een half uur onderweg. De koetsier is tevens gids en vertelt het een en ander over de bezienswaardigheden waar je voorbij komt. Ook hier zien de paarden er goed uit, zonder uitzondering. Het is koud en klam weer, maar wanneer de paarden moeten wachten, krijgen ze een waterdichte uitrijdeken op. Ze staan er rustig en gemoedelijk bij. Zo af en toe stappen er toeristen in en mogen ze weer een rondje rijden. Elke keer een andere combinatie, waardoor elk paard ook voldoende rust krijgt. Meer informatie leert ons dat er in totaal zo'n 85 paarden inzetbaar zijn voor de rondritten. Voor elke dag werk, krijgt een paard 2 dagen rust.

Afbeelding
Foto door Amanda
Het tuig dat de paarden om hebben ziet er goed uit. Vrij nieuw en goed onderhouden. Sommige paarden dragen beenbescherming in de vorm van peeskappen en/of strijklappen. Voor de mest heeft elk paard een drollenvanger aan de koets hangen. Dit vangt 90% van de mest op. De overige mest wordt opgehaald door de schoonmaakploeg van de mestwagen, een initiatief van gemeente en de Brugse koetsiers. De koetsiers betalen de mestwagen, de stad betaalt het personeel.

Als ik dan toch een punt van aandacht mag noemen, dan is het de veiligheid in het donker. Ook aan het begin van de avond komen we nog een aantal koetsen tegen en deze zijn niet allemaal even goed verlicht. Een van de koetsen is verlicht met 2 kleine witte lampjes voor aan het lamoen en nog 2 witte lampen aan de zijkant van het rijtuig. Aan de achterkant zijn 2 kleine rode lampjes bevestigd en 2 rode reflectiedriehoeken. Maar bij een aantal koetsen ontbreekt een lampje aan de achterkant of hebben de lampen aan de zijkant van het rijtuig niet. Natuurlijk weet iedereen dat de koetsen in het centrum rond rijden en is de binnenstad goed verlicht, maar wat meer verlichting op de aanspanningen zou de veiligheid van paard en mens in het donker wel ten goede komen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:20

Leuk om te lezen dat een bokker dit eens checked en ons daarvan op de hoogte stelt, maar........dit is toch geen nieuws?

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Rondrit door Brugge per koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:27

Daarom staat het ook onder communitynieuws :)

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:00

Ik kom regelmatig in de Brugse binnenstad en zie ze dus ook met regelmaat. Nog nooit misstanden gezien. Eerder idiote mensen die vlak voor de aanspanning de straat oversteken zonder te kijken. :n

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:21

ik heb ze ook meerdere keren zien lopen, ben zelf een keer mee geweest met een ritje in de zomer, in de rust pauze kregen de paarden netjes de kans om wat te drinken in de schaduw terwijl hij ons door een klein parkje liep lopen. netjes geregeld, koetsier reed ook heel netjes

Gigant mennen dressuur B+17 / L+11 / M+11/ Z+3
Gigant mennen vaardigheid L+3
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=1949470

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014919

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:25

Ik ben benieuwd hoe het leven van deze paarden is buiten het werk om? Voor elke dag werk is 2 dagen rust natuurlijk super, maar als ze dan die 2 dagen de hele tijd in een box achter tralies staan, kan ik daar weer niet super enthousiast van worden.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Rondrit door Brugge per koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:34

Die lopen dan lekker in de wei of paddock naargelang de jaargetijde of de toestand van het weiland.

Anoniem

Re: Rondrit door Brugge per koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:38

Super! Ik vroeg het mij af omdat ik van de organisatie die ook 1 dag werk en 2 dagen rust hanteert, alleen informatie over de mooie boxen, solarium en paardendouches kon vinden en niets over paddocks of weilanden. Op dat filmpje stonden ook alleen maar paarden op stal, vandaar mijn nieuwsgierigheid :)


xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:41

linda_gigant schreef:
ik heb ze ook meerdere keren zien lopen, ben zelf een keer mee geweest met een ritje in de zomer, in de rust pauze kregen de paarden netjes de kans om wat te drinken in de schaduw terwijl hij ons door een klein parkje liep lopen. netjes geregeld, koetsier reed ook heel netjes


Toen ik er geweest ben kregen ze ook voer tijdens die pauze :)

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Rondrit door Brugge per koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:46

Wat grappig om te lezen dit, ik ben het weekend voor kerst naar Brugge geweest met mn ouders en toen hebben we ook een ritje met de koets gemaakt. Ik vond het er allemaal prima uitzien, tijdens de pauze kreeg het paard water en voer en het grootste gedeelte was eigenlijk in stap. De koetsier was echt een beetje een oude brompot, maar hij was goed voor z'n paard :j

[o]

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Re: Rondrit door Brugge per koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:48

Ik woon in Brugge en ik was benieuwd toen ik de kop zag :) maar het is goed nieuws :) en de paarden zien er idd goed uit :D ik word altijd blij als ik ze zie <3

Volg ons op insta : my_three_big_soulmates

Jolien87

Berichten: 17405
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Rondrit door Brugge per koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:50

Jaren geleden ben ik in Brugge geweest en toen vond ik de paarden er ook goed bij lopen. Gelukkig is dit nog steeds zo. +:)+

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:52

artikel klopt helemaal op 1 detail :p het zijn geen pony's, maar weldegelijk paarden. overal behalve in nederland is ene e-pony gewoon een paard :p (alles boven de 1.47)

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

xGaab

Berichten: 1355
Geregistreerd: 05-04-08
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:09

Vorige maand nog in Brugge geweest, en natuurlijk moest ik even kijken hoe de paarden eruit zagen. Daar stonden toen inderdaad alle paarden, die stonden te wachten op een nieuwe rit, met een waterdichte deken op.
Ik ben wel inderdaad benieuwd naar die dagen rust, hoe wordt die rust ingevuld?!


BSMPSGA♥♥

♥♥ Michael
als leven lijden wordt, wordt houden van, loslaten. Amigo, Ashley.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: Rondrit door Brugge per koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:37


Unleash

Berichten: 1050
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Rondrit door Brugge per koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:45

Ik vind koetsen altijd een heel mooi sfeertje geven aan een stad. Fijn dat er zo goed voor de paarden gezorgd wordt!

Oakley L1+2 & Boefje B+4


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Snow_White, cariena1, diemth, DotBot, Elisabeth32, Felixity, jazzejam, lazy, lovelady1, miekxlady97, Sodeletuut, Ubermetrics, Zilkesteyn70 en 56 bezoekers