Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 19:22

Dit jaar verwachten we met veel spanning en wel wat stress 3 miniveulentjes als alles goed gaat. :=
Dit is de volgorde van dit jaar, links de merries, rechts de hengsten:

Afbeelding

Helaas is het al een paar keer niet helemaal goed verlopen hier en ook nu is het weer erg spannend. :=

Als eerste is voor half maart is onze Briar Patch Hope Ya Dance uitgerekend van de 1ste premiehengst SHM Westernboys Giorgio Armani, van Prins Courtyard.

Afbeelding

Dance is zo'n beetje de fundering van mijn fokkerij die telkens weer prachtige veulens geeft.
Ze is superster preferent en heeft veel showtitels behaald.
Dance is zilverappel tovero van kleur.
Hier een overzichtje van haar kids tot nu toe:

Afbeelding

Normaal gaat het met Dance allemaal erg soepel, maar helaas is er eind vorig jaar de ziekte van cushing bij haar geconstateerd.
Kort gezegd een goedaardige tumor die teveel cortisol, een stresshormoon aanmaakt.
Daarvoor moest ze op medicatie, gelukkig had ze geen enkele klachten, alleen een extreme vetophoping in haar nek en ook wel op haar kont.
Paarden met deze aandoening zijn vaak gevoeliger voor hoefbevangenheid en kunnen het beste zo min mogelijk suiker en zetmeel krijgen.
De medicatie sloeg goed aan en en haar waardes waren binnen twee maanden alweer prima.
Het nadeel van het medicijn is dat het de melkproductie remt dus naar de bevalling toe zullen we moeten afbouwen.
Daar was ik al mee begonnen, maar helaas stond ze vorige week ineens hoefbevangen, ik was bang dat het door het minderen van de medicatie kwam maar heb direct het bloed laten nakijken op alles en ook die waardes waren nog prima.
Heel raar allemaal aangezien ze nu helemaal niet op het gras staat, specifiek voer krijgt, en ook nog hoogdrachtig is.
Nu krijgt mijn meisje dus ook nog medicatie voor de bevangenheid dus goed voor het veulen zal het niet zijn, maar we kunnen niet anders.
Ze is half maart uitgerekend maar heeft al vaker 3 weken minder gedragen, ik bereken de datum altijd op 11 maanden na de laatste dekking.
Momenteel maak ik me dus best zorgen hoop dat ze snel opknapt, en grote kans dus dat dit haar laatste veulen zal zijn... ;(

Edit: Helaas is Dance op 15 januari overleden.


Begin mei is onze perlino bonte Wiltz Family Kahoka Peaches & Cream uitgerekend van onze eigen 1ste premie valk bonte hengst Ici Paris.

Afbeelding

Peaches is mijn oogappeltje die ook nog reserve kampioen minimaat bij het NMPRS werd toen ik haar kreeg, en het jaar erop kampioen!
Peach of Perzikje zoals we d'r ook wel gekscherend noemen, is drachtig geïmporteerd uit Amerika en heeft toen ook een prachtig valk merrieveulen gekregen.
Daarna liep het ook even anders.
Twee jaar terug is ze ruim twee maanden te vroeg bevallen van een prachtig hengstje, toen is er geen sectie gedaan, maar op de navelstreng zat een flinke bloeduitstorting, dus ik weet het aan het klem komen van de navelstreng.
Helaas gebeurde vorig jaar hetzelfde ook ruim twee maanden voor haar telling, toen wel sectie verricht, al kwam daar niet iets met zekerheid uit, maar het leek weer op een beknelling van de navelstreng, ook was de navelstreng op ruim 70 cm gemeten, en bij grote paarden is vanaf 83 cm al veel risico op beknelling dus die van haar was enorm lang.
Ik heb wat collega minifokkers gevraagd navelstrengen na te meten en gemiddeld waren deze maar 35/40 cm.
Dit gebeurde twee keer van dezelfde hengst, en daarom heb ik haar nu met mijn eigen hengstje laten dekken, in de hoop dat het nu wel goed gaat.
Maar ook nu ben ik elke ochtend weer bang dat het er weer te vroeg naast ligt.

Van de dekking van Peaches mocht ik nog steeds terug komen van de garantie, en de hengstenhouder was erg meelevend en bood aan om eventueel een andere merrie en/of andere hengst te gebruiken.
Dit ik heb ik dan ook gedaan, ik heb de dochter van Peach gebracht en gekozen voor haar mooie nieuwe kleine hengstje.

Afbeelding

Mocha is dus de dochter van Peach, en word in maart 4 jaar en is dus nu gedekt met Oak Bay Salsa's Silverado een prachtig klein 1ste premie zilverappel mannetje van Silver Spring Farm.
Mocha is zelf ook een ukje van 83 cm en erg fijn dus een prachtig hengstje voor haar eerste veulentje leek mij.
Mocha is een valk van kleur, en heeft afgelopen merriekeuring een eerste premie gehaald en is dus nu stermerrie.
Mocha is samen met haar moeder begin mei uitgerekend en ook bij haar hopen we uiteraard op een voorspoedige bevalling.


Afbeelding


De laatste dochter van Dance, Baybe Blue Eyes, was ook nog gedekt maar deze werd in het najaar weer hengstig zij is begin september nog 1 keertje gedekt met onze eigen Ici Paris maar weet nog niet of dat nog heeft gepakt, ik denk zelf van niet maar wie weet.

Ook zijn er nog twee drachtige merries verkocht naar Zweden die ook nog drachtig zijn van Ici Paris, deze zijn ook half maart uitgerekend en ook daar ben ik natuurlijk nog erg nieuwsgierig naar!
Dat zijn deze twee dames, Daisy en Fire.

Afbeelding

Al met al een heel verhaal, ik heb al een tijdje geen volg topic gemaakt maar eigenlijk geeft het ook altijd erg veel steun!
Duimen jullie mee voor gezonde veulens en moeders?!?!?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 19-01-17 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!


Dustinlover

Berichten: 8741
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:32

Ik volg!! hopelijk gaat dit jaar verder alles goed!! het is je sowieso gegund!
Ik ben vooral heel erg benieuwd naar je hopelijk laatste veulentje! Vind die merrie zo mooi!

Knolselder

Berichten: 4316
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:38

Ik duim mee Linda, het geluk mag eens een keertje aan jouw kant staan.

Een grote passie voor kleine paardjes.

Volg onze veulentjes in 2024!
[KS-MK] Mini’s verwachten mini’s bij Spots N Dots Paradise 2024

Sophie_mini

Berichten: 854
Geregistreerd: 08-03-11
Woonplaats: Wiekevorst

Re: Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:48

Ik volg graag mee, en duim op allemaal gezonde veulentjes!
Ook interessant om lezen over Dance, gezien ook wij merrie met Cushing hebben...

jolandje

Berichten: 14285
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:54

ik volg, ben heel benieuwd hoe het dit jaar zal gaan, ik heb er veel vertrouwen in hoor, ik ga gewoon duimen voor 3 gezonde veulentjes :j
peaches is zo'n prachtige merrie <3

Sprinkle kindness around like confetti <3

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:57

Goh Linda, ik duim met je mee voor allemaal gezonde veulentjes! Dat het dit jaar maar gewoon GOED mag gaan! Je hebt prachtige combinaties in de planning.
En hoefbevangenheid..ik weet er helaas alles van, je hebt soms geen flauw idee waar de opvlamming weer van komt.. :(:)

hahahatsjoe

Berichten: 2373
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:08

Ik duim ook mee, hoop voor jou net zo hard op gezonde veulens als voor mezelf.

Nieuwe paardenspullen in mijn advertenties op de Bokt Markt...
Zie ook http://verkopers.marktplaats.nl/583321 waar ik van alles verkoop (en veel is nieuw of zo goed als nieuw)...
paardenspul, (retro) hebbedingen, poppenhuisgoed, merkkleding, schoenen, tassen, etc.

linda2008

Berichten: 4248
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:58

Oeii Linda, heftig!!! ;(
Ik ga mee duimen voor een rooskleurig veulenseizoen voor je, je hebt het verdiend! :j

MerleSimone

Berichten: 5715
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:02

Jemig wat een knap stel heb jij rondlopen! En wat een spanning.. Hopelijk van t voorjaar 3 gezonde veulens bij gezonde merries, ik duim voor je! En volg natuurlijk :j

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:04

Jeetje wat een pech de afgelopen jaren.
Ik duim ook mee voor gezonde merries en veulens!

elselianta

Berichten: 1718
Geregistreerd: 09-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:15

Ik duim en volg mee! Er moeten vast prachtige veulentjes komen uit deze combinaties! :D

Arthur, Noa & Sinne <3

stal_HD
Berichten: 3087
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:49

Linda ik volg ook mee. Jeetje wat een pech kun je hebben de laatste jaren.
Hopelijk heb je straks in elk geval drie prachtige veulens.

HB kan idd voorkomen bij drachtige merries. Dus een excuus om een merrie drachtig te laten zijn om dat tegen te gaan gaat helaas niet op. Misschien dat de kans kleiner is. Zeg maar wat de tricker is om HB te staan ineens.
Ik hoop dat dance er weer goed bovenop komt en ze nog jaren bij je mag zijn.

Ook ben ik erg benieuwd naar je moccha en chevy veulen. :D

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 22:11

Sophie_mini schreef:
Ik volg graag mee, en duim op allemaal gezonde veulentjes!
Ook interessant om lezen over Dance, gezien ook wij merrie met Cushing hebben...


Hoi Sophie hoelang weten jullie het al en is ze ook drachtig?
Het ging hier zo goed en dan ineens nu bevangen zo raar.

Rare is dat ze dus behalve de vetophopingen nergens last van had en zelf dag en nacht in het land liep.
En nu dus helemaal niet en zelfs speciaal suiker en zetmeel arm voer met alleen extra vitamines.
Hoop dat ze snel opknapt, normaal worden er nog meer medicijnen gegeven natuurlijk maar dat kan niet met haar dracht.

Leuk dat jullie allemaal volgen ;)

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!


skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:15

Ik volg ook mee!
Ik ga duimen voor 3 gezonde veulentjes!
Het is je zo gegund :(:)

Happinez

Berichten: 8351
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:27

Spannend Linda , ik volg !
Hopelijk mag je nu een veulenjaar zonder al te veel ellende in gaan en Dance snel opknappen.

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 07:33

Hoop dat je dit jaar meer geluk hebt. Zijn gave combi's! Ben vooral benieuwd naar veulen van Armani :D

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 08:15

Wow wat een pech ja! Ik ga heel hard duimen dat je dit jaar meer geluk hebt. Hopelijk knapt Dance goed genoeg op, en heeft het veulen geen "last" van de medicijnen.

Ik volg heel graag!

In memoriam mijn lieve Djessy... veel te vroeg verloren 14-05-2014 - 02-12-2019 ;( ;(
Bakuba (Prestige VDL x Krack C) van mij sinds 8 juli 2019 :+: M2 + 2
Gediplomeerd FNRS jurylid F1 t/m F12 <---> Sinds 9 april 2016 Knhs Jurylid B/L en sinds 5-01-2021 M dressuur jurylid

Sophie_mini

Berichten: 854
Geregistreerd: 08-03-11
Woonplaats: Wiekevorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:17

Meavey schreef:
Sophie_mini schreef:
Ik volg graag mee, en duim op allemaal gezonde veulentjes!
Ook interessant om lezen over Dance, gezien ook wij merrie met Cushing hebben...


Hoi Sophie hoelang weten jullie het al en is ze ook drachtig?
Het ging hier zo goed en dan ineens nu bevangen zo raar.

Rare is dat ze dus behalve de vetophopingen nergens last van had en zelf dag en nacht in het land liep.
En nu dus helemaal niet en zelfs speciaal suiker en zetmeel arm voer met alleen extra vitamines.
Hoop dat ze snel opknapt, normaal worden er nog meer medicijnen gegeven natuurlijk maar dat kan niet met haar dracht.

Leuk dat jullie allemaal volgen ;)


Ik denk dat het nu 1.5 jaar geleden is dat we de vaststelling deden, ze was toen drachtig. 2x kort na elkaar werd ze HB, zonder voor ons duidelijke aanleiding... Haar blik was ook minder alert, en haar vacht dof. DA heeft toen 2x bloed genomen en laten testen op cushing, 2x negatief. Omdat er naar mijn gevoel toch wat mis was, stelde DA voor om de cushing medicatie toch te proberen. Er zijn wel vaker vals negatieve resultaten. Na paar dagen merkte ik gewoon al verschil in haar gedrag en haar vacht ging gelijk weer glanzen!
Naar de bevalling toe ben ik de medicatie dan ook gaan afbouwen, omdat het de melkproductie zou kunnen afremmen. Toen haar veulen geboren werd, had ze 0.0 melk... Veulen heeft dus fles gekregen en plasma (antistoffen waren zelfs niet detecteerbaar), daarna heeft ze nog neonatale icterie gekregen. We mogen ons gelukkig prijzen dat alles goed is gekomen, ze heeft aan draadje gehangen... Nu, haar vorige veulen Jewel, heeft ook plasma moeten krijgen owv te weinig antistoffen. Dus zowieso is er een probleem met de kwaliteit van haar melk denk ik, los van de cushing.
Na de geboorte heeft Dancer het nog maanden goed gedaan, zonder enige medicatie. Tot aug-sept geloof ik, toen ging haar vacht plots weer veranderen. Ik heb toen opnieuw laten testen en deze keer wel duidelijk positief voor cushing. Gelijk weer op mediatie gezet dus. Momenteel doet ze het goed, ze heeft wel wat extra voer nodig om op gewicht te blijven. Of we ooit nog met haar zullen fokken, weet ik niet...

BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Re: Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:35

Dat worden zeker prachtige veulens! Ik volg mee :)

AMHA - AMHR - NMPRS miniatuur paardjes
www.thebackyardstables.com

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 10:49

Poeh dat is idd ook een aardig verhaal Sophie.
Ik het najaar heb je zowiezo de seasonal rise dan stijgen de waardes idd bij alle paarden dus adviseren een hoop om dan ook de medicijnen te verhogen of in ons geval maar weer beginnen?

Dance eet nu erg slecht, weet niet of het van de pijn is of door de bute, ze krijgt al maagbescherming maar als ze nu stopt met eten is het helemaal niet goed natuurlijk.
Als ze nu vet in het bloed krijgt is het gedaan zegmaar, dus neig er nu zelf naar om haar maar op het land te zetten, dat is een stukje wat nooit word bemest maar hopelijk eet ze dan wat meer.
Ze had maar een paar happen van haar seniores priores en muesli genomen terwijl ze dat normaal leeg heeft, en maar 1 hoop mest ipv normaal 3...
Ook denk ik dat ik maar helemaal stop met de cushing medicijnen die kunnen ook de eetlust remmen, heb mijn DA ook al een berichtje gestuurd.
Dilemma's dilemma's ...

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Sophie_mini

Berichten: 854
Geregistreerd: 08-03-11
Woonplaats: Wiekevorst

Re: Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:30

Goh, ik zou inderdaad nu volledig voor je merrie kiezen...ze reageert niet beter mét de cushing medicatie? Als ze weer zou gaan eten door op land te staan, dan zou ik dat inderdaad gewoon doen. Dat lijkt me nu belangrijkste!

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:42

Je zou ook minder prascend kunnen geven. Mijn pony van 1.45 doet het prima op een kwartje, hoorde inderdaad ook dat ze er slecht van gaan eten. Hopelijk komt het allemaal goed!

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:45

Heb je haar nu op een kleiner stuk staan dan normaal? Of afgezonderd van de anderen? Dat kan misschien ook een deel oorzaak zijn, normaal stond ze natuurlijk 24/7 op het land en bij de anderen?
Stress?

stal_HD
Berichten: 3087
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:43

Ooooh ik hoop dat ze snel weer gaat eten. Heel veel sterkte gewenst. pfff wat zul je je zorgen maken. :(:)

Nou sophie bij jullie is ook veel gaande geweest. Ook voor jullie een :(:)

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:17

Linda ik lees cushing en hb heb je al eens gedacht aan dat gewicht, erbij qua dracht met cushing en dus ook hb kan veroorzaken ook al staan ze op zand etc.

Heb je er al eens aan gedacht om te kijken of magnesium bijvoeren wil werken.
Of kun je niet een paar paardjes bij haar zetten, zodat ze niet alleen staat.
Ik hoop op 3 gezonde veulens, daarbij mijn vraag waarom fokken met een merrie met cushing?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rupser en 5 bezoekers