Stamcel injectie of PRP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Stamcel injectie of PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 21:27

Hoi bokkers,

Vandaag met mijn Friese merrie naar de kliniek in Leusden geweest, de Hofstede. Al bijna een jaar heb ik een kreupel paard, wat met pieken en dalen gaat. In september zijn we een echo gaan maken en daar kwam uit dat ze een zware peesblessure had, aan de oppervlakkige buigpees. Er werd gezegd. "je kan er niks meer mee, zet maar op het land een jaar". Dat vond ik nogal kort door de bocht, beestje is 12 er moet toch een optie zijn?

Vandaag bij de hofstede weer een echo laten maken. Het was zelfs verslechterd! Nog steeds erg dik en warm. Ze staat nu op stalrust met speciaal drukverband om.

Er werden mij een paar opties aangeboden. PRP of stamcel injecties. Stamcel is stukken duurder maar daar word ook altijd de PRP bij gedaan. Hierbij krijgt ze bij beide ook gratis de bandeling om 2 keer daags op een trilplaat te staan in een stal.

Hebben er mensen ervaring met PRP of stamcel? Ik zie namelijk geen andere optie meer, maar wil graag alle meningen en verhalen ervan horen.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:22

*knip*

Wat zegt Gert-Jan zelf?
Laatst bijgewerkt door Angela op 09-01-17 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verwijderde quote uit bericht verwijderd.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 23:27

Die raadt stamcel injecties aan. Maar ik wil graag alle voor en tegens tegenover elkaar zetten, voordat ik ga kiezen om zo'n mega bedrag uit te geven. :j

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:31

Ik heb van de zomer mijn paard voor een dubbele peesblessure laten behandelen met stamcellen+prp. De resultaten waren verbazingwekkend! Ik had het paard op volledige boxrust en 2 x daags 20 min stappen. Elke dag ice vibes om en daarna in de klei. Ook gaf ik hem msm bij. Mijn paard was na 7 weken volledig genezen. Mocht ik ooit nog eens te maken krijgen met een peesblessure zou ik het zo weer doen ondanks de kosten.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:33

Begrijpelijk! In de periode dat ik daar stage liep zag ik bij beide gevallen goede resultaten. Stamcel is een stuk ingrijpender maar het weefsel wat dan terug groeit is ook een stuk sterker. Het is natuurlijk wel geluk hebben in beide gevallen..
Als Gert-Jan de kansen goed inschat zou ik zeker voor stamcel gaan, ik ken hem als een eerlijke dierenarts die niet voor het geld stamcel zou aanraden!

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Stamcel injectie of PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:30

Mijn bericht is blijkbaar weer een keer hier gewist en dus verwijderd.
Ik ben zelf professioneel met paarden bezig, en ik blijf bij wat ik daarnet schreef.
Je bent nu een dik jaar verder, de toestand is eigenlijk alleen maar verergerd, mssn kan een inspuiting met stamcellen een verbetering brengen, kan best zijn maar of je echt een goed paard ermee gaat krijgen daar twijfel ik heel erg aan. Dit klinkt idd koud en cool, dit klinkt dieronvriendelijk voor sommigen hier, maar dit is wat ik er echt persoonlijk over denk, zo zou ik het zelf ook echt doen.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 09:31

aeolusnr1 schreef:
Mijn bericht is blijkbaar weer een keer hier gewist en dus verwijderd.
Ik ben zelf professioneel met paarden bezig, en ik blijf bij wat ik daarnet schreef.
Je bent nu een dik jaar verder, de toestand is eigenlijk alleen maar verergerd, mssn kan een inspuiting met stamcellen een verbetering brengen, kan best zijn maar of je echt een goed paard ermee gaat krijgen daar twijfel ik heel erg aan. Dit klinkt idd koud en cool, dit klinkt dieronvriendelijk voor sommigen hier, maar dit is wat ik er echt persoonlijk over denk, zo zou ik het zelf ook echt doen.


Dat dus betekent dat geen enkel paard bij jou een tweede kans krijgt? Ja een paard is geen mens. Maar dit paard is als een kind voor mij. Nogal kort door de bocht om een dier wat veel voor je betekent geen kans te geven, en er gelijk maar een spuitje in te zetten. Het beest is nog redelijk jong en hartstikke levend. Naar mijn weten niet fair en ik denk dat zo meerdere mensen erover denken.

Dus volgens jou moet een paard maar goed functioneren. Zo niet, dan maar een spuit erin omdat je niet met de lasten wilt lopen. >;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Stamcel injectie of PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:45

Bel Pauline Warners uit Leusden maar. Die doet het met laser en met hele mooie resultaten. Ook op oudere blessures. Kost je een stuk minder ook dan stamcel of PRP. (06) 22 32 29 26

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:45

Shauniraquel schreef:
Dat dus betekent dat geen enkel paard bij jou een tweede kans krijgt? Ja een paard is geen mens. Maar dit paard is als een kind voor mij. Nogal kort door de bocht om een dier wat veel voor je betekent geen kans te geven, en er gelijk maar een spuitje in te zetten. Het beest is nog redelijk jong en hartstikke levend. Naar mijn weten niet fair en ik denk dat zo meerdere mensen erover denken.

Dus volgens jou moet een paard maar goed functioneren. Zo niet, dan maar een spuit erin omdat je niet met de lasten wilt lopen. >;)


Dat staat er helemaal niet in de post van aeolusnr1, je bent nu al een jaar bezig zonder verbetering, eerder een verslechtering. Het paard heeft dus al vele kansen gehad en er zit geen verbetering in, terwijl dit er wel zou moeten zijn.

Je moet wel realistisch blijven en rekening houden met het feit dat het wellicht niet meer goed komt.

Dat is wat er staat, wat je er verder mee doet moet je zelf weten.

Persoonlijk, ik zou voor een second opinion naar een andere kliniek gaan voordat je een hele dure behandeling gaat uitproberen die wellicht weinig kans heeft. Sommige dierenartsen willen namelijk heel ver gaan in behandelingen terwijl het eigenlijk pappen en nathouden is. Daar heb jij niets aan en je paard al helemaal niet.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:51

Wat erg voor je paard. Er zijn natuurlijk diverse opties nog. Wat je dierenarts voorstelt kan heel goed werken. Is wel stevig aan de prijs. Ik behandel dergelijke blessures met high power laser therapie. Kost een eind minder, en de resultaten zijn tot nu toe steeds heel goed. Recent een Fries behandeld met een enorm gat in zijn pees. Na zes weken behandelen controle, gat geheel dicht en weefsel ook mooier van kwaliteit dan een litteken. Na nog eens zes weken niet meer laseren, maar rustig opbouwen in werk opnieuw scan laten maken door andere dierenarts. Die kon vervolgens de eerste arts bellen om te vragen waar de blessure gezeten had; niet meer terug te vinden. Ik bedoel maar.
Mocht je meer willen weten, kijk eens op http://www.hplt.nl (niet mijn site, wel duidelijke info!). Of je mag me natuurlijk ook mailen op info@dierfysio.nu.
Beterschap!!
Edit: lees nu pas dat jouw paard ook een Fries is. Zie ik toch vaker dit soort blessures bij. Is pas discussie op Facebook geweest tussen dierenartsen hierover. Conclusie was dat stofwisseling in lichaam van Fries anders gaat dan bij warmbloed, waardoor ze sterker en sneller verzuren. Mogelijk speelt dat een rol.
Laatst bijgewerkt door dierfysio op 10-01-17 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 09:59

ingvdh schreef:
Shauniraquel schreef:
Dat dus betekent dat geen enkel paard bij jou een tweede kans krijgt? Ja een paard is geen mens. Maar dit paard is als een kind voor mij. Nogal kort door de bocht om een dier wat veel voor je betekent geen kans te geven, en er gelijk maar een spuitje in te zetten. Het beest is nog redelijk jong en hartstikke levend. Naar mijn weten niet fair en ik denk dat zo meerdere mensen erover denken.

Dus volgens jou moet een paard maar goed functioneren. Zo niet, dan maar een spuit erin omdat je niet met de lasten wilt lopen. >;)


Dat staat er helemaal niet in de post van aeolusnr1, je bent nu al een jaar bezig zonder verbetering, eerder een verslechtering. Het paard heeft dus al vele kansen gehad en er zit geen verbetering in, terwijl dit er wel zou moeten zijn.

Je moet wel realistisch blijven en rekening houden met het feit dat het wellicht niet meer goed komt.

Dat is wat er staat, wat je er verder mee doet moet je zelf weten.

Persoonlijk, ik zou voor een second opinion naar een andere kliniek gaan voordat je een hele dure behandeling gaat uitproberen die wellicht weinig kans heeft. Sommige dierenartsen willen namelijk heel ver gaan in behandelingen terwijl het eigenlijk pappen en nathouden is. Daar heb jij niets aan en je paard al helemaal niet.


Ik begrijp dat je realistisch moet blijven. Maar echt kansen heeft het paard niet gehad. Mijn vorige DA zei, zet maar op het land en kijk naar een jaar maar verder. Nu 4 a 5 maanden verder komt dit uit de resultaat bij een andere DA. Hieruit blijkt dus dat mijn huidige DA de fout in gegaan is en ik een halfjaar weggegooid heb.

Verder ben ik aan het rond informeren en zoeken wat andere opties zijn die inderdaad een stuk minder kosten met zich meebrengen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Stamcel injectie of PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:31

Ik moet vrijdag de 13e een lezing geven op de hengstenkeuring van het KFPS juist over laser op peesblessures bij Friezen.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 10:35

janderegelaa schreef:
Ik moet vrijdag de 13e een lezing geven op de hengstenkeuring van het KFPS juist over laser op peesblessures bij Friezen.


Oh dit klinkt erg interessant! Bedankt

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Stamcel injectie of PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:48

Toevallig staat onze merrie (26) sinds gisteren als gast op de Hofstede.
We gingen erheen omdat ze al een week een iets dikker been RA had en alhoewel ze goed liep vonden we het toch raadzaam om het even te laten scannen. Helaas, een beschadiging in de tussenpees. Nu hebben we GJ 3 jaar geleden al met succes een PRP behandeling laten toepassen bij een kogelband blessure (ze was in 6 maanden hersteld) dus we hebben nu ook niet getwijfeld over de PRP. De behandeling is vanmorgen gedaan en goed gelukt, vanaf morgen gaat ze ook op de trilplaat.

Ik denk dat je het zo moet bekijken; na maanden rust is de blessure alleen maar erger geworden dus ik zou deze kans pakken. GJ heeft het bij onze merrie nooit verkeerd gezien en zijn behandelingen hebben altijd goed uitgepakt.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 12:41

Gulpje schreef:
Toevallig staat onze merrie (26) sinds gisteren als gast op de Hofstede.
We gingen erheen omdat ze al een week een iets dikker been RA had en alhoewel ze goed liep vonden we het toch raadzaam om het even te laten scannen. Helaas, een beschadiging in de tussenpees. Nu hebben we GJ 3 jaar geleden al met succes een PRP behandeling laten toepassen bij een kogelband blessure (ze was in 6 maanden hersteld) dus we hebben nu ook niet getwijfeld over de PRP. De behandeling is vanmorgen gedaan en goed gelukt, vanaf morgen gaat ze ook op de trilplaat.

Ik denk dat je het zo moet bekijken; na maanden rust is de blessure alleen maar erger geworden dus ik zou deze kans pakken. GJ heeft het bij onze merrie nooit verkeerd gezien en zijn behandelingen hebben altijd goed uitgepakt.


Hoi wat leuk om te lezen dat jullie daar ook staan! Natuurlijk wel voor iets minder goed nieuws... Hoogstwaarschijnlijk ga ik voor de stamcel omdat dit qua ernst van de blessure het beste is voor mijn paard. Ik wil er later geen spijt van krijgen dat ik het niet heb gedaan, en er is een mogelijkheid om haar weer in haar oude staat te krijgen. Dus waarom zou je het niet proberen, het kost veel geld, maar ik heb het er voor over. Anders is de kans groot dat ik haar over een tijd moet laten inslapen omdat het van kwaad naar erger gaat.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:56

Hoi. Ik zat te zoeken op peesblessures en kwam prp tegen. Maar heb geen flauw idee wat de kosten daar van zijn. Mag ik vragen wat het bij jou paard heeft gekost?

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 12:59

hiphopje schreef:
Hoi. Ik zat te zoeken op peesblessures en kwam prp tegen. Maar heb geen flauw idee wat de kosten daar van zijn. Mag ik vragen wat het bij jou paard heeft gekost?


Om het even aan te vullen, een PRP behandeling bij de Hofstede kost €600. Als je dit wilt inclusief verband + echo's dan kom je uit op €1300

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:02

Shauniraquel schreef:
hiphopje schreef:
Hoi. Ik zat te zoeken op peesblessures en kwam prp tegen. Maar heb geen flauw idee wat de kosten daar van zijn. Mag ik vragen wat het bij jou paard heeft gekost?


Om het even aan te vullen, een PRP behandeling bij de Hofstede kost €600. Als je dit wilt inclusief verband + echo's dan kom je uit op €1300

Oké. Dankjewel voor je antwoord

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:04

Gulpje schreef:
Toevallig staat onze merrie (26) sinds gisteren als gast op de Hofstede.
We gingen erheen omdat ze al een week een iets dikker been RA had en alhoewel ze goed liep vonden we het toch raadzaam om het even te laten scannen. Helaas, een beschadiging in de tussenpees. Nu hebben we GJ 3 jaar geleden al met succes een PRP behandeling laten toepassen bij een kogelband blessure (ze was in 6 maanden hersteld) dus we hebben nu ook niet getwijfeld over de PRP. De behandeling is vanmorgen gedaan en goed gelukt, vanaf morgen gaat ze ook op de trilplaat.

Ik denk dat je het zo moet bekijken; na maanden rust is de blessure alleen maar erger geworden dus ik zou deze kans pakken. GJ heeft het bij onze merrie nooit verkeerd gezien en zijn behandelingen hebben altijd goed uitgepakt.

Laser herstelt het in 6-8 weken. Voor een fractie van de kosten.
Dit is een 40% ruptuur en genezen in 8 weken. Dat kan PRP of stamcel echt niet:
Afbeelding

Afbeelding

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 13:10

janderegelaa schreef:
Gulpje schreef:
Toevallig staat onze merrie (26) sinds gisteren als gast op de Hofstede.
We gingen erheen omdat ze al een week een iets dikker been RA had en alhoewel ze goed liep vonden we het toch raadzaam om het even te laten scannen. Helaas, een beschadiging in de tussenpees. Nu hebben we GJ 3 jaar geleden al met succes een PRP behandeling laten toepassen bij een kogelband blessure (ze was in 6 maanden hersteld) dus we hebben nu ook niet getwijfeld over de PRP. De behandeling is vanmorgen gedaan en goed gelukt, vanaf morgen gaat ze ook op de trilplaat.

Ik denk dat je het zo moet bekijken; na maanden rust is de blessure alleen maar erger geworden dus ik zou deze kans pakken. GJ heeft het bij onze merrie nooit verkeerd gezien en zijn behandelingen hebben altijd goed uitgepakt.

Laser herstelt het in 6-8 weken. Voor een fractie van de kosten.
Dit is een 40% ruptuur en genezen in 8 weken. Dat kan PRP of stamcel echt niet:
[ [url=m/RXyaPD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OQh9KN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja ik heb ook gelezen over laser. Maar de blessure van mijn paard is zo zwaar dat stamcel of prp beter zou aanslaan. Waar ik bang voor ben is dat laser misschien minder goed aanslaat en dat ik dit geld heb uitgegeven aan de laser behandeling wat ik ook in stamcel had kunnen stoppen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:14

Als evidence based medicine je uitgangspunt is, dan is er voor stamcel en PRP slechts flinterdun bewijs dat het werkt. Stamcellen gaan binnen 5 uur dood na inspuiten. Het mogelijk effect van stamcellen is dat de microvesicles ín de stamcellen na het sterven van die stamcellen vrijkomen en een (verse) ontstekingsreactie opwekken. Precies hetzelfde is het vermoedelijke effect van PRP. Het eigen lichaam gaat vervolgens die nieuwe ontsteking aanpakken, met als je geluk hebt (omdat je nu je paard rust geeft, want je weet nu vanaf dag 1 dat er een ontsteking is) herstel.

Voor high power laser is een stuk degelijker wetenschappelijk bewijs. Ook nog niet helemaal dichtgetimmerd, maar daar is iig onderzoek naar gedaan met fatsoenlijke aantallen paarden.

Op grond daarvan zou ik zeggen, ga maar voor high power laser.

En 600 euro voor PRP? Utrecht doet het voor 250...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:16

Een 40% ruptuur is echt een hele zware blessure.

Laat jouw paard maar laseren door Pauline. Als het niet helpt betaal ik de rekening. Als het wel helpt mogen we hier een fotoverslag doen ok?

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:17

Heel naar dat je al zo lang aan het tobben bent!
Zoals ik je bericht begrijp ligt de diagnose 'peesblessure' er nog niet de volledige periode. Dat is balen, want wat goed is voor blessure type 1 werkt averechts bij type 2...

Ik heb de ervaring dat peesblessures lang duren en dat het met 'moed, beleid en trouw ' volledig kan herstellen.
Dwz: de modernere methoden met stamcellen en laser waren er nog niet.
'Beleid' hield in: scan door de DA op stal (...ik wil liever geen geblesseerd dier in een standaard trailer...) en dan verder alle praatjes negeren (moed en trouw!)(geklets van: het dier is toch niet kreupel, ik zie niets aan dat been, etc.)
Tegenwoordig is het DA beleid ook iets minder streng, waar ik maanden ernaast heb gestapt, wordt nu (op geleide van voortgezet onderzoek naar het scanbeeld van pezen !!) al weer eerder gezegd dat stappen onder het zadel kan en op gegeven moment met 2 rondjes draf per week.

Succes!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:18

Ibbel schreef:
Als evidence based medicine je uitgangspunt is, dan is er voor stamcel en PRP slechts flinterdun bewijs dat het werkt. Stamcellen gaan binnen 5 uur dood na inspuiten. Het mogelijk effect van stamcellen is dat de microvesicles ín de stamcellen na het sterven van die stamcellen vrijkomen en een (verse) ontstekingsreactie opwekken. Precies hetzelfde is het vermoedelijke effect van PRP. Het eigen lichaam gaat vervolgens die nieuwe ontsteking aanpakken, met als je geluk hebt (omdat je nu je paard rust geeft, want je weet nu vanaf dag 1 dat er een ontsteking is) herstel.

Voor high power laser is een stuk degelijker wetenschappelijk bewijs. Ook nog niet helemaal dichtgetimmerd, maar daar is iig onderzoek naar gedaan met fatsoenlijke aantallen paarden.

Op grond daarvan zou ik zeggen, ga maar voor high power laser.

En 600 euro voor PRP? Utrecht doet het voor 250...

Dat is ook de reden dat het voor mensen bijna niet meer gebruikt wordt. De resultaten met stamcel/PRP zijn te wisselend en blijken in de praktijk erg tegen te vallen. En nu beginnnen de dierenartsen ermee.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:19

Voor mensen is er helemaal geen bewijs dat stamceltherapie (bij welke aandoening dan ook) of PRP werkt. Ook nooit ook maar enige aanwijzing in die richting geweest.