Paard heeft bult op been (na springles?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-17 22:13

Hoi Bokkers,

Allereerst voordat zich een aantal reacties hierover voor gaan doen, er is geen dierenarts bij gekomen (nog niet) omdat de bult niet warm is, je er aan kan zitten/knijpen/duwen zonder dat het zeer doet en het paard totaal niet kreupelt/onregelmatig is.

Sinds 2 dagen heeft mijn paard een bult op z'n been. Het is keihard, je kan het niet bewegen en het zit niet plots op z'n been maar het loopt mooi over in de bult. Ik heb afgelopen dinsdag springles gehad waarin we een klein moment hadden waarop hij zich een soort verstapte (op de hindernis af, galopwissel en een beetje krap uitkomen waardoor hij een beetje onhandig op z'n been terecht kwam voor mijn gevoel). Ik heb nu het idee dat dit het bultje heeft veroorzaakt. Optie 2 is dat het in de paddock is gebeurd want ze staan nogal in een speelse groep.
De reden dat ik denk aan de springles is omdat er na de springles nog geen bult zat, ik controleer zijn pezen altijd na beschermers afdoen namelijk. En de dag erna zat die bult er dus gelijk, groot en hard.

Ik vraag me nu af wat dit kan zijn, hoor al verschillende dingen over een schiefel. Dit lijkt me nogal onwaarschijnlijk omdat er nog geen 24 uur tussen zat... Kan dat zo snel vormen?
En dan nog iets, paard heeft er dus 0,0 last van. Wat zeggen jullie, dierenarts erbij? Wel/niet rijden?

Ik hoop op wat ideeën of misschien gewoon geruststelling voor mij :)
Groetjes Lieke
Ohja ik heb nog foto's:

Afbeelding

Afbeelding


Anoniem

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:19

Ziet eruit als een schieffel ! Goed oppassen dat hij niet blijft 'werken' en in de weg gaat zitten bij de pezen

tirzasarah10

Berichten: 1818
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:19

Ik zou toch even een da laten kijken en voor de zekerheid een foto laten maken. Zelf heeft mijn paard ook soort gelijken actief gehad met spelen. Eerst een klein bultjes en binnen mum van tijd een dikke bult van ruim 8 cm en 2cm dik. Zou er volgens de da 6 weken zoet mee zijn, dit is nu al 3 maanden en er is nog geen verandering.... Dus zelf zou ik hier heel voorzichtig mee zijn en niet verder rijden!

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:24

Ziet eruit als een schiefel. Wat je wel en niet kan doen is afhankelijk van de plaats: als er geen pezen in de buurt lopen, kun je rustig aan het werk, maar niet op het harde. Zit er wel een pees, dan is maar net de vraag of die geraakt is of beschadigd kan worden.

Mijn paard heeft in april 2016 een schiefel opgelopen; hij heeft geen pas kreupel gelopen, ik mocht er aan zitten, in knijpen etc. Voor de zekerheid heb ik hem op de foto laten zetten bij de DA. Daar kwam niets schokkends uit, er zaten geen pezen in de gevarenzone. Ik heb toen vier weken de training teruggeschroefd naar halve hoeveelheid (10 km het bos in ipv 20) en paard Puur Osteo druppels gegeven en de schiefel gesmeerd met omnigel ter ondersteuning. Bult zit er nog wel, maar is heel veel kleiner geworden.
Overigens zit de schiefel bij mijn paard op ongeveer dezelfde plek als bij jouw paard.

Oy with the poodles, already

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:25

Rare plek voor een schiefel. Schiefel ontstaat door een tik van buitenaf, maar lijkt mij geen plek waar hij zichzelf kan aantikken of het moet van een andere gebeurtenis zijn. Mijn paard heeft ook een schiefel op eenzelfde plek, opgelopen door dichtbij een rand te gaan rollen en met haar been tegen de rand opgeknald met omrollen |( .

Het kan een schiefel zijn wat je paard dus op een ander moment heeft opgelopen of het is een peesblessure, maar wel een rare plek.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-17 22:29

@peanutbutter, met werken bedoel je dan groeien/verplaatsen?
@hilary, als de pees geraakt is zou hij dan niet al signalen van pijnlijkheid moeten tonen? Zo klinkt me dat logischerwijs in de oren maar wie weet zit ik fout. En kan jij nu alles weer met je paard?
@weidebloem, dus jij zegt dat het niet door dat springles incident kan komen? Dat zou mij in ieder geval al van m'n schuldgevoel af helpen #)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:33

Het zou kunnen dat een pees net langs de bult loopt en geïrriteerd raakt als ie er langs beweegt. DA moet dat prima kunnen inschatten :j
Mijn paard kan alles weer. Eind mei reden we zonder problemen de endurance in Wateren en in juni gewoon spring- en crossles gedaan.

Oy with the poodles, already

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:36

zou zeker even een arts laten komen, om te kijken of het eventueel schade heeft gedaan, of alsnog kan aanrichten. maar je hoeft je niet schuldig te voelen hoor, dit gebeurt nou eenmaal.. en het kan ook al voor de springles gebeurt zijn!

.::: You musn't be afraid to sparkle a little brighter, darling :::.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:50

Kan net zo goed n pees zijn . Ik zou m laten checken. Better safe than sorry

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-17 22:53

Hmm dan denk ik dat ik na jullie adviezen toch maar even ga bellen voor een afspraak met m'n dierenarts. Ik til het wel over het weekend heen want hij heeft er geen last van en het zit er nu pas 48 uur, wie weet trekt het nog weg.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:01

Jeetje Lieke wat vervelend :( Je kan altijd een DA bellen om advies te vragen! Hoop dat het meevalt en dat je snel weer lekker aan de slag kan!

dresjoepie

Berichten: 2511
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:19

DA bellen en niet op het harde lopen dit actieveert de schieffel alleen maar meer

ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:27

Ziet er uit als een blessure aan het checkligament. Had mijn paard ook. Dat was hard of soms ook zacht en hij liep er niet kreupel op. Het is echter wel een peesblessure.
Het checkligament is een steunbandje voor de diepe buiger en zit om de pees heen en een stukje onder de sprong aan de buitenkant. Precies waar zo te zien jouw bultje zit.
Toch even de dierenarts laten kijken dus. Als je lang wacht blijf je er altijd last van houden. Ligament geneest prima als je het goed aanpakt.

[o]


Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:00

Hier ervaring met op bijna dezelfde plek een schiefel en een tussenpees blessure.
Zou wat beweging geven op het harde en is het na het weekend nog niet weg even naar de kliniek voor foto en echo.
Dan weet je zeker hoe of wat.
Die van mij liep er ook niet kreupel op, op stal dachten ze allemaal dat het wel mee zou vallen.
Afbeelding

Sterkte ermee!

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 13:40

@ikkedus, dit is echt kei en kei hard dus denk niet dat het dan hetzelfde is.
@woestein, bij jou zit het wel een stuk meer naar achteren.

Ik heb net telefonisch spreekuur gehad met mijn dierenarts en deze geeft aan als het niet veranderd, gewoon koel blijft, hij er geen last van krijgt en het niet warmer/anders is na het rijden dat ze geen reden zien om langs te komen. Foto en echo zou kunnen maar dat is dan puur voor mijn eigen geruststelling.

Dus ik ga dan dit weekend gewoon licht werk blijven verrichten en het goed in de gaten houden en paard zelf ook goed in de gaten houden.

lisejacobs
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-01-17

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:33

Ik zou sowieso wel de dierenarts bellen, al is het maar voor de zekerheid :) Heel veel succes!

Manon (14 jaar) & Lise (23 jaar)

Clauwdia
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-01-17

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:54

.. Vandaag naar Utrecht geweest en blijkt dat onze 11 jarige paint een tussenpees blessure heeft. De arts zei dat hij 4x zo dik is als normaal en ziet het herstel niet bepaald zonnig in..hij was er zelfs best negatief over. Misschien na 3 maanden volledige box rust en wel 2x 10 minuten per dag stappen, dan weer een echo en dan weer 3 maanden, daarna heel rustig opbouwen en hopen dat het goed blijft. Inspuiten was volgens hem heen optie.. Volgens de arts is de sport hierna uitgesloten en kan er alleen nog recreatief een bosritje ofzo op gedaan worden..iemand ervaring hiermee? Het is zo'n goedzak

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:26

ai dat klinkt niet goed. Je bent er wel vroeg bij en je paard is nog jong, met veel rust en geduld kan er veel herstellen. Ook lastig voor een DA om goed de ernst in te schatten. Denk dat je een beter beeld krijgt na een paar maanden over wat de vooruitzichten gaan zijn.

Ik heb geen ervaring met dit type peesblessure, maar heb wel ervaren dat heeel langzaam opbouwen erg belangrijk is. Heb destijds msm bijgevoerd en had wel het idee dat het hielp in combinatie met koelen en traumeel.

Heeft de DA nog iets gezegd over koelen?

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:35

Al nieuws?

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 21:38

Claudia, ik denk dat je beter een eigen topic aan kan maken of het in een topic zet wat wat meer raakvlakken heeft met jouw probleem.. Mijn probleem is namelijk vrij onschuldig dus denk dat je hier misschien niet de juiste mensen/adviezen treft :) is maar een tip hoor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Paard heeft bult op been (na springles?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:40

Een verse schiefel werd vroeger weggehaald met een deegroller. Iedere dag er een paar keer stevig overheen rollen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 22:11

janderegelaa schreef:
Een verse schiefel werd vroeger weggehaald met een deegroller. Iedere dag er een paar keer stevig overheen rollen.

Haha hoe vers is vers? Moet ik dit trouwens wel serieus nemen? En opzich is het niet erg als hij dat bultje houdt toch, als het nu gewoon vast zit..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:25

liekec schreef:
janderegelaa schreef:
Een verse schiefel werd vroeger weggehaald met een deegroller. Iedere dag er een paar keer stevig overheen rollen.

Haha hoe vers is vers? Moet ik dit trouwens wel serieus nemen? En opzich is het niet erg als hij dat bultje houdt toch, als het nu gewoon vast zit..

Als het niet in de buurt van een pees zit.

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 07:56

liekec schreef:
Claudia, ik denk dat je beter een eigen topic aan kan maken of het in een topic zet wat wat meer raakvlakken heeft met jouw probleem.. Mijn probleem is namelijk vrij onschuldig dus denk dat je hier misschien niet de juiste mensen/adviezen treft :) is maar een tip hoor.


Ah, ik was al verbaasd dat het een zware peesblessure blijkt te zijn, maar het bericht was niet van de TS! Er is ook een peesblessure topic, daar staan heel veel tips in.

jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:44

Liekec hoe gaat het met die buld van na het springen?
Mijn fjord heeft daar nu ook een buld.een week antibiotica en metakam antibiotica ze liep een beetje raar maar nu loopt ze gewoon en de buld zit er nog.ze staat op het land en gaat savonds naar binnen.ze komt naar me toe en loopt heel normaal.ik heb haar ook meteen glucosemine gegeven


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers