[CHALLENGE] 2017: Een tekening per dag/week/maand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [CHALLENGE] 2017: Een tekening per dag/week/maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:45

Wauw prachtig xTitanic!

En elclair; mooi. Juist die snelle krabbels spreken mij aan.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:47

Er komen echt weer hele gave werkjes voorbij!

Seven, mooi zo dat hoofd uit de donkere achtergrond.
xTitanic, hele gave inkt tekeningen! Ben erg benieuwd naar je toekomstige werken!
sanneb, ik vind hem erg leuk. Hij heeft iets abstracts.
eclair98, dat hoeft toch helemaal niet. Ook die van jou is leuk hoor! Daarnaast moet je je ook even bedenken dat sommigen hier al jaren tekenen, en dus al aardig wat ervaring hebben.

Van mij is vandaag een snelle schets met houtskool. Ben er niet heel erg tevreden over, de ogen kloppen helaas niet helemaal. Schetsen is nooit m'n sterkste kant geweest, dus een goede oefening :)

Afbeelding

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Re: [CHALLENGE] 2017: Een tekening per dag/week/maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:38

Ondaks het kleine foutje bij de ogen vind ik hem echt heel gaaf! Leuk om weer eens wat anders te zien. Is dit een ratje?

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:51

anniekow; Gaaf, die pauw! Heerlijke felle kleuren.
Seven; Mooi hoofd, en vooral dat oog in het licht vind ik zo goed gelukt.
xTitanic; Ik vind jou geloof ik niet zo leuk...én hele gave weerfoto's maken en dan ook nog kunnen tekenen >;) (geintje, natuurlijk). Mooi, zo los en toch gedetailleerd op een bepaalde manier. 3 Springt er voor mij letterlijk en figuurlijk uit, maar bij 4 vind ik die manen dan weer zo prachtig gelukt.
sanneb; Ook een mooie plaat. Beetje stilistisch zo, met dat hoekige en dat ie niet in het blaadje past vind ik vaak juist wel geinig.
eclair98; Niet schamen, jouw werk is ook mooi. Simpel, met maar twee kleuren en zo los, maar ik vind hem best ook wel gaaf zo.
joey_lover; tja, als je heel goed kijkt zie je inderdaad dat het oog niet helemaal klopt, maar zo op het eerste gezicht is het gewoon een ontzettend snoezige schets. Die knuistjes om dat eten ook, té schattig. <3

Mijn eerste poging voor week 1. Even weer inkomen en rustig begonnen met potlood (B2, B4) op A3 formaat naar een plaatje uit eigen werk. Zie zo al van alles wat beter, anders of net niet klopt, maar ben helemaal wijs met het oor. Echt het oor van vzpaard, waar ik, tot haar ergernis, al zo vaak aan heb lopen peuren (die dingen zijn ook té fluffy om niet aan te zitten).

"Appeltjes!"
Afbeelding

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:24

quintenvo schreef:
Anniekow: ik had op een filmpje gezien dat ze een stukje keukenrol of papier onder hun hand leggen, zodat je niet met je hand erover heen gaat. Ik moet er zelf nog wel aan wennen, soms vergat ik dat mijn hand op dat papiertje moest en zat ik er weer met mijn hand over het tekenpapier te gaan en was het weer uitgeveegd:)

Aah slim inderdaad om een stuk papier te gebruiken. Ik heb wel eens gehoord dat je haarlak kunt sprayen om ervoor te zorgen dat er niks meer uit veegt als ie af is, maar ik weet niet of dat dus ook echt zo is...

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [CHALLENGE] 2017: Een tekening per dag/week/maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:56

Seven: Wat onwijs gaaf zeg! Ik zie hier meerdere langskomen met wit op zwart, dat staat echt nog op mijn to-do list :D Ziet er echt mooi uit ! Mooie verhoudingen ook. Heb je bewust maar 1 wimper gedaan bij het paard? Was iets wat mij toevallig opviel, dus dacht: misschien heb je dat bewust gedaan :D

Titanic: Echt knap dat je dat zo maar even kan tekenen. Hele andere stijl, maar zo leuk! Ik vind trouwens dat bij jou altijd (ja, ik volg je op insta :D ) je verhoudingen heel erg mooi zijn. Volgens mij teken je niet met raster toch?

Sanneb: Leuk gedaan! Leuk om te zien dat iedereen weer zo'n andere manier heeft van werken.

Eclair: Schamen? Waarvoor? Iedereen tekent op zijn eigen manier en dan is het altijd iets van jezelf. En iets wat je zelf maakt heeft altijd zo zijn mooie kanten! Ik vind jouw kleuren gedurft, bij mij wordt het dan meteen verpest. Leuk gedaan!

Joey_lover: Leuk, zo'n snelle schets! Niet téveel details, en ook zeker niet te weinig. Mooi! Oogje klopt inderdaad niet helemaal, maar ik vind het niet eens storend. Je kan hem nog iets bijwerken als je er niet tevreden over bent toch? Als je nog meer tips wil zou ik volgende keer bijv naar het oortje kijken. Deze is prima in verhouding, maar ik vind het linkeroortje zoveel mooier dan het rechteroortje. (met het rechteroortje is niks mis hoor verder! :D )

Pluizebolpum: Heel erg mooi, prachtig! :D Gave stijl heb je! En complimenten voor de oren en het oog. Je ziet erg duidelijk dat de oren zachte haartjes horen te zijn. :) Leuk! Misschien ligt het aan mij, maar zit het rechteroog (uit zijn gezicht) hoger? Ik kijk er anders tegenaan, maar kan niet precies zeggen wat ik nou niet 100 % vind kloppen. Misschien iets te hoog, of weer juist te bol. I don't know. Maar moet zeggen dat ik jaloers ben op jouw tekening!

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [CHALLENGE] 2017: Een tekening per dag/week/maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:58

En nog een vraagje aan de mensen die met houtskool werken. Kleur je in met houtskool, of maak je hem wat donkerder en haal je met een gum of kneedgum weer de lichte vlakken naar voren? En hoe doen jullie dat met dunne lichte sliertjes? Bij mij is mijn gum te snel zwart om echt weer dingen wit te krijgen als ik het te donker heb gedaan. En hij is te dik om dunne sliertjes te trekken. Iemand die raad kan geven? :D

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:10

anniekow schreef:
quintenvo schreef:
Anniekow: ik had op een filmpje gezien dat ze een stukje keukenrol of papier onder hun hand leggen, zodat je niet met je hand erover heen gaat. Ik moet er zelf nog wel aan wennen, soms vergat ik dat mijn hand op dat papiertje moest en zat ik er weer met mijn hand over het tekenpapier te gaan en was het weer uitgeveegd:)

Aah slim inderdaad om een stuk papier te gebruiken. Ik heb wel eens gehoord dat je haarlak kunt sprayen om ervoor te zorgen dat er niks meer uit veegt als ie af is, maar ik weet niet of dat dus ook echt zo is...


Als ik met pastel werk, gebruik ik inderdaad haarlak. Ik moet er dan wel 3 lagen overheen spuiten, maar het werkt wel! :) Er bestaat ook speciaal spul voor, fixatiespray heet dat. Haarlak schijnt namelijk naar verloop van tijd geel te kleuren en tja dan is je hele tekening geel. Maar voor nu gebruik ik gewoon haarlak, kan voor mijn creaties prima haha ;)

Ik heb overigens even zitten kijken naar die markers van Winsor&Newton, maar wat is nu precies het verschil tussen de Brushmarker en de Promarker? De eerste is sierlijker en de tweede meer echt voor vlakken enzo? Welke zouden jullie aanraden? :o

EvaLuna

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:12

Mag ik met jullie mee tekenen? Ik ben nieuw hier in het tekenhoekje en ben bokt een beetje opnieuw aan het uitvinden

Wat een prachtige werken komen hier voorbij, kleurrijke Pauw, prachtige black tekening, zo inspirerend en leuk al die stijlen en verschillende materialen die gebruikt worden.

Wat een schattig ratje en wat een mooie blik heeft het paardje van pluizenbollum in zijn ogen, haarscherp dat halster.
Dit werkje was een potloodschetsje en verder bewerkt op mijn mobiel 1/52; Afbeelding

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:14

Ik heb Promarkers, voor school. Helaas nog geen uitgebreide collectie - enkele basiskleuren zoals groen, geel, roze en blauw. Dus een paard kan ik er niet mee kleuren (enfin, misschien wel een eenhoorn of een pegasus?! :') ) Ben er overigens wel tevreden over, al gebruik ik hem meer voor grafische doeleinden en dus om vlakjes etc in te kleuren.

Hier is overigens een handig filmpje over het verschil tussen de Promarkers, Brushmarkers en Copics. Ik geloof dat het grote verschil de punt is en dat de ene in veel meer kleuren bestaat dan de andere.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:17

Pluizebolpum, ik vind jou stijl echt zo geweldig!! Heb regelmatig in het vorige topic mee gekeken en ook daar plaatste je altijd zulke mooie werkjes. Deze ook weer. Lekker los, maar dan wel met ontzettend veel detail erin. En de oortjes zien er inderdaad heel fluffy uit :D

anniekow, haarlak kan inderdaad, maar zou ik zelf niet snel doen. Grote kans dat het gaat verkleuren namelijk. Als je er iets op wilt doen, dan zou ik gewoon fixeerspray halen. Maar het is ook heel goed mogelijk om zonder fixeerspray te werken. Het is inderdaad wel goed opletten. Een papiertje onder je hand wil ook wel werken en je zou ook nog (als je rechtshandig bent) van links naar rechts kunnen werken.

Jolandeee, het is al een tijdje geleden dat ik echt met houtskool gewerkt heb, maar bij m'n gedetailleerde werken werkte ik altijd in combinatie met een wit pastelpotlood of wit houtskoolpotlood. Daarmee tekende ik dan de dunne lichte haartjes. Maar denk dat je het ook wel uit kan sparen, dan werk je denk ik meer zoals je met grafiet doet.

EvaLuna, wat een schatje!!

RenskeFrea

Berichten: 866
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:00

Hoi pluizebol, jij ook welkom terug :wave:
Mooie dingen komen er weer voorbij, iedereen is erg creatief. Dat veulentje hierboven is erg tof, en ik vind het ratje superschattig. Zo mooi gelukt met die pootjes die het voedsel vasthouden.

Mijne voor gister en vandaag.
Gister naar aanleiding van de wind en paardrijden:

Wind
Afbeelding

Vandaag weer een vosje, vond dit plaatje zo schattig, alleen kijkt die van mij meer boos, op het plaatje keek hij toch heel anders :P

Afbeelding

Beide pastel, paardje met krijtjes en de vos met potloden en beetje krijt, op A5

pompompom

Berichten: 765
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:11

amado7 schreef:
En nog een vraagje aan de mensen die met houtskool werken. Kleur je in met houtskool, of maak je hem wat donkerder en haal je met een gum of kneedgum weer de lichte vlakken naar voren? En hoe doen jullie dat met dunne lichte sliertjes? Bij mij is mijn gum te snel zwart om echt weer dingen wit te krijgen als ik het te donker heb gedaan. En hij is te dik om dunne sliertjes te trekken. Iemand die raad kan geven? :D


Ik probeer de lichte delen niet te donker aan te zetten met houtskool, maar doe het nauwkeurige werk terug werken met kneedgum. Het hangt ook van je papier af. Op t ene papier kan je makkelijker terug werken als het andere papier.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [CHALLENGE] 2017: Een tekening per dag/week/maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:23

Wat is dat een fantastisch vosje! Die blik is hilarisch. _/-\o_

Afbeelding

Dit is mijn tekening. Lastig materiaal, krijt, maar het effect vind ik wel leuk!

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:42

Ik was toch niet helemaal tevreden over m'n ratje, en aangezien ik nu nog vakantie heb en lekker veel tijd, heb ik hem nog een keertje gemaakt. Nu alleen geen houtskool, maar geschetst met gewoon potlood en daarna met fineliner over getrokken en met erg verdund acryl en gouache ingekleurd. Zit er al een tijdje over te denken om eens aquarel te proberen, maar aangezien ik dat (nog) niet in huis heb, wilde ik het eens op deze manier proberen. Dus voor mij de eerste keer dat ik zo nat werk, maar vind het erg leuk, dus daar ga ik zeker vaker wat mee doen :j

Afbeelding
(een levend exemplaar heeft er in een onbewaakt ogenblik overheen gelopen, vandaar de zwarte puntjes aan de rechterkant en eronder :+ )

RenskeFrea, whaha, die vos, echt geniaal! Het paard is ook leuk zo met al die haren in de wind.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [CHALLENGE] 2017: Een tekening per dag/week/maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:53

Wat leuk die rat! De kleuren passen er ook heel mooi bij. :j

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 21:56

Wat leuk, zo met die kleuren op die rat! Lekker speels

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:36

amado7 schreef:
Misschien ligt het aan mij, maar zit het rechteroog (uit zijn gezicht) hoger? Ik kijk er anders tegenaan, maar kan niet precies zeggen wat ik nou niet 100 % vind kloppen. Misschien iets te hoog, of weer juist te bol. I don't know.
Klopt inderdaad dat daar iets niet helemaal goed zit, ogen zitten net iets te verdraaid of zo, maar kan zo nog wel 10 dingen noemen in alleen dat stukje die beter zouden kunnen. Niet dat we iets te kritisch zijn hoor O:) .

EvaLuna Wat een schatje, zo fluffy en lijkt wel alsof er sparkeltjes in zitten, heel apart.
RenskeFrea Echt Renske werkjes, leuk! Windpaard lijkt een beetje op Ieniemienie toen die als veulen eens in de wind stond. De vos, en vooral die blik, is te gek. Ik vind de onderkant van de snuit, met de schaduw zo, erg mooi geworden, maar zoals ie kijkt, gewoon briljant. :D
Isabel_k: Die gouden ringen dingen vind ik wel erg gaaf gelukt, de lipstick is ziet er ook goed uit, alleen jammer van de vlekken.
joey_lover Dat eerste ratje was al snoezig, maar deze is gewoon harstikke mooi. Zo gaaf gedaan met die kleuren ook en dan die kleine details in de klauwtjes en bij het neusje.

quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:36

Ik heb er weer twee getekend, ik begin het echt leuk te vinden haha :)
Ben niet helemaal tevreden, maar vindt ze toch aardig, ik moet echt bomen leren tekenen, dat is echt een drama :')
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door quintenvo op 04-01-17 22:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Rosalie99
Berichten: 358
Geregistreerd: 09-06-11

Re: [CHALLENGE] 2017: Een tekening per dag/week/maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:44

Vorig jaar heb ik het topic van toen een hele tijd gevolgd, met het idee om dit jaar ook mee te doen maar door alle mooie tekeningen hier blijf ik weer meelezen :+

quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:45

joey_lover: Ik vind hem echt heel gaaf! Ook mooi met die kleuren en helemaal omdat hij niet precies in gekleurd is
Isabel_k: Mooi!
RenskeFrea: Mooi! Die vos vind ik echt heel leuk! Hele originele (positief) stijl
EvaLuna: Mooi, ziet er heel lief uit!
Anniekow en naarppc: Handig, dat wist ik niet, ga ik zeker doen!
Pluizebolpum: Heel mooi en die oren zijn ook echt heel goed gelukt zeg!
eclair98: Ik vind hem heel leuk, dat krijg ik niet voor elkaar hoor. Hoe krijg je het zwart echt zo zwart?, bij mij wordt het echt een beetje wazig, ik heb ook het pastelkrijt van de Action.
sanneb: Hele mooie stijl!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:49

@pluizebol
Ja die vlekken wat een drama. :') Maar het is de eerste keer met krijt, dus voor nu heb ik zo iets van: "let it gooo, let it gooo."

Goed voor mijn perfectionisme deze challenge. :+

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] 2017: Een tekening per dag/week/maand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 23:00

En de tekening van m'n kat is af. Ben tevreden, voor de eerste keer een kat, helemaal niet slecht.

Afbeelding

quintenvo: mooi kleurgebruik in de lucht!

Ik wil steeds op iedereen reageren, maar dan is het alweer bedtijd. Komt nog.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:14

Hoe plaatsen jullie foto's van je werken?

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:34

Rosalie99 schreef:
Vorig jaar heb ik het topic van toen een hele tijd gevolgd, met het idee om dit jaar ook mee te doen maar door alle mooie tekeningen hier blijf ik weer meelezen :+


Nee joh, gewoon mee doen!!!
Ik denk dat als je beter wilt leren tekenen, dit juist een erg goede challenge is. Als ik zie hoe sommigen tekenen dan kan ik ook alleen maar denken 'dat wil ik ook kunnen!' Maar met alleen denken red je het niet. Doen, doen, doen is het enige waardoor je beter kunt worden en ik denk dat, als je dat wilt, je hier ook wel tips en feedback op je tekeningen kunt krijgen zodat je er nog meer van kan leren.

Dit geldt imo voor iedereen die bang is om mee te doen! Ik zou het erg jammer vinden als mensen graag mee willen doen, maar niet durven omdat ze bang zijn dat hun tekeningen niet goed genoeg zijn. Deze challenge is voor iedereen en juist de verscheidenheid aan werkjes maakt het zo leuk!