Budget challenge!! Wie doet er mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:21

Maanlicht schreef:
Slim idee Beretto! Soep van maken is ook handig! :)


Ja soep is ook altijd goed en lekker

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:44

Natuurlijk let iedereen wel op de "kleintjes", maar.... "bewust" de schappen af gaan in de mom van: ik krijg dit of dit gratis. Gaat mij iets te ver. Sorry.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:48

Snijafval beland in de vuil al, afval hoort daar thuis.

Overschotjes zijn voor de volgende dag of we maken de hond blij :-)

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:51

Oehh kaas, daar kan ik ook echt niet zonder hoor! Kook veel met romige kaassoorten en geitenkaas en ook op brood blijft het favoriet :j. Maar dan ben ik ook weer een "snob", want ik vind alleen de romig jong van Jumbo of Koggelandse jong lekker. En voorgesneden plakken want ik heb geen kaasschaaf :+. Staat al jarenlang op mijn kooplijstje maar ik vergeet het elke keer.

Voor groenterestjes enzo heb ik konijntjes in de tuin lopen, daar gooi ik eigenlijk nauwelijks wat van weg. Ook de kontjes van het brood laat ik drogen en gooi ik een dag later bij ze. Als ik verkeerd heb gekeken en ik heb veel pasta over, app ik mijn moeder of ze met het laatste rondje met de honden even bij mij langskomt, zodat zij wat lekkers hebben. Enige wat ik snel (en misschien wel té snel) weggooi is vlees. Als er al maar een draadje anders zit dan normaal, gaat het de prullenbak in. Ik durf het niet en wil het niet. Visrestjes probeer ik altijd aan de kat te geven, maar dat is er echt een van een andere wereld ofzo, want het enige vis dat ze eet is haring :+. Maar gelukkig zit er nooit zoveel afval aan vis.

Ik ben toch stiekem wel een beetje aan het meedoen merkte ik gister met boodschappen doen. Maar wel met een ander -eigen- budget :j.
Vind het wel echt een heel leuk topic en ook superleuk om al die dingen te lezen!

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:55

dromertje2 schreef:
Snijafval beland in de vuil al, afval hoort daar thuis.


Het punt is dat wij (als mens) vaak veel als afval bestempelen dat nog prima ergens voor te gebruiken is. Zonde om het dan maar gewoon weg te gooien vind ik.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:57

Ik ga dit topic ook volgen, handige tips! Wij besteden ongeveer €40 in de week met z'n tweetjes. Uit eten gaan tel ik niet mee, dan wordt het onmogelijk denk ik haha.

Lidl is echt een geweldige uitvinding. Vegetarisch eten ervaar ik ook als goedkoper. Ik eet wel regelmatig vleesvervangers (ook van de lidl, lekker cheap) of ik maak iets veganistisch met tofu/noten of helemaal niets speciaals erin. Groente koop ik ook grotendeels in de aanbieding. :D

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:09

[quote="dromertje2"]Snijafval beland in de vuil al, afval hoort daar thuis.

Tja als ik zie wat een berg afval wij met zn allen jaarlijks produceren dan ben ik blij dat snij afval bij mij niet in de afvalbak beland.
90% van de Nederlanders gooit echt onnodig etenswaren weg.
Als ik een kip eet dan maak ik jus of fond van de karkassen. Dus waar jij waarschijnlijk niet bij stil staat is dat heel veel van wat jij kant en klaar koopt voor een zeer groot deel uit Snijafval bestaat.
Soepgroenten zijn daar een mooi voorbeeld van

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:38

MyWishMax schreef:
ijssnuiver schreef:
Oh leuk!
Ik ga meedoen!
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee wat ik nu uitgeef, maar het is wel veel.
Ik ben alleen en ben heel makkelijk in wat duurdere dingen kopen ipv iets uit een budgetlijn. Wel let ik altijd op aanbiedingen, zeker wat betreft vlees dat kan dan zo de vriezer in.
Ik kook altijd voor meerdere dagen en vries dit in porties in(ik heb dus ook wel eens een week dat ik amper iets uitgeef omdat ik dan veel uit de vriezer eet).

Ik ga op een ander moment even alles teruglezen en tips bekijken, nu even geen tijd voor .


Maar hoe lekker is dat dan? Wij eten veel pasta, wraps, risotto enzovoorts(en aardappels heb ik altijd te veel). Zo lekker vind ik dat niet meer de 2e keer. Ik zal het vast niet goed invriezen en weer opwarmen?


Pasta/rijst ed vries ik gewoon in porties in en dan een dag van te voren in de koeling leggen zodat het rustig kan ontdooien. Vaak bak ik het dan even op ipv in de magnetron. Risotto eet ik nooit en bij wraps zorg ik dat ik de ingrediënten los van elkaar bewaar en eventueel een dag later een salade van maak voor mij de warme maaltijd.
Aardappels kunnen gekookt ook prima in de vriezer en bak ik dan op na het ontdooien, maar ik heb eigenlijk nooit aardappels in huis.
Stamppotten ed gaan ook gewoon in de vriezer.

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:54

lor1_1984 schreef:
Malenka schreef:
wat je met de producten kunt doen die je meestal weg gooit als snijafval.

Daar wil ik een paar reuzenslakken voor kopen, die eten dan het snijafval en wat extra aan groenten en fruit en ik heb minder afval. :D

Zijn die makkelijk in onderhoud? :)
Gewoon pure nieuwsgierigheid
Ik zat er wel eens aan te denken om daarvoor een konijn te nemen maar dan heb je meteen weer veel schoonmaakwerk ed..

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:55

Ik doe je even een PB, omdat we anders wel heel erg offtopic gaan. :)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:02

Invriezen van groente doe ik liever niet. Dat gaat ten koste van de vitamientjes. Ik eet wel rustig drie dagen achter elkaar hetzelfde. Gister, vandaag en morgen eet ik andijviestamppot. De stamppotaardappelen heb ik met 35% korting gekocht, de spekjes had ik al eerder gekocht toen ze in de aanbieding waren, en de gesneden andijvie heb ik vers gekocht:

Bij de AH:
Aardappelen: € 0,85
Spekjes: € 1,35
Andijvie: € 1,39

En dat is genoeg voor 3 dagen, dus maar € 1,20 per dag. Makkelijk, gezond en ik vind het lekker. Ik probeer sowieso nooit meer dan €2,50 per maaltijd uit te geven, maar als het even kan minder.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:04

Over snijafval: er zijn ook veel mensen die delen van groente weggooien, die prima te eten zijn. Zoals de steel van broccoli of het groene van prei. Door dit wel te gebruiken, heb je nog meer groente voor hetzelfde geld :)

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:04

Jammer alleen dat rauwe andijvie zo slecht houdbaar is, dat wordt gelijk bruin en snotterig..
Heb jij daar geen last van? Of kook/roerbak jij de andijvie?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:16

Verse andijvie is prima een aantal dagen houdbaar in de koelkast. Ik roer het vers door de stamppot, zodat het net even warm is maar niet kapot gekookt.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:19

Britt schreef:
Jammer alleen dat rauwe andijvie zo slecht houdbaar is, dat wordt gelijk bruin en snotterig..
Heb jij daar geen last van? Of kook/roerbak jij de andijvie?



Verse andijvie red het wel echt een week :)

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:27

Dan snij je hem zelf denk ik? Dat zal ook wel schelen.
Ik koop hem meestal gesneden en wel in een zakje (een hele andijvie is veel te groot voor ons tweeen), die is dag twee al zo goed als bedorven helaas.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:46

Beretto schreef:
dromertje2 schreef:
Snijafval beland in de vuil al, afval hoort daar thuis.

Tja als ik zie wat een berg afval wij met zn allen jaarlijks produceren dan ben ik blij dat snij afval bij mij niet in de afvalbak beland.
90% van de Nederlanders gooit echt onnodig etenswaren weg.
Als ik een kip eet dan maak ik jus of fond van de karkassen. Dus waar jij waarschijnlijk niet bij stil staat is dat heel veel van wat jij kant en klaar koopt voor een zeer groot deel uit Snijafval bestaat.
Soepgroenten zijn daar een mooi voorbeeld van


Al geluk dat ik een Belg ben dan.

Soepgroenten eet ik niet dus dat gaat voor mij niet op. Fond gebruik ik of eet ik niet. Ik maak enkel kipfilet klaar, zonder bot dus afval heb ik daar niet van.

Ik heb eigenlijk weinig afval omdat we overschotten de dag erna eten of aan Den hond geven.

We diepvriesgroenten eten die je heel goed in porties kan doe. Die groenten zijn rauw direct ingevroren, hebben vaak nog meer vitaminen dan groenten die al dagen in de winkel liggen.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:54

Vitamines gaan verloren door invriezen? Dat klopt volgens mij niet hoor.

Ik verdeel het geld van de maand trouwens niet evenredig over de weken. Zo blijf je niet krampachtig aan je weekbudget vasthouden terwijl er misschien wel heel goede aanbiedingen zijn. Als je die groter inslaat ben je in één week meer kwijt maar over de komende weken juist minder.

Deze week kwam ik voor nu op 41 euro. Dan heb ik nog wat bananen en groenten nodig, dus het zal richting de 50 euro gaan. Maar er zat een hoop bonus en groot inkoop bij dus ik zit de komende maand geramd.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:40

SpeechLess schreef:
Over snijafval: er zijn ook veel mensen die delen van groente weggooien, die prima te eten zijn. Zoals de steel van broccoli of het groene van prei. Door dit wel te gebruiken, heb je nog meer groente voor hetzelfde geld :)

Speechless, wat doe jij met deze onderdelen? Ik vind broccoli bijvoorbeeld super lekker en ben ook niet vies van die steel. Maar als je alles zo in de pan gooit en kookt, wordt die steel wel een beetje smaakloos...

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:47

Leuk topic! Ik woon sinds kort op mezelf dus vind het wel leuk om mee te lezen. Sinds drie weken eet ik vegetarisch dus dat scheelt ook al :j

Ik eet heeeel veel pasta, maar ik heb zoveel verschillende dat ik langer dan een week pasta kan eten zonder hetzelfde te maken haha. Spaghetti haal ik 1 kg voor 67 cent bij de Jumbo, daar kan je dan al 8-10 keer van eten :) De AH basic penne is het goedkoopst, maar die vind ik gewoon echt niet lekker dus ik haal dan vrij goedkoop zakken van Aldi of Lidl. Verse pasta's zoals ravioli etc koop ik alleen als het in de aanbieding is :)

Verder ben ik wel van het inslaan als het in de aanbieding is, maar ik vind het ook echt leuk om (goedkoop) boodschappen te doen dus ik ga dan ook naar meerdere winkels. AH heeft de 35% stickers, Lidl 30% en jumbo 50%, dat scheelt ook enorm! Daarom is het alleen wel lastig om te bepalen wat ik per week uitgeef omdat ik dingen ook invries. Hamsteren bij AH is ook leuk :)

Gister ben ik voor €3,50 bij de snackbar geweest en heb ik een fles cola en 2 komkommers gekocht. Daarnaast heb ik vegaworstjes gekocht voor in de vriezer.

Vandaag komt een vriendin eten en maak ik vegetarische spaghetti bolognese. Daarvoor heb ik vandaag dit gekocht:
- Spaghetti 1kg €0,67
- Vega gehakt 400 gram aanbieding van €2,50 voor €1
- 2 potten Bertolli saus 1+1 gratis €2,09
- Parmezaanse kaas 50% korting €1,50

Aan de saus voeg ik ui, knoflook, rode wijn en rode pesto toe, heb ik nog in huis. Sla heb ik ook nog, daar gaat de komkommer doorheen. Van het gekochte gebruik ik voor vandaag 250 gram spaghetti, 200 gram gehakt, een halve pot saus en ik rasp een beetje kaas, dus daar kan ik nog wel een aantal keer van eten :D

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 19:11

Leuk mensen die meedoen!! En dat vega scheelt idd al jets!! Al zijn die vega dingen vaak wel duur.

Ben trots op mezelf heb net boodschappen gedaan en kan heel de week eten voor 22 euro!! Wel beetje valsspelen want heb veel dingen al in huis maar heb er ook wat lekkers bij voor morgenavond. Moet alleen nog taartjes halen morgen!! En ga nog even inslaan bij de ah deze week maar al met al is 30 euro wellicht al deze week heel dichtbij!! :D

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:23

Schrik niet. Maar ik haal mn groente bij de groenteboer.

70 cent 500 gr witlof.
Nu n bloemkool. 1,50. Ik eet daar vier x van.
Andijvie.
Euro per kg. En verdomt grote krob. In stampot met 0,60 euro per kg aardappel kan ik vier x doen.
Ook de prei. 1.30 per kg.
Met 750 gram kan ik drie x doen.
Paprika. Eurotje. Doe ik twee tot vier x mee.
Aardappels 10 kg zes euro

Appels. 1,50 kg.
Iets duurder misschien maar veeeel smaakvoller.

Ben voor mijzelf tussen 1,25 - 1,75 euro kwijt per gerecht per persoon per dag.
Alles wat over is gaat de soep in.

Totaal per maand voor alles tussen 50 en 75 euro.
Ik doe mee.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 19:24

Hier is dr groenteboer juist stervensduur...

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:24

Ik ga het deze week niet halen :(
Vriezer is gaan ontdooien dus alles weg kunnen gooien :'(

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:26

Nou ja ik wilde nog libanees brood halen bij de toko,
5 stuks kost 75 cent en ik gebruik ze als vervanging voor wraps....erg lekker!
Maar wilde graag aubergine er bij hebben,was in de bak aan het zoeken en lagen er twee in die rot bij het puntje waren,
Ik zei dat tegen de eigenaar en hij wilde ze wegdoen, heb gewoon gevraagd of ik ze mee mocht hebben en dat kon...
Dus dat is een mazzeltje, maar ik let er niet speciaal op ofzo.

Die aubergines kan ik gebruiken om zelf een spread van te maken of door de pasta te doen.
Dus dat scheelt weer :j
ik maak pastasaus altijd zelf, is vaak ook nog goedkoper.
Morgen ga ik even over de markt,al is dat niet altijd goedkoper dan toko of supermarkt