alles doen om niet in de linker galop te gaan!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

alles doen om niet in de linker galop te gaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-02 17:21

Hoi allemaal!

Ik weet niet of deze vraag hier moet of bij medisch ofzo, maar dan moeten de moddies hem maar even verhuizen Knipoog !
Ik heb sinds een tijdje problemen met de linkergalop. De rechtergalop gaat al heel netjes, helemaal vergeleken met een paar maanden geleden, maar de linker is een regelrechte ramp .
Hij spring gewoon hoe dan ook rechts aan.
Nu had ik vanmiddag les, en zelfs mijn instructrice weet niet wat ze met hem aanmoet. Ik moest van haar op een kleine volte(in draf dus nog), flink stelling naar links, en hem goed opsluiten en om mijn been heen krullen als het ware B) . Dat ging heel goed! Hij gaat zo diep je wil, of juist hoger, je kunt er alle kanten mee op, dus vast zit hij waarschijnlijk niet. Maar dan moet ik (omdat ie zo moeilijk links aanspringt) op die kleine volte met die stelling in de galop aanspringen, maar wat doet meneer dan ? Hij geeft een klein minibokje, gooit zijn kont een beetje opzij, waardoor hij het voor elkaar krijgt TOCH in de rechtergalop aan te springen!
Ik snap er echt helemaal niets van! Zou het kunnen dat hij toch rugproblemen heeft? Want we verbazen ons erover hoe lenig hij is wil hij dit voor elkaar krijgen, en hij is juist heel lekker los in zijn lijf volgens de dierenarts. Hij kan met zijn neusje over de grond, en heel diep, en ook wat hoger ingesteld lopen, en beide kanten stelling! Maar waarom doet hij dan zoveel moeite om TOCH in de rechtergalop aan te springen?
Misschien moeilijk advies geven vanachter de computer, maar je mag natuurlijk altijd eens 'in het echt' komen kijken !

Alvast bedankt allemaal!


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 17:59

hey!

eerst ff ande vraagje: hoe is t met de fries?kan je weer veilig bij haar de stal in?

dan aanspringen dat doet t paard van amy dus rechts niet!
ze zet hem net als jij op een kleine volte, stelling enz is allemaal goed, loopt lekker ontspannen, neerwaarts of opgericht maakt allemaal niet uit hij doett allemaal, dan komt de hulp voor de rechtergalop, en dan zit ie altijd links!eerst een bokje of huppeltje en dan dus in de linkergalop
maar t gaat nu sinds 2 weken goed, zodra ze dus op die kline volte zit met de stelling naar binnen en ze geeft de hulp, dan huppelt hij of bokt hij, op dat moment komt ie dus een beetje onder de druk van de teugels uit en dan heeft ie de kans om in de verkeerde galop aan te springen!

ze houd haar teugels vlak voor ze de hulp geeft nu extra kort, met name de buitenteugel, op het moment dat ze de hulp geeft zet ze haar hand 'vast' paard heeft geen enkele kans op een beetje vrijheid, en hij galloppeert goed aan!

het heeft lang geduurt, in t begin deed ie t bij mij vaak nog wel op t laatst lukte het mij ook een tijdje niet(niet dat ik zo'n superruiter ben hoor!)
maar nu sinds 2 weken zit ie 9 van de 10 keer meteen goed in de galop!
en t was dus ooit 9 van de 10 keer fout!of zelfs 10 van de 10 keer!

ik denk niet dat het een 'medisch' probleem is hoor als hij zo soepel is!
alle paarden vinden 1 kant extra moeilijk, en omdat t dan al steeds fout gaat met die galop aanspringen wordt het steeds geforceerder en blijft t fout gaan, maar niet opgeven je krijgt hem er vast wel doorheen!
zorg dat als je de hulp geeft je hem geen millimeter vrijheid geeft, zeker niet met je buitenhand!dan heeft ie nml ook geen kans om te huppelen of een bokje te geven en fout aan te springen.

is beetje moeilijk uitgelegd misschien maar bij t paardje van amy heeft het geholpen!

succes!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 18:10

Ik heb dat ook wel eens gehad , paardje ging ALTIJD in rechtergalop. Ik moest hem dan in evenwicht brengen , door mijn binnenhand omhoog te brengen en binnenbeen actief. En na een tijdje helpt dat super!!

Misschien kan het helpen dat je hem elke keer dat ie dat bokje geeft een tik geeft?? Tot ie dat afleert en dan kan je misschien beginnen met het juist aangalopperen?

Succes!!!!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 18:20

Ha mijn specialiteit Haha! Ik krijg heel vaak paardjes te rijden die een bepaalde galop niet willen oppakken. Dit zijn voornamelijk ex renpaarden die altijd linksom hebben gegaloppeert. Het hangt een beetje per paard af, welke manier je moet toepassen maar zoals bijvoorbeeld laatst had ik echt een extreem geval. Dit paard kon niet rechtsom galloperen. Ik heb dit paard losgewerkt en iets ronder gereden. Daarna wat lichter gemaakt op m'n been zodat ie ook onmiddelijk vertok in een stap draf overgang (zoals ie dan ook later in de galop zou moeten doen). Toen vervogens ben ik op een rechtervolte gaan rijden, lekker voorwaarts (let op, voorwaarts betekend niet overhaast!) waarbij ik het paard wat ronder dan gebruikelijk instelde en de tweede keer rond stuurde ik hem recht op de muur van de bak af. Vraag geen stellig, houd je paard absoluut recht gericht. Op het moment dat je bijna "crashed" in de muur, geef je een ophouding in je linkerteugel en rijd je een 90 graden hoek naar recht en in die 90 graden hoek geef je de hulpen voor de galop. Het paard kan twee dingen doen, of in de rechtergalop aanspringen, of blijven draven. Maar op deze manier in de linkergalop aanspringen is onmogelijk voor het paard. Blijft het paard draven, wordt dan niet boos, (want dit is extreem moeilijk voor hem, en je wil hem niet over de zeik jagen want dan kun je het wel vergeten) maar wees de volgende keer net even iets scherper. Geef hem maar even een tik bij met de zweep en help met je stem. Pikt het paard wel de rechtergalop op, blijf dan even een aantal voltes galoperen. Maak het makkelijk voor het paard, ga in verlichte zit, prijs hem de hemel in neem hem dan terug naar draf.

Dit hele verhaal geldt voor de rechtergalop, voor links gaat natuurlijk hetzelfde verhaal op (maar dan natuurlijk linker volte , rechterteugel ophouding etc.)

Nog een paar aandachts punten: ieder paard heeft een voorkeur voor een bepaalde galop. Voor jouw paard is dat kennelijk rechts. Het is dus een kwestie van spieren opbouwen en soepel maken om hem ook gemakkelijk links aan te kunnen laten springen. Dat gebeurt niet in 1 dag. Dus wees in het begin tevreden met weinig. Als ie links galopeert, werk dan gewoon vooral op de ontspanning en maak je nog niet zo veel zorgen als de overgang erin nog niet zo mooi is. Het belangrijkste is nu even dat ie de juiste galop oppikt. Als dat makkelijker gaat worden dan kun je ook gaan werken aan de galop zelf, meer sprong krijgen etc. Verder is het ook heel belangrijk dat je paard goed voor je been is. Dit is nl. ook een veelkomende oorzaak waarom paarden de verkeerde galop oppikken. Jij geeft de hulp, het paard reageert te traag en springt daardoor verkeerd aan. Het paard moet onmiddelijk reageren, doet ie dat niet dan zal ie zich op het moment dat jij de hulp geeft zich eerst snel omstellen (wat zo miniem is dat je het haast niet doorhebt). Dus even kort: actie reactie. Desnood een tik en dan maar geen nette overgang, maar wel meteen aaspringen. Anders geef je hem dus gewoon de tijd om de verkeerde galop op te pikken.

Verder is het belangrijk dat je paard ook echt rechtgesteld is en over 4 benen gaat. Vaak zijn dit soort paarden toch lichtelijk krom. Een paard dat de linker galop niet wil oppakken, zet vaak zijn rechterachterbeen eruit.

Verder, pikt het paard toch weer de verkeerde galop op, zet hem onmiddelijk terug in draf of stap. Echt de noodrem erop! Niet boos worden of straffen maar gewoon heel consequent de verkeerde galop niet toestaan. Op het moment dat het paard de galop op wil pakken kun je al voelen of ie verkeerd aan gaat springen. Probeer als het even kan hem al terug te nemen voordat ie uberhaupt de verkeerde galop oppakt.

Ik ga er nu telkens vanuit dat het aan het paard ligt, maar check ook bij jezelf dat je je gewicht niet op z'n linker schouder gooit in de overgang. Je ziet het nl. vaak bij ruiters. Ze zijn zo gefixeerd om die goede galop te krijgen dat ze zich zelf in de overgang naar voren en op de binnenschouder gooien. Blijf ten alle tijden met je kont in het zadel. Binnenbeen geeft de hulp voor de galop, buitenbeen een beetje verder naar achteren brengen om je gewicht op de binnenzitbeenknobbel te brengen en uitzwaaien te voorkomen.

En een laatste woord, blijf heeeeel geduldig. Het heeft een reden dat ie de linkergalop niet oppakt. Het is nl. moeilijk voor hem. Met een bang paard kun je niets meer dus dat is het laatste waar je op zit te wachten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes ermee!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 22:22

Pril: wat je zegt van die hoeken enzo, dat hebben we dus geprobeerd, precies zoals jij ze omschrijft, maar hij springt dus links aan Scheve mond .
Verder moest ik dus wel verzamelen op de volte en hem heel diep links instellen, en dan aanspringen. Dan springt hij heel netjes aan, maar wel in de rechtergalop Schijnheilig ...
Verder kunnen het volgens de da geen rugproblemen zijn, want hij is juist heel los in zijn lijf, links én rechts (in stap draf en galop, behalve dan het aanspringen)
Want eenmaal ín de galop kan ik hem ook weer alle kanten op werken Verward Schijnheilig
We hebben ook vandaag weer eens uit schouderbinnenwaarts geprobeerd, maar ook dan springt hij rechts aan.
Vooral op de volte kon hij volgens mijn instructrice niet verkeerd aanspringen, maar toch deed hij het. En ze lette goed op wat ik deed met mijn benen, en of hij zich netjes boog om mijn been, maar in draf ging het super, maar zodra ik aansprong ging hij toch weer op rechts

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 23:18

ik ken het probeem, sinds een paar maanden springt hij ook nie meer zo snel in de linkergalop. tsja wat moet je er aan doen, ik begin zo is zo na het losrijden, voltes etc altijd op de galop op de linker (moeilijke ) kant. om te voorkomen dat ie straks moe is van de galop(mijn fjord is soms erg lui) binnenbeen op de singel, buitenbeen achter!de singel binnenteugel doe ik altijd extra veel stelling(ziet er nie uit maar ok) goed voor bereiden, en dan aanspringen. dat goed voor bereiden is erg belangrijk. en gelijk terug nemen als hij verkeerd zit~!suc6 met oefenen!laat ff een PB achter over de voorderingen!

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!


Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 00:20

Destinietje schreef:
Pril: wat je zegt van die hoeken enzo, dat hebben we dus geprobeerd, precies zoals jij ze omschrijft, maar hij springt dus links aan Scheve mond .
Verder moest ik dus wel verzamelen op de volte en hem heel diep links instellen, en dan aanspringen. Dan springt hij heel netjes aan, maar wel in de rechtergalop Schijnheilig ...


Je moet de overgang ook echt in de 90 graden draai maken. Te vroeg of te laat werkt niet dan zal ie idd verkeerd aanspringen. Je komt als het ware in draf de hoek in en een soort kwart galopspirouette er weer uit.

Verder wbt de stelling zou ik juist niet zo diep links instellen. Dan krijg je juist het gevaar dat ie z'n rechterschouder eruit gooit en verkeerd aanspringt. Probeer anders eens een stukje travers en dan aanspringen?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 08:03

Als je paard moeite heeft met links aangalopperen moet je juist conrastelling vragen als je aanspringt, zo ontlast je de binnenschouder!!!!! Niet teveel linkerstelling nemen, dat komt later wel.
Verder is je verhaal onduidelijk, doet hij dit ineens sinds kort? Of is het een jong paard dat eerst nog sterk moet worden? Dat maakt wezenlijk verschil. Als het om een jong paard gaat moet er gewoon nog flink getraind worden om het dier sterker te maken voordat je weer verder gaat met dielinkergalop!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 11:33

Probeer anders eens een stukje travers en dan aanspringen?
Nou, dat kent hij nog niet, dus dat zal moeilijk gaan Knipoog
Dat van de stelling de andere kant op zoals fabienne zegt, hebben al meer mensen gezegt, en dus heb ik het gister geprobeerd Lachen maar ik krijg het echt niet voor elkaar... En al helemaal niet om hem dan ook nog eens goed aan te laten springen Scheve mond Daar moet ik nog maar even mee oefenen. Overigens moet ik op les wel eens op de volte 'verkeerde' stelling nemen. Maar dan moet ik dus vanuit die positie zegmaar aanspringen? nou dat lukt me dus in ieder geval niet, want dan gaat hij heel hard draven Gaaaap

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 13:04

Ik wil me graag aansluiten bij het verhaal van Pril - zo doen wij het ook bij jonge paarden. Dit werkt alleen niet als je paard niet scherp aan het been is (dan ben je namelijk de hoek al voorbij en heb je HET moment al weer gehad), en ook niet als je het niet durft. Je moet ECHT het gevoel hebben dat je je paard rechtuit de hoek inrijdt. Het moment van omstellen moet je dus echt zo lang mogelijk uitstellen. Dat laatste vond ik het moeilijkste - in het begin was ik gewoon bang dat ik met paard en al over de omheining zou gaan. Nu ik het vertrouwen heb dat dat niet gebeurt, vind ik het een goede manier om je paard te leren in de goede galop aan te springen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:34

Ik heb de rest niet zo heel goed gelezen, dus het kan best dat het ergens al genoemd wordt, maar heb je al eens geprobeert je binnenhand extra naar voren te brengen in het aanspringen? Wanneer je deze teveel op contact houdt vinden sommige paarden het moeilijk om hun binnenbeen naar voren te brengen, en doordat ze daarin beperkt worden springen ze dus verkeerd om aan. Geef hem dus de ruimte aan de binnenkant voor je buitenteugel goed op druk te houden en binnenteugel naar voren te brengen. Suc6 Lachen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:53

Bij een clinic van tineke bartelds wilde Pablo ook niet echt in de linker galop. Moest op een kleine volte rustig en nagevelijk draven. Dan op de volte wijken voor de kuit naar buiten en als die dat deed aangaloperen. Dat ging toen wel goed!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:57

FF niet over jouw galopvraag want je hebt al veel reacties, maar ga je ook wedstrijden rijden met je pony?? Dan zit je namelijk bij mij in de kring!!!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 15:21

Laura: die manier, heb ik al geprobeerd, maar dan springt hij ook verkeerd aan. Wat eleonoor zegt zal ik nog eens proberen, maar zondag deed hij het gewoon goed:) ik heb hem toen gewoon verast, door in de hoek plots de hulpen te geven, zonder enige voorbereiding, en toen deed hij het goed:)
Haike, ik ga (als de galop geod gaat;)) in januarie beginnen:) bij de d's nog even, want hij is nog maar 1.48


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 2 bezoekers