Wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 09:31

Wat vinden jullie:
hoe vaak in de week zou je op een 2.5 jarige kunnen rijden... en met rijden bedoel ik dan: erop zitten, rondjes stappen en aanleren wat het sturen en drijven is...

Alvast bedankt voor jullie reacties, en graag serieuze reacties plaatsen!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 09:35

Ik zou het nog helemaal niet doen.
Gewoon nog lekker een half jaartje laten staan en dan pas verder met hem/haar gaan.......2.5 vind ik nog erg jong om te rijden.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 09:39

geeneen keer. Waarom zou je op een 2,5 jarige willen rijden en zeker in deze tijd van het jaar?? Ik zou er geen lol aan beleven. Als ik jou was had ik m lekker nog een half jaartje of een jaar op de wei laten staan en dan pas beginnen. Wat voor paardje is t??

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:02

nevernooit niet !!!

Ik ben van mening dat je pas voor het eerst op je knollie moet stappen als hij minimaal 3,5 jaar oud is. Je kunt beter te lang wachten dan te vroeg beginnen hiermee.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:12

Niemand kent het paardje, dus niemand weet of ie er aan toe is, dus ook niet of ie te jong is.
Maar daarom weet dus ook niemand hoe vaak je hem kunt rijden. Maar ik denk dat 1 of 2 x per week wel genoeg is.

Ineke2

Berichten: 33113
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:04

Helemaal nog niet.

Als je toch wat met je tinker wil doen, zou ik beginnen met de beginselen van het mennen. Lachen

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:09

liever niet.
ik ken je paardje natuurlijk niet maar als ik lees dat t een tinker is zou ik echt nog wachten (liefst nog een jaar).
Tinkers zijn namelijk over het algemeen vrij late paarden. hij kan misschien wel heel volwassen zijn maar de gewrichten bij een tinker hebben meer tijd nodig om helemaal te volgroeien omdat ze een stuk zwaarder zijn. ik heb zelf al zoveel tinekrs gezien die met 3 jaar beleerd zijn en met 4 jaar een half jaar op rust moesten omdat ze niet goed meer liepen.
waarom wil je eigenlijk nu al die grondbeginselen leren?

yreen
Berichten: 73
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:34

Ben het voor de volle 100% met Marjolein eens. Absoluut niet op gaan zitten. 3,5 jaar is beter. Dan heeft hij de tijd gehad sterk te worden. Als je wat met je paardje wil doen zou ik idd zoals Ineke2 zegt, lekker beginnen met mennen, dat kan nml geen kwaad bij een 2,5 jarige. (Als je het tenminste niet overdrijft Haha! )

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:07

er is altijd wel vraag naar het paard, maar nooit naar de ruiter in kwestie. Zou het echt zo'n kwaad kunnen als op een grove sterke tink een licht-gewichtje 's een rondje bak stapt? Ik zelf weeg bijvoorbeeld niet eens 50 kilo, m'n dochtertje nog geen 15 ... als ik nu m'n dochtertje op zo'n grote stoere kerel 's zou rondleiden kan dat volgens mij helemaal geen kwaad, natuurlijk niet lang hé, en ook niet elke dag! .... gewoon hersenkronkel hoor! Tinks zijn inderdaad "laat rijp", da's wel waar hoor! En mennen is dan ook beter, met die kan je al met 2.5 jaar beginnen en is heel erg leuk, ik men liever dan dat ik rij!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:16

Ach als je er een keertje op gaat zitten kan dat geen kwaad bij een 2.5 jarige.
maar ik zou er iig niet meer dan eens in de tig weken op gaan zitten.
waarom niet wachten tot 3? inrijden en dan nog even wegzetten?
Tinkers zijn vrij late paarden

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:01

Je kunt nog zoveel jaren plezier hebben van je paard. Waarom dan zo overhaast beginnen? Gun je tinker de tijd om te groeien en paard te zijn. Werken kan hij nog genoeg...
Tinkers zijn vrij laat volwassen, dus beter nog zou het zijn als je nog wat langer zou wachten. Als je wilt rijden, had je beter een oudere tinker kunnen kopen. Als je aan een jong paard begint weet je van tevoren dat je geduld moet hebben.
Er zijn nog genoeg andere dingen die je met hem kunt doen, toch?

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:55

Niet erop zitten!!!!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:02

NIET DOEN!

zie ook mijn reactie bij: [WD] wat denken jullie van een 3-jarige in de sport?

daar gaat het over 3 jarige paarden die starten op wedstrijden, dus ook de paarden die per 1 jan. '3' zijn maar dus eigenlijk pas 2,5 jaar oud zijn!

daar heb ik een voorbeeld gegeven van 2 meisjes die ik ken, hebben altijd jonge pony's gekocht, ca 2 jaar en vanaf 2,5 jaar begonnen met rijden, ook wedstrijden, 3 zijn er daardoor bij de slacht beland!

nu hebben ze 2 paarden, eentje gekocht als 2,5 jarige en liep toen al een perfecte B-proef! en een was toen 1,5 jaar en die is nu 2 jaar en een paar maanden en daar wordt ook dagelijks op gereden, en die is dus echt nog een smalle pony ipv een paard!
ben benieuwd hoe lang die paardjes meegaan...

maar je kan er gerust een keer ff op gaan zitten dat ie daar alvast aan is gewend, maar zeker niet iedere week of iedere paar weken!

wacht daar gewoon nog mee tot hij zeker 3 jaar is, begin dan heel rustig!

waarom wil je er nu al mee gaan rijden? tuurlijk het is leuk als je een paard hebt, dat je erop kan rijden, maar dan had je een ouder paard moeten kopen en niet eentje die te jong is om op te rijden!

je kan er zo veel mee verpesten als je er te vroeg mee gaat rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:39

sonjabelgium schreef:
Zou het echt zo'n kwaad kunnen als op een grove sterke tink een licht-gewichtje 's een rondje bak stapt?


Lichamelijk is dat vast geen probleem maar het gaat juist om het geestelijke aspect. Een kind van 3 ga je ook niet leren rekenen, die laat je eerst kind zijn. Dat hoort bij een paard ook zo te gaan!

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:05

Niet doen!

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 21:03

Het gaat er ook niet om dat ik perse wil rijden.. hij loopt op dit moment voor de kar en het gaat super... ik was gewoon nieuwschierig naar jullie reacties.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 21:06

Dan zou ik het daar voorlopig nog even bij laten als ik jou was. Rijden is op 3 jarige leeftijd vroeg genoeg. En voor de wagen kun je ook een hoop plezier met hem hebben, toch?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 21:55

ook al ziet een tinker(soory irish cob) er volwassen uit omdat die dingen nu eenmaal wat flinker gebouwd zijn , zeker niet doen.
tinker zijn juist laat volwassen en kun je beter op drie en een half pas mee gaan rijden

boemel

Berichten: 8401
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 00:43

In principe zeg ik niet, maar in sommige gevallen kan je heel voorzichtig beginnen. Toen we de 2.5 jarige hengst v. 1.78m naar de kliniek brachten voor castratie, zei de dierenarts dat ik er het beste al mee kon beginnen.
Ik was toen nog heel licht (50kg) en volgens hem kon hem absoluut geen kwaad.

Wij hadden eerder een 2,5 jarige pony merrie, die ging 1x per week met mijn zusje een bosritje maken van een half uur. Dat vond ze echt geweldig en ze was heel braaf. Het kon vast geen kwaad, maar toch was het het beste geweest om dat te doen als ze al wat ouder was. Dan weet je tenminste zeker dat je paard niet overbelast.

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-02 21:20

Toch geloof ik niet dat je een paard van 2.5 overbelast in de zin van dat hij of zij het lichamelijk niet aankan... misschien dat ze geestelijk niet allemaal zover zijn, maar dat verschilt denk ik per paard. Ik vind dat het best kan, zolang je het maar met verstand doet en niet overdrijft. Ik zie genoeg paarden om mij heen die op deze leeftijd al bereden worden, en heb niet de indruk dat ze er erg onder leiden......

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 21:52

Niet doen. Er is een paar jaar geleden onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van kraakbeen in een paardenbeen en daar is uitgekomen dat 95 % van het kraakbeen ontwikkeld is op een leeftijd van 3 jaar en 100 % op de leeftijd van 4 jaar. De eerste 2 jaar is er weinig ontwikkeling en zodra het paard 2 is geweest gaat de ontwikkeling het snelst. Dus wacht geduldig af tot hij in ieder geval 3 is geweest en ga daarna lekker rijden. Of je moet natuurlijk zoiets hebben van: over een paar jaar hoef ik niet meer te rijden en als hij dan dood moet omdat hij zo veel pijn heeft vind ik niet erg. Dan kun je het wel doen.
Je kunt zoveel andere dingen doen. Daar wordt de band alleen maar beter van en heb je minder problemen met inrijden.