Wat is nou de moeilijke kant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Wat is nou de moeilijke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 21:02

Ik dacht bij Amadeus eerst dat rechts zijn makkelijke kant was, links zijn moeilijke kant, aangezien hij rechtsom een stuk makkelijker inbuigt dan linksom. Het vage is dat hij nog steeds wel makkelijker inbuigt op rechts, maar hij wordt linksom makkelijker nageeflijk... En als hij nageeflijk is, dan is hij op rechts ook een stuk stugger met inbuigen dan links waarbij hij op de rechterhand vaak over zijn buitenschouder wegvalt... Volgens mijn instructrice is hij rechts hol en links bol...
Wat is nu in hemelsnaam zijn moeilijke kant, oftewel de kant die wat meer geoefend moet worden?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way



Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 21:29

hmm ik wee niet of ik t helemaal goed heb begrepen hoor!

maar rechtsom buigt ie makkelijker in de links, behalve wanneer hij nageeflijk is, en hij is weer makkelijker nageeflijk te krijgen op links.
op de rechthand valt ie dan vaak over de schouder weg, lijkt me dat hij zodra hij moet werken(nageeflijk moet lopen)rechts moeilijker vind, dus probeer dan de buitenkant goed te begrenzen, goed je buitenhand erbij, en je buitenbeen voor t geval als ie weer over de schouder wegvalt.

als hij recht hol is, dan loopt ie rechts om je been heen gebogen, en links is ie dan dus bol, en dus niet gebogen.

je moet proberen je pony recht te richten. dat ie dus niet hol&bol is, maar dat hij recht isk in evenwicht loopt en goed aan je been.
heb je dat voor elkaar dan zal je merken dat hij op beide handen beter zal gaan lopen.

maar ik vind het ene beetje onduidelijk, dus kan er niet echt helemaal goed antwoord op geven.

maar zorg ervoor dat je je pony goed op zn eigen benen laat lopen, en dat ie op 2 teugels loopt en dat je met alle 2 je bene rijdt, maak je pony recht.

en ga oefenen met stelling rijden op de linkerhand, want dat vind ie moeilijk en ga het nageeflijk rijden oefenen op de rechterhand als ie dat ook moelijk vind.

wat de moeilijke kant is ligt er dus een beetje aan wat je van hem vraagt

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 18:43

ik denk dat er geen kant is waar je extra oefeningen op moet gaan doen. zo werk veroorzaak je alleen maar problemen op de andere kant.
ik zou zelf de oefeningen op allebei de kanten vragen en de moeilijke kant iets meer laten inbuigen. maar dat telkens per oefening laten verschillen. want zoals je ziet is ie bij twee verschillende oefeningen ook op twee kanten stijver...
Clown
veel succes, joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 23:01

Hoi!

Mijn paard is op rechts wat minder nageefelijk, en op links grijpt ze het bit wel eens vast. Dat zie ik als dat ik op allebei de kanten goed moet oefenen!

Veel succes,
Groetjes,
Shalane.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:48

Heel veel tempowisselingen, hem niet de kans geven om te gaan hangen of stijf te worden, links rechts rechtdoor continu afwisselen, kleinere wendingen. Dus wakker houden en afwisselen, ook in de wendingen tempowisselingen rijden, niet straffen als ie dan zn neus omhoog doet, door harder met je hand in te komen, want dan gaat ie zich inderdaad spannen in zn lijf. Ik denk dat het probleem is, geen of weinig balans, niet of weinig reactie voor het been en niet weten hoeveel te doen met de hand. Geen paniek, lijkt veel. Maar valt best mee. Bol hol kan ik hier niet uit opmerken dan zou ik hem moeten zien. Het heeft ook geen zin om iets een naam te geven, de oplossing zoeken ben je beter mee af, toch?

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 21:06

Rechts is zijn slechte kant, aan die kant wil hij het bit niet aannemen, en zal hij zijn rechterachterbeen naast de massa zetten, probeer zijn rechterachterbeen richting zijn buitenvoorbeen te plaatsen,en dan zul je merken dat hij rechter gaat worden.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:14

Pipo

goed dat je dat al ziet van een afstand en ook zegt wat ze moet doen, maar je vergeet te vertellen hoe. Dat is hetzelfde verschil als tussen een instructeur en een commandant. Knipoog

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:57

Een praktisch probleem van hol en bol, is heel goed theoretisch uit te leggen en te beredeneren. Op aanwijzingen kun je heel goed zien waar het probleem zit, ook op afstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:26

horsey schreef:
Pipo

goed dat je dat al ziet van een afstand en ook zegt wat ze moet doen, maar je vergeet te vertellen hoe. Dat is hetzelfde verschil als tussen een instructeur en een commandant. Knipoog


Ik vertel niet hoe, omdat punt 1, hier al duizenden topics over zijn geweest. Punt 2 ik geen zin heb om zoveel te typen, punt 3 ik ga uit van de normale situatie van een scheef paard. En hoe te corrigeren. Hierbij komt veel ruitergevoel en ervaring bij kijken, en ik weet niet hoe dat bij de desbetreffende persoon is. Vandaar dat ze beter een goede instructeur kan nemen, het bovenstaande is het enige zinnige antwoordt wat via internet te geven valt.

En over instructeur of commandant, inderdaad ben ik instructeur, gediplomeerd en met jarenlange ervaring.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 19:59

Ik heb les, gelukkig wel, en hij komt er steeds beter door, met af en toe een dipje. Ik heb ook nog wel eens vragen waar ik niet helemaal uitkom, zoals wat in dit geval de moeilijke kant was.
In theorie weet ik best redelijk veel, maar in de praktijk brengen van die theorie is een lastig punt en net het punt waar ik nu mee zit. Daarom stel ik deze vraag.
Ik heb altijd het type instructeur gehad (nu niet meer) die alleen zei wat je moest doen met vervolgens geen uitleg waarom. Dat is dus mijn grootste probleem ook ik heb een heleboel losse flodders die ik niet met elkaar kan verbinden...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 11:00

Je hebt een holle en een bolle kant, aan de holle kant zijn de spieren kort en sterk aan de bolle kant zijn de spieren lang en soepeler.
De bolle kant is dus je moeilijke kant, je moet dus gaan proberen om beide kanten even soepel te krijgen.
Als het je nog niet helemaal duidelijk is mag je ook een pb'tje sturen hoor. Dan geef ik een langere uitleg.

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-02 11:14

Oké, het probleem rechtsom lag dus niet bij hem, maar bij mij. Ik had mijn linkerteugel er teveel bji, waardoor hij gewoon niet kon buigen naar rechts... Ik baal er echt enorm van dat ik dat zelf gewoon niet gemerkt had, ik had het van mezelf toch wel door moeten hebben... Grmbl...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lielle en 38 bezoekers