discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-02 19:21

Ik had met iemand van stal een discussie.

Op 1e kerstdag sluit bij ons de manege vroeg, je moet je paard gedaan hebben voor 11.00 uur, dit voor privacy-redenen van de stalhouders. Absoluut te begrijpen en geen probleem.

Nu zei degene met wie ik de discussie had dat ik 'gek' was dat ik 1e kerstdag dan m'n paard ga doen, dat Kasmier best een dag op stal kon blijven staan, dat hij daar misschien zelfs beter van wordt (lees: fanatieker).

Nu kan ik dit echt niet over m'n hart verkrijgen, bij mij komt Kasmier altijd z'n stal uit, al kan ik alleen maar even wandelen om de beentjes te strekken. Ik voel me al schuldig als ik één dag weinig tijd aan hem heb kunnen besteden, laat staan dat ik hem een dag op stal laat.

Hoe denken jullie daarover? Zouden jullie je paard gerust een dag op stal laten (+/- 3x3,5 m)???

Of ben ik echt zo 'gek' dat ik altijd zorg dat hij z'n stalletje lekker uitkomt? Verward

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 19:25

ik haal ze ook altijd even de stal uit hoor..

Ik vind het ook altijd zielig Lachen

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 19:27

Het kan heus geen kwaad, maar het is natuurlijk altijd leuker voor hem om even zijn benen te strekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 19:28

Toen ik nog op een manege werkte, was het zodat 1 keer per jaar, en dat was 1ste kerstdag de manege dicht was, ook voor pensionklanten. Helaas maar 1 dag per jaar hadden we "echt" vrij. Je paard krijgt er niets van, van die ene keer per jaar stilstaan. En ik vind het heel begrijpelijk van de stalhouder.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 19:29

Nee hoor is niet gek. In de natuur beweegd een paard de hele dag. Eigenlijk is het al niet netjes van ons dat ze maar een uur of twee per dag uit de stal komen (uitzonderingen daargelaten die dagelijks weidegang tot hun beschikking hebben) Een dag laten staan is dus eigenlijk niet goed zeker als je met een paard aan het trainen bent ( zie je het al gebeuren vandaag hard gewerkt, morgen stilstaan overmorgen weer hard werken). Soms heb je wel situaties dat het niet anders kan. Afgelopen zondag met de storm hebben bij ons sommige paarden ook stilgestaan omdat het gewoon te hard waaide (alleen een buitenbak, omzoomd met bomen). het voer word dan wel aangepast natuurlijk en de volgende dag alleen longeren of los de dag erna rustig rijden en daarna pas weer het trainingschema volgen. Maar een dag stilstaan gebeurt alleen in gevallen dat het echt niet anders kan..... Gelukkig komt dit heeeel zelden voor.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 19:30

Ze komen hier altijd elke dag minimaal een uur buiten in de bak. Berdientje mag met alle andere shetlanders de hele dag in de buitenbak en dan worden daar de paarden bij gegooit. Zolang dat goed gaat. Vorige winter hadden we nog geen losgooibak en toen kwamen alle paarden er ook elke dag uit. Ik kan het ook niet over mijn hart verkrijgen om Berdien een dag binnen te laten staan hoor. Ik ga toch ook niet 24 uur per dag op de WC zitten Verward

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 19:32

Ik vind dat je je paard wel iedere dag moet poetsen, ook al stormt het net zo erg als afgelopen zondag. Maar zodra het kan toch beweging, al is het alleen maar wandelen of losgooien. Anders staat je paard zcih maar te vervelen en het is tenslotte toch hardstikke leuk!! Bovendien is je paard de volgende dag misschien zo stijf als een plank.
Laatst bijgewerkt door YouKnowWho op 02-11-02 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 19:32

Mwah, zo af en toe geen probleem. Maar ik vind het ook nooit leuk, ik haal hem er nog eerder uit voor mezelf dan voor hem geloof ik *LOL*

Ineke2

Berichten: 33116
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 20:20

Hij komt er echt elke dag uit, zelfs zondag met de storm is hij er een uur uit geweest. Een uur is echt weinig voor hem, meestal komt hij er minimaal 2 uur uit en dan een half uur poetsen erbij...vandaag ben ik zelfs 3,5 uur wezen wandelen met hem (bij elkaar dan...eerst 1,5 uur, toen op stal, toen een half uur, toen weer op stal en later nog 1,5 uur)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 20:36

Een paard moet gewoon elke dag beweging als het mogenlijk is.
We vergeten vaak dat een paard een bewegings dier is.
Het is niet leuk om 24 uur of nu dan 48 uur in een hokje te staan.

Dat ze fanatieker worden is wel logisch, ze verzamelen al het energie wat ze dan eindelijk kwijt kunnen.

Dus, jou paard kan s'ochtends uit de box dus zal ik dat maar gewoon doen.
We gaan zelf ook niet 48 uur op de wc zitten.

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 20:47

wij proberen dat soort dagen iets met een stalgenoot te regelen.
wij gaan nooit op vijdag naar tommy, dan gooit iemand tommy los en
wij doen dan op donderdag haar paardje erbij.
met feestdagen kun je dan bijvoorbeeld regelen 1ste dag doe ik jou paardje erbij en dan jij de 2e dag de onze.
maar een dag stilstaan is er bij ons niet bij, al is het af enb toe slechts lekker rollen in het losgooibakje.
alleen in hele uitzonderlijke gevallen, zoals afgelopen zondag met de storm blijft tom een dagje op stal.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 21:05

mijne komen best weleens een dag de stal niet uit. Merk er weinig van. Ze worden er niet chago of hyper actief van

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 21:18

mijn paarden komen iedere dag in de wei.
zekfs als het heel erg hard regent, ik zal toch de stallen moeten uitmsten, en dat gaat nou eenmaal veeeeel fijner&sneller zonder paard in de stal!
maar ja dan staan ze een beetje te suffen in de wei, maar ik rij absoluut niet iedere dag hoor!hoeft ook niet, ze krijgen de kans om zich in de wei te bewegen, gaan ze stilstaan, ja das dan hun eigen keuze!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 21:27

Wanneer je je paarden een dag stil wilt zetten, moet je daar rekening mee houden in je training. De dag ervoor rustig ritje met veel stapwerk ofzo of weinig inspannend longeren. Dan kan een dagje stilstaan echt weinig kwaad. De dag erna weer rustig oppakken.

Ik geloof dat het Albert Voorn was, die een standaard rustdag voor zijn sportpaarden heeft? Dat er zelfs niet gepoetst wordt en enkel de deken even rechtgelegd wordt en het paard voor de rest niks hoeft.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 21:56

Ik wil toch echt wel dat mijn paarden elke dag de stal uitkomen, het liefst zo lang mogelijk.
Bij ons is het eerste kerstdag ook vroeg dicht maar ik ga erheen!!!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 22:01

Gisteravond heb ik Pinky in zijn box gezet en morgen maandag mag hij pas weer naar de wei... Verdrietig Wel voor zijn eigen bestwil (wordt morgen middag geschoren en moet dus droog zijn). En daarna is het (neem ik aan) bijna avond dus moet hij toch de stal op..
Uiteraard komt hij er wel uit om te wandelen/mennen/beentjes strekken/scheren enz enz

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 22:07

Bij mij is dat niet zo erg, omdat ze de gehele middag in de wei komen bij ons. Maar het liefst sla ik ook geen dag over. Als ik op stal ben dan komen ze natuurlijk altijd hun stal uit.
Vandaag ben ik 1,5 uur gaan wandelen met Onyx, omdat ie niet in de wei kon want daar stonden allemaal merrie's... Nou dan maar wandelen en onderweg veel laten grazen. Lachen

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 22:11

Het kan geen kwaad, maar wij gingen met nieuwjaars avond toch nog eff enaar doerak omdat dat toch gewoon het idee geeft dat we op zo`n moment ook effe aan hem denken, zo voelt dat dan voor mij...
en ik kan de manege keen dagje meer missen!
dus ik zou gewoon gaa, amar een keerjte laten staan doet geen kwaad.
Je kunt hem idd ook gewoon los gooien

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 23:36

In principe heb ik nog nooit mijn paardjes 1 dag laten staan, deze keer met de storm had ik weinig keuze. Ze hebben er niets van gekregen, al was ik daar inwendig best wel bezorgd over.
Maar goed een buurman van ons laat ze regelmatig dagen op stal staan, dus zo snel zullen ze er niet iets van krijgen.

Nogmaals principieel doe ik het niet, ze komen er elke dag uit, of losgooien of rijden of in de wei Haha!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 23:44

Ik wil hem er iedere dag uit hebben, alleen soms zijn er uitzonderingen dat ik echt niet kan.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 23:47

Ik heb nog nooit een dag meegemaakt dat mijn paard niet naar buiten kwam. Kijk, dat ene dagje op stal gaat die echt niet dood aan, maar voor je paard (en voor je eigen gevoel) is het prettiger als hij toch even zijn benen kan strekken.
Ik verklaar je dus niet voor gek, zou lekker naar hem toegaan. Dat die er beter van wordt vind ik onzinnig, vooral als paarden gewend zijn om iedere dag eruit te gaan vind ik het dat het een paard niet ten goede komt om hem 24 uur lang in een stal te laten staan. Vooral de wat oudere bokkies hier worden daar nogal stram van.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 00:24

Elke dag naar buiten, de hele dag! Als we dat niet doen kan je je de volgende dag afvragen waar de stal is gebleven! Zo gestoord is haike wel, en actief.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 00:28

Cowgirl schreef:
We gaan zelf ook niet 48 uur op de wc zitten.


mijn woorden mijn pony loopt altijd buiten echt altijd
dus ik hoef hem er niet eens uit de stal te halen

als je hem eruit kan halen dan,zou ik dat zeker doen mayo

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 01:03

maar als je een box met een wc gaat vergelijken is er toch iets mis met de huisvesting van je paard Haha!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 01:08

Bij het idee dat mijn paardje een dag niet buiten komt wordt ik al zenuwachtig.....Vooral omdat ze nog erg jong is en ik het echt zielig vind in zo'n klein hokje. Daarbij heeft ze ook nog eens stalbeentjes.....dusss ERUIT! Iedere dag. Al is het maar gewoon een paar uur los in de bak.