Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:48

antje_vip schreef:
Idd het ligt helemaal aan de persoon die het voertuig bestuurt. Zo zijn er niet alleen boeren, maar ook vrachtwagens, autorijders, fietsers, wielrenners, brommertjes, mensen met honden die overlast veroorzaken/paard opzettelijk bang maken/doorrijden na een aanrijding. En niet alleen maar met paarden. Aso's kan je overal tegenkomen.

En dan heb je nog de mensen die het goed bedoelen maar net het verkeerde doen, zoals verstoppen als je paard bang is en dan vlak achter je paard weer tevoorschijn komen, en mensen die denken: als ik er heel snel voorbij rijd, is die angst ook zo snel mogelijk weer weg.



lol, die was ik even vergeten, tractoren nemen een onevenredig groot aandeel in de ongelukken in het verkeer. aantal tractoren op de weg v.s. aantal maal betrokken in verkeersongeluk is groot.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:07

Het probleem is volgens mij vooral dat mensen echt niet snappen dat dat grote beest wat ze zelf een beetje eng vinden bang kan zijn. Denk dat ze het concept vluchtdier echt niet begrijpen vaak.
Er zo snel mogelijk voorbij lijkt dus misschien de best oplossing.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:13

Shirley schreef:
Beetje overtrokken?

Misschien werd het arme beest wel bang van het geschreeuw van die vriend...
En een ongeval?
Iemand kukelt van een dravend paard de sloot in.

Zo kun je het ook lezen ;)

Een combine hoor je meestal wel aankomen.
Vriend had het paard ook even de berm in kunnen leiden en vast kunnen houden.


Ik vind het een beetje bagitalliseren...

Het gaat om de actie van de boer, die blijft hetzelfde. Alleen is hier het geluk dat het gevolg niet zo ernstig is was, maar dat had ook heel anders kunnen aflopen.

Als het paard een drukke straat had overgestoken en er had een ongeluk met letsel of erger geweest dan is het een heel ander verhaal.
Heel blij dat het alleen een duikel in de sloot is geweest, maar dat is meer geluk dan wijsheid (van de boer) in dit geval...

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:34

Bagatelliseren ;)

Tuurlijk, er had van alles kunnen gebeuren, maar dat is niet gebeurd.
En als ruiter (met begeleiding zelfs) kun je je eigen kunnen ook overschatten, fout ligt niet alleen bij de boer.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:39

Ik denk dat het ook echt aan de omgeving ligt waar je woont.

Ik woon zelf in Het Gooi en daar rijden flink wat grote bakken en veel houden ook geen rekening maar ik vind dat mijn paard dat echt moet negeren.
Ik draaf ook een ander weggetje in etc. Beetje balen dat er een tijd terug een vrachtwagen achter mij reed en ik dus snel in draf de eerst volgende afslag nam, welke ook een bredere berm had. En 3x raden de chauffeur moest daar ook in. Gelukkig toen mijn paard flipte (liepen nog 3 paarden 100 meter hem wat ook de boel triggerde) stopte deze chauffeur en de paarden voor mij hoorden ons gedribbel en hebben netjes even gewacht zodat ik met hen mee kon rijden het laatste stukje en de vrachtwagen daarna zijn weg kon vervolgen.


Ook al meegemaakt dat trekkers netjes stopten en moter zelfs afzetten zodat mijn paard wat daar echt moeite mee had er netjes langs kon. Ook heel fijn was dat ik later wel langs trekkers kon omdat hij ze minder eng begon te vinden door de goede ervaringen.


Wel vind ik dat er soms weinig rekening met paarden gehouden wordt. Puur omdat men geen ervaring er mee heeft en niet er op weet te reageren in zo'n situatie.
Als ik van/naar stal reed en paard tegen kwam kreeg ik 9/10 keer een hele dankbare blik van de ruiters door even te wachten of afstand te houden.
Dus ook geven en nemen, zoals een vriendelijk knikje wordt ook erg gewaardeerd.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:10

Feit is gewoon dat er heel veel ruiters rond rijden in het verkeer die geen flauw idee hebben hoe ze zich moeten gedragen.

Je bent gewoon bestuurder, gedraag je daar dan ook naar.
Als je je auto of trekker niet onder controle hebt hoor je niet op de weg, blijf dan ook gewoon thuis als je je paard niet onder controle hebt.

Maar nee, als het om paarden gaat moet iedereen zich ineens stil houden en alles accepteren.
Ja doei! Dan snap ik wel dat er soms boeren zij die denken vlieg in de boom met je knol.

En er zullen hier echt 2 kanten aan het verhaal zitten, maar dat betekend ook dat niet alleen de boer hier de schuld heeft.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 02-12-16 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderde quote uit het bericht gehaald

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:31

Grappig dat zelfs paarden mensen de verkeersregels niet kennen.

Eigenlijk diep triest! |(

In de wet staat gewoon dat je moet afremmen en langzaam verkeer stapvoets moet passeren met ruime afstand.
Bij paarden ben je verplicht te stoppen als ze moeilijk doen en in Belgie zelfs je motor uit te doen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:35

Het blijft, en daarom heeft hij gewoon schuld, ongeacht de afloop, dat als je met signalen vraagt af te remmen, een verkeersdeelnemer daaraan moet voldoen, omdat je daar een reden voor hebt.
Dat is niet anders dan reageren op remlichten knipperlichten, hand uitsteken etc.
Je mag signalen gewoon niet negeren.
Ook al wordt in eerste instantie verwacht dat je je rijdier onder conrole hebt.

Maar ik blijft ook wel een beetje hangen op de rol van de vriend, waarom die een combine achterna gaat, maar niet het paard even kon pakken voordat die er was...

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:45

spatter schreef:
Grappig dat zelfs paarden mensen de verkeersregels niet kennen.

Eigenlijk diep triest! |(

In de wet staat gewoon dat je moet afremmen en langzaam verkeer stapvoets moet passeren met ruime afstand.
Bij paarden ben je verplicht te stoppen als ze moeilijk doen en in Belgie zelfs je motor uit te doen.

Dat is toch te belachelijk voor woorden?

Wat heb je in godsnaam met je paard op de weg te zoeken als andere weggebruikers hun motor moeten uitzetten omdat je er anders half mee verongelukt?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:47

spatter schreef:
Grappig dat zelfs paarden mensen de verkeersregels niet kennen.

Eigenlijk diep triest! |(

In de wet staat gewoon dat je moet afremmen en langzaam verkeer stapvoets moet passeren met ruime afstand.
Bij paarden ben je verplicht te stoppen als ze moeilijk doen en in Belgie zelfs je motor uit te doen.

Dit heb ik geleerd met theorie, dat langzaam passeren dan, maar wil ik het opzoeken in de wet kan ik het toch nergens terug vinden.
Iemand van jullie wel? Ik denk niet dat het wettelijk is, maar verstandig.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:51

Tja, dat zijn nou eenmaal de verkeersregels en daar zul jij je dus ook aan moeten houden !

Waarschijnlijk ontstaan omdat in landelijk gebied toch veel ruiters rijden en ze dat ook promoten in Belgie en paarden en ruiters nu eenmaal vallen onder de zwakke verkeersdeelnemers .

Een fietser moet je ook met ruimte passeren en begint een kind op de fiets te slingeren , moet je ook je snelheid aanpassen als snelle verkeersdeelnemer.

In Belgie mag je zelfs met 2 paarden naast elkaar rijden op de weg en moeten andere verkeersdeelnemers je inhalen zoals ze een tractor of auto inhalen dus via de andere weghelft.
En helemaal niks in de berm , het zijn immers bestuurders.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:01

Vanwaar de uitroepteken?

Mijn vraag, waar kan ik het vinden?
Ik krijg gevonden waar de ruiter zich op de weg moet bevinden?
Dat ze bestuurders zijn.
Maar ik krijg nergens gevonden wat de bestuurders van andere voertuigen nu wettelijk moeten doen tegenover paarden.
Is dat niet vreemd?
Staat dat wel in de wet? Ik hoop natuurlijk van wel.
Of is dat meer gebruik je verstand en klaar.
Dan moeten we maar gaan hopen dat die we tegen komen dat heeft :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:09

Shirley schreef:
Beetje overtrokken?

Misschien werd het arme beest wel bang van het geschreeuw van die vriend...
En een ongeval?
Iemand kukelt van een dravend paard de sloot in.

Zo kun je het ook lezen ;)

Een combine hoor je meestal wel aankomen.
Vriend had het paard ook even de berm in kunnen leiden en vast kunnen houden.


In de berm zetten?! Ben je gek?! Dan was mijn paard helemaal geflipt, als dat voertuig dan zo dicht langs d'r moet... En ja ze is verkeersmak, maar groot verkeer is voor de meeste toch erg spannend

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:14

En hoe los jij zoiets dan op?
Verwacht je dan van zo'n bestuurder dat hij wacht tot jij thuis bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:20

Nee, ik verwacht dat hij/zij even geduld heeft en dan ga ik een erf op.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:22

Dat moet er dan ook maar net zijn, zou uiteraard beter zijn dan de berm, maar niet om de paar meter beschikbaar op elke weg -O-

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:15

Mijn paard is twee keer op hol geslagen. Één keer op weg naar de manege, toen er een vrachtwagen aan kwam. Ze is er in volle galop zowel over de stoep als over de weg vandoor gegaan, maar de vrachtwagenchauffeur bleef achter ons aan rijden. Ik heb haar de eerstvolgende zijweg in kunnen sturen (daar hadden we denk ik al goed 100/200 meter gehad) en pas na 50 meter werd ze weer rustiger. Precieze details weet ik niet meer, dat is minstens 10 jaar geleden geweest, maar leuk vond ik het echt niet.

Daarna nog een situatie bij een t-splitsing gehad. Wij moesten links afslaan om bij de ponyclub te komen (waren er al bijna), maar juist uit die straat kwam een grote groep motorrijders (met vlaggen en al) aangereden. Ik was net de straat ingereden toen ik ze zag, paard raakte in paniek, is terug uitgegaan, omgedraaid en in galop weg gerend. Aan die kant van de splitsing was een grasveldje met een paar bomen. Door haar geslalom ben ik er uiteindelijk rechts afgevallen (gelukkig de boom enkel met mijn cap geschaafd, had erger kunnen zijn) en is zij er alleen verder vandoor gegaan - in de andere richting. De motorclub is gestopt en een paar rijders zijn afgestapt om te kijken of alles in orde was. Iemand van de ponyclub was met zijn auto in de buurt en samen met hem ben ik in dezelfde richting als mijn paard gereden. De motorclub was eigenlijk van plan om ook die kant op te rijden, maar zij zijn toen rechts gegaan. Een oude bekende van de manege was op haar fiets in de buurt, heeft mijn paard gezien, haar gevangen, is opgestapt en in onze richting gereden. Daar moeten we wel een beschermengel hebben gehad, want het had ook heel anders af kunnen lopen. De motorclub kan ik alleen maar dankbaar zijn.

Wat hier al genoemd werd, is dat onwetendheid vaak het probleem is. Evenals dat we hier niet het hele verhaal kennen, is dat in het verkeer net zo goed het geval. Wij weten niet wat de ander weet of denkt en de ander kan ook niet weten hoe bijvoorbeeld ons paard reageert. Nemen en geven, proberen de situatie zo goed mogelijk in te schatten en zo reageren. Er zullen ongetwijfeld genoeg weggebruikers zijn die een situatie opzettelijk gevaarlijk maken, maar we mogen er hopelijk toch ook vanuit gaan dat het merendeel naar eer en geweten reageert.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:47

Toch verbaast het me wel hoe scheiterig veel paarden zijn.
Begin dan eerst eens op het erf met je paard te laten wennen aan gekke dingen zodat hij wat minder heftig reageert en meer vertrouwen heeft in jou.
Dat laatste is naar mijn idee de belangrijkste reden waarom paarden er tussen uit peren.
Totaal geen vertrouwen in de ruiter dus zoeken ze op waar ze wel vertrouwen in hebben en dat zijn vaak de paarden thuis.

Vandaag gewoon over het industrie terrein gereden.
Het was redelijk rustig en ik had geen zin om om te rijden.
Verschillende vrachtwagens gepasseerd, heftruck en grote tractor met grind aanhanger en natuurlijk langs een bedrijf waar ze betonplaten maken dus een af en aan rijden van van alles, silo's die grind en zand laten lopen en vanuit een open gedeelte van de fabriek kwam de radio op geluidsterkte orkaan naar buiten.
Blue geloofde het wel, we gingen richting bos dus dat was veel belangrijker.

En dan te bedenken dat hij als jong paard het erf nog niet eens af durfde bij iedere auto die hij hoorde.

soesita

Berichten: 5166
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:16

Het is altijd een combinatie van de leeftijd/ervaring van het paard, het karakter van het paard en de (re)acties van de ruiter. Dat heb je niet altijd allemaal in de hand. Maar ik ben het helemaal met je eens dat er veel te veel slecht opgeleide paarden op de buitenwereld worden losgelaten. Hetzelfde trouwens met honden. -O-

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:19

En mensen.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:23

bruintje123 schreef:
En mensen.

_/-\o_

Anoniem

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:05

Precies, ik kom wel is combinaties/paarden tegen waarmee ik liever de bak nog niet eens uitging. Eentje die al uit z'n plaat ging van de strepen op de weg...

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:11

Ja nou ja en soms moeten paarden wennen.. daar is niet altijd de ruimte voor om dat met beleid te doen.. en je komt niet altijd alles tegen.

Buiten dat je bom-proof paarden hebt die dat van nature zijn, en gewoon ritselaars... Over 1 paard ("mijn paard kan dit en dat wel etc etc") is het altijd makkelijk kletsen, maar ze zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:56

Cer schreef:
Ja nou ja en soms moeten paarden wennen.. daar is niet altijd de ruimte voor om dat met beleid te doen.. en je komt niet altijd alles tegen.

Buiten dat je bom-proof paarden hebt die dat van nature zijn, en gewoon ritselaars... Over 1 paard ("mijn paard kan dit en dat wel etc etc") is het altijd makkelijk kletsen, maar ze zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde...


Helemaal mee eens, mijn paard is ook erg rillerig en zal ik nooit 100% verkeersmak kunnen noemen. En je moet zeker ergens beginnen, maar begin met duidelijk de basis en een goede band van vertrouwen. Maar soms zie ik ze wel is voorbij komen, waarvan (voor zover te oordelen) die twee punten ontbreken. En dan zijn ze ook nog is alleen, dus geen ander paard en geen "begeleider" ernaast.. Dàt snap ik niet.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:17

Ik heb mijn portie wel gehad wat betreft paarden en genoeg ervaring kwa buitenrijden.
Neem jong spul het liefst zo snel mogelijk mee naar buiten zodat ze leren maar...

dan wel op zondag als er geen groot verkeer is, niet in oogsttijd, plan mijn route zo dat ik overal de ruimte heb en kan uitwijken en liefst samen met een paard wat verkeersmak is.

En ik ben thuis dan al een behoorlijke tijd bezig geweest met trainen om een band op te bouwen.
Schriktraining is zo simpel om thuis te maken.
Paraplu, verkeerslint, balkjes, zeil, vogelkooitje in een boom hangen, zeil over een paard , noem maar op.

Vertrouwen in de ruiter is het allerbelangrijkste als een paard schrikt, heeft hij dat niet(voldoende) rent hij er vandoor.

Tika, muildier dus nog een graadje moeilijker, was als de dood voor verkeer.
Zelfs met de poort dicht kreeg ik haar nog niet richting de weg, maar langzaam maar zeker kwamen we steeds een stapje verder en nu gaat ze als handpony mee en is zij de dapperste van de 2.
Dat heeft training gekost, vele uurtjes vertrouwen opbouwen en aan de hand mee naar buiten, beginnend op zondagmorgen vroeg.

Het zijn vaak de makkelijke paarden waar het bij mis gaat.
Die nemen ze gewoon mee omdat hij toch niet moeilijk doet tot dat het paard ineens wel schrikt en dan is er geen houden aan.