beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 09:58

Ook naar aanleiding van ander topic hier en de hele discussie over de plofkip in de supermarkt. Ik eet allene biologisch vlees of anders moet het vrije uitloop hebben gehad. Rund zit in de vriezer, was een halve lakenvelder stier. Voor varken of kip ben ik aangewezen op de supermarkt omdat ik daar wel biologisch vlees kan kopen en niet bij de slager.

Alleen kip is zo lastig te krijgen. Gister goed gezocht en er is kip zonder beter leven stickertje en met 1 ster dat ze promoten als diervriendelijk. Maar een ster is nog steeds belabberd voor de kip. En in mijn ogen geen ster waard omdat het eigenlijk niks beter in leefkwaliteit is. :n

In hoeverre vinden jullie die een ster wel diervriendelijker dan geen ster!

En bij het hele systeem van sterren verbaasd me een ding. 1 en 2 sterren mogen de kippen maximaal 3 uur vervoerd worden tot slachting alleen bij 3 sterren mag dat weer 24 uur zijn. Zo onlogisch.

https://beterleven.dierenbescherming.nl

En is er eigenlijk een twee sterren of meer kip te koop zonder biologisch te zijn en niet de kemper kip meerekend die helaas alleen als hele kip of poot te krijgen is in de omgeving. Die poten eet ik ook maar zo af en toe een stuk filet voor bv bami zou wel fijn zijn.
Laatst bijgewerkt door karuna op 02-12-16 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:02

Ik vind 1 ster geen ster en ik koop het nooit.

Bij okvlees.nl kun je vinden wat je zoekt :)

senna21

Berichten: 11745
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:04

Ik eet bij hoge uitzondering kip, wanneer het afkomstig is van echt diervriendelijk gehouden dieren.(eigen slacht)
Hoewel ik het erg lekker vind, is mij het "genot" van zo'n mishandeld dier niet waard.
Niet alleen hoe het wordt gehouden, maar ook het vangen, transport en slacht zijn vreselijk. Genoeg alternatieven, zoals vegetarische slager of corn stukjes.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:07

Ik eet al heel lang geen kip meer. De vegetarische stukjes van Quorn zijn voor ons een goed alternatief.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Needje

Berichten: 19172
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:07


pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:10

koop een kip geen optie?

xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:11

nou ik vind anders de 2 sterren ook maar zeer belabberd; 1 vierkante meter voor een varken binnen??? Dat is nog steeds niks kunnen.
13 kippen op 1 vierkante meter, ja lekker veel ruimte :+

dat kun je toch geen beter leven noemen...ik vind persoonlijk dat ster systeem een wassen neus, want die dieren hebben nog steeds een ellendig leven. Ook met 3 sterren.


Als ze nu van die 3 sterren een 1 ster indicatie maken en van daaruit dan 2 sterren en 3 sterren uitbouwen...DAN zet je wat zoden aan de dijk, maar zoals het systeem nu is, is het een wassen neus
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 02-12-16 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:12

Ik heb de optie van zelf opfokken (ook varken). Misschien koopeenkip.nl een goede optie voor je?

Be happy eat a snackkie

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 10:13

Alternatieven zijn geen optie ivm allergie hier. En moet vlees eten, zit al aan eiwit toevoegingen omdat ik anders te kort heb.

Ik kan dus geen stukje plofkip eten, kan dan bij elke hap alleen maar dierenleed zien. En het smaakt ook nergens naar, eet liefst zo min mogelijk vlees maar ben pas geleden dringend geadviseerd het flink op te voeren ivm mijn gezondheid. Eet nu helaas bijna dagelijks vlees.

Voorheen haalde ik mijn kippen bij een biologische boer die ook voor de supermarkten en winkels opfokt. Alleen is dat een heel eind verderop. Bij voorkeur koop ik het niet diepgevroren. Rund geen probleem mee maar kip is vers toch het lekkerste als filet.

Ik heb nu de hele lijst eens bekeken, maar het verschil in de een sterren tussen de verschillende diergroepen is echt enorm. De een ster kalfjes en runderen zijn niet echt beter af. Terwijl de een ster varkens wel een duidelijke verbetering hebben net als de kip al is dat voor mij nog steeds niet voldoende.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:16

Ik vind toch wel dat er duidelijk verschil is tussen wel/geen ster en de hoeveelheid sterren. Dit plaatje (dat ik op die site uit OP vond) lijkt me toch heel helder.

https://beterleven.dierenbescherming.nl ... hennen.jpg

edit: overigens hier een dorp verderop kunnen wij varkensvlees kopen van varkens die buitenscharrelen. Maar wellicht is er ergens een verkooppunt van livar varkens? Eigen kippen houden geen optie?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:20

Ik eet ook alleen biologisch vlees, en ik eet net zo makkelijk nepvlees. Ik vind de manier waarop slachtdieren worden gehouden worden diep triest..

xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:24

Er zit idd wel verschil in, daar geef ik je zeker gelijk in, maar om echt te kunnen zeggen; de dieren hebben een beter leven dan begint het pas echt bij 3 sterren.....en die 1 ster en 2 sterren zijn amper een verbetering te noemen imo en verdienen daarom in mijn optiek niet de stempel 'beter leven'

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 10:26

Maartje ik heb kippen gehad zelf. Alleen ik ben er langzaam aan allergisch voor geworden. Tenminste hun stof waardoor ik ze 2 maanden geleden heb weggedaan. Maar dan waren krieltjes voor de eieren, moet nu ook voor het eerst in 12 jaar weer eieren kopen.

Er zit idd wel verschil in al is dat per diersoort wel verschillend maar 1 ster is voor mij nog lang niet voldoende

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:35

Ik heb bij de slagerij in een jumbo gewerkt waar ze toen meer met die sterren gingen werken om de plof eruit te werken.
Ze konden niet direct naar een super goede kip omschakelen dus doen ze het geleidelijk. 1 ster ... scharrel...bio etc.

Er werd ook uitgelegd dat er in het hele proces dingen aangepast en veranderd moesten worden.. te beginnen bij de boer.
Omdat ineens omschakelen gewoon erg veel geld kost en dat niet ineens gaat.
Dus beginnen met alternatieven en zo uitbouwen.
Ja dat kost tijd en gaat echt niet van de 1 op de andere dag

Logische uitleg vond ik :j

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:55

mooi verhaal van de Jumbo, maar zo wordt wel even mooi aan de kant geveegt dat wij met zn allen als complete maatschappij de bio industrie hebben veroorzaakt: consument die zo min mogelijk wil betalen, supermarkten die boeren prijzen opleggen om zo niks op hun eigen winstmarges te hoeven inleveren als prijzen dalen, de oliebol aan verplichtingen die boeren door de staat en EU krijgen opgelegd (waar dan nog je betaalverplichtingen die een gewone burger ook heeft nog bovenop komen + de kosten voor de boerderij en veestapel zelf), de concurrentie uit landen waar boeren met veel minder strikte regels te maken hebben dan de Nederlandse boeren en daardoor veel goedkoper kunnen produceren.

Is niet dat die boeren zo willen produceren...o ja er zal vast een kleine groep zijn die het wel prima vind en ook in een perfect world hun veestapel alla bio industrie zouden houden. Maar het grootste deel zou gewoon hun varkens lekker zien ravotten in een weiland met modderpoel, hun kippen zien scharrelen in de boomgaard etc etc Zouden weer terug willen naar kleine veestapels zodat je ook nog eens echt tijd met je gezin kan doorbrengen en toch een goed inkomen hebben. Maar dat is meer dan ooit praktisch onmogelijk geworden voor boeren in Nederland (maar ook bv Duitsland en onze zuiderburen). Tenzij je een partner hebt die een goedbetaalde baan buiten de boerderij heeft. Dan heb je namelijk al weer ruimte om het diervriendelijk te doen en met een kleine veestapel te werken ipv 400 koeien, of duizenden kippen en varkens.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 02-12-16 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:09

Maar dat hebben ze ook nooit ontkend toen ik me erin verdiepte ;)

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:12

nee, maar zoals ze het vertellen zoals jij het meldde in je vorige post hebben ze dat ook niet benoemt. En wat je niet benoemt hoef je ook niet te ontkennen. En dan schiet een zinnetje als'te beginnen bij de boer' bij mij even in het verkeerde keelgat.

Althans; zo komt het op me over, maar goed; ben zelf niet bij zo'n presentatie geweest en de uitleg zal hopelijk een stuk gedetailleerder zijn geweest, aangezien jouw post natuurlijk een korte samenvatting is.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:19

Karuna heb je een jumbo in de buurt? Daar kunnen ze biologische kipfilet voor je bestellen.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!


LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:23

Tuurlijk was het een korte samenvatting :)
Je pakt te beginnen bij de boer dan ook verkeerd op maar dat maakt niet uit :)

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Riemke
Berichten: 475
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:25

Jumbo heeft inderdaad een aantal biologische kipproducten in het assortiment, dus nog keuze ook. Kijk anders even op de website, dit kunnen ze in de winkel ook voor je bestellen indien het daar niet aanwezig is.
Overigens heeft de consument een groot aandeel hierin. Een supermarkt reageert op klantvraag, de klant wil zo min mogelijk betalen voor zijn stukje vlees. Gelukkig zijn de supermarkten op de achtergrond (gezamenlijk met alle supermarkten) wel stappen aan het maken. Zo is de "plofkip" al bijna overal uit de schappen en varkensvlees heeft 1ster beter leven keurmerk. Zo wordt de consument toch toch een " diervriendelijkere" keuze gedwongen. Diervriendelijk tussen haakjes, want diervriendelijk vlees bestaat niet.

*Als iedereen alleen maar aan zichzelf zou denken, wordt er tenminste aan iedereen gedacht Knipoog*

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 11:35

Nou als je gewoon in de schappen kijkt is het kwa kip 80 procent of meer is plofkip een beetje 1 ster en als je geluk hebt biologisch. Idem voor varkens vlees het is voornamelijk dieronvriendelijk gehouden vlees. Dan heb ik het nog niet eens over de verwerkte vleesjes. Honden krijgen hier bv uieteraard wel vleesvoer maar wel van fabrikanten die alleen vrije uitloop en zo veel mogelijk regionaal inkopen.

Geen jumbo direct in de buurt, wel een paar dorpen verderop al is die wat lastiger bereikbaar en ik kom daar alleen op rare tijden.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:09

1 ster maakt voor de kip al wel ontzettend veel uit. Het antibioticagebruik daalt nog verder (bij gangbare systemen is het nu 1.2 dag antibiotica per vleeskuiken gemiddeld, dus ik schat elke 4e ronde een keer antibiotica nodig, komt af van 4.2 dag antibiotica per vleeskuiken, dus soms een ronde antibioticavrij. De exacte hoeveelheid van 1-sterkuikens kan ik nu niet meer vinden, mij staat bij 95% antibioticavrij).

Maximaal 25kg per m2, dat is nog steeds veel, maar al bijna de helft minder dan bij gangbare houderij (42kg/m2). Je kunt dat een beetje vergelijken met een huis: als je van 6m2 naar 10m2 gaat, heb je nog steeds een klein huis, maar je welzijn is er wel flink op vooruit gegaan.

En 8 weken i.p.v. 5-6 weken is niet heel veel ouder, maar zorgt wel voor een flink langzamere groei waardoor het doodgroeien bijna niet meer voor komt en de pootproblemen, hartproblemen en permanente verhoging (door het extreme metabolisme van gangbare vleeskuikens) wel heel veel minder voor komen.

Tegelijkertijd kan een boer dus nu 1.5 ronde minder opzetten (1 week schoonmaken, dus 6 weken t.o.v. 9 weken), en kan er op dezelfde oppervlakte stal bijna 2x zo weinig kuikens opgezet worden (tussentijds wordt er bij gangbaar vaak uitgedund omdat ze alleen een maximaal gewicht en geen maximaal aantal kuikens hebben, op slachtgewicht is het verschil ruim 1.5x).

En dan moet er ook nog eens meer voer in.
De ross-rassen (gangbaar) is het gewicht van 2.5kg bereikt met 37-39 dagen en 4kg voer.
De Rowan Ranger (scharrel) is het gewicht van 2.5kg bereikt met 56 en 5kg voer.

Er komen dus ook nog eens 20% meer voerkosten bij (en dus mestafvoerkosten).

1.5*1.5*1.2 = 2.7. Om de boer een vergelijkbaar inkomen te geven moet er dus zo'n 2.5-3x hogere prijs aan hem worden betaald voor sterrenvlees. Dat is dan nog niet de winkelrpijs en gelukkig valt daar nog wel iets te schuiven, doordat het wel grotendeels op de Nederlandse markt afgezet kan worden en er dus minder tegen de minimale gangbare vleesprijs weg hoeft (gemiddeld 1€/kg), maar nog is het stevig duurder dan gangbaar vlees en daardoor voor een flinke groep in Nederland lastiger te betalen/een grotere drempel. Waardoor meer scharrelvlees in de schappen plaatsen vaak het effect heeft dat er daar meer van weggegooid moet worden in plaats van dat er meer van verkocht wordt.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Kinke

Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:01

Ken je niemand met een Sligro pas? Daar ligt bijvoorbeeld Label Rouge kip. Duur kippetje overigens.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:06

Daar liggen trouwens ook mooie biokippen voor redelijk schappelijke prijzen.

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:23

Lekker een hele kip kopen geen optie.
Zelf in stuken delen en gewoon alles gebruiken. Poten, vleugels, filets invriezen en van het karkas een heerlijke bouillon trekken voor heerlijke kippensoep. Optimaal gebruik van je product!

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers