Paard eet niet meer goed.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Paard eet niet meer goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 10:59

Dinsdag ochtend ging ik de stallen doen, en toen ik de stal wilde doen van ons grote paard lag er geen mest. Heel vreemd voor hem want normaal is het een bende.
Ik voer veel hooi en er ligt de volgende dag altijd nog hooi wat ze niet hebben op gekunnen.
Nu ook weer alleen wel heel veel, duidelijk niet veel gegeten.
Ik kijk naar hem in de bak en vind hem ook wat duf, heb even getempt maar die is normaal.
Zijn bijrijder komt later, ze is met hem buiten gaan rijden en zij gaf ook al aan dat hij erg tam was.
De rest van de dag staat hij te slapen, de kantjes gras om de bak kort te houden en tussen het hooi te neuzen maar er werd bijster weinig gegeten.
Ik heb het aangezien.

Woensdag morgen heb ik de DA gebeld nachts weer bijna niks gegeten en 1 drol in de stal..
Toen bedacht ik me laat ik eens een plak hooi pakken van een oud klein baaltje en daar ging hij gelijk aan eten, DA maar weer afgebeld.
Maar middags stond hij er weer bij als een dood vogeltje en at hij weer bijna niks.
Als ik het de lucerne mix geef die hij normaal goed eet veegt hij zo alles uit de bak de grond op en kijkt er niet meer naar om.
Ik heb lijnzaad gekookt en dat gegeven met slobber en dat gaat er zo in.

Uiteindelijk is me vriend gisteren maar met hem naar de kliniek gereden omdat hij al een giga slecht gebit heeft miss had het daar mee te maken.
Nou zijn gebit was niet anders als anders en als dat wel zo was geweest dan stoppen ze niet zo maar in eens met eten.

Hij had wat lucht in de darmen en ze dachten aan koliek.
Ze konden verder niks vinden.
Er is een paar liter parafine in gegaan en er ligt nu weer 1 drol in de stal.
Hij oogt wel weer wat tam.
Hij mag nu wel weer wat eten, net pluk kuil voor de stal gelegd en hij neust er wat tussen en dat was het dan, leg er een pluk hooi op en hij eet het zo. vervolgens is het hooi op en plukt hij nog wat aan het kuil enkele sprietjes verdwijnen in zijn mond en hij gaat weer achter in de stal staan.

Herkend iemand dit beeld, het gaat hier om een groninger die normaal heel makkelijk is, eet eigenlijk alles en smulde van ons droge paarden kuil.
Mijn gevoel zegt geen koliek maar wat er dan wel met hem is.........

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Paard eet niet meer goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:02

maagzweer? second opinion voor de tanden?
Eet hij wel als je hem pijnstiller geeft?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:04

Hij eet ook geen brokjes?
Als hij lijnzaad met slobber wel eet, blijf hem dat dan wel voeren.
Die kuil vindt hij niet lekker, zoveel is duidelijk. Het hooi wel, welnu geef hem daar dan maar heel veel van. Je wilt immers wel dat ze blijven eten.

Het lijkt erop dat hij pijn ervaart bij het eten. Dat hoeft niet perse uit het gebit te komen, dat kan ook vanuit de maag zijn.
Zou toch maar eens terug naar de kliniek gaan en er op staan dat ze de oorzaak gaan vinden.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Paard eet niet meer goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:08

Als hij slecht mest dan zou ik wel voorzichtig zijn met hem vol stoppen met eten.. Als hij wel een verstopping heeft dan is dat echt gevaarlijk. Paraffine komt er uit, zeker als er geen verstopping is, dan is het behoorlijk glibberig onder de staart (langs de billen) en de mest ook. Dus als je dat nog niet gezien hebt dan blijft ook de paraffine ergens hangen en is er wel degelijk sprake van verstopping..

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:12

Lijkt mij ook beter als je de dieren arts laat komen of naar de kliniek gaat.
Beterschap met je paard hoor het is een hele zorg zo he. :(:)

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard eet niet meer goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:19

Ik heb hier ook ooit eens een pak voordroog gehad (zag er super mooi uit) maar zelfs mijn Fjord; at het niet.
De hele oogst werd niet gegeten.
Mijn vriendin had zelf ook 2 pakken van deze serie voor haar 12 paarden en er was er maar 1 die het goed at, 2 a 3 mondjesmaat en de rest weigerde het te eten.

Voedingsanalyse enzo was prima; wat er mee was weet niemand, maar ik het het maar opgebruikt als stalbedekking.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 11:30

PimxBotje schreef:
Lijkt mij ook beter als je de dieren arts laat komen of naar de kliniek gaat.
Beterschap met je paard hoor het is een hele zorg zo he. :(:)


hij is al bij de kliniek geweest.


maar die paraffine die komt er dus wel weer herkenbaar uit. dan wacht ik nog even af. vol stoppen doe ik overigens niet hoor. hij mag maar beperkt eten van de kliniek nu.

verder heeft hij de helft van deze baal al op. toen at hij het met smaak alleen vanaf maandag avond in eens niet meer

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 11:32

mystery1980 schreef:
maagzweer? second opinion voor de tanden?
Eet hij wel als je hem pijnstiller geeft?


pijn stillet heeft hij gehad en met de tanden zat het goed. die zijn slecht maar niet anders als anders.
hij heeft een scheef gegroeide kaak. er zit geen tand rech op elkaar in zijn mond

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 11:33

Dees schreef:
Hij eet ook geen brokjes?
Als hij lijnzaad met slobber wel eet, blijf hem dat dan wel voeren.
Die kuil vindt hij niet lekker, zoveel is duidelijk. Het hooi wel, welnu geef hem daar dan maar heel veel van. Je wilt immers wel dat ze blijven eten.

Het lijkt erop dat hij pijn ervaart bij het eten. Dat hoeft niet perse uit het gebit te komen, dat kan ook vanuit de maag zijn.
Zou toch maar eens terug naar de kliniek gaan en er op staan dat ze de oorzaak gaan vinden.


brokjes heb ik niet in huis. zat te denken om subli seniore priores te halen straks. en als die paraffine er niet uit komt bel ik zeker de kliniek weer

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:38

Heeft je paard nu al gemest ondertussen, meer dan 1 hoop ?
Pas hooi gaan geven als hij weer kan mesten hoor, en als hij nog niet gemest heeft da weer bellen.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:42

koetjeboe schreef:
PimxBotje schreef:
Lijkt mij ook beter als je de dieren arts laat komen of naar de kliniek gaat.
Beterschap met je paard hoor het is een hele zorg zo he. :(:)


hij is al bij de kliniek geweest.


maar die paraffine die komt er dus wel weer herkenbaar uit. dan wacht ik nog even af. vol stoppen doe ik overigens niet hoor. hij mag maar beperkt eten van de kliniek nu.

verder heeft hij de helft van deze baal al op. toen at hij het met smaak alleen vanaf maandag avond in eens niet meer


Misschien nog maar een keer de dierenarts of de kliniek zekunnen ook nog wel eens iets anders ontdekken.
Beterschap hoor!

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:47

Dit gaat over je Groninger denk ik, gezien de problemen met de kaak?

Een Groninger die niet eet is extra alarmerend, zijn toch meestal veelvraten.
Als een paard al een paar dagen niet veel eet zit er ook niet veel meer in de darm dus dat zou een verklaring kunnen zijn voor het weinige mesten.

Seniores Priores is geen goed alternatief voor ruwvoer, dat kan je even met de kliniek overleggen, maar eerlijk gezegd als het mijn paard zou zijn zou ik hem terugbrengen naar de kliniek en opnemen ter observatie. Mocht het toch in eens snel bergafwaarts gaan dan is hij alvast op de beste plek.
De stalkosten in de kliniek zijn de kosten niet in vergelijking tot onderzoeken etc. dus daar hoef je het niet voor te laten.

Sterkte met hem! Ik duim voor je.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 12:03

tiwi1969 schreef:
Dit gaat over je Groninger denk ik, gezien de problemen met de kaak?

Een Groninger die niet eet is extra alarmerend, zijn toch meestal veelvraten.
Als een paard al een paar dagen niet veel eet zit er ook niet veel meer in de darm dus dat zou een verklaring kunnen zijn voor het weinige mesten.

Seniores Priores is geen goed alternatief voor ruwvoer, dat kan je even met de kliniek overleggen, maar eerlijk gezegd als het mijn paard zou zijn zou ik hem terugbrengen naar de kliniek en opnemen ter observatie. Mocht het toch in eens snel bergafwaarts gaan dan is hij alvast op de beste plek.
De stalkosten in de kliniek zijn de kosten niet in vergelijking tot onderzoeken etc. dus daar hoef je het niet voor te laten.

Sterkte met hem! Ik duim voor je.


het gaat idd om de groninger. en ik maak me idd zorgen.

ik ben nu niet thuis. maar als hij straks nog niet goed poept of in elk geval nog geen paraffine ben tegen gekomen bel ik zeker weer de kliniek

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Paard eet niet meer goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:11

Als t lukt idd maar weer kliniek. Beter te vaak dan te weinig denk ik. Sterkte!

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:30

Mijn paard heeft in het verleden ook al eens slecht gegeten.

15 jaar geleden had hij bloedwormen. At toen ook wisselend wel en niet...

5 jaar geleden opnieuw slecht eten. Toen waren het maagzweren. Na de tweede spuit gastroguard at hij weer goed.Hebben ze in de kliniek dat al geopperd...? De mijne at dan soms ook een beetje, dan weer niet...

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:48

tiwi1969 schreef:
Dit gaat over je Groninger denk ik, gezien de problemen met de kaak?

Een Groninger die niet eet is extra alarmerend, zijn toch meestal veelvraten.
Als een paard al een paar dagen niet veel eet zit er ook niet veel meer in de darm dus dat zou een verklaring kunnen zijn voor het weinige mesten.

Seniores Priores is geen goed alternatief voor ruwvoer, dat kan je even met de kliniek overleggen, maar eerlijk gezegd als het mijn paard zou zijn zou ik hem terugbrengen naar de kliniek en opnemen ter observatie. Mocht het toch in eens snel bergafwaarts gaan dan is hij alvast op de beste plek.
De stalkosten in de kliniek zijn de kosten niet in vergelijking tot onderzoeken etc. dus daar hoef je het niet voor te laten.

Sterkte met hem! Ik duim voor je.


Oeps een cruciale typefout, ik bedoel EEN goed alternatief.... stomme telefoon :o

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:53

Ik herken dit beeld. Betrof toen groot paard van 1.76. Wel wat eten, erg rustig en sloom. Ook drinken maar weinig mest. Paard bleek na 3 dagen paraffine ed de darm bekneld te hebben (zou vaker voorkomen mn bij zeer grote paarden). Ze hebben in Utrecht een vochtpunctie genomen waaruit bleek dat het paard alleen met een operatie mogelijk nog een kans had van 20%.

Ik wil je niet bang maken maar ik zou het toch snel verder laten onderzoeken.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:57

Maris schreef:
Heeft je paard nu al gemest ondertussen, meer dan 1 hoop ?
Pas hooi gaan geven als hij weer kan mesten hoor, en als hij nog niet gemest heeft da weer bellen.


Precies dit :j
Het verhaal lijkt mij erg op een verstopping.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 13:34

Pandora2 schreef:
Maris schreef:
Heeft je paard nu al gemest ondertussen, meer dan 1 hoop ?
Pas hooi gaan geven als hij weer kan mesten hoor, en als hij nog niet gemest heeft da weer bellen.


Precies dit :j
Het verhaal lijkt mij erg op een verstopping.


Er liggen nu 4 drollen in de stal naja hij is er een aantal keren zo heen gewandeld maar het zijn meerdere drollen.

Maar nog geen enkel spoor van de paraffine.
Ik heb de kliniek gebeld en ze bellen me zo terug.
Ik heb hem nu wel buiten gezet in de bak en hij draaft vlug de stal uit de bak in.
Dus er zit weer leven in, hij oogt ook wat alerter.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Paard eet niet meer goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 13:42

Dierenarts gesproken, die paraffine duurt nog wel ff voor die er uit komt.
Ongeveer 24 uur dus dan zou die er rond 17.00 uit moeten komen.
Ik mag hem nu buiten laten en dat hij daar wat bij elkaar scharreld aan restjes hooi die er nog liggen is prima. en dan even wachten tot de parafine er uit komt en dan mag hij weer meer hooi hebben

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:44

koetjeboe schreef:
maar die paraffine die komt er dus wel weer herkenbaar uit.


Jaaa het is een soort glijmiddel alleen dan nog glibberiger hahaha. Bij mijn merrie was de mest altijd glibberig en glom heel erg (vergeleken met hoe het normaal is), zat een soort van gloed over. Het blijft dus ook altijd een beetje onder de staart en rondom 'de uitgang' e.d. glimmen als het er uit is gekomen :).

Het blijft ook heel erg aan je vingers zitten als je het aanraakt. Dus je zou voor de zekerheid even de mest kunnen vastpakken (als je er niks meer op ziet omdat het door stal gelopen is). Ja sorry, een beetje vies maar dan kan je voelen of er glibberig spul op je vingers achterblijft. Dat is dus een goed teken!

Edit; zie nu je bericht! Het kan inderdaad zeker een dag duren hoor voordat het eruit komt!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:03

4 drollen is al een heel pak beter dan 1 :j
Beweging zal hem ook goed doen. Hopelijk knapt hij snel helemaal op !

Anoniem

Re: Paard eet niet meer goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:11

Als de paraffine er niet uit komt, zou ik hem wel direct weer naar de kliniek brengen. STerkte ermee.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard eet niet meer goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:17

Mij lijkt dit gewoon koliek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:33

Sclimpre schreef:
Mij lijkt dit gewoon koliek.


Dat lijkt me ook, maar het is even zaak dat de darmen weer op gang gaan komen. Als dit niet zo is, ligt de boel al te lang stil, en dan krijg je onomkeerbare problemen, dus dan is het zaak van snel handelen.