Is dit genoeg weidegang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:14

Beste bokkers,

Ik ben bezig met de aanschaf van een eigen paard en hiervoor is natuurlijk een plek nodig waar ik het paard neer kan zetten. Daarom ben ik de laatste weken druk op zoek naar een geschikte stalling. Nu heb ik een stalling gevonden waar ik mijn (toekomstig) paard graag wil stallen, echter bieden ze hier in de winter maar 2,5 uur per dag weidegang aan. Of in de paddock, weet ik eigenlijk niet zo goed. In de winter gaan ze in ieder geval maar 2,5 uur naar buiten met soortgenoten. In de zomer staan de 24/7 op de wei. Weideperiode is 5 maanden en stalperiode is 7 maanden.
Ik heb ook al verder gezocht natuurlijk, maar ik vind het moeilijk om een geschikte stal voor mij te vinden waar veel weidegang bij zit. Hier in het noorden is het ook wat moeilijker met de kleigrond.
Ik weet dat dit ook een beetje van het paard afhangt, maar wat vinden jullie? Is dit genoeg? Of toch verder zoeken..

Ik hoor graag jullie meningen!

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:20

Toen ik keuzes moest maken zette ik alles op een rijtje..

Stal 1:
+dichtbij
-Duurder, 100 kaal en moest dus alles zelf doen (verplicht iedere dag heen of je nou kan of niet..)
-4 uur buiten in paddock, winter. Zomer 24/7 buiten. Vind 4 uur echt te weinig.. Prima voor een week.. Maar een half jaar?


Stal 2:
-Ver, half-3 kwartier fietsen of half u bus + fietsen.
+goedkoper
+24/7 land
+zit een ander jonkie bij
+land is altijd droog
+onbeperkt hooi
+alles word gedaan, behalve mijn paars verzorgen natuurlijk. :P


Keus was uiteraard snel gemaakt.. Paard staat er de hele dag. Ik ben er maar even. :P
Laatst bijgewerkt door puppy1128 op 02-12-16 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:21

Nee dat is niet genoeg :n 2.5 uur is weinig, dan staat hij 21.5 uur per dag op stal.

Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:23

Ja ik vond het zelf ook al zo weinig...
Ik vind het alleen zo moeilijk om een plek te vinden met veel weidegang. De enige andere plek die ik heb gevonden met meer weidegang in de winter zit op maximaal 5 uur..

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:27

Nee veel te weinig beweginsruimte voor zoveel uur op stal. Ik vraag me altijd serieus af, welke staleigenaar dit nou is die dat bedenkt. Wie doe je daar nu een plezier mee? Toch geen enkel paard.Ik zou zeggen, succes bij vinden van andere stal. En vijf is in nog veel te weinig maar weer meer dan 2,5 uur.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:28

Anna98 schreef:
Ja ik vond het zelf ook al zo weinig...
Ik vind het alleen zo moeilijk om een plek te vinden met veel weidegang. De enige andere plek die ik heb gevonden met meer weidegang in de winter zit op maximaal 5 uur..

Dat is al een verdubbeling.....

Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:31

Arisca2005 schreef:
Anna98 schreef:
Ja ik vond het zelf ook al zo weinig...
Ik vind het alleen zo moeilijk om een plek te vinden met veel weidegang. De enige andere plek die ik heb gevonden met meer weidegang in de winter zit op maximaal 5 uur..

Dat is al een verdubbeling.....


Dat is waar


Ik snap dan ook niet hoe er zoveel stallen kunnen zijn die maar zo weinig weidegang aanbieden..

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:33

Zolang mensen natuurlijk blijven betalen voor stallen waar weinig weidegang is hebben ze geen reden om te verbeteren want dat kost dan onnodig geld. Dus zolang eigenaren genoegen nemen dan zal dat zo blijven. Die moeten een voorbeeld nemen en alleen op stallen gaan staan met meer weidegang. Dan heeft zo'n stal met weinig weidegang of paddock geen andere keus dan stoppen of verbeteren.

Persoonlijk zou ik ook 5 uur weinig vinden. Maar nog veel belangrijker is om ook te weten wat het dier aan eten krijgt op stal want als ze zoveel op stal staan moet er veel ruwvoer gevoerd worden en daar ontbreekt het ook nogal eens aan bij zulke stallen. Ze stoppen er liever 3 x per dag krachtvoer in en maar 2x ruwvoer en dat is vaak weinig gezien de hoeveel ook beperkt is.

Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:38

Er wordt dan 4 x per dag ruwvoer gevoerd en krachtvoer zoveel ik vind dat dat nodig is. Wat ik me ook af vraag is of de paarden niet ongelukkig zijn op zulke stallen?

Toevoeging: echt zichtbaar ongelukkig of verveeld

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:38

Tigra_ schreef:
Zolang mensen natuurlijk blijven betalen voor stallen waar weinig weidegang is hebben ze geen reden om te verbeteren want dat kost dan onnodig geld.
Persoonlijk zou ik ook 5 uur weinig vinden. Maar nog veel belangrijker is om ook te weten wat het dier aan eten krijgt op stal want als ze zoveel op stal staan moet er veel ruwvoer gevoerd worden en daar ontbreekt het ook nogal eens aan bij zulke stallen. Ze stoppen er liever 3 x per dag krachtvoer in en maar 2x ruwvoer en dat is vaak weinig gezien de hoeveel ook beperkt is.



Mijn paard staat in de winter op een ruime paddock 6 uur buiten. Naast die zes uur geef ik haar ook nog beweging.
Ik ben hier naar toe verhuisd omdat ze onbeperkt hooi krijgt, ook op de paddock.
Ze doet het er super goed op. Beter dan haar vorige stal waar ze langer buiten stond maar niks te eten was.
Is echt een afweging die je moet maken met alle voorzieningen/verzorging voor je paard

Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:41

Arisca2005 schreef:
Tigra_ schreef:
Zolang mensen natuurlijk blijven betalen voor stallen waar weinig weidegang is hebben ze geen reden om te verbeteren want dat kost dan onnodig geld.
Persoonlijk zou ik ook 5 uur weinig vinden. Maar nog veel belangrijker is om ook te weten wat het dier aan eten krijgt op stal want als ze zoveel op stal staan moet er veel ruwvoer gevoerd worden en daar ontbreekt het ook nogal eens aan bij zulke stallen. Ze stoppen er liever 3 x per dag krachtvoer in en maar 2x ruwvoer en dat is vaak weinig gezien de hoeveel ook beperkt is.



Mijn paard staat in de winter op een ruime paddock 6 uur buiten. Naast die zes uur geef ik haar ook nog beweging.
Ik ben hier naar toe verhuisd omdat ze onbeperkt hooi krijgt, ook op de paddock.
Ze doet het er super goed op. Beter dan haar vorige stal waar ze langer buiten stond maar niks te eten was.
Is echt een afweging die je moet maken met alle voorzieningen/verzorging voor je paard


Zijn er meer mensen waarbij hun paard niet veel buiten komt in de winter, maar wel duidelijk zien dat hun paard hier gelukkig onder is?

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:45

Zou 2 uur veel te weinig vinden. Die van mij komen 8 uur buiten. Ben er meestal zelf ook 2 uur. Gemiddeld komen ze dus ongeveer 9 uur per dag buiten in de winter. En moet eerlijk zeggen dat ik het liever nog langer zie.

Of een paard gelukkig is als het zoveel binnen staat.. een paard is een gewoontedier. Als ze veel ruwvoer hebben scheelt het al. Maar vind dat ze ook genoeg uren moeten hebben om lekker rond te struinen met soortgenootjes. Vind het eerlijk gezegd egoïstisch om een paard te nemen wanneer de mogelijkheden om een goeie plek te bieden er niet zijn. (Dit is niet naar jou persoonlijk gericht maar in het algemeen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:46

Waar in het Noorden woon je ongeveer?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:46

In België is het veel vaker zo dat paarden niet buiten komen in de winter dan wel. Ik denk dat het ook te maken heeft met de gemiddelde hoeveelheid grond staleigenaars hebben hier; ze willen groene weides in de lente natuurlijk.

Ik heb 1 van de beste stallen in de buurt qua weidegang (tenzij je zelf een weide huurt of ergens staat zonder piste, maar dat kan niet voor mij): ze gaan heel het jaar zo'n 6 à 8u buiten, behalve in extreem natte periodes (is vorig jaar zelfs niet voorgekomen). Nu gaan ze maandag, woensdag en vrijdag zo'n 6u buiten en in het weekend meestal ook tenzij het echt vreselijk weer is.

Mijn paard is heel vrolijk, hij lijdt er niet zichtbaar onder, maar ik maak er ook wel een punt van hem zeker buiten te halen op dinsdag en donderdag nu. Voor een korte periode gaat dat prima, kan ook zijn dat ze het doorvoeren voor heel de winter, maar dan gaan ze wel regelmatig de paddock op in groepjes. Ze doen hier altijd wat ze kunnen, daar heb ik vertrouwen in.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:48

Anna98 schreef:
Er wordt dan 4 x per dag ruwvoer gevoerd en krachtvoer zoveel ik vind dat dat nodig is. Wat ik me ook af vraag is of de paarden niet ongelukkig zijn op zulke stallen?

Toevoeging: echt zichtbaar ongelukkig of verveeld


Dat is niet verkeerd. Worden ze ook in de paddock gevoerd als ze er staan? Of paarden ongelukkig zijn ik denk dat het per paard verscheelt en vooral ook wat ze gewend zijn. Wij hebben een ruin staan die voor hij bij ons kwam vooral op stal doorbracht en als hij al naar buiten mocht was dat alleen. Het is nu echt wel de felste om naar buiten te gaan als ze bij ons in de winter op stal staan. Ik weet niet hoe hij daar op stal was. Maar toen wist hij niet beter.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:49

In België komen er veel paarden zelfs niet op de weide... |(

Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:50

finnens schreef:
Zou 2 uur veel te weinig vinden. Die van mij komen 8 uur buiten. Ben er meestal zelf ook 2 uur. Gemiddeld komen ze dus ongeveer 9 uur per dag buiten in de winter. En moet eerlijk zeggen dat ik het liever nog langer zie.

Of een paard gelukkig is als het zoveel binnen staat.. een paard is een gewoontedier. Als ze veel ruwvoer hebben scheelt het al. Maar vind dat ze ook genoeg uren moeten hebben om lekker rond te struinen met soortgenootjes. Vind het eerlijk gezegd egoïstisch om een paard te nemen wanneer de mogelijkheden om een goeie plek te bieden er niet zijn. (Dit is niet naar jou persoonlijk gericht maar in het algemeen)


Daar heb je misschien ook wel gelijk in.

KoudbloedKim schreef:
Waar in het Noorden woon je ongeveer?


Leeuwarden, mocht je een plek weten met veel weidegang hoor ik het graag haha :)

Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:50

SinneJ schreef:
In België komen er veel paarden zelfs niet op de weide... |(


In de zomer ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:52

Ik zou een oproepje op de paardengroepen op Facebook in het Noorden/Friesland zetten. :j
Daarin je wensen en dan krijg je zeker wel een paar tips.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-12-16 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:52

Anna98 schreef:
SinneJ schreef:
In België komen er veel paarden zelfs niet op de weide... |(


In de zomer ook niet?


Nee helaas zijn er hier veel grote stallen die geen weides hebben, hoogstens een paddock waar ze zelf de paarden een uurtje op kunnen zetten. Veel eigenaars staan zelf er niet bij stil jammer genoeg.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:52

Ja ik weet het zit zelf aan de grens en zie regelmatig stallen waarbij ze letterlijk een buitenbak hebben en een lapje van 20x20 en dat is het. Daar zie je zelfs in de zomer maar heel zelden een paard buiten. Maar moet heel eerlijk zijn dat het mij in Nederland ook tegen valt met buiten komen hoor. Een stal vinden met dagelijks weidegang is al een opgave.

Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:54

Tigra_ schreef:
Anna98 schreef:
Er wordt dan 4 x per dag ruwvoer gevoerd en krachtvoer zoveel ik vind dat dat nodig is. Wat ik me ook af vraag is of de paarden niet ongelukkig zijn op zulke stallen?

Toevoeging: echt zichtbaar ongelukkig of verveeld


Dat is niet verkeerd. Worden ze ook in de paddock gevoerd als ze er staan? Of paarden ongelukkig zijn ik denk dat het per paard verscheelt en vooral ook wat ze gewend zijn. Wij hebben een ruin staan die voor hij bij ons kwam vooral op stal doorbracht en als hij al naar buiten mocht was dat alleen. Het is nu echt wel de felste om naar buiten te gaan als ze bij ons in de winter op stal staan. Ik weet niet hoe hij daar op stal was. Maar toen wist hij niet beter.


Ik neem aan van wel, dat weet ik eigenlijk niet. Ik ben er nog niet voor een rondleiding geweest, maar ik heb wel gebeld.
Dan kwam hij dus niet veel in contact met soortgenoten? Dat is naar mijn mening zeker niet goed.. Gelukkig is het nu anders.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:55

Ik snap echt niet wat mensen soms denken om het paard de hele dag op te sluiten. :n

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:56

2,5 Uur is wel heel weinig! Ik zou nog even doorzoeken naar een paardvriendelijker plekje voor je toekomstige maatje.

Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:57

Bedankt voor de FB tip, heb alleen geen FB maar zal het dan wel even aanmaken.
Er zijn dus een heleboel paarden met weinig weidegang. Ben ik nu dan egoïstisch als ik een paard koop en die neerzet op genoemde stal? Wat vinden jullie?