Paard kan opeens ontploffen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Paard kan opeens ontploffen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 21:37

Mijn klein gebleven KWPN merrie van 6 kan opeens ontploffen. Eerst staat ze rustig in de bak en het volgende moment is ze zo opgefokt dat ze mij bijna niet meer ziet staan. Dit gedrag vertoond ze ook als ik met haar buiten rij. Zo is ze ogenschijnlijk relaxt en het volgende moment vliegt ze met 4 benen tegelijk de lucht in, steigert ze zo hoog dat ze bijna omklapt en wil ze de sprint er in zetten. Hierdoor is ze zeer onberekenbaar, wat natuurlijk niet heel fijn is. Iemand vertelde dat ze een introvert paard is dat spanning opbouwt (zonder dat je dit ziet) en opeens moet dit er uit, dan ontploft zij dus.

Herkent iemand dit? Wat doe jij dan als hij/zij ontploft onder het zadel? Ik draai 8jes tot ze weer relaxt is bijvoorbeeld. Als ze het heeft in de bak dan neem ik de leiderschap terug door haar tempo en richting te bepalen tot ze weer rustig doet.

Ze is verder helemaal onderzocht en het zadel is goed aangemeten dus in deze hoek zoek ik niet. Ook heb ik les.

Ik ben alleen benieuwd wat andere bokkers hiervan vinden en/of dit herkennen?


pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard kan opeens ontploffen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:44

Pfff dit kan heel veel oorzaken hebben! Je kunt eens kijken bij horsenalyties van pat parelli en is kijken of je daar je paard ergens in herkent! Lichamelijk zul je ook alles uit moeten sluiten! Dit is een complex probleem waarbij je heel veel zult moeten uitsluiten!!
Suc6!

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:55

Ik heb gemerkt dat veel temperamentvolle paarden rustiger worden tijdens het werk en in de omgang als ze 1of 2x per week even vrij mogen bewegen in de bak, echt laten uitlopen en zich lekker afreageren en uit hun dak gaan . Mis moet je dat ook s proberen :)
Laatst bijgewerkt door deess op 01-12-16 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 21:56

Ja, bij parelli zou ze right brain -introvert zijn. Maar ik hoor niet vaak over dit extreme gedrag bij paarden, in ieder geval niet in deze maten?
Daarom ben ik ook ze benieuwd of iemand dit herkent. Ik weet niet of ik haar gedrag volledig op rightbrain-introvert kan schuiven of dat het ergens anders mee te maken heeft?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:57

Is het iets nieuws of al langer aan de gang? Mijn merrie kon er namelijk ook wat van in de winter, maar sinds die dag en nacht buiten staat is dat over. Kan nog wel goed fris zijn, maar niet maar dat onberekenbare dwaze gedrag.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:59

Heb ook ooit een merrie gereden die dit deed. Dan was je gewoon rustig aan het rijden, en uit het niks vloog ze er opeens vandoor. Achteraf bleek dat ze cystes op haar baarmoeder had wat dit gedrag mogelijk had kunnen veroorzaken. Ze heeft het in ieder geval niet meer gedaan sinds de geboorte van haar eerste veulen.

Why change the past, when you can own this day?

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 22:00

Mijn merrie staat 24/7 buiten met schuilstal in een kleine kudde. Ik denk dat ze wel voldoende haar benen kan strekken als ze wil?

plieza

Berichten: 198
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:08

Onze merrie deed dat ook, vooral als ze haver kreeg. Midden in de zomer of winter, het weer, of zelf buiten staan maakte niet uit. Uit zichzelf strekte ze haar benen kennelijk niet genoeg.
Het enige wat hielp was regelmatig longeren/losgooien en haar vooral aanmoedigen en haar gang laten gaan als ze begon te bokken. Dan was ze het weer kwijt.
Zelfs toen we haar verkochten en de nieuwe eigenaren het vergaten bleek het nodig te zijn. Kinderen waren eraf gevallen omdat ze ineens ontplofte. Erheen gegaan, 10 min gelongeerd, mevrouw kon haar ei kwijt en het was weer goed voor een maand. Ze was toen al 17.

Probeer haar eens iedere twee weken te longeren en te kijken of dat helpt, als alle eventuele medische problemen met de rug en hals/nek zijn uitgesloten.

Edit: Grappig, de merrie was ook een te klein gebleven kwpn'er.

M2+5 / L+3 ~ verkocht

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Re: Paard kan opeens ontploffen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:27

Heb je een foto van je paard mss kan ik er wat uithalen waarom ze zo doet.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:29

Ik heb ook verschillende ervaringen met dit soort paarden. In eerste instantie met mijn eigen paard. Dat is een heel gevoelig en introvert Arabiertje. Kropt alles op, wilt alles voor je doen totdat hij écht niet meer kan. Dit is nu zo goed als opgelost door veel korte trainingen te doen en te stoppen als het goed gaat. Ook veel schriktrainingen en veel met hem doen, zodat hij alles leert kennen en mee om kan gaan.

Dan heb ik ook een trainingspaard. Is wel bomproof te noemen, staat 24/7 buiten en is heerlijk te rijden. Maar zij kan letterlijk vanuit het niets ontploffen. En als ze dan ontploft, gaat ze echt met haar hoofd tussen de benen, 4 benen de lucht in of recht overeind. Is echt nauwelijks uit te zitten. Haar longeren we sowieso voor het rijden, zodat als ze wilt bokken ze dit aan de lijn kan doen.
Vervolgens stap ik op en dan vanaf het eerste moment houd ik haar mentaal bezig, maar dan wel op hetzelfde punt. Zo ben ik al snel begonnen met schouderbinnenwaarts en wijken, zodat ze zich echt op mij en de oefening kon richten. Dan had ze ook geen reden om er tussen uit te willen of te paniekeren.

Het blijft toch altijd wel lastig zulke paarden. Probeer gewoon goed te kijken naar de uitdrukkingen van je paard. Dan leer je al snel te herkennen als ze gaat ontploffen en wanneer je door kunt vragen en wanneer niet.

_Dune_

Berichten: 2773
Geregistreerd: 27-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:45

Ik herken het wel, al is die van mij LBI. Enige wat hem op dat moment hielp, was zelf kalm blijven. Uiteindelijk heeft het hem geholpen om mij te leren vertrouwen, nu durft hij het gelijk aan te geven en te uiten en kropt hij het niet meer op. Tijd en vertrouwen dus. Maar of dat ook helemaal opgaat voor een RBI paard, weet ik niet. Maar het lijkt mij dat het altijd goed is om aan het wederzijds vertrouwen te werken. Misschien dat schriktraining jullie beide een stapje verder kan helpen?

Anoniem

Re: Paard kan opeens ontploffen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:58

Ik heb dit ook gehad met mijn paard. Ook hij staat 24/7 buiten in een kudde. Als hij in de bak stond (zelfs in zijn eentje) dan scharrelde hij vrolijk rond en dan stond hij ineens recht overeind op zijn achterbenen. Hij is al een paar keer zo bijna achterover geklapt. Ook kon hij ineens heel hectisch/onvoorspelbaar/'dwars' worden tijdens het grondwerken, tot zo'n niveau dat het soms gewoon gevaarlijk was om dicht bij hem te staan.
Ik weet het aan zijn eerdere problemen en het feit dat hij lang hengst was geweest, tot de tandarts kwam en hij een mond vol haken (waar het halster dus tegenaan duwde), wondjes en twee ontstoken tanden bleek te hebben die getrokken moesten worden. De dag erna waren alle ontploffingen verdwenen en die zijn ook nooit meer teruggekomen. Hij ontplofde dus echt doordat hij dan ineens pijn voelde.
Parelli is leuk als je heel zeker weet dat je paard nergens last van heeft, maar een paard lichamelijk corrigeren door middel van pijn, druk of ongemak als hij flipt omdat hij al pijn en ongemak voelt kent als trainingsmethode ook zo zijn grenzen. Ik zou dat dus eerst helemaal uitsluiten - en natuurlijk wel jezelf veilig houden in de tussentijd.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Paard kan opeens ontploffen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:23

Klinkt wel een beetje als mijn paard. Dan vooral in het begin dat ik hem had, nu ken ik hem zo door en door dat ik het aanvoel komen en weet hoe ik er naar moet handelen. Sowieso is het een binnenvetter en gevoelig. Hij krijgt snel spanning van dingen. Ook als ik onterecht boos op hem word. Als hij mij in zijn lompigheid omduwt ofzo en ik boos/ geïrriteerd ben, dan kan hij mega overdreven reageren en ontploffen. Terwijl als ik hem terecht straf, dan accepteert hij het ook gewoon.
Vorig jaar zomer is het ook flink mis gegaan. Ik had signalen van hem gemist en daardoor ontplofte hij met opstappen. Resultaat, op 2 plekken mijn been gebroken. Ik weet nog steeds niet waarom.

Heb je het paard al lang? Hoe is de band met je paard? De mijne is super eenkennig en hij volgt mij als een hondje, we kennen elkaar echt door en door, vandaar dat ik er nu op kan anticiperen maar ik moet zeggen dat het wel een tijd geduurd heeft voor dat zo goed was.

Toran Z (Toronto V X Democraat)


Nannetje7
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:28

Herkenbaar hoor! Ik reed er een waarvan ik wist dat hij zou ontploffen, maar je wist nooit wanneer. Bij het paard wat ik reed hielp het om regelmatig los te gooien en als hij het dan alsnog deed, blijven rijden. Dus vooral doorgaan met wat je deed, voor zo ver mogelijk dan

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard kan opeens ontploffen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:30

Eerst echt grondig uitsluiten of er ergens pijn kan zitten of ongemak! Dan stap 2! Er is geen training gsmethode die werkt bij pijn en ongemak!

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Paard kan opeens ontploffen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:04

Mijn vorige paard kon ook zomaar uit t niet ontploffen. Bleek dat hij een magnesium tekort had en daardoor al zn spieren als t ware op spanning stonden. Magnesium bij gaan voeren en nooit geen last meer gehad.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kan opeens ontploffen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:11

Is je paard altijd al zo geweest? of is het iets van de laatste tijd? medische dingen uitsluiten is belangrijk, evenals je voerpatroon onder de loep nemen.

Ik ken meerdere paarden die dit soort gedrag vertonen, meestal zijn het een soort sensibele binnenvetters. Structuur is heel belangrijk, ook in je training en bij sommigen helpt het inderdaad om ze eerst even wat te longeren zodat ze wat spanning kwijt zijn. Extra magnesium kan nooit kwaad denk ik.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 09:51

Ik heb haar nu bijna 3 jaar. Ze is enorm gegroeid zowel in hoogte/breedte als in kracht sinds ze bij mij is. Ze is spring gefokt (lasino, landgraf).
Ik voer magnesium en biergist bij en ze krijgt ponybrok zonder melasse en onbeperkt bio-hooi.
Ik twijfel idd wel eens of haar schrik/ontploffing een oorzaak uit de omgeving heeft of in haar lijf. Met schriktraining bijvoorbeeld is zij zo relaxt als een zachtgekookt ei.
Maar als ik haar op de trailer zet dan staat ze te bibberen als een rietje terwijl ze met haar hoofd laag echt staat te wachten tot ze er uit mag. Ze sluit zich volledig af (oogjes soms zelfs dicht) en ze uit zich niet.
Ze is een half jaar geleden naar de tandarts geweest, dus daar zoek ik niet.
Ik zal een foto van afgelopen week er bij voegen.
Afbeelding

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Paard kan opeens ontploffen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:10

doet ze het ook als ze in de kudde is en je vanaf een afstand toekijkt? En bij andere ruiters?
bij mij lag het probleem bij mij namelijk, ik kon niet zo goed met spanning omgaan en dat uitte mijn paard dus zo. Inmiddels zucht ik even laat de spanning wegvloeien en doe of het nooit gebeurd is. Gebeurd nu ook nog maar zelden, terwijl het vroeger dagelijkse kost kon zijn.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Anoniem

Re: Paard kan opeens ontploffen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:18

Op deze foto heeft ze een ongunstige wat holle rug maar ik vind haar voorbenen ook wat overstrekt. Ik zou benieuwd zijn naar foto's van de rug en een kreupelheidsonderzoek doen.

Annemiek73
Berichten: 116
Geregistreerd: 21-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:26

Je zou met een hartslagmeter kunnen rijden. In een ander topic heb ik ooit gelezen over een paard wat schijnbaar in 1 keer kon ontploffen zonder dat er wat aan de buitenkant te zien was. Dit paard liet al voor zo'n ontploffingsmoment een hogere hartslag zien, waardoor ze hierop kon anticiperen. Zou dit wat zijn?

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Paard kan opeens ontploffen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 10:36

Zo een hartslag meter ga ik eens proberen, goeie tip!
Ik ben de enige die op haar rijd, dus zou niet weten hoe ze onder een ander reageert. Tot nu toe wil niemand bij ons het proberen ;(

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:39

Je kon t wel over mijn rijpaard hebben. Een oplossing heb ik niet, ook ik ondervind er nogal wat problemen mee. Hoewel ik er door de jaren heen (ik kocht hem met net geen 3 jaar, hij is nu ruim 8) wel mee heb leren omgaan en hij met mij.

Hij is redelijk bomproof te noemen, van groot verkeer, tot vlaggen en zeilen, geen probleem. Springen en Eventing, geen enkel issue, je kan de hindernissen in brand steken en hij zal me nog niet laten staan. In groepen buiten rijden, met kinderen op ponies over de stoppel galloperen, ik ga alleen met hem op wedstrijd....

Buitenrijden alleen is een ander verhaal, (soms ook in de buitenbak). Een wandelaar of fietser oid op 100m, een paarse bloem 10 m in de berm kan een trigger zijn. Hij ontploft uit het niets, ogenschijnlijk.
De hartslagmeter is getest, hij laat een lage hartslag zien tot op het moment van ontploffen en dan schiet deze binnen een paar seconden gruwelijk snel omhoog. Hij is dan op dat moment niet meer te bereiken en laat extreme paniekreacties zien..... het is minder geworden over de jaren, maar ik krijg het er niet uit.

Ik ben dus wel heel benieuwd wat er nog voor tips langskomen hier, ik heb al heel wat aanpakken geprobeerd en ook andere ruiters zijn er al mee bezig geweest. Magnesium, voeding, lijkt weinig verschil te maken...

Er vanuit gaande dat het paard medisch niets mankeert natuurlijk

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:59

Die van mijn kan ook uit het niets finaal ontploffen. Ze doet het ook in de wei of paddock. Staat ze rustig te grazen en ineens slaat ze helemaal om. Onder het zadel helaas ook haha. Maar ik leer er steeds beter mee omgaan onder het zadel, een echt goede instructeur is wel heel belangrijk! Want hoe klein ze ook zijn, er zijn signalen dat ze spanning opbouwt en die moet je leren oppikken!

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Paard kan opeens ontploffen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 22:07

Jee, wat fijn te horen dat haar gedrag vaker voorkomt! Fijne tips waar ik wat mee kan. Maar ik begrijp uit de verhalen ook dat het vaak voorkomt dat dit gedrag blijvend is. Ik hoop dat ik met een hartslagmeter een ontploffing zie aankomen? Ik vind het een enorme uitdaging om haar nog beter te leren lezen. Gek genoeg ben ik nooit bang voor haar of bang voor een ontploffing die misschien komen gaat. Gelukkig maar!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers