Gevaarlijk?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 21:37

Hey iedereen!

Ik vraag me eigenlijk af hoe gevaarlijk paardrijden is. Je hoort wel dat er al veel ongevallen mee gebeurd zijn maar de goede dingen hoor je natuurlijk niet...

Mijn ouders vonden het eerst te gevaarlijk maar dieren zijn mijn leven en ik zou wel de hele dag met pony's en paarden (en andere dieren) bezig kunnen zijn. Nu hebben ze het toch toegelaten (ook al vind mijn mama het nog steeds het stressvolste uurtje van de week). Vorige les is er weer (niet dat het vaak gebeurd ofzo, ik of andere meisjes uit de les hebben het nog nooit meegemaakt tot vorige dinsdag, toch niet na dat ik in die groep ben gestart) een meisje tegen de rand van de bak gevlogen (niks ernstigs gelukkig, alleen wat blauwe plekken). Ik weet dat je wel eens zal vallen en dat dat erbij hoort en zelf ben ik eigenlijk ook niet echt bang ofzo maar ik wou graag eens weten wat jullie ervan vinden.

Dus hoe gevaarlijk vinden jullie paardrijden en wat hebben jullie al meegemaakt?

Groetjes Margaux

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3


Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:43

Tsja, een ongeluk zit in een klein hoekje. Er is echt wel een risico. Maar je kunt dat beperken. Op rustige brave paarden rijden. Geen uitdagingen opzoeken. Dat soort zaken. Maar helemaal veilig is het natuurlijk nooit.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:44

Leven is gevaarlijk.
Als je verkeerd van de stoep stapt, verkeerd terecht komt, kun je ook je nek breken.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:58

maralyn schreef:
Leven is gevaarlijk.
Als je verkeerd van de stoep stapt, verkeerd terecht komt, kun je ook je nek breken.


Ik ben het met je eens, maar vind ook dat je bij paardrijden wat extra risico's neemt. Een deel daarvan kun je beïnvloeden, een deel niet.

Welk deel niet? Een paard is een dier en kan onverwachte dingen doen, daar kun je niet omheen.

Wat kun je wel beïnvloeden: je eigen bescherming (cap/bodyprotector/goede schoenen), zorgen voor goed en juist tuig. En wat ik heel belangrijk vind is dat je zelf weet wat je wel en niet kunt. Daar moet je rekening mee houden voor je op een paard stapt of jr bepaalde dingen gaat doen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:08

Maar ja paardrijden is gevaarlijk net als auto rijden en fietsen eigenlijk.

En omdat je alles wilde weten. Mijn schade aan mijn lichaam, twee knieen, kuit, schouder, nek en linker bovenarm hebben blijvende schade als gevolg van teveel ervan af vallen, neus is iets scheef door een voorbeen dat ertegenaan maaide. Dus ja had ik niet paard gereden had ik deze problemen niet gehad. Maar dan was het leven ook veel minder leuk geweest.

Maar een aanvulling, ik heb mijn voet een keer op vier plaatsen gebroken met het aandoen van een rechterschoen gewoon thuis in de gang. Dat is dan ook gevaarlijk. :')
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-12-16 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:09

Ja, maar dan hoef je ook niet meerop straat te komen ;) Want dan neem je ook risico. Je kan nog zo goed zelf uitkijken, maar er hoeft maar iemand achter het stuur op zijn telefoontje te kijken en je niet te zien op je fiets of wat dan ook en je wordt aangereden.
Dus tja. Je meot ook durven leven hoor!

Jodhi

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:13

Ja, het kan inderdaad gevaarlijk zijn, ik heb zelf gelukkig nog nooit iets heel ernstigs mee gemaakt.
Maar dat is het risico van paardrijden, je moet er gewoon niet te veel over nadenken, je doet het voor je plezier! :)

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:20


Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:20

Hoi! Erug gevaarlijk,oeioeioei! Haha nee grapje.
Je hebt sowieso meer dan 50% kans dat je ooit een klein ongeluk krijgt. Ik zelf heb vaker pijn gehad, maar gevaarlijk heeft meer met dood te maken en dat zit in een klein hoekje :)

So what if im crazy? The best people are.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:21

madhatter schreef:
Hoi! Erug gevaarlijk,oeioeioei! Haha nee grapje.
Je hebt sowieso meer dan 50% kans dat je ooit een klein ongeluk krijgt. Ik zelf heb vaker pijn gehad, maar gevaarlijk heeft meer met dood te maken en dat zit in een klein hoekje :)

Heb je hier ook een bron van?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 22:26

Bedankt voor alle antwoorden! Ik heb het ook zo uitgelegd aan mijn ouders, een ongeluk kzn overal gebeuren. Zo ken ik een grootouder van een vriend van mijn broer die van de tweede trede van de trap viel en zijn nek brak... En autorijden is als je er over nadenkt ook heel gevaarlijk maar daar staan mensen niet bij stil. Ik vind ook dat je beter een leuk leven kan hebben en misschien wat meer risico lopen dan heel je leven onder een glazen stolp te zitten en heel lang te leven (of sterven aan een ziekte want dat heb je niet in de hand natuurlijk).

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:27

Mwah valt wel mee maar ligt ook wel aan op wat voor paarden je rijdt. Ik rijd zelf nou 15 jaar, heb 1 keer een licht gekneusde pols gehad door een val en verder kan ik me niks ergs herinneren, hooguit wat blauwe plekken. Moet wel eerlijk zeggen dat ik ook maar 2x ofzo van een paard ben gevallen en verder alleen van shetlanders vroegâh. ;)

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:28

goeie cap en bodyprotector en het komt helemaal goed

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:29

liekec schreef:
madhatter schreef:
Hoi! Erug gevaarlijk,oeioeioei! Haha nee grapje.
Je hebt sowieso meer dan 50% kans dat je ooit een klein ongeluk krijgt. Ik zelf heb vaker pijn gehad, maar gevaarlijk heeft meer met dood te maken en dat zit in een klein hoekje :)

Heb je hier ook een bron van?


Mhh, nee, maar ik denk dat iedereen wel is een keer een pijnlijke val (ongelukje) heeft gehad, en dat zie ik dan als meer dan 50%

So what if im crazy? The best people are.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:31

Van leven ga je dood.
Die zekerheid heb je.

Ja paardrijden is gevaarlijk.
Maar doe je het verstandig valt het best mee.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:36

gevaarlijk is elke sport .
ik ben in 12 jaar tijd 10 x gevallen
ergste was 3 wervels verschoven die een osteopaat gewoon weer recht gezet heeft.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:37

MoppieFilou schreef:
Bedankt voor alle antwoorden! Ik heb het ook zo uitgelegd aan mijn ouders, een ongeluk kzn overal gebeuren. Zo ken ik een grootouder van een vriend van mijn broer die van de tweede trede van de trap viel en zijn nek brak... En autorijden is als je er over nadenkt ook heel gevaarlijk maar daar staan mensen niet bij stil. Ik vind ook dat je beter een leuk leven kan hebben en misschien wat meer risico lopen dan heel je leven onder een glazen stolp te zitten en heel lang te leven (of sterven aan een ziekte want dat heb je niet in de hand natuurlijk).


Klopt. Beide benen gebroken, maar niet van het paardrijden. Toen ik de orthopeed vroeg wanneer ik weer mocht rijden zei hij: liever helemaal niet, want paardrijden is heel gevaarlijk. Ik zei: ik heb twee benen gebroken buiten het rijden om, dus statistisch gezien kan ik dus beter op een paard zitten.... ;)

Maar zonder gekheid, kijk naar de riscio's die je neemt met paardrijden. Ga je op een onbeleerd paard in vol galop door het bos, heb je uiteraard meer kans op letsel dan in een manegeles. Dus ga verantwoord met het rijden om. Goede bescherming, en af en toe luisteren naar je eigen gezond verstand. ;)

strooigoed

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:43

Chasey schreef:
Ja, maar dan hoef je ook niet meerop straat te komen ;) Want dan neem je ook risico. Je kan nog zo goed zelf uitkijken, maar er hoeft maar iemand achter het stuur op zijn telefoontje te kijken en je niet te zien op je fiets of wat dan ook en je wordt aangereden.
Dus tja. Je meot ook durven leven hoor!


Dat raakt me echt, vriendin haar zusje is aangereden en zo uit het leven genomen veel te jong nog.

Paardrijden kan gevaarlijk zijn, ongelukje zit in klein hoekje.. maar goed dat is het hele leven, zoals je wel kunt lezen van mn vriendin..

Goed opletten en niet gekke dingen doen, maarja ben er zelf ook vaak genoeg af gevallen. Hoort er soms ook wel beetje bij.. maar zijn ook mensen die nauwelijks vallen, ligt ook wel aan je pony ..

Lastige discussie.

[o]

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:46

Ik rijd al 43 jaar intensief en ben er al een keer of 100 afgevallen. Dat hoort er nu eenmaal soms bij. Pas geleden had ik voor het eerst er wat aan overgehouden (twee gebroken ribben en een halve klaplong). Dat valt dan toch wel mee op al die tijd? Nu weer hersteld en volop aan het rijden.
Naast mij in het ziekenhuis lag een vrouw die een gebroken heup had. Was gevallen met poetsen in huis. Dat is pas gevaarlijk!

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:49

Ja het is gevaarlijk. Ik heb al vaak genoeg een hersenschudding of iets gehad. Ik denk altijd maar zo: Ik ga liever dood tijdens het gene wat ik het allerliefste doe dan dat ik dood ga in een auto ongeluk.
Ik val er bijna elke 3 maanden wel af. Nu moet ik zeggen dat ik er een kick van krijg als mijn paard bokt/er van door gaat en ik blijf zitten en ik dus ook regelmatig zulke paarden rijd. (Ik lok het bokken/aan de kletter gaan uiteraard niet uit. Ik rijd voornamelijk paarden die op nieuw opgevoed moeten worden en dan heb je regelmatig zoiets onder je kont :Y) )

[O]

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:53

Paardrijden is wat aantal ongelukken/blessures betreft niet gevaarlijk, je komt veel meer voetballers dan paardrijders bij de dokter tegen, maar als het mis is gaat het wel regelmatig goed mis en das het vervelende. Van voetbal loop je verstuikte enkels op of je breekt hoogstens eens je enkel maar van paardrijden kan je wel je rug breken of overlijden.

Maar ja tis zo'n heerlijk gevoel dat ik het er graag voor over heb al moet ik wel zeggen dat ik alleen maar op echte braverds rijd. Dat maakt de kans op ellende al een stuk kleiner!

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:54

Ik zeg altijd.. net als veel andere..
Je moet ergens aan dood gaan & dan liever aan iets waar ik een passie voor heb..
Dan aan een dronkelap achter het stuur _-:(

Ik heb zelf nog geen hele erge dingen meegemaakt met paardrijden gelukkig.
Maar in mijn omgeving helaas wel erge dingen meegemaakt/gezien met paarden.
Dus ja gevaarlijk.. Maar dat is alles (vind ik persoonlijk)
En als je er bij stil gaat staan.. Is dus ook niks meer leuk in het leven.

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:02

madhatter schreef:
liekec schreef:

Heb je hier ook een bron van?


Mhh, nee, maar ik denk dat iedereen wel is een keer een pijnlijke val (ongelukje) heeft gehad, en dat zie ik dan als meer dan 50%

Het zou fijn zijn als je op Bokt iets constructievere posts post, dan alleen je mening waar vaak geen enkele kern van waarheid in zit. Als iedereen namelijk een ongelukje heeft is het 100%, en daarbij is ik denk niet echt een goede onderbouwing van iets wat je als feit doet voorkomen (Je hebt meer dan 50% kans dat je ooit een klein ongeluk krijgt).

On topic; met paardrijden neem je wel degelijk meer risico dus het is aan jou of jij de risico's voor lief neemt of niet :)

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:04

De meeste SEH-behandelingen van sportblessures vinden plaats in verband met blessures door:

Veldvoetbal (37.000)
Bewegingsonderwijs (14.000)
Paard- en ponyrijden (7.800)
Hockey (6.900)
Zwemmen (4.500)

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm


lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:05

Paardrijden kan gevaarlijk zijn. Mijn vriend (32) met ongeveer een halfjaar rij ervaring wilt dol graag alleen op buitenrit maar dat mag hij niet omdat het paard een sterke eigen wil heeft en mijn vriend te weinig ervaring heeft om alleen op pad te gaan. Hij mag dus alleen onder burgeleiding rijden van een ervaren persoon of gewoon in de bak als er iemand op stal is die een oogje houd of alles wel goed gaan.
Maar ook voor mij zelf moet ik veiligheids maatregelen nemen ook al rij ik meer dan 10 jaar en val ik nooit van mijn paard maar toch vind ik het veilig om een cap te dragen dit ook als goede voorbeeld voor de jongere generatie die naar je op kijken van hoe goed je wel niet kan rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers