Shetlander vervoeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SharifxG
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-11-16

Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 09:40

Hey!

Ik ga binnenkort 2 shetlanders kopen, maar ze staan 2 uur rijden weg van mij. Hoe kun je ze het beste vervoeren? Ik heb namelijk soms gehoord dat in een trailer te veel ruimte is..


Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 09:53

Ik vervoer mijn shet gewoon in de trailer, zet hem wel vast, omdat ik dat veiliger vindt en hij altijd samen reist met mijn paard. Let wel op met een eventueel hooinet tijdens het vervoer, ik moet dat op een speciale manier ophangen omdat hij er anders niet bij komt en hij dan met zn voorbeen erin gaat slaan


Ieder einde is een nieuw begin :-)

wilmatj

Berichten: 2414
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 09:55

wij doen shets altijd los in de trailer, kunnen ze zelf gaan staan hoe ze fijn vinden. Hoe meer ruimte hoe beter zeg ik zelf altijd maar!

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:04

Als ik een tweepaards heb vervoer ik zoals ik een groot paard zou vervoeren dus gewoon vastzetten

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:25

Ik vervoerde mijn shet ook altijd zoals een gewoon paard maar hij is al een keer onder de voorste stang doorgegaan en had toen het touw om zijn nek. Wat ik nu doe is hem los vervoeren of de voor en achterstang er ondersteboven in doen. De stangen worden zo net wat lager zodat hij er niet meer onderdoor kan.

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:42

Gewoon los in de trailer.

PearlAzra
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-04-15

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:47

In een twee paardstrailer. Hebben de stangen wat lager gehangen zodat het voor de shets ook borst en bilstangen zijn. Even de stangen een gaatje hoger en een normaal paard heeft weer op de juiste hoogte stangen. Ideaal.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:58

Inderdaad gewoon los in de trailer. Mijne hangt zichzelf op als hij vast staat. Als hij los staat zijn er geen problemen

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:59

Wij hebben onze twee Shetlanders los in een tweepaardstrailer vervoerd. Alles eruit, ook het tussenschot, houtkrullen erin en dan konden ze staan hoe ze wilden.

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Kidde
Berichten: 3428
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:04

Hier doen we ze ook los in een 1, 5 paardentrailer. Met vastzetten waar het altijd gedoe en los gaat het prima.

Jorex

Berichten: 9896
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:16

Mijn shetlander wil je absoluut niet los in de trailer hebben staan, die wandelt gerust tijdens het rijden rond :j
Dus, ik zou ze gewoon vastzetten eigenlijk, maar ja, mijne wordt nu niet meer vervoerd in een grote trailer. Dat was gelukkig eenmalig. Wij hebben nu een kleine veetrailer en daar staat hij achterstevoren vastgebonden aan het hekje, met nog wel genoeg ruimte om zich zodanig om te draaien dat hij achterin de trailer kan mesten :+
Eigenlijk zou ik het gewoon ter plaatse even aan de eigenaren vragen, misschien zijn de pony's al trailervervoer gewend of niet.

Alex en Jorie <3

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 07:09

Wij hebben een tweepaards trailer met verlaagde voorstang. Daarin zet in mijn pony vast zoals iedere ander paard.
In een trailer zonder verlaagde voorstang zou ik ze los zetten. Doe dan wel altijd het zeiltje dicht!
Ik heb een shet over de achterklep zien springen. Dat wil je absoluut niet.


Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:51

Ik zet vaak een speciaal schapenrek voor in de tweepaardstrailer ( bij de borststangen), zodat ze niet onder de borststangen door kunnen gaan. Dat zet ik goed vast en dan hang ik het hooinet aan de andere kant. Ze kunnen dan wel hooi eten, maar er niet met hun beentjes in klauwen.

Afbeelding

Hier kan je zien wat ik bedoel.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:55

Mijn shetlanders gaan ook altijd los in de trailer. Nog nooit problemen mee gehad.

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

Pintaloosa
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:58

Ik dacht altijd dat je niet verzekerd bent als je paard/pony's los in de trailer staan. Een paard moet ook altijd tussen de stangen staan omdat je anders niet verzekerd bent. Lijkt me dat dit bij een shet niet anders is als je die niet vastzet in de trailer?

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:03

Ik heb een schapentrailer waar mijn minipaard precies in past. Ze staat daar iets minder 'klem' als een gewoon paard in een trailer, ze kan zich wel omdraaien zeg maar, maar echt veel ruimte heeft ze niet. Ik heb een paard liever 'klem' staan. Hoe meer ze kunnen bewegen hoe meer ze zich kunnen bezeren. Denk maar eens bij jezelf, als je op een stoel zit in de auto met je riem om, of je probeert in een nog rijdende bus naar de uitgang te lopen om de volgende halte te nemen.

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:00

Pintaloosa schreef:
Ik dacht altijd dat je niet verzekerd bent als je paard/pony's los in de trailer staan. Een paard moet ook altijd tussen de stangen staan omdat je anders niet verzekerd bent. Lijkt me dat dit bij een shet niet anders is als je die niet vastzet in de trailer?


Dus de kosten aan je paard zijn wel verzekerd als het paard vaststaat? Of wat is er dan precies wel of niet verzekerd?
Ik zet mijn paarden nooit met touwen vast in de trailer, ik vind dat echt levensgevaarlijk... Als ze dan ooit vallen of weet ik veel, hangt dat hoofd nog vast aan het touw en liggen ze daar... In een tweepaardstrailer met tussenschot kunnen ze sowieso niet draaien, en kunnen ze toch goed met hun hoofd bewegen als ze niet vasthangen met een touw.

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:01

AbbyBlues schreef:
Ik heb een schapentrailer waar mijn minipaard precies in past. Ze staat daar iets minder 'klem' als een gewoon paard in een trailer, ze kan zich wel omdraaien zeg maar, maar echt veel ruimte heeft ze niet. Ik heb een paard liever 'klem' staan. Hoe meer ze kunnen bewegen hoe meer ze zich kunnen bezeren. Denk maar eens bij jezelf, als je op een stoel zit in de auto met je riem om, of je probeert in een nog rijdende bus naar de uitgang te lopen om de volgende halte te nemen.


Een paard zal in een rijdende trailer, in normale omstandigheden, echt niet rondlopen. Ze hebben dan hun vier benen nodig om evenwicht te vinden. En dat gaat net beter als ze plaats hebben en dus ook zelf kunnen kiezen in welke richting ze staan. Sommige paarden staan graag dwars, andere paarden zelfs achterstevoren.

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:02

Ik ben trouwens wel erg benieuwd of de Shetlanders ondertussen vervoerd zijn en hoe het gelukt is!

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Scarlett89

Berichten: 436
Geregistreerd: 28-06-10
Woonplaats: • Zeist •

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:47

tess_84 schreef:
Pintaloosa schreef:
Ik dacht altijd dat je niet verzekerd bent als je paard/pony's los in de trailer staan. Een paard moet ook altijd tussen de stangen staan omdat je anders niet verzekerd bent. Lijkt me dat dit bij een shet niet anders is als je die niet vastzet in de trailer?


Dus de kosten aan je paard zijn wel verzekerd als het paard vaststaat? Of wat is er dan precies wel of niet verzekerd?
Ik zet mijn paarden nooit met touwen vast in de trailer, ik vind dat echt levensgevaarlijk... Als ze dan ooit vallen of weet ik veel, hangt dat hoofd nog vast aan het touw en liggen ze daar... In een tweepaardstrailer met tussenschot kunnen ze sowieso niet draaien, en kunnen ze toch goed met hun hoofd bewegen als ze niet vasthangen met een touw.


Ik dacht dat het te maken Had met de stangen. Touwen weet ik niet. Maar ik Had begrepen dat als je je paard vervoerd zonder voor en/of achterstang en je krijgt een ongeluk dat je dan niet verzekerd bent...

♥ ~ /3 Rozita ~ /3 Spikkel ~ /3 Napoleon ~ /3 Emerald Glade ~ ♥

Pintaloosa
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-11-16

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:58

tess_84 schreef:
Sommige paarden staan graag dwars, andere paarden zelfs achterstevoren.


Ik heb ook begrepen dat paarden beter achterstevoren vervoerd kunnen worden zoals in de meeste vrachtwagentjes omdat ze hun evenwicht dan beter kunnen bewaren. Echter in een trailer wordt dat lastig. Kan me niet voorstellen als je paard achterstevoren in de trailer staat en zn kop over de klep steekt, dat je niet van de weg wordt geplukt...

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:13

Hier altijd los. Heb er wel eens bij gestaan (kort ritje) en waren heel rustig.
Wel het zeiltje dicht, want ze moeten niet het idee krijgen dat ze eruit kunnen.

Kidde
Berichten: 3428
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:22

Pintaloosa schreef:
Ik dacht altijd dat je niet verzekerd bent als je paard/pony's los in de trailer staan. Een paard moet ook altijd tussen de stangen staan omdat je anders niet verzekerd bent. Lijkt me dat dit bij een shet niet anders is als je die niet vastzet in de trailer?

Weet je toevallig waar dat staat? Het lijkt mij namelijk sterk? Bedoel je niet dat de trailer niet verzekerd is wanneer hij los is van de auto ipv het paard?

Dat is namelijk wel zo dacht ik, wanneer de trailer achter de auto staat is hij met de autoverzekering verzekerd en wanneer hij los staat niet.

Jorex

Berichten: 9896
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:54

Tess, dan knoop je ze gewoon te kort op. Mijn shetlander kan zelfs nog van zijn stro eten als hij wil, maar hij kan zich niet helemaal omdraaien. Anders gaat hij met het schot tussen hem de sulky klooien en met de stangen van de sulky die half boven hem hangen. En hij gaat wel degelijk lopen op een bewegende trailer. Als je gewoon stabiel rijdt zonder bochten of remmen dan gaat hij dus wandelen.

@Pintaloosa, wij hebben geen stangen in de trailer, alleen een schapenhekje. Dus ik weet niet waar je dat vandaan hebt.

Alex en Jorie <3

Pintaloosa
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:21

Kidde schreef:
Pintaloosa schreef:
Ik dacht altijd dat je niet verzekerd bent als je paard/pony's los in de trailer staan. Een paard moet ook altijd tussen de stangen staan omdat je anders niet verzekerd bent. Lijkt me dat dit bij een shet niet anders is als je die niet vastzet in de trailer?

Weet je toevallig waar dat staat? Het lijkt mij namelijk sterk? Bedoel je niet dat de trailer niet verzekerd is wanneer hij los is van de auto ipv het paard?

Dat is namelijk wel zo dacht ik, wanneer de trailer achter de auto staat is hij met de autoverzekering verzekerd en wanneer hij los staat niet.


Ja dat weet ik. Maar toen ik mijn paarden van stal ging verhuizen kreeg ik te horen bij het huren van de trailer dat We niet 1 van de stangen eruit mochten halen omdat je dan niet meer verzekerd bent. De stangen zijn o.a. bedoeld om bij een ongeluk te voorkomen dat je paard aan de voor of achterkant Door de trailer heen schiet. Daarom moeten ze tussen de stangen vast staan. Dus ik kan me met die info voorstellen als je Shetlanders los in de trailer hebt dat die ook alle kanten op kunnen vliegen en dat dit ook niet Is toegestaan ivm veiligheid...


Edit:
Net even snel opgezocht: https://www.knhs.nl/alles-over-paarden/ ... e-trailer/

Volgens de KNHS ben je bij wet verplicht je paard vast te zetten in een trailer. Het is dus inderdaad verplicht en doe je het niet ben je dus niet verzekerd als er wat gebeurd...


Heb inmiddels ergens anders gevonden dat de achterstang sinds kort niet meer verplicht is, maar de voorstang nog steeds wel.
Laatst bijgewerkt door Pintaloosa op 09-01-17 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers