[Blog]Een probleem is een kans op zijn kop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

[Blog]Een probleem is een kans op zijn kop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 13:12

Blog, Bokt community

*
Afbeelding
Foto door Equigrafie Montana de Roode
Bokker San is door de Nieuwsredactie uitgenodigd om te bloggen voor Bokt. Sandra werkt parttime als communicatieadviseur bij een gemeente en geniet in haar spaarzame vrije tijd van haar grote paardenvriend Piet. Daarnaast is Sandra gedragsdeskundige voor paard en mens en volgde hiervoor de opleiding bij 2Moons. Exclusief voor Bokt zal Sandra ons meenemen in haar dagelijkse praktijk van paardengedrag en -problemen en geeft ons aan de hand van praktijkverhalen tips, deelt haar inzichten en leert van een probleem een kans te maken.


Soms weet je het gewoon even echt niet meer met je paard. Je denkt dat je het allemaal goed doet en toch lukt het niet. Herken je dat? Ik wel… en dat is waar het verhaal voor mij begint. Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Sandra, kom uit het Zuid Hollandse Ouddorp en ik ben gedragsdeskundige voor mens en paard. Ik help paarden en hun eigenaren bij het oplossen van (gedrags)problemen. Dit kan van alles zijn; van trailerladen tot angst voor de dierenarts, van leid- en volgwerk tot angst met buitenrijden. In mijn blogs neem ik jullie mee in mijn dagelijkse praktijk en vertel ik over paardengedrag, het oplossen van problemen, de invloed die je zelf hebt en doe ik verslag van trainingen.

Zoals ik al vertelde, weet ik hoe het is om de oplossing zelf even niet meer te weten. Maakt dat me zwak? Nee, ik denk het niet. Ik weet hoe het voelt om vast te lopen. Ik heb hulp gezocht en geleerd dat problemen niet bestaan. Dat klinkt misschien vreemd, want als je er middenin zit dan voelt het wel degelijk als een probleem. Maar uiteindelijk is een probleem een kans op zijn kop. Een mogelijkheid iets bij jezelf te ontwikkelen.

Afbeelding
Foto door Amanda
Alweer een flinke tijd geleden kocht ik een grote ruin. Een tikje flegmatiek, veel te dik en stond al twee jaar stil. Niks waarvan ik dacht dat het niet op te lossen zou zijn. Verkeerd gedacht! De eerste weken gingen best goed, daarna ging er een knop om. Hij bleek dominant en deed waar hij zin in had. Met rijden ging hij gewoon stil staan in het midden van de baan. Alsof het kwartje op was. Hij deed niks meer. Hij leek allergisch voor routine. Deed je iets voor het eerst dan had je geen kind aan hem. De tweede keer was de lol er al af en de derde keer kon je het bekijken. Dat gold voor vrijwel alles. Op een druk wedstrijdterrein had hij het naar zijn zin. Maar thuis zijn op een gegeven moment de nieuwe plekken waar je kunt poetsen, zadelen, rijden, afspoelen of trailerladen op. Ik was overgeleverd aan zijn grillen. Ik deed mijn uiterste best steeds een ‘oplossing’ te vinden. Eigenlijk werkte ik steeds om het probleem heen, maar dat zie ik nu vooral achteraf.

Uiteraard liet ik hem helemaal nakijken. Dit soort gedrag is niet normaal. Had ik wat gemist waardoor hij niet meer kon fluisteren en moest gaan schreeuwen? Er kwam niks uit. Het zadel lag goed. Geen problemen in de mond. Bloedonderzoek, scopie van de maag, onderzoek van rug, hals en benen leverden niks op. Goed nieuws natuurlijk, maar wat dan? Nadat ik weer eens ergens vast had gestaan, omdat meneer écht de trailer niet meer op ging en ik hem een nacht achter moest laten om volgende dag zo in een keer die trailer in te lopen, was ik er klaar mee. Dit moest veranderen.

Afbeelding
Foto door Amanda
Google is je beste vriend en zo kwam ik terecht bij een trainingsweek van 2Moons om te werken aan trailerladen, de problemen onder het zadel en aan de hand. Ik kreeg 5 dagen lang theorie en praktijklessen om het gedrag van mijn paard beter te leren begrijpen en ermee om te leren gaan. Ik leerde de problemen echt aan te gaan om ze op te lossen. Ik leerde me op te stellen als duidelijke leider van mijn paard en kwam er zoveel sterker uit. Ik was altijd een beetje onzeker type. Geen leider en daar had mijn paard wel behoefte aan. Doordat hij bij mij geen leiderschap vond, nam hij het zelf. En alle ‘problemen’ die ik met hem had, waren daar een direct gevolg van. Ik moest een nieuwe kant van mezelf ontwikkelen. Ik moest zelf veranderen om zijn gedrag te kunnen veranderen en daarbij echt overtuigd raken van mijzelf. Mijn belangrijkste les was vooral dat wat je doet, zegt, denkt en voelt(!) overeen moet komen.

Bijna tien jaar later liep ik per ongeluk tegen de opleiding tot gedragsdeskundige aan. Precies in een periode waarin ik op zoek was naar hoe ik verder wilde in de paarden, omdat mijn paard net overleden was. Alsof het precies zo moest gaan... Mijn probleem was echt een kans op zijn kop en heeft me gebracht waar ik nu ben. Drie jaar werkte ik tijdens mijn opleiding hard aan mijn trainingstechnieken en aan mezelf. Nu ben ik voor mezelf aan de slag en mag ik doorgeven wat ik geleerd heb.

PAARDENMENSEN | Trainingen en instructie | Trailerladen | Gedragsproblemen oplossen | Beleren jonge paarden | Workshops en trainingsweekeinden

Trainingsweekeind 'dromen, durven, doen!' Overwin je angsten en sluit het weekeind af met een droomrit over het strand



Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:38

Hee Sandra,

Wat een leuke blog, ik ben nog altijd ontzettend blij dat wij een trailerlaadcursus hebben gevolgd bij jou! Vooral dat stukje waarover je schrijft in deze blog dat je geleerd hebt dat het belangrijk is dat je jezelf moet opstellen als een duidelijke leider van je paard en zelf onzeker zijn kwam bij mij toen ook zo sterk naar voren; Fleur liep met jou meteen mee de trailer op terwijl ik de keren voorafgaand aan de cursus behoorlijk heb staan stuntelen samen met mijn ouders!

Ik ga je blogs zeker volgen hier op Bokt!

Heel veel schrijfplezier *\o/*

Fleur Nola

salome_xxx

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-03-16
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:19

hey, een super leuke blog! *\o/* Ik denk dat de boodschap niet duidelijker overgebracht kan worden! Een goede tip die ik zeker ga gebruiken als ik een probleem ervaar met men paardjes! :o Ik ga je zeker volgen! <3 <3

Ennovy64
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:24

Hey Sandra, wat leuk....... mijn paard Roos had ook een probleem met trailer laden .Ben bij Sandra terecht gekomen en nu loopt ze er zo op.En als je Roos kan overtuigen om te laden.......kan je ieder paard laden :j

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:11

Leuke blog en fijn geschreven en dus fijn om te lezen :j Ik vond het alleen wat verwarrend dat je aan het begin jezelf voorstelt als gedragsdeskundige en later in het stukje ga je de opleiding doen. Ik begon dus het eerste stuk met in mijn achterhoofd dat je gedragsdeskundige bent en vervolgens bleek je dat in het verhaal nog niet te zijn. Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel :')
Ik ben benieuwd naar je volgende blog!

Be the change you wish to see in the world.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [Blog]Een probleem is een kans op zijn kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:34

Leuke blog San!

Michelle77 @ [RIJ-ITP] Knappe Darco (Sandreo) 5e van Zuid Holland
Remember to celebrate her life, to honor her personality and cherish her love. This world has lost a wonderful person! 06-12-1945 Mama 10-05-2010, ik mis je ;(

justkid

Berichten: 11815
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [Blog]Een probleem is een kans op zijn kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:16

San :wave:
Mooi stuk heb je geschreven, ik ben benieuwd naar het volgende verhaal +:)+

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: [Blog]Een probleem is een kans op zijn kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:12

Leest lekker, complimenten!

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: [Blog]Een probleem is een kans op zijn kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:16

Goed geschreven San en jij bent echt een enorme aanrader, je weet het, ik prijs je overal aan!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27962
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [Blog]Een probleem is een kans op zijn kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:44

Niet alleen bewonder ik je omdat je gewoon écht bent gaan doen waar je hart ligt, waar dat bij veel anderen vaak blijft bij dromen, maar dat je dan ook nog zo succesvol bent en zorgt voor zoveel blije baasjes en paarden... Dat moet toch geweldig zijn.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

pien_2010

Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [Blog]Een probleem is een kans op zijn kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:23

Leuke blog. Ga je zeker volgen, ook al hebben wij hier heel gemakkelijke paardjes.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:52

Leuke blog, fijn geschreven en heel herkenbaar. Ik ga je zeker volgen! :)

Honden: Mulak, Ninja, Chendo
Pony's: Victor, Mouse, Bloem

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [Blog]Een probleem is een kans op zijn kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:15

Herkenbare foto, leuk! :D

Ik zal je zeker gaan volgen met je leuke en leerzame blogs. Ik heb je al bij clinics, bij andere en ook met Femke aan de slag gezien, een en al bewondering. Met Femke heb ik ook nieuwe dingen geleerd, ondanks haar leeftijd van 23 jaar. Leuk om met iets nieuws bezig te zijn, maar ook fijne oefeningen mee gekregen voor het trainen van haar achterbenen, rug en coördinatie. Je bent een topper en kan je aan iedereen echt aanbevelen!

Y;( FEMKE ~ 25-03-2020

deWolf
Berichten: 157
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Dordrecht

Re: [Blog]Een probleem is een kans op zijn kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 00:06

De beschrijving van jouw ruin zou zomaar over de mijne kunnen gaan! Ik ben heel erg benieuwd naar je volgende blogs. Heel veel schrijfplezier. :D

Impala <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beert, carina, Gee, lianne125, Moonlight91, Nicjuh_, Nientsje, reina, SemrushBot, tinker_sally, xAnthea en 93 bezoekers