Paard eet zn eigen mest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelD1991

Berichten: 8
Geregistreerd: 29-11-16
Woonplaats: Putten

Paard eet zn eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 23:21

Ik help al een tijdje bij een vriendin om haar paarden te verzorgen. Alleen eentje eet naast zn hooi ook altijd zn eigen mest op. Verveling of zou er iets in het rantsoen kunnen missen?


tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard eet zn eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:24

Te weinig voer of te fijn van structuur? Plak stro er bij of meer hooi voeren. Meer vit. korrel geven kan ook helpen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:25

Doet hij dit ook als hij voldoende hooi heeft liggen?
Anders is het waarschijnlijk een vitamine gebrek...

DubbelD1991

Berichten: 8
Geregistreerd: 29-11-16
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 23:26

Ze krijgen al bijna 25 kg hooi per dag omdat ze haar paarden zo natuurlijk mogelijk wil hebben. Brok etc krijgen ze dus ook niet.

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Paard eet zn eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:29

Kan echt zijn dat hij bepaalde vitaminen (of mineralen?) tekort komt en daardoor zijn mest gaat eten.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:29

Mest gaan ze eten als ze essentiële voedingsstoffen tekort komen, zoals mineralen en vitaminen.

Denk dat het probleem over is zodra je ze wel brok bij gaat voeren.
Alleen maar ruwvoer is te eenzijdig.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:30

Zeewier voeren kan er goed bij helpen om bepaalde mineralen die tekort komen aan te vullen!

Zoek maar eens op de paarden drogist op zeewier

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:30

Dat deden die van mij ook vaak toen ze nog hooi kregen. Nu krijgen ze kuil en doen ze het niet meer.

DubbelD1991

Berichten: 8
Geregistreerd: 29-11-16
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 23:31

Het is ook echt alleen zn eigen mest niet die van de andere. Zal het toch eens overleggen om bij vitamine korrels of iets bij te gaan voeren.

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:32

Volgens mij is dat duidelijk mineralen of vitamine tekort.
Als je vriendin zo natuurlijk mogelijk wil voeren, zou de Metazoa brokjes kunnen geven. Daar geef je naar verhouding heel weinig van en zitten alleen de mineralen en vitaminen in die ze nodig hebben naast onbeperkt hooi.

DubbelD1991

Berichten: 8
Geregistreerd: 29-11-16
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 23:34

Marieke33 schreef:
Volgens mij is dat duidelijk mineralen of vitamine tekort.
Als je vriendin zo natuurlijk mogelijk wil voeren, zou de Metazoa brokjes kunnen geven. Daar geef je naar verhouding heel weinig van en zitten alleen de mineralen en vitaminen in die ze nodig hebben naast onbeperkt hooi.


Zal eens informeren.

_maaike_D

Berichten: 1200
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: *op de mesthoop*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:35

Hier gaf de dierenarts het advies om probiotica te geven. Daarmee was het probleem snel opgelost.

:+: Alex & Charlie :+:


Koper

Berichten: 30231
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:43

dresjoepie schreef:
Zeewier voeren kan er goed bij helpen om bepaalde mineralen die tekort komen aan te vullen!

Zoek maar eens op de paarden drogist op zeewier

Zeewier moet je niet structureel aan een paard voeren. Hooguit als kuur. Er zit veel jodium in en dat is helemaal niet goed voor een paard.

Paard in de OP zou ik ook rap een vitamine- en mineralenkorrel geven. Natuurlijk is allemaal leuk en aardig, maar een paard wat enkel hooi eet is niks natuurlijks aan. Paarden eten in de natuur tientallen verschillende soorten planten en struiken. Als je vriendin dat niet kan bieden dan is de tweede optie dat ze die mineralen en vitamines in een andere vorm aanbiedt. Bij voorbeeld in de vorm van brokjes.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Paard eet zn eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:56

Mijn paard heeft ook mest gegeten, ze at echt een hoop weg. Ik ben stro gaan geven in de stal, ze stond altijd op vlas. Dat heeft erg geholpen. Ik gaf het in een slowfeeder hooinet, zodat ze er lekker lang mee bezig was. Daarnaast gaf ik vitaminebrokjes van marstall en wilgentakken.

[o]

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard eet zn eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 01:19

Toen wij onze merrie bij de jonge ruin zette, deed ze dat ook even. Dat deed ze bij de 2 andere ruintjes niet. Toch Force gegeven en het was zo weer over.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Paard eet zn eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:38

de mijne doet dat ook. vorige week moest de DA komen en ik heb hem gevraagd of dat kwaad kon. hij zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken, het kon volgens hem geen kwaad.

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Re: Paard eet zn eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:43

Je kunt bloed laten prikken om te kijken of het paard een gebrek aan bepaalde vitamines of mineralen heeft.

Hier op stal bleek een paardje dat haar eigen mest op begon te eten een kaliumgebrek te hebben. Die moest toen een tijdje 3 bananen per dag eten (geen grapje, bananen bevatten blijkbaar veel kalium!)

Maar goed, ik zou dus even bloed laten prikken :)

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:12

Koper schreef:
dresjoepie schreef:
Zeewier voeren kan er goed bij helpen om bepaalde mineralen die tekort komen aan te vullen!

Zoek maar eens op de paarden drogist op zeewier

Zeewier moet je niet structureel aan een paard voeren. Hooguit als kuur. Er zit veel jodium in en dat is helemaal niet goed voor een paard.

Paard in de OP zou ik ook rap een vitamine- en mineralenkorrel geven. Natuurlijk is allemaal leuk en aardig, maar een paard wat enkel hooi eet is niks natuurlijks aan. Paarden eten in de natuur tientallen verschillende soorten planten en struiken. Als je vriendin dat niet kan bieden dan is de tweede optie dat ze die mineralen en vitamines in een andere vorm aanbiedt. Bij voorbeeld in de vorm van brokjes.


Drm staat er ook om aan te vullen ;)

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Paard eet zn eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:33

Ik heb hier persoonlijk ervaring mee en de dierenarts zei dat het vitamine/minerale te kort is. Ik heb toen een pot e.quitop forte gekregen. Dit is trouwens vrij verkrijgbaar, makkelijk online te kopen en kost ongeveer 30 euro. Paard is er volledig van opgeknapt. Tegenwoordig voer ik vitaminebrokjes bij en is het niet meer gebeurd.

Fleur Nola

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Paard eet zn eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:16

Hier bij ons at vorige winter de shetlander mest. Bleek dat ze lintworm hadden. Na het ontwormen stopte het mest eten vrijwel direct.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:54

tessa_brian schreef:
Hier bij ons at vorige winter de shetlander mest. Bleek dat ze lintworm hadden. Na het ontwormen stopte het mest eten vrijwel direct.


Dat kan ook, maar hoeft niet. Onze waren net getest en hadden geen wormbesmetting. Ik denk ook dat het een flinke wormbesmetting moet zijn met evt buikpijn dat een paard daarom zand gaat eten. Wat lichte wormbesmetting, voelt een paard miet direct en geeft niet snel aanleiding tot....

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:54

Ik verplaats dit topic van OPG naar Medisch.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:56

superpony schreef:
tessa_brian schreef:
Hier bij ons at vorige winter de shetlander mest. Bleek dat ze lintworm hadden. Na het ontwormen stopte het mest eten vrijwel direct.


Dat kan ook, maar hoeft niet. Onze waren net getest en hadden geen wormbesmetting. Ik denk ook dat het een flinke wormbesmetting moet zijn met evt buikpijn dat een paard daarom zand gaat eten. Wat lichte wormbesmetting, voelt een paard miet direct en geeft niet snel aanleiding tot....


Was inderdaad een flinke besmetting waar we na mest onderzoek na koliek bij de andere pony achter kwamen. Verkeerde wormkuur gekregen waardoor er behoorlijke tijd niet tegen lintworm was ontwormd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard eet zn eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:04

Kan me voorstellen dat dat een reden kan zijn. Wel balen als het zo mis gaat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Googlebot, IASCrawler, leonie1988, mirriejj, Mutti, ogidni, Pova en 113 bezoekers