Gestreste oude hond

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pantykous

Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Gestreste oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 14:49

Wij hebben wat problemen met onze Cairn terrier van 14 jaar oud. Hij wordt -vooral 's avonds- erg gestrest. Dit uit zich in hijgen en algehele onrust. De bank op en af springen, geen rust kunnen vinden, etc. Het is heel erg irritant maar uiteraard vooral vervelend voor de hond.

Ik denk zelf dat zijn zintuigen wat minder worden en dat hij daar ook stress van ervaart, maar overdag heeft hij er beduidend minder last van.

Hij is getest op cushing, zijn prostaat is gecontroleerd, bloed was goed en er zijn foto's gemaakt van zijn longen/hart. Alles perfect voor een hond van zijn leeftijd. We hebben nu een bandje meegekregen dat feromonen afgeeft, wat de rust zou moeten bevorderen maar dat helpt eigenlijk weinig tot niets.

Hebben jullie tips?


white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Gestreste oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:02

Misschien zorgen dat hij een vaste slaap plek krijgt? Bijvoorbeeld een mand of bench waar hij zijn rust makkelijker in vind

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Re: Gestreste oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:09

Is er in de tussentijd iets veranderd bij jullie thuis/in de omgeving? Last van stress?

Anoniem

Re: Gestreste oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:11

Ziet/hoort hij minder? Onze hond (ook 14) is soms ook erg onrustig sinds zijn zicht en gehoor achteruit gaan. Hij is liever niet alleen zeg maar.

Pantykous

Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 16:51

Bizzybijtje schreef:
Ziet/hoort hij minder? Onze hond (ook 14) is soms ook erg onrustig sinds zijn zicht en gehoor achteruit gaan. Hij is liever niet alleen zeg maar.


Onze hond zit sowieso nooit alleen omdat we twee honden hebben, maar ze maken ook vast onderdeel uit van het gezin. Hij zit bijvoorbeeld graag bij mn moeder op de bank maar als hij zo gestrest is springt hij continu op de bank en er weer af, loopt hij over mn moeder heen. Ik denk idd dat zijn zintuigen wat minder worden, soms schrikt hij ook vanuit het niets.


white_flame schreef:
Misschien zorgen dat hij een vaste slaap plek krijgt? Bijvoorbeeld een mand of bench waar hij zijn rust makkelijker in vind


Die heeft hij :j


Goudlokje1 schreef:
Is er in de tussentijd iets veranderd bij jullie thuis/in de omgeving? Last van stress?


Niet dat ik weet. Ik ben minder thuis maar hij heeft de stress als ik er ben en ook als ik er niet ben.

dierenfan
Berichten: 9562
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Gestreste oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:05

Gewoon rustig maar duidelijk zijn dat het nu echt klaar is en hij moet gaan slapen?? Mijn oudje heeft ook de neiging doelloos te gaan dwalen s avonds. Zeker na een te drukke dag. Ik roep hem op de bank en laat hem liggen en blijven. Werkt voor hem goed genoeg. Ik zou in ander geval in bench leggen lekker warm op kussen en dekens enz haha. In elk geval maken dat hij dan niet kan gaan dwalen omdat ik dat voor de hond zelf vervelend vind. Overigens als hij in de bench niet zou gaan slapen zou ik verder zoeken naar andere oplossingen. Denkend aan valeriaan of dergelijke andere homeopathische rust gevende middelen. Gewoon bij drogist halen ;)


Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Gestreste oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:15

Geriatrisch vestibulair syndroom? Mijn hond had dit ook toen ze 15 was; uitte zich vooral in onrustig rondlopen en hijgen. Ik dacht eerst aan een hersenbloeding ofzo de eerste keer....
Wat hielp was haar gerust stellen en zorgen dat ze een fijne plek had om te liggen, hoewel dat soms ook helemaal niet hielp en ik dan maar met haar ging wandelen (om 3:00u 's nachts...).
Had soms ook het idee dat ze er misselijk van was, eten wilde ze op zulke momenten ook niet echt.
Ik zou eens met de dierenarts overleggen.

Pantykous

Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Gestreste oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 17:34

Het is lastig met die oudjes he. Eten doet hij heel goed.

Wij doen hem nu gewoon in de keuken als hij zo onrustig is, daar is zijn kussen en water. Hij is op zo'n moment niet rustig te krijgen. :n

Dat syndroom ga ik eens googelen. We zijn uiteraard in gesprek met de dierenarts, vandaar alle testen etc.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: Gestreste oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:58

klinkt als dementie...had mijn Lilo ook....vraag er maar eens naar bij je DA.
ook honden kunnen dement worden

*leer van gisteren- droom van morgen-leef vandaag*

higgins

Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:08

Dit doet mij idd ook denken aan dementie
Feromonen zouden kunnen helpen, maar je hebt ook middelen zoals Zylkene of Telizen wat je uit zou kunnen proberen.
Het laatste middel gebruik ik ook voor onze demente hond ( met ook ouderdoms kwalen zoals slechter zicht en doof )

Of het werkt... Dat is bij iedere hond weer anders.

“Winter is coming”

Pantykous

Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Gestreste oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 20:29

De dierenarts heeft daar inderdaad naar gevraagd, maar zijn suggestie was om wel eerst te starten met die feromonen. Dat moeten we een maand proberen en als het niet werkt zijn er nog andere medicijnen. Ik vind het wel fijn om jullie ervaringen te horen, dat maakt een gesprek met de dierenarts ook weer makkelijker.

Natasja71

Berichten: 206
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:52

Hier ook een oude verwarde sok van 15 die 's nachts gaat lopen spoken en de weg kwijt is dan.

Bij hem helpt het supplement Cholodin heel erg goed. Binnen een paar dagen weer rust in de tent zonder allerlei chemische middelen. Via verschillende webshop te krijgen, Google maar eens naar de werking.

Die fenomenen gebruiken we in december voor hem voor vuurwerkangst helpt ook goed maar nog beter dat ie nu steeds dover wordt ;-)

Succes ermee, zo'n ouwetje is soms een hele zorg, maar ook wel weer aandoenlijk.

Alles van waarde is weerloos-Lucebert

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:18

GVS (of eigenlijk: idiopathisch vestibulair syndroom omdat het ook bij jonge honden voorkomt) is een evenwichtsstoornis, uit jouw omschrijving haal ik niet dat je hondje z'n evenwicht kwijt is, symptomen als zwalken, scheve kop, misselijk enzo.. Dus dat zou niet mijn eerste ingeving zijn eigenlijk.

Gezien je DA er al uitgebreid naar heeft gekeken zou ik ook denken dat het een vorm van dementie is. Heb er zelf geen ervaring mee (mijn oudste is 6,5), maar de oude hond van mijn schoonouders had baat bij zo'n adaptil verdamper meen ik.

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

Pantykous

Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Gestreste oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 21:35

Nee hij is totaal niet beroerd. Lijkt meer alsof hij niet weet wat hij met zichzelf aan moet op zo'n moment.

Dementie is ook ons vermoeden, maar wil vooral ook graag weten wat we daar aan kunnen doen. Hoe we zijn leven makkelijker kunnen maken.

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:45

In de vuurwerkperiodes vertoonde ons oudje dit gedrag. Misschien een andere aanleiding, maar wel vergelijkbaar gedrag, onrustig, hijgen, continue verplaatsen en ook niet echt bereikbaar op die momenten.

Met feromonen zagen we geen verandering. We zijn in deze periodes Clomicalm gaan geven en dat haalde de scherpe kantjes er vanaf, ze was een stuk gemoedelijker. We bouwden de dosering op en dan weer af na nieuwjaar. Ik weet niet wat de werkzaamheid is op langere termijn.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Gestreste oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:00

Wij hebben hier ook een oudje gehad, inmiddels helaas niet meer. Ook echt een enorme stresskip, wat bij haar het beste heeft geholpen was clomicalm in combinatie met een thundershirt. Het is nooit volledig over gegaan, maar wel flink verminderd. We weten vrij zeker dat zij dement was en vooral in het donker was ze erg verward en paniekerig. Een lichtje aanlaten wilde ook nog wel eens helpen en inderdaad een fijne, vaste slaapplek.

<3 Tirzah & Serena <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fientj, KDS, Sarah_Elise, YandexBot en 43 bezoekers