Advies Vivaldi x Gribaldi x Schalkhaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Diortje_vds

Berichten: 556
Geregistreerd: 28-01-09

Advies Vivaldi x Gribaldi x Schalkhaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 14:52

Dag iedereen,

Graag had ik een beoordeling van mijn merrie gehad, kwestie van er wat beter zicht op te krijgen. Ik heb wel al wat geleerd van hier regelmatig mee te lezen. Ze is niet echt gunstig gebouwd voor zover ik weet, maar desondanks ben ik heel blij met haar. Ook mogen jullie mij ter illustratie ook altijd tips geven wat hengstenkeuze betreft, ik ga er niet meteen mee fokken maar vind het toch interessant te horen wat hier de aandachtspunten voor zouden zijn. (Dus graag onderbouwen welke hengst waarom)

Horsetelex: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/626033

Ze is 8 jaar, maar vanwege een blessure pas op 5 zadelmak gemaakt, dus nu ruim 3 jaar ohz. Ik heb ze aangekocht als veulen.
Ze heeft 3 correcte gangen. De stap is zeer goed, heel ruim en mooie viertakt.
De draf is taktvol, maar zou meer vanuit de schouder en met meer knie mogen zijn.
De galop zou meer bergop mogen.

Laterale oefeningen zijn voor haar erg makkelijk. Terug schakelen en gaan zitten is moeilijker.

Ze is niet de makkelijkste betreffende de aanleuning (ik vermoed door de bovenlijn), en zet zich makkelijk vast in de rug. Ze heeft best veel temperament, maar ik ervaar dit eerder voordelig, want ze heeft veel werklust, is fijngevoelig en dus licht aan de hulpen, en zou kunnen blijven lopen eens ze opgewarmd is. Ze is hard voor zichzelf en ondanks dat ze rillerig en kijkerig kan zijn, zou ze uiteindelijk wel door een vuur gaan voor me, ze blijft ook heel koel als het er echt op aankomt. (wedstrijden, enge situaties op wandeling..)

Hier enkele foto's, misschien niet ideaal maar geven toch al een beeld.

Alvast dank om me wat bij te leren!


Afbeelding


Diortje_vds

Berichten: 556
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 14:55

Nog foto's, lukt niet in de openingstopic




Afbeelding

Diortje_vds

Berichten: 556
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 14:56

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies Vivaldi x Gribaldi x Schalkhaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:16

Wat betreft de rijfoto's loopt ze in een zogenaamde "valse knik"..dat betekent dat ze afbuigt bij de 3e halswervel ipv de eerste twee. Valse knik en vasthouden in de rug gaan samen..dit betekent dat dat waarschijnlijk puur rijtechnisch is en niet zozeer van invloed op het fokken.

Je ziet dit ook terug op de standfoto, door een bespierde onderhals en een arm bespierde bovenhals. Haar hals is verder aansprekend en goed van vorm, nek zou wellicht iets langer mogen zijn. Schouder is wat steil, vandaar ook het wat meer stekerige voorbeen. Voorbeen lijkt verder correct gesteld.

Rug is goed van lengte, iets week op de lendenen. Kruis lijkt mooi gevormd, niet te plat of te steil. Achterbeen lijkt wat lang en iets sabelbenig, kan ze goed buigen vanuit het spronggewricht?

Mijn eerste gedachte is High Five of Charmeur..omdat die zowel de galop als het front kunnen gaan verbeteren en iets meer een knietje geven. De vraag is of ze ook voldoende souplesse door geven en of je niet teveel massa krijgt.

Ik denk nog even na over eventuele andere opties wbt hengstkeuze..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Diortje_vds

Berichten: 556
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 15:46

Hoi Elisa,

Hartelijk dank!
Die valse knik ben ik me van bewust, we lijken haar maar niet goed over die bovenlijn te krijgen, en tot nu toe van geen enkele trainer een oplossing gekregen helaas ;( dus ben nog steeds zoekende hoe we dit kunnen verbeteren.

Kan je me nog iets meer uitleg geven waaraan ik zie dat ze iets week op de lendenen is?

Ze is idd iets sabelbenig, en ze zou best wat meer mogen buigen in de sprongen, al is dit wel al fel verbeterd met training, maar dat staat dan weer los van aanleg en erfelijkheid.

Verder zie ik wat je bedoelt en kan er me zeker in vinden.

Ik ben ook vergeten te melden dat ze niet erg groot is, nooit exact gemeten maar wschl 1m65 - 1m66.

High Five US vind ik héél fijn, en volgens wat ik kunnen lezen heb, was zijn collectie nakomelingen heel aansprekend.
Charmeur, zit dan Jazz niet nét nog wat dicht? Of is dat al verwaarloosbaar?

Fijn alvast, bedankt, ik steek heel wat op zo!

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:48

Haar moeder Zamalia is een wat kleine gedrongen merrie, grootmoeder Olga trouwens ook....wel een merrielijn met een heel sterk achterbeen wat ze steeds doorgeven. Het zijn wel merries die een hengst nodig hebben die maat een lengte duidelijk door geeft. Een volle zuster van Zamalia heeft vorig jaar een super goed veulen van Alexandro P gegeven.

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:51

Diortje_vds schreef:
Hoi Elisa,

Hartelijk dank!
Die valse knik ben ik me van bewust, we lijken haar maar niet goed over die bovenlijn te krijgen, en tot nu toe van geen enkele trainer een oplossing gekregen helaas ;( dus ben nog steeds zoekende hoe we dit kunnen verbeteren.

Kan je me nog iets meer uitleg geven waaraan ik zie dat ze iets week op de lendenen is?

Ze is idd iets sabelbenig, en ze zou best wat meer mogen buigen in de sprongen, al is dit wel al fel verbeterd met training, maar dat staat dan weer los van aanleg en erfelijkheid.

Verder zie ik wat je bedoelt en kan er me zeker in vinden.

Ik ben ook vergeten te melden dat ze niet erg groot is, nooit exact gemeten maar wschl 1m65 - 1m66.

High Five US vind ik héél fijn, en volgens wat ik kunnen lezen heb, was zijn collectie nakomelingen heel aansprekend.
Charmeur, zit dan Jazz niet nét nog wat dicht? Of is dat al verwaarloosbaar?

Fijn alvast, bedankt, ik steek heel wat op zo!


Gezien het sabelbenigheid...zou ik voorzichtig zijn met Jazz bloed.

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:51

Graag gedaan, je hebt wel meer lijnenteelt op Jazz met Charmeur inderdaad..maar goed, Jazz geeft ook goede kwaliteiten door. Maar je kan ook vrij blijven van lijnenteelt uiteraard..ik zag net een filmpje van de nieuwe ggk Everdale x Uptown..leek me een heel compleet grootramig paard met 3 goede gangen en een uitmundende galop. Misschien ook eens een hele goede om in de gaten te houden!

Week op de lendenen zie je als het stuk achter het zadel naar het hoogste punt van het kruis hol loopt. Is niet erg, betekent vaak meer souplesse dan als het te strak is..maar je wilt het ook niet te week hebben.

Heb je het weleens met longeren geprobeerd wbt die valse knik? paard goed van achter naar voren rijden zodat ze helemaal nageeflijk word en de hals laat vallen. http://www.correctedressuur.nl wellicht heb je hier wat aan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Re: Advies Vivaldi x Gribaldi x Schalkhaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:05

Zou Spielberg geen optie kunnen zijn voor haar ?

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

Diortje_vds

Berichten: 556
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 16:15

Hoi Galgo,

Idd Zamalia en Olga waren zoals je zegt eerder klein en gedrongen, als ik me niet vergis was Zamalia nog geen 1m60. Ik vind dat Vivaldi daar best mooi gecompenseerd heeft, als ik mijn merrie bekijk zie ik eigenlijk niet veel van de mams terug, al had ik wel eerder de bovenhals van Zamalia op gewenst :)

Alexandro P zou het antwoord zijn als ik gewoon zou mogen kiezen puur op coup de foudre, ben echt fan van deze hengst van in het begin, maar de vraag is, past hij erop? Wat denk jij bijvoorbeeld Elisa?

Mijn merrie is lang heel iel gebleven, pas sinds een goed jaar dat ze wat massa gekregen heeft, en kreeg in het verleden vaak de opmerking dat ze heel erg 'volbloed' aandoet. Dan zou gelders bloed misschien geen gek idee zijn?

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:20

Diortje_vds schreef:
Hoi Galgo,

Idd Zamalia en Olga waren zoals je zegt eerder klein en gedrongen, als ik me niet vergis was Zamalia nog geen 1m60. Ik vind dat Vivaldi daar best mooi gecompenseerd heeft, als ik mijn merrie bekijk zie ik eigenlijk niet veel van de mams terug, al had ik wel eerder de bovenhals van Zamalia op gewenst :)

Alexandro P zou het antwoord zijn als ik gewoon zou mogen kiezen puur op coup de foudre, ben echt fan van deze hengst van in het begin, maar de vraag is, past hij erop? Wat denk jij bijvoorbeeld Elisa?

Mijn merrie is lang heel iel gebleven, pas sinds een goed jaar dat ze wat massa gekregen heeft, en kreeg in het verleden vaak de opmerking dat ze heel erg 'volbloed' aandoet. Dan zou gelders bloed misschien geen gek idee zijn?


Ik zou het zeker wel durven, en van Alexandro is natuurlijk al veel bekend over zijn nafok.
Spielberg zou ik ook eens naar kijken.

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:25

Ik kan je geen advies geven wat betreft hengstenkeuze,maar heb wel een vraag. Heb je bij jouw paard er wel eens een osteopaat bij gehad?

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!


Diortje_vds

Berichten: 556
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 16:33

Heb je het over Impulls, Elisa2? Ik probeer ook de hengstenkeuring topics te volgen(stille volger om dingen op te steken), en vond hem op foto heel aansprekend! En ik had de indruk dat de meeste er unaniem positief over was. Staat er een filmpje ergens waar ik hem kan zien?

Ik ben niet vies van Jazz hoor, zeker niet! Maar ik ben niet vertrouwd genoeg met de fokkerij om te weten tot hoever lijnenteelt al dan niet ok is, vandaar de vraag.

En nu heb ik weer bijgeleerd over de weke lendenen, nice!

Bedankt, ik ga die website eens bestuderen....ik probeer haar idd van achter naar voor te rijden, vanaf het begin al, maar wat ik ook probeer het lukt nooit zoals het hoort, Ook al van trainer veranderd omdat ik dus zo zoekende ben, maar niemand lijkt een pasklaar antwoord te hebben. (je moet ook wel weten dat het in Belgiê toch allemaal nog niet zo ver staat en dus iemand degelijk vinden, zeker regio Brussel...zo vind ik ook écht niemand die instructie met dubbele lijnen kan geven)...maar goed ik ga je daar niet verder mee vervelen. ;)

Spielberg hoor ik vaak genoemd in de EHK topics, maar ik weet er zelf erg weinig van. Waarom zou je denken dat die goed zou passen Olga?
Laatst bijgewerkt door Diortje_vds op 30-11-16 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Diortje_vds

Berichten: 556
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 16:37

Manubres: sowieso minstens 1 x per jaar, en al verscheidene, maar nooit effect van gehad. Het enige waar ik effect van heb gehad is cranio-sacraal therapie in combinatie met acupunctuur via red lights.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:38

Diortje_vds schreef:
Heb je het over Impulls, Elisa2? Ik volg ook de HK topics (stille volger om dingen op te steken), en vond hem op foto heel aansprekend! En ik had de indruk dat de meeste er unaniem positief over was. Staat er een filmpje ergens waar ik hem kan zien?

Ik ben niet vies van Jazz hoor, zeker niet! Maar ik ben niet vertrouwd genoeg met de fokkerij om te weten tot hoever lijnenteelt al dan niet ok is, vandaar de vraag.

En nu heb ik weer bijgeleerd over de weke lendenen, nice!

Bedankt, ik ga die website eens bestuderen....ik probeer haar idd van achter naar voor te rijden, vanaf het begin al, maar wat ik ook probeer het lukt nooit zoals het hoort, Ook al van trainer veranderd omdat ik dus zo zoekende ben, maar niemand lijkt een pasklaar antwoord te hebben. (je moet ook wel weten dat het in Belgiê toch allemaal nog niet zo ver staat en dus iemand degelijk vinden, zeker regio Brussel...zo vind ik ook écht niemand die instructie met dubbele lijnen kan geven)...maar goed ik ga je daar niet verder mee vervelen. ;)

Spielberg hoor ik vaak genoemd in de EHK topics, maar ik weet er zelf erg weinig van. Waarom zou je denken dat die goed zou passen Olga?



Omdat Spielberg fijne ongecompliceerde paarden met maat, lengte en fijne beweging geeft. Ook nog eens goed is gefokt. Ik heb er goed mee gedaan in ieder geval.

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies Vivaldi x Gribaldi x Schalkhaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:08

Klopt wat betreft Spielberg, krijg je maat en formaat..3 goede gangen en een goed karakter. Maar of hij echt de galop en het knietje gaat verbeteren weet ik niet.

https://www.facebook.com/KWPN.nl/?fref=ts
Als je iets naar beneden scrolt dan staat er een filmpje van de 9 goedgekeurde dressuurhengsten, ik bedoel Inclusive.

Alexandro P vind ik helemaal geen gekke gedachte, die hengst kan ook goed formaat en een goed model toevoegen, en de galop verbeteren en het knietje. Hij vereft soms wat strak in de rug maar dat is bij jouw merrie niet zo'n probleem. Als zij genoeg souplesse heeft zou dat weleens heel mooi uit kunnen pakken.

En ik besef wel dat het in Belgie lastiger is om echt goede dressuur instructie te vinden hoor, maar je bent je er in ieder geval van bewust en dat is het belangrijkste. Misschien is lessen bij een echt goede dressuurruiter aan de top interessant..beter iets minder vaak maar goed, dan andersom. {in ieder geval mag je mij best vervelen met rijtechnische vragen als je daar behoefte aan hebt, ik help graag..maar dan is pb het handigst}

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Diortje_vds

Berichten: 556
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 17:04

Heb Spielberg eens opgezocht, maar ik zie wat Elisa2 bedoelt met de twijfel voor de galop te verbeteren, en het knietje. Verder wel een heel erg knap model.

Inclusive vind ik erg fijn! Benieuwd hoe die zich verder zal ontwikkelen, vond hem veruit de leukste ertussen. Maar zou dat denk ik nooit aandurven, zo'n pas gekeurde hengst, zou toch graag eerste veulens afwachten.

Met Alexandro P was het nog niet zo'n foute gok dan :) Oprecht blij dat dat nog een leuke match zou kunnen worden. Fan zijn van een hengst is één ding, maar ze moeten wel passen.

Wat betreft Schalkhaar in de moederlijn van mijn merrie, weet iemand me daar wat meer over te vertellen? Vind er niet veel over terug.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:24

Schalkhaar was een typisch F1 product...volbloed x gelders.


Naam: SCHALKHAAR Rijpaardtype
Algemeen

Geb. datum
18-apr-1976
Pijpomvang
-


Stamboeknr. 267 Stb Naam fokker, woonplaats W.H. v/d Beke, Dalfsen

Kleur bruin Fokfamilie fokfam 74

Stokmaat 169 Eigenaar -

Afstamming
PANTHEON XX
BB 2734
Keur BOREALIS XX BRUMEUX XX
AURORA XX
PALAZZO XX DANTE XX
EDIFICE XX
DOROTHEA
29844 Sgldt
Kroon Pref OLAF V WITTENSTEIN
1088 Sgldt
Pref L' INVA
1036 Sgldt
Pref
KATHRINE ELISABETH
18107 Sgldt
Kroon Kern Pref
VALENTINA
25679 Sgldt
Kroon Pref NORTON
1080 Sgldt
Keur
HIDRAGINE
15697 Sgldt
Ster

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 1979
Vriendelijke en eerlijke hengst. Hij is gehoorzaam, blij en attent.
In het begin angstig en eigenzinnig, korte bewegingen, draf onregelmatig en achter nauw. Later sterk verbeterd. Wil zich goed laten bewerken. Bewegingen zijn beter geworden en eigenzinnigheid is verdwenen. Angst is later verdwenen.
Stap nu behoorlijk ruim, draf regelmatig maar zou ruimer kunnen. Galop zeer goed met veel regelmaat. Blijft in galop achter goed gesloten. Laat bij springen onder het zadel mooie bascule zien. Bij vrij springen moedig. Veel vermogen en techniek. Springt graag. Maakt in terrein betrouwbare indruk en is handig en sterk. Aangespannen zeer goed door gehoorzaamheid en sterke achterhand. Looplustig, levendig orenspel. Zeer veel bereidheid om te werken. Ervaart arbeid als licht.
Rijproef: in draf kort zweefmoment en wint weinig terrein, loopt op de voorhand.
Springen ohz: veel vermogen, in parcours nogal onregelmatig ritme.
Springen vrij: veel vermogen, goede techniek, kan meer basculeren.
Aangesp proef: trekhouding matig, brave verrichting.
Terreinproef: in de steeple is hij na de sprong het ritme kwijt, nogal terughoudend op de sprong; in de cross een goede galoppeur, terughoudend op de sprong.
Ruim voldoende aanleg als dresuurpaard, veel aanleg als spring- en terreinpaard.
Een goede voedingstoestand bij aankomst. Weegt 620 kg. Heeft tijdens onderzoek meer lijn gekregen.
Laat zich op stal gemakkelijk verzorgen.
Bij aankomst dor in het haar. Oogslijmvliezen licht ontstoken en neusslijmvliezen geïrriteerd. Rechtsvoor verdikte pees die voor het onderzoek behandeld is geweest.
Rapportage afgesloten op 06-06.

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1981 (veulens)
De uitgezochte veulens vertoonden een betere ontwikkeling dan de geprikte groep. De totale collectie overziende kan worden gesteld dat een iets forsere bouw en meer ontwikkeling niet zou misstaan. In type spreken de veulens wel aan, er is sprake van ras en voldoende hardheid, ze hebben een fijne huid.
De halzen zijn goed gevormd doch de bespiering kan wat rijker. Het hoofd is voldoende droog en goed gevormd. De schoft is voldoende ontwikkeld en de ligging van de schouder is goed te noemen. De schouder zou evenwel iets meer lengte moeten hebben. Bij bijna alle veulens was het middenstuk iets gezonken, doch de bespiering van rug en lendenen was voldoende. De geprikte veulens hadden soms een te korte croupe. Dit was bij de uitgezochte groep niet het geval. De lengte van de broekspier was voldoende. De voorstand was soms te steil en de pijp tamelijk fijn, het beenwerk is wel hard en droog genoeg. Het achterbeen was doorgaans goed gesteld, in enkele gevallen werd overkoot geconstateerd. De spronggewrichten zijn goed ontwikkeld en het verloop van sprong naar pijp was eveneens goed.
De stap is voldoende ruim maar tamelijk stug hetgeen veroorzaakt werd door de geringe kootvering. In draf is de souplesse wel aanwezig, de ruimte is goed en de achterhand wordt voldoende ondergebracht.
Hoewel Schalkhaar bij klassieke moeders produkten levert die al meer in het rijtype staan, brengt hij bij rijtypische moeders zijn betere kinderen.
Getoond: 13 veulens uit 50 dekkingen.

Afstammelingen 1984 (3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Schalkhaar wordt één jaar uitgesteld vanwege minder dan 10 te beoordelen nakomelingen.

Afstammelingen 1985 (3/4-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 3/4-jarige nakomelingen blijft Schalkhaar voor de WPN-fokkerij gehandhaafd.

Overige informatie
Goed foktype dat zich in de maanden na de hengstenkeuring ten gunste heeft ontwikkeld. Er is voldoende adel voorhanden, evenals de gewenste hardheid. In de lendenpartij is de hengst nog iets gedrukt.

2001 (april) overleden; diepvries sperma beschikbaar


http://dekhengsten.nl/hengst-gegevens/203/Schalkhaar

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Diortje_vds

Berichten: 556
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 08:02

Wow!! Meer info kon ik me niet wensen, bedankt, leuk om te lezen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers