kaakblessure of tand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yasmintje
Berichten: 118
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: België

kaakblessure of tand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 01:31

Mijn jonge ruin stond begin deze zomer met een dikke kaak.
Hij bleef altijd eten, dus daarom viel het niet onmiddelijk op.

Tot het me opviel dat hij zijn mond maar heel weinig opende om eten te happen.

Langs alle kanten bekeken en langs vooraanzicht merkte ik dan op dat de ene kaak fel dikker was dan de andere

Toevallig had ik net een afspraak met de tandarts gemaakt dus die is dan gwst.

Paard kreeg met mondstuk de mond niet open, jonge redelijk onervaren tandarts zette alle druk om mond open te spannen en te kunnen kijken maar mond ging amper een cm open.

Ze zei me later terug te komen met DA erbij voor verdoving.

Met verdoving ook mond amper open te krijgen

Samen bekeken met DA, wolfstandjes getrokken, wildgroeiend tandje ontdekt(wat verder niet in de weg zat) maar volgens beide zat de dikte net iets te ver om van een tandwortel te kunnen zijn.

Penicilline werd gegeven voor 7dagen

Na de vierde dag kreeg hij een aanval van de penicilline (nooit eerder voorgehad!), maar daar is hij gelukkig doorgekomen na een half uur in volle angst rond te crossen.

Het leek net of hij spoken zag... heel vies.

Nooit geen penicilline meer voor hem!

DA komt verder inspuiten met antibioticum

Dikte is iets minder maar wil toch weten vanwaar het komt alvorens hem verder te trainen

Foto's aan huis laten nemen maar zoals velen wel zullen weten, kaken zijn enorm moeilijk.... Dus weinig op te vinden

Alles geprobeert en uiteindelijk ook eens met echo, door te gaan vergelijken aan beide kanten hebben we gezien dat er in de dikke kaak veel meer lommelige structuur in de kaakspieren zat en aan de andere kant veel netter en strakkere lijnen zaten(maarja komt dit misch Door het forceren tijdens het opensperren van zijn mond)

Ook was er onderaan het kaakbeen vermoedelijk een barst te zien

DA vermoede een trap gekregen en zette hem op ontstekings remmers

Een tijd rust en er zal altijd een klein verschil blijven Door littekenweefsel, verder niets, omdat deze spier natuurlijk constant in beweging is heeft dit een traag genezing proces

Nu zijn we een half jaar verder, en soms dacht ik dat hij iets Een dikkere kaak weer had

Maar nu laatst was het duidelijk dat zijn kaak weer dikker was en hij weer weinig ver zijn mond open deed bij bv het eten van wortels

Ook rook hij wat uit zijn mond en was de kaaklijn bij aanraking weer gevoelig

Het is zeer moeilijk te zien bij hem als hij iets heeft, maar waarschijnlijk heeft en had hij hier wel enorm veel pijn aan

Bij het rijden doet hij ook heel erg zijn best maar het is een tijd geweest als ik zonder neusriem reed dat ik hoorde dat zijn onderknep bij het draven tegeneen klepte. Dit deed hij ook bij het longeren gewoon aan het halster.
De onderkaak schuift dus net naar beneden.

En redelijk wat zever nog steeds
(Ook zonder bit, tijdens het lopen)

Nu lijkt het weer weg te zijn maar ben nooit zeker

En zeker wil ik zijn

Heeft er iemand ervaring met zulk iets?

Of tips

Een andere DA kon ook geen antwoord geven op het kwijlen en kneppen

De tandarts komt binnenkort weer maar ik weet geen enkele raad hoe ik hier zekerheid van kan krijgen

Foto s zijn genomen, tandarts zegt niets met de tanden te maken...

Ik wil zeker zijn dat mijn paard geen pijn of last heeft en dat alles in orde is

Ik sta open voor alles

Ik heb ook al gedacht om hem eens te laten behandelen Door osteopaat of shiatsu, om zeker te zijn dat hij ook lichamelijk volledig goed in zijn vel zit en wat zij ontdekken bij hem

Voor de rest is het een super paard zonder mankementen en doet enorm zijn best tijdens de trainingen

Ziet er gezond uit, blinkt ...


MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: kaakblessure of tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 02:59

Zou inderdaad een osteopaat laten komen, of een craniosacraaltherapeut.
Foto's zijn gemaakt tot en met het kaakgewricht, om een evt. hogere breuk uit te sluiten?

♥♥♥ ๑۩۞۩๑ Chakra Mansolein ๑۩۞۩๑ ♥♥♥ Onze zwarte fluwelen schoonheid is gefokt door stoeterij Mansolein

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 08:12

Een cranio sacraal therapeut iszeker een goede tip om alle spieren en botstructuren i het hoofd te laten ontspannen. Het kan echt verlichting brengen. Misschien dat daarna duidelijk wordt wat er aan de hand is.

Ik heb zelf ervaring. Ik had zelf dagelijks uit de kom schietende kaakgewrichten. Heel naar, ik durfde niet meer te gapen, etc. Na 1 behandeling cranio sacraal zijn mijn kaakspieren ontspannen en als een wonder is min kaak nooit meer uit de kom, ook niet bij hard in een appel bijten etc.

Mijn paard heeft jaren geheadshaket na een val. Haar linkerkaak spieren waren daarna veel dikker dan rechts. Na cranio sacraal therapy zijn de kaken nu ontspannen en weer even dik. En headshaken is weg.

Zeker het proberen waard

Beterschap

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: kaakblessure of tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 08:27

In Utrecht kunnen ze nu een staande ct scan maken wellicht is dat wat. Ik zou toch eerst zeker willen weten wat er van binnen mis is voor je eraan laat behandelen.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: kaakblessure of tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 09:02

Ik zou misschien een tandarts laten komen die een Oracle scopie kan maken. Je kunt dan veel beter zien of er iets mis is met de tanden omdat je er dichter op kijkt. Ct kun je laten maken maar is vrij duur en je hebt dan nog geen behandeling gehad. Denk daar wel aan.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: kaakblessure of tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 09:12

Mijn paard heeft een ontsteking van zijn kaakgewricht gehad. Die had een dikke bult boven zijn oog.
Ik herken deze klachten niet bij hem. Hij kreeg zijn mond gewoon open. Had wel erg veel pijn met eten.
Hij is in Emmeloord behandelt. Misschien een idee om daarmee contact op te nemen?
Of wat al geopperd werd een staande ct. Die heeft mijn paard niet gehad ze konden in Emmeloord genoeg zien op de foto's en echo's. Afbeelding

http://www.paardenhondinbalans.nl
Osteopathie voor dieren
Sunny (Far Ute Rising Sun, 2013)
Zoey (LC Tecum Zodiac Sign, 2019)

yasmintje
Berichten: 118
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: België

Re: kaakblessure of tand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 09:49

Bedankt voor jullie reacties alvast.

Ik hoor hier verschillende dingen waar ik eerder nog niet van gehoord had zoals de cranio sacraal therapeut, zeer intressant, dat ga ik zeker eens verder bekijken

En Oracle scopie, ook nooit van gehoord. Ook nog nooit nodig gwst natuurlijk.

Maar fijne tips!

Hoop dat ik hier in belgie deze gmklk kan vinden...

Bij de mijne zat er toen ook een ontsteking op, maar geen dikte boven het oog.

Het is bij hem echt als je mooi onderaan de ronding van de kaakschijf volgt, net het begin daarvan (moeilijk uit te leggen :) )

Als je daar met je vingers duwt krijg je een pijn reactie

Ik zal eens kijken of ik nog een foto vind....

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 09:55

Gewoon naar een goede grote kliniek gaan, de scans die daar gemaakt worden zijn stukken beter dan die van de gewone dierenarts aan huis.Draagbare apparatuur moet altijd inleveren op kwaliteit.
Beterschap voor je paard!

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: kaakblessure of tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:13

Klinkt in mijn oren toch echt als een ontsteking, (wisselend) dik(ker), gevoelig, stank uit de mond.. Is het niet warm(er) dan de andere kant?
Ik zou zelf een second opinion vragen, aangezien je met deze tandarts en DA niet heel ver bent gekomen.
Sterkte!


yasmintje
Berichten: 118
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: België

Re: kaakblessure of tand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 15:41

Laura90 ik heb ook twee andere dierenartsen naar advies gevraagd maar ze konden geen antwoord geven.Achteraf gezien had het mij toen wellicht even veel gekost als ik hem naar de kliniek gebracht had, en had ik misch beter geweten waar het probleem juist zit of hoe ernstig het is.

Ik ga mij eerst eens wat verdiepen in bovenstaande tips

yasmintje
Berichten: 118
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 20:37

Afbeelding

Hier viel het mij op dat het prcs weer dikker was geworden, even een foto genomen toen om te vergelijken


Afbeelding
Hier is het onderknepje dat ik bedoelde, wat hij sinds dan heeft ( maar dat kan dus ook pure toeval zijn en niets betekenen)


Afbeelding

En dit was voordat hij het ooit gehad heeft

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:18

Google eens op painface horse. Dat geeft een beeld over hoe een paard laat zien of hij pijn heeft. Dat zou je in de toekomst zomaar kunnen helpen.
Ik ben het even kwijt. Kan hij nu zijn mond wel opensperren? En is daar al ooit eens een oorzaak voor gevonden?
Heb je al eens geinformeerd bij Equitom? Ik heb hem al meer kaak problemen zien diagnosticeren en oplossen.

Ik begrijp niets van de tip om craniosacraal te doen. Deze therapie houd zich bezig met alle zenuwweefsels en vloeistoffen tussen schedel en sacraal been. Daar zit nog steeds geen kaak bij. Ik ben bang dat CS een beetje hip aan het worden is.

Bejaarde bokkers weten meer

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:46

Ik zou toch echt snel voor een goede paardenkliniek kiezen in België. Er zijn echt wel goede foto's te maken van kaken, ik snap niet dat ze bij jou zeggen dat dat niet kan. Op die foto's kan een DA die ze ook kan uitlezen ( best wel belangrijk natuurlijk) heel goed zien of er een scheurtje/breukje in de kaak zit en/of dat er een kies ontstoken is. Niet te lang wachten, anders zit je straks misschien met een chronische ontsteking. Ik wil je niet bang maken, maar dat wil je echt niet bij je paard!

Ik heb geen idee waar je in België woont, maar er zijn verschillende gerenommeerde kliniek in België waar je het beste naar toe kunt gaan.

Geen tandarts of ander iemand erbij halen voordat je zeker weet wat er mis is, die kunnen nog meer schade berokkenen aan je paard in deze situatie!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

yasmintje
Berichten: 118
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 23:04

mrie schreef:
Google eens op painface horse. Dat geeft een beeld over hoe een paard laat zien of hij pijn heeft. Dat zou je in de toekomst zomaar kunnen helpen.
Ik ben het even kwijt. Kan hij nu zijn mond wel opensperren? En is daar al ooit eens een oorzaak voor gevonden?
Heb je al eens geinformeerd bij Equitom? Ik heb hem al meer kaak problemen zien diagnosticeren en oplossen.

Ik begrijp niets van de tip om craniosacraal te doen. Deze therapie houd zich bezig met alle zenuwweefsels en vloeistoffen tussen schedel en sacraal been. Daar zit nog steeds geen kaak bij. Ik ben bang dat CS een beetje hip aan het worden is.



Ik heb nog nooit van CS gehoord dus dat is nieuw voor mij.

Hij doet volgens mij eiglk nooit echt zijn mond erg ver open

Maar ik zie niet echt dat dit zou komen Door pijn (maar denk wel dat het een hele stoere is die amper pijn laat zien, dus is wel heel erg moeilijk)

Intressant, equiTom ga ik ook eens bekijken


Soms denk ik ook wel dat toen dat opensperren bij de tandarts wat kwaad gedaan heeft

Er is bij ons in de buurt wel een goede kliniek, achteraf zei mn zus ook dat ik beter gwn naar de kliniek gegaan was en dat zei dt nu ook altijd doet (na enkele serieuze problemen met DA en tandarts)

Maar op dat moment was hij al in behandeling Door de DA en was de RX en de echo al genomen

Hij werd behandeld voor ontsteking op het kaakbeen

yasmintje
Berichten: 118
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 23:08

Jet schreef:
Ik zou toch echt snel voor een goede paardenkliniek kiezen in België. Er zijn echt wel goede foto's te maken van kaken, ik snap niet dat ze bij jou zeggen dat dat niet kan. Op die foto's kan een DA die ze ook kan uitlezen ( best wel belangrijk natuurlijk) heel goed zien of er een scheurtje/breukje in de kaak zit en/of dat er een kies ontstoken is. Niet te lang wachten, anders zit je straks misschien met een chronische ontsteking. Ik wil je niet bang maken, maar dat wil je echt niet bij je paard!

Ik heb geen idee waar je in België woont, maar er zijn verschillende gerenommeerde kliniek in België waar je het beste naar toe kunt gaan.

Geen tandarts of ander iemand erbij halen voordat je zeker weet wat er mis is, die kunnen nog meer schade berokkenen aan je paard in deze situatie!


Hij blijft idd wel altijd wat angstig als ik zijn halster voor zijn neus houd wat te maken heeft met de mondklem toen denk ik.

Dus misch heb je wel gelijk, waar ik ook al bang voor was, dat er meer of terug schade kan aangericht worden met het opensperren

Heb je een idee wat dit ongeveer zak kosten in een kliniek?

Niet dat dat uitmaakt, maar wil wel graag een beetje voorbereid zijn dan

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 05:23

Over kosten kan ik niets zeggen, maar als je belt met een kliniek kan je natuurlijk wel vragen of ze een inschatting kunnen maken.

Equitom is zeker een hele goede kliniek, die zou mijn voorkeur ook hebben als je dan toch op pad gaat.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Ik_op_bokt
Berichten: 31
Geregistreerd: 22-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:40

Frensie schreef:
Mijn paard heeft een ontsteking van zijn kaakgewricht gehad. Die had een dikke bult boven zijn oog.
Ik herken deze klachten niet bij hem. Hij kreeg zijn mond gewoon open. Had wel erg veel pijn met eten.
Hij is in Emmeloord behandelt. Misschien een idee om daarmee contact op te nemen?
Of wat al geopperd werd een staande ct. Die heeft mijn paard niet gehad ze konden in Emmeloord genoeg zien op de foto's en echo's. [ [url=m/SH7n2Q.jpg]Afbeelding[/url] ]


Frensie, was dit een zachte (vocht)bult of een harde bult? Mijn paard heeft hetzelfde als op jouw foto en ik zoek naar een oorzaak... Dacht eerst dat ie zich gestoten had. Bult voelt aan als bot....

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: kaakblessure of tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:38

Het is een harde bult.
ik hoop voor je dat dit het niet is...

http://www.paardenhondinbalans.nl
Osteopathie voor dieren
Sunny (Far Ute Rising Sun, 2013)
Zoey (LC Tecum Zodiac Sign, 2019)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, diemth, Firesolo13, IASCrawler, Kalea, kimmetje26, maitestar23, wortel115, xJolijn en 110 bezoekers